Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2010, 18:55
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
M'n stoelgang en darmen zijn altijd al m'n zwakke plek geweest. Ik heb een spastische darm en toen ik klein was ben ik onder behandeling geweest bij de kinderarts omdat ik altijd verstopt zat. De laatste tijd leek het allemaal wat rustiger geworden te zijn, snap ik m'n eigen lijf beter en weet ik beter op welk voedsel en welke situaties ik slecht reageer. Ik krijg daar echter meestal diarree van maar de laatste tijd heb ik last van verstopping. Ik krijg wel aandrang maar ik kan niet of als ik wel kan is m'n ontlasting hard (soms zelfs echt een soort keutels).

Qua voeding zit ik denk ik wel aardig okee. Ik eet fruit, volkoren brood, crackers, etc, zilvervliesrijst, drink en beweeg voldoende. Ik weet dat sommige dingen laxeren maar tegen sinaasappelsap (of ander vruchtensap) kan ik bijvoorbeeld echt niet, daar krijg ik ontzettend buikpijn en diarree van en zo ver wil ik niet gaan. Ik snap alleen niet waarom het nu zo veranderd is terwijl m'n eet patroon dat niet is.

Heeft er iemand tips om m'n stoelgang te verbeteren zonder dat het gelijk doorslaat naar de andere kant?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 19:26
Verwijderd
Misschien helpen lijnzaadjes wat? En dan niet meteen een hele berg, maar bv beginnen met een halve eetlepel per dag om te kijken of dat iets helpt? Je kan ze door yoghurt oid roeren, of gewoon met wat (lauw) water innemen tijdens het ontbijt (of door je avondeten roeren). Ik heb ook altijd veel gedoe gehad met m'n darmen, maar iedere dag een lepel lijnzaad helpt bij mij heel goed. (Sowieso doet goed ontbijten al wonderen, geloof ik.)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 19:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Goed ontbijten doe ik wel al (twee boterhammen, plak ontbijtkoek, beschuitje, kopje thee). Misschien is lijnzaad wel een idee, waar kan ik dat kopen?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 19:56
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
het past heel erg bij een prikkelbare of spastische darm (2 namen voor hetzelfde) dat de problemen wisselen tussen verstopping en diarree. Voor de verstopping kun je extra vezels eten, zoals gedroogde pruimen, abrikozen en rozijnen enzo, en daarbij moet je zeker 2 liter per dag drinken, anders raak je alleen maar verstopt door de extra vezels. Vezels werken alleen als je veel bij drinkt.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Goed ontbijten doe ik wel al (twee boterhammen, plak ontbijtkoek, beschuitje, kopje thee). Misschien is lijnzaad wel een idee, waar kan ik dat kopen?
De meeste supermarkten hebben het, het ligt vaak bij de natuurproducten (van bv Zonnatura) Zorg wel dat het gebroken lijnzaadjes zijn, anders werken ze niet. Ik had zelf vaak last van afwisselend constipatie en diarree, en nu lijkt het alsof ik mijn darmen überhaupt de kans niet geef te gaan constiperen en daardoor krijg ik ook geen diarree mee (diarree leek altijd een beetje te komen om de boel op te ruimen, maar nu valt er dus niets meer op te ruimen). Ook echt zelden nog buikpijn, voorheen kon ik daar echt veel last van hebben, nu alleen als ik een keer echt te vettig heb gegeten, maar dan is het ook zo weer over eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 18:26
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik mag hier vast wel een vraag stellen die bij het onderwerp aansluit.
Wat kan je het beste doen tegen obstipatie? Ik heb het idee dat ik sinds vrijdag verstopt zit en het doet inmiddels best wel pijn. Ik heb wel aandrang, maar het wil gewoon echt niet. Heeft iemand een goede tip?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 18:49
Verwijderd
