Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2003, 17:42
debotjuh
Avatar van debotjuh
debotjuh is offline
De bijbel zegt dat het zonde is, dus niet tolereren, maar verbieden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2003, 17:43
Uncle_Sam
Avatar van Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Het is nu wel genoeg geweest met je pogingen tot indoctrinatie.
__________________
Sig heil.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 19:05
*carmen*
Avatar van *carmen*
*carmen* is offline
kom op! er zijn mensen die het doen, er zijn mensen die het nodig vinden.
Wil je straks al het werk schrappen... waarom zou je omdat iemand dat 2000 jaar geleden heeft verkondigd, 400 jaar heeft laten doorvertellen, toen het heeft laten opschrijven gaan geloven op elk woord wat hij/zij letterlijk zegt.
ben jij ook voor de traditionele man/vrouw verhouding: vrouw --> aanrecht , man --> geld!?
Geen kinderen voor het huwelijk, hoever wil je gaan..1?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 19:22
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Nee. Prostitutie moet niet verboden worden. Het is in Nederland een geaccepteerde baan (voor de wet) en ook prostituees betalen belasting. Daarom hebben zij evenveel recht op die baan als mensen van welk beroep dan ook.
Bovendien is de Nederlandse wet niet gebaseerd op de bijbel. Er bestaat in Nederland namelijk zoiets als vrijheid van godsdienst. Staat en kerk staan los van elkaar; een goede zaak aangezien we zelf gezien hebben dat een staat die op de wetten van de kerk gebaseerd is niet werkt en leidt tot corruptie en moord (in de middeleeuwen).

En laat ik voor deze keer niet ingaan op de onjuistheden van de bijbel...
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 19:28
Verwijderd
Citaat:
debotjuh schreef op 01-07-2003 @ 18:42:
De bijbel zegt dat het zonde is, dus niet tolereren, maar verbieden
En wie zegt dat de Bijbel het bij het rechte eind heeft? Bovendien: Niet iedereen gelooft, dus je hebt niet het recht anderen een verbod op te leggen namens de Bijbel.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:03
Lyra
Avatar van Lyra
Lyra is offline
de bijbel zegt zoveel.. wanneer jij ik weet niet hoeveel keer per dag bid en je aan de ECHTE regels houdt mag je eens terug komen met zo'n voorstel.
__________________
isn't it ironic- play a mind game with me honey-
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:08
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Naast mij staat een blad met "prostitutie is oké". Louter vanwege deze opeenvolging van letters ben ik het geheel oneens met de stelling

flamepreventie
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.

Laatst gewijzigd op 01-07-2003 om 20:34.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:37
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Lyra schreef op 01-07-2003 @ 21:28:
Het niet eens zijn met een medeforumer okeej... maar mensen uitlullen is een beetje laag hé, niet van jou verwacht.
Kijk, ik heb mij verplaatst in de leef- en denkwereld van de topicstartster. Op deze manier leer je de ander te begrijpen, hetgeen het begin is tot kennis vergaren over het subject.
Door de onzinnigheid van mijn argument, die jij goed begrepen hebt, trachtte ik de onzinnigheid van de stelling aan te tonen, aangezien het een zuivere reflectie is. Voila.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:41
Lyra
Avatar van Lyra
Lyra is offline
Citaat:
REIE schreef op 01-07-2003 @ 21:37:
Kijk, ik heb mij verplaatst in de leef- en denkwereld van de topicstartster. Op deze manier leer je de ander te begrijpen, hetgeen het begin is tot kennis vergaren over het subject.
Door de onzinnigheid van mijn argument, die jij goed begrepen hebt, trachtte ik de onzinnigheid van de stelling aan te tonen, aangezien het een zuivere reflectie is. Voila.
de topicstarter heeft geen gebruik gemaakt van ongewenst taalgebruik. jij daarentegen wél.
__________________
isn't it ironic- play a mind game with me honey-
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:51
Verwijderd
Citaat:
debotjuh schreef op 01-07-2003 @ 18:42:
De bijbel zegt dat het zonde is, dus niet tolereren, maar verbieden
Als jij je daarbij op de bijbel wilt baseren moet je dat vooral doen, maar de meerderheid van de Nederlandse bevolking doet dat niet. Toevallig is Nederland een democratie, dus als langs democratische weg besloten wordt prostitutie legaal te maken dan gebeurt dat, of je het daar nu mee eens bent of niet.

Ik ben het er ook mee eens omdat ik vind dat een vrouw vrij is om te doen met haar lichaam wat ze wil, ook al is dat geld verdienen met seks.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:54
Kill me Ce soir
Avatar van Kill me Ce soir
Kill me Ce soir is offline
Prostitutie verbieden ====>>>> verkrachting aanwakkeren

