Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Overige vakken
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2007, 22:47
martje16
Avatar van martje16
martje16 is offline
1

Laatst gewijzigd op 23-08-2009 om 10:47.
Advertentie
Oud 12-09-2007, 20:10
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Wat bedoel je met het nieuwe leren? Iets meer duidelijkheid zou fijn zijn.
Oud 17-09-2007, 00:05
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Als leerlingen die "nieuw" leren wordt opgedragen webquests te maken zou ik onmiddelijk "oud" willen leren. Webquests zijn al zo'n 7 jaar niet meer hip/gaaf, en zijn dat eigenlijk ook maar anderhalf jaar geweest onder dementerende ouderen die niet begrepen wat internet was.

"Mijn" manier van leren is overigens gewoon aangeleerd en bestaat uit het lezen van studieboeken. Dat klinkt heel gek misschien, maar dat kan. Leerlingen kunnen leren uit boeken, en dat gaat redelijk efficient als je er een beetje mee oefent. Als je daarentegen niet oefent en leerlingen laat spelen met webquests, wikipedia en wanhopig probeert te voldoen aan de behoefte aan "leuke dingetjes / spelletjes" (dat hebben leerlingen in het begin nu eenmaal) dan blijkt dat ze later de grootst mogelijke moeite hebben om dingen uit boeken te leren. Dan blijkt opeens dat er voor vectoranalyse, thermodynamica en neurobiologie geen spelletjes zijn ontwikkeld waarmee je dat kan leren. Ook omdat je dan veel te veel tijd kwijt bent met het maken van het spelletje en daarna met het tot je nemen van de informatie.

Kortom: Moeten wij "nieuw leren" om zo efficienter kennis tot ons te nemen? Beter van niet.
Oud 17-09-2007, 12:58
diablo85
Avatar van diablo85
diablo85 is offline
@ Cartman:

Ik snap goed wat je bedoelt, een nieuwe onderwijs vorm moet langzaamaan in het systeem groeien. Dit zal dus niet meteen voor alle vakken en studies geregeld zijn.
wat ik ook vind is dat vaak blijkt dat je uit ervaring meer leert. Als leerlingen een boek of een aantal hoofdstukken in hun hoofd moeten stampen, dan zullen veel leerlingen daar niet van gecharmeerd zijn en zullen een hoop van wat ze hebben gelezen in een boek ook weer vergeten. Dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, maar ik denk dat dit wel voor de meerderheid geidt.

Nu, als leerlingen gaan 'leren' d.m.v. spelletjes, praktischere opdrachten, of zelf uitzoekwerk (noem maar een paar dingen uit een lang lijstje van mogelijkheden) dan zullen ze er zelf gemotiveerder achter staan en uiteindelijk ook meer hebben onthouden. (ga ik vanuit)

probleem is inderdaad dat dit dan wel overal ingevoerd moet worden. Of dat er wellicht een goede balans gevonden moet worden tussen de twee verschillende manieren van leren.
__________________
I would like to buy a hamburger!
Oud 18-09-2007, 10:39
Gast45647
Vincent Willem van Gogh (Zundert, 30 maart 1853 – Auvers-sur-Oise, 29 juli 1890) was een Nederlands kunstschilder.

Van Gogh wordt tegenwoordig gezien als één van de grootste schilders die ooit hebben geleefd. Deze erkenning kwam echter pas laat. Zo werd gedurende zijn leven slechts één schilderij verkocht: La vigne rouge (tegenwoordig in het Pushkin Museum in Moskou). Het werd gekocht door Anna Boch, een Belgische kunstenares en zus van zijn vriend Eugène Boch. Ze kocht het voor 400 toenmalige frank, op de expositie van de Brusselse Les XX, in 1890, slechts een paar maanden voor zijn dood.