Citaat:
Ik mag hier vast wel een vraag stellen die bij het onderwerp aansluit.
Wat kan je het beste doen tegen obstipatie? Ik heb het idee dat ik sinds vrijdag verstopt zit en het doet inmiddels best wel pijn. Ik heb wel aandrang, maar het wil gewoon echt niet. Heeft iemand een goede tip?
Iedere keer als je aandrang hebt naar de wc gaan, dus niet uitstellen. Verder kan een flinke mok koffie ook goed helpen.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 20:31
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
veel drinken (2 L water per dag naast je gewone eten enzo), veel vezels eten (en dan bij de vezels ook echt veel drinken, anders ga je nog verstopter zitten), en als het echt niet anders wil een dulcolax (kan je halen bij de supermarkt en drogist).
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 20-12-2010, 18:24
foefighter
Avatar van foefighter
foefighter is offline
ik ben er sinds kort ook achter dat ik een lichtelijk spastische darm heb.
ben jij er eigenlijk achter welke voeding nou echt irriteert ik ben er nog steeds niet echt uit voor mijzelf?
__________________
We uncover our heads and reveal our souls
Met citaat reageren
Oud 20-12-2010, 21:20
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Jazeker!:
-drink veel water
-probeer zo licht mogenlijk te eten
- pruimen "ranja" van roos vice, kun je volgens mij bij d kruitvat of zo kopen
Met citaat reageren
Oud 20-12-2010, 22:15
Takkie89
Avatar van Takkie89
Takkie89 is offline
Ik heb eigenlijk vrij weinig last van verstopte darmen, maar juist het omgekeerde. Wat bij mij dan absoluut niet goed valt is olijfolie...
__________________
Speel zonneschijn, ook als het regent!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2010, 23:32
Bregje
Bregje is offline
drink je wel genoeg? Met al die vezels in je voeding heb je dat wel nodig
Met citaat reageren
Oud 20-12-2010, 23:33
Bregje
Bregje is offline
je kunt bij apotheek ook versch middeltjes krijgen die wat laxeren, maar daar zou ik als ik jou was niet al te snel aan beginnen. Drink genoeg en eet wat meer laxerende producten.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 10:24
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
glycerine suppo's
geweldig spul als je wel 'moet gaan' en alles ook wel klaar zit, maar het er gewoon niet uit wil komen. je steekt zo'n suppo'tje op en vijf minuten later kan je gaan. 't is eigenlijk een beetje glijmiddel in zetpil-vorm. ik ben fan
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 20:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik up dit topic even omdat het probleem er weer is (of nog steeds is) Heb een tijdje lijnzaad geprobeerd maar twee eetlepels per dag lijkt nog niets te doen, die zaadjes komen er gewoon weer heel uit. Het kost nu zoveel moeite om naar de wc te gaan dat ik er ook van ga bloeden dus dit gaat niet goed. Ben de laatste tijd al zoveel bij m'n huisarts geweest dat ik weinig zin heb om daar weer naar toe te gaan dus vraag me af of iemand nog een idee heeft wat ik zelf kan proberen? Wellicht ga ik toch gewoon maar een keer vruchten/sinaasappelsap kopen omdat ik weet dat ik daar gigantisch van aan de diarree ga maar wellicht dat het dan een beetje loskomt of werkt dat niet zo?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 21:07
Verwijderd
Wat vervelend Mja, meer dan zorgen voor genoeg vezels en vocht weet ik ook niet... Misschien idd vruchtensap proberen zodat je de boel kan 'resetten'?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 23:35
Verwijderd
Eet 's morgen op je nuchtere maag een kiwi. Laxeert niet overdreven, maar werkt MERKBAAR.

Evt. kan je altijd nog 2 kiwi's nemen. (dit heb ik niet zelf verzonnen, maar ergens gelezen)

1 kiwi 's morgens werkt perfect bij mij.

Koffie inderdaad ook.

Succes en groeten!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 08:03
Verwijderd
Glas lauw water als eerste 's ochtends wil ook nog wel eens werken, en idd beginnen met fruit (vezels ). Vermijd ook echt dingen als wit brood, witte rijst, niet-volkoren pasta. Oh, en banaan ook vermijden.
Ik vermijd die dingen nu permanent; 1x zoiets eten en ik merk vrij snel de gevolgen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 09:10
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Als je ervan gaat bloeden zou ik wel even naar de huisarts gaan, want je wil echt geen scheurtjes in je darmen!
Maar als de lijnzaad er weer heel uitkomt, heb je dan wel gebroken lijnzaad genomen?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 09:34
Verwijderd
Ben je gestresst de laatste tijd? Daar raken mijn darmen soms ook van in de war.

Oh en verder weet ik niet of het voor iedereen geldt, maar als ik een gerecht met veel linzen erin maak zoals linzensalade, werkt dat echt direct
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 10:16
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
en duphalac fruit? is een siroopje, dat heb je in zakjes, maar volgens mij ook in flessen, elke dag één of twee zakjes (of eetlepels) maakt de stoelgang een pak zachter... heb ik in het begin van de zwangerschap een tijdje genomen, tot ik doorhad dat de 'consistentie' eigenlijk niet mijn probleem was. is iets dat je gewoon maandenlang elke dag probleemloos mag nemen, maakt je darmen hoegenaamd niet lui ofzo, is geen laxeermiddel.

maar ik weet natuurlijk niet of je darmen dat wel verdragen, aangezien je zo gevoelig bent voor bepaalde etenswaren...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 10:20
Verwijderd
Oh ja, je hebt ook nog roosvicee laxo, die helpt misschien ook, als je duphalac niet kan vinden
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 12:19
Verwijderd
Pas wel op met laxeerthee, dat bevat vaak stoffen waar je darmen wél afhankelijk van worden.

Citaat:
Ik up dit topic even omdat het probleem er weer is (of nog steeds is) Heb een tijdje lijnzaad geprobeerd maar twee eetlepels per dag lijkt nog niets te doen, die zaadjes komen er gewoon weer heel uit. Het kost nu zoveel moeite om naar de wc te gaan dat ik er ook van ga bloeden dus dit gaat niet goed. Ben de laatste tijd al zoveel bij m'n huisarts geweest dat ik weinig zin heb om daar weer naar toe te gaan dus vraag me af of iemand nog een idee heeft wat ik zelf kan proberen? Wellicht ga ik toch gewoon maar een keer vruchten/sinaasappelsap kopen omdat ik weet dat ik daar gigantisch van aan de diarree ga maar wellicht dat het dan een beetje loskomt of werkt dat niet zo?
Dat de zaadjes er heel uitkomen als ze er heel ingingen klopt, de buitenste schil van de zaadjes is onverteerbaar en ze zijn te klein om ze goed fijn te kauwen, maar de laxerende olie zit binnenin. Je kunt dus beter gebroken zaadjes proberen, of lijnzaadolie
Als je nu echt zo verstopt zit dat je buikpijn krijgt en een vol gevoel hebt kan het wel opluchten om het een keer 'los te maken' met diarree. Vooral als de ontlasting die nu gemaakt wordt wel normaal is, maar er niet langs kan omdat er nog harde ontlasting vast zit. Maar dat is natuurlijk geen lange-termijnoplossing.
Ik neem aan dat je al wel voldoende vezels eet, voldoende drinkt en elke dag beweegt? Want het lijkt me dat je toch ook de oorzaak van de obstipatie wil weten. Gebruik je ipatropium of tiotropium voor je astma? Want dat kan obstipatie als bijwerking hebben.