Er verliepen maar drie jaar tussen zijn zwaarmoedige De Aardappeleters (1885) en de kleurenexplosie in het zuidelijke Arles (1888). Van Gogh produceerde al zijn werk gedurende een periode van slechts tien jaar, voordat hij begon te lijden aan een zenuwziekte en zelfmoord pleegde. Zijn roem groeide snel na zijn dood.
3. ik zie een zelfportret van van Gogh hij heeft gewerkt met een streepjestechniek en heeft het op doek geschilderd. Hij heeft met penseel gewerkt. Je ziet dit zelfportret scheef van voren en de lichtinval komt voor ons van rechts. Hij heeft donkere kleuren gekozen voor de achtergrond en lichte kleuren voor zijn gezicht waardoor dit meer naar voren komt. De ruimte is klein en je kunt niet zien waar hij zich bevind. Het is wel 3d geschilderd maar dit komt niet duidelijk naar voren dit zie je alleen door de schaduwen. De vorm is wel realistisch en de vormen zijn rond, grillig en onregelmatig. De textuur is een factuur en je kunt duidelijk zien hoe hij te werk is gegaan. De schildering heeft geen omtreklijnen maar bestaat uit allerlei kleine lijntjes. Het schilderij is asymmetrisch en dynamisch.


4. Conclusie.
Ik vind dit wel een mooi schilderij omdat het niet standaard is het is geschilderd door een echte vakman en ik denk dat er weinig mensen zo kunnen schilderen met deze techniek. De lijnen zijn niet echt duidelijk en toch komen de contouren duidelijk naar voren in het schilderij. De lichtinval is ook duidelijk en komt van rechts waardoor het grootste deel van het gezicht goed te zien is dit vind ik erg mooi.

Rienk de Vries a4e
Oud 18-09-2007, 11:36
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Rienk de Vries: volgens mij zit je hier niet helemaal goed, dit topic gaat over het nieuwe leren...

Kinderen actief laten leren vind ik opzich een goede zaak, zeker als dat betekent dat de kennis die ze opdoen beter blijft hangen en hun zelfstandigheid gestimuleerd wordt.
Maar ik vind het idee van 'aansluiten bij de authentieke wensen en behoeften van kinderen' nogal doorgeschoten. Wat kinderen voor zichzelf wensen staat echt niet altijd gelijk aan hun behoefte op de langere termijn. Onderwijs is er in mijn ogen juist voor om ze te leren dat ook dingen die níet leuk zijn, nuttig en nodig zijn. Een boek lezen sluit vaak niet aan bij de behoefte van een kind, moeten we dat dan maar afschaffen? Natuurlijk niet, want het kunnen lezen en begrijpen van een boek, en het jezelf aanzetten tot dingen doen die je niet geweldig vindt zijn eigenschappen waar je later veel aan hebt.

Scholen hoeven geen leerfabrieken te zijn en kinderen geen gehoorzame informatiesponzen, en er is ook niets mis mee om op een creatieven manier om te gaan met het stimuleren van leren. (Wat mij betreft ligt het accent zelfs nog te veel op cognietie, maar dat is een andere zaak.)
Maar het is zowel in het belang van het kind als van de maatschappij dat ze leren zich aan te passen aan de groep, te werken om resultaten te verkrijgen. Het is prima als kinderen leren leuk vinden, maar dat moet niet ten koste gaan van hun ontwikkeling.
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Ontwerp het Nieuwe Leren
Anne1861
0 19-09-2013 11:55
Verhalen & Gedichten [IC] 2 - De Grote Oogst
Kitten
5 21-08-2012 18:12
Levensbeschouwing & Filosofie Het kwaad
arPos
33 07-07-2009 15:14
Algemene schoolzaken het nieuwe leren
mcoujda
18 14-03-2008 12:57
Algemene schoolzaken Het Nieuwe Leren
karim
5 27-09-2007 21:52
Levensbeschouwing & Filosofie Andere kijk op het geloof
Moonlight fairy
5 26-12-2004 09:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:39.