Laatst gewijzigd op 26-01-2011 om 12:26.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 20:15
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bedankt voor jullie reacties

Ik heb gebroken lijnzaad gekocht dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb vanavond even in de supermarkt gekeken voor Roosvicee laxo of dulcolax maar dat hadden ze niet. Heb nu wel vruchtensap gekocht en sinds ik een glas gedronken heb is m'n buik wel meer aan het borrelen en merk ik wel dat m'n buik bezig is. Ben ook wel al wat kwijt dus voor m'n gevoel helpt het wel wat. De medicijnen die je noemt, Sarah gebruik ik niet dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb ook niet meer stress dan normaal. Ik snap ook echt niet hoe het nu komt eigenlijk. Had altijd wel wat last maar niet zo erg als de laatste tijd en het is een tijdje ook wel beter geweest maar nu is het blijkbaar weer mis

Ik ben niet anders gaan eten (eet gewoon volkoren brood, fruit, groente, aardappels, rijst en pasta (laatste twee niet altijd volkoren maar probeer er wel op te letten), drink zeker 1,5 liter per dag) en sport dan wel niet maar beweeg wel dagelijks. M'n vriend zei dat ik geen ontbijtkoek en beschuit meer moest eten maar zou het raar vinden als ik daar nu ineens niet meer tegen kan terwijl ik dat normaal wel altijd at (dacht trouwens dat ontbijtkoek juist goed was maar ging toen twijfelen).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 20:19
AnneElise
Avatar van AnneElise
AnneElise is offline
Voor iedereen met obstipatie; wondercombinatie is een kiwi met daarachter aan een peer. Waarom precies in onduidelijk, maar de stoffen in elk stuk fruit zouden in combinatie een bijzondere werking hebben. En ja, het werkt echt!

x
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 22:48
Jefar
Avatar van Jefar
Jefar is offline
Kunnen mannen last van hun stoelgang hebben, in die réclames zie je alleen maar zeurende vrouwen... Net als in dit topic.. Oh snap!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 23:13
Verwijderd
Citaat:
Kunnen mannen last van hun stoelgang hebben, in die réclames zie je alleen maar zeurende vrouwen... Net als in dit topic.. Oh snap!
Volgens mij is het ook zo dat vrouwen er vaker last van hebben dan mannen, misschien iets hormonaals ofzo?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 10:36
AnneElise
Avatar van AnneElise
AnneElise is offline
Klopt, vrouwen hebben er vaker last van. Te vergelijken met borstkanker; bij mannen kan het ook voorkomen maar de kans is veel kleiner!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2011, 15:49
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Klopt, vrouwen hebben er vaker last van. Te vergelijken met borstkanker; bij mannen kan het ook voorkomen maar de kans is veel kleiner!
Dit is een wel hele slechte vergelijking zeg.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 29-01-2011, 16:38
AnneElise
Avatar van AnneElise
AnneElise is offline
Citaat:
Dit is een wel hele slechte vergelijking zeg.
@DDM Het klinkt misschien bruut, en dat weet ik ook wel, maar het is het eerste wat in me opkwam en waar mensen zich iets bij kunnen voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 20:55
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Inmiddels een paar dagen verder en het gaat voor mijn gevoel wel iets beter. Heb sinds vrijdag roosvicee laxo gebruikt en of het daaraan ligt weet ik niet maar m'n ontlasting is weer wat zachter en ik krijg ook weer aandrang zelf. Ik juich nog niet te vroeg maar ben hier al blij mee
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 14:59
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Omdat ik al heel lang problemen heb met mijn stoelgang ben ik naar de huisarts gegaan. Nu moet ik twee tot drie weken lactulose siroop gebruiken. Ik gebruik de siroop nu ongeveer anderhalve week en ik merk nog geen verschil. Ik snap best dat het even tijd nodig heeft voordat je iets merkt, maar ik zit sinds gisteren weer verstopt (wel aandrang, maar er komt geen ontlasting) en de laatste keer dat ik ontlasting had is een week geleden.
Is het nu verstandiger om terug te gaan naar de huisarts of om nog even af te wachten? Na hoeveel dagen zou je effect moeten merken van lactulose?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 18:05
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Lactulose moet in principe na een week al wel te merken zijn. Een week geen ontlasting is wel erg lang, dus ik zou toch even bellen dat het niet werkt.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 23:39
Verwijderd
Citaat:
Bedankt voor jullie reacties

Ik heb gebroken lijnzaad gekocht dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb vanavond even in de supermarkt gekeken voor Roosvicee laxo of dulcolax maar dat hadden ze niet. Heb nu wel vruchtensap gekocht en sinds ik een glas gedronken heb is m'n buik wel meer aan het borrelen en merk ik wel dat m'n buik bezig is. Ben ook wel al wat kwijt dus voor m'n gevoel helpt het wel wat. De medicijnen die je noemt, Sarah gebruik ik niet dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb ook niet meer stress dan normaal. Ik snap ook echt niet hoe het nu komt eigenlijk. Had altijd wel wat last maar niet zo erg als de laatste tijd en het is een tijdje ook wel beter geweest maar nu is het blijkbaar weer mis

Ik ben niet anders gaan eten (eet gewoon volkoren brood, fruit, groente, aardappels, rijst en pasta (laatste twee niet altijd volkoren maar probeer er wel op te letten), drink zeker 1,5 liter per dag) en sport dan wel niet maar beweeg wel dagelijks. M'n vriend zei dat ik geen ontbijtkoek en beschuit meer moest eten maar zou het raar vinden als ik daar nu ineens niet meer tegen kan terwijl ik dat normaal wel altijd at (dacht trouwens dat ontbijtkoek juist goed was maar ging toen twijfelen).
Ontbijtkoek werkt idd (licht) laxerend. Beschuit juist niet, in mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 10:42
Verwijderd
Véél drinken, Véél bewegen.
(Ookal moet je je af en te er toe dwingen.)

Ik heb er ook moeite mee gehad. Pruimensap, pilletjes, bruin brood (nog steeds) en weet ik het allemaal wat geprobeerd, maar niks hielp. Dus hoppa: Naar de diëtiste, wat blijkt: Ik eet én drink te weinig. Best knap, als je overgewicht hebt, I know. Maargoed: Ik dus meer eten, meer drinken (in mijn ogen) en ik merkte wel verandering.

Ze zeggen dat je water moet drinken, maar in principe maakt het niet zo héél veel uit. Je kan ook gewoon melk of fruitsap gaan drinken (Géén frisdranken.) Zolang het maar vocht is.

Ik heb laatst 1,5L en 2L-pakken multi-vitaminen gekocht, en ik beweeg nu een uur tot anderhalf uur per dag. Ik moet zeggen: Het werkt fantastisch! Het was wel een kwestie van opbouwen, maar ik ben er in ieder geval geraakt.

Wat kan helpen: Zet bijvoorbeeld 2 kannen van 1L met drinken op een plek waar je geregeld komt, of voor mijn part in de keuken (zodat je eraan herinnert wordt dat je die kannen tegen het eind van de dag leeg 'moet' hebben(of in ieder geval bijna leeg).

Dit heeft heel goed gewerkt bij een klasgenootje van me.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 19:29
Verwijderd
een stuk hardlopen/wandelen doet het ook goed!
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 13:24
flupkeflup
flupkeflup is offline
Ik neem zo nu en dan wel een of twee laxeertabletjes ( Bisacodyl) en dat werkt prima. Als je het niet dagelijks doet kan het niet zoveel kwaad. Wel genoeg erbij drinken.. Ik gebruik deze misschien eens per week, twee stuks maximaal. Helpt goed.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid ook problemen met stoelgang
Verwijderd
9 01-02-2011 08:20
Lichaam & Gezondheid stoelgang
kikounette
18 24-04-2007 09:21
Lichaam & Gezondheid Voeding- en Gezondheidstopic #16
Bloem
500 05-02-2007 17:12
Lichaam & Gezondheid Voedings-en-gezondheids-topic #13
coopergirl
500 18-08-2006 20:31
Drugs & Alcohol het nieuwe izsadc-topic :p
Verwijderd
483 13-12-2004 08:41
Lichaam & Gezondheid stoelgang
niempje..
6 28-11-2004 19:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.