misschien heb ik gewoonweg een zieke geest maar ik , als meisje dan nog, kan al ongeveer begrijpen hoe frustrerend het moet zijn voor een 40jaar oude man die al 20 jaar geen seks meer heeft gehad en die zich al 20 jaar afrukt om toch nog ooit aan zijn trekke te komen
en nee , die mannen zijn niet zielig, misschien hebben gewoon nog niet de juiste vrouw ontmoet of zijn zij helemaal niet soiaal vaardig
maar dat neemt niet weg dat ook zij nog lusten kennen
zoals priesters
het is opmerkelijk hoeveel prietsers zich vergrijpen aan jonge kinderen
schaf de prostitutie af en de 40er die gisteren nog aan zijn trekken kwam bij een prostituee gaat zich ook aan kindertjes vergrijpen, zelfs al is het de liefste man, elk beestje heeft nu eenmaal zijn lusten
en verlangens en lusten zijn , spjtig genoeg, soms sterker dan de wil
__________________
And I shall count thee amoung my favoured sheep. And you shall have the protection of all the angels in Heaven.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:56
Verwijderd
Dat hebben Christenen ook wel in de gaten. Het vlees is zwak, dus verkracht een achtjarig koorknaapje en biecht vervolgens je zonden op in zo'n fonky biechthokje. Niks aan de hand en zolang het niet boven water komt in de media ga je gewoon naar de hemel
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 21:00
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2003 @ 21:56:
Dat hebben Christenen ook wel in de gaten. Het vlees is zwak, dus verkracht een achtjarig koorknaapje en biecht vervolgens je zonden op in zo'n fonky biechthokje. Niks aan de hand en zolang het niet boven water komt in de media ga je gewoon naar de hemel


Niet zo hè Nare, je trekt het uit z'n verband, weet je zelf ook wel
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 21:02
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 01-07-2003 @ 22:00:
Niet zo hè Nare, je trekt het uit z'n verband, weet je zelf ook wel
Sorry, ik zit gewoon 'n beetje te fucken

Het antwoord is eigenlijk al gegeven, en dat weet jij ook Jij en medechristenen baseren je bij jullie morele en ethische oordelen primair op de bijbel en dan kom je (neem ik toch aan) tot de conclusie dat prostitutie verboden moet worden. Ik als niet-gelovige kom tot mijn oordeel op grond van een persoonlijke overtuiging, namelijk die dat een ieder vrij is om te doen met zijn of haar lichaam wat-ie wil.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 21:21
Shade
Avatar van Shade
Shade is offline
pfff waarom zou je het verbieden?
Zolang het vrijwillig is (dus niet gedwongen) is er toch niks mis mee!?
__________________
__________________________________________________________________
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 21:48
Kill me Ce soir
Avatar van Kill me Ce soir
Kill me Ce soir is offline
Prostitutie verbieden ====>>>> verkrachting aanwakkeren

misschien heb ik gewoonweg een zieke geest maar ik , als meisje dan nog, kan al ongeveer begrijpen hoe frustrerend het moet zijn voor een 40jaar oude man die al 20 jaar geen seks meer heeft gehad en die zich al 20 jaar afrukt om toch nog ooit aan zijn trekke te komen
en nee , die mannen zijn niet zielig, misschien hebben gewoon nog niet de juiste vrouw ontmoet of zijn zij helemaal niet soiaal vaardig
maar dat neemt niet weg dat ook zij nog lusten kennen
zoals priesters
het is opmerkelijk hoeveel prietsers zich vergrijpen aan jonge kinderen
schaf de prostitutie af en de 40er die gisteren nog aan zijn trekken kwam bij een prostituee gaat zich ook aan kindertjes vergrijpen, zelfs al is het de liefste man, elk beestje heeft nu eenmaal zijn lusten
en verlangens en lusten zijn , spjtig genoeg, soms sterker dan de wil
__________________
And I shall count thee amoung my favoured sheep. And you shall have the protection of all the angels in Heaven.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 21:50
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Had je dat niet al eens gezegd?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 22:16
Shade
Avatar van Shade
Shade is offline
Citaat:
Kill me Ce soir schreef op 01-07-2003 @ 22:48:
Prostitutie verbieden ====>>>> verkrachting aanwakkeren

misschien heb ik gewoonweg een zieke geest maar ik , als meisje dan nog, kan al ongeveer begrijpen hoe frustrerend het moet zijn voor een 40jaar oude man die al 20 jaar geen seks meer heeft gehad en die zich al 20 jaar afrukt om toch nog ooit aan zijn trekke te komen
en nee , die mannen zijn niet zielig, misschien hebben gewoon nog niet de juiste vrouw ontmoet of zijn zij helemaal niet soiaal vaardig
maar dat neemt niet weg dat ook zij nog lusten kennen
zoals priesters
het is opmerkelijk hoeveel prietsers zich vergrijpen aan jonge kinderen
schaf de prostitutie af en de 40er die gisteren nog aan zijn trekken kwam bij een prostituee gaat zich ook aan kindertjes vergrijpen, zelfs al is het de liefste man, elk beestje heeft nu eenmaal zijn lusten
en verlangens en lusten zijn , spjtig genoeg, soms sterker dan de wil
ja helemaal mee eens. Ook nog een goeie reden om het niet te verbieden.
__________________
__________________________________________________________________
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-07-2003, 00:13
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Citaat:
debotjuh schreef op 01-07-2003 @ 18:42:
De bijbel zegt dat het zonde is, dus niet tolereren, maar verbieden
Stel nou eens, Debothjuh,

Jij wordt geboren in zo’n land, waar ze alles verbieden wat maar slecht kan zijn. Dan staat er op elke hoek een politieagent, en je doet nooit iets fout …
Heb je dan geleerd in je leven? Of heb het alleen maar goed gedaan omdat je geen fouten kón maken?

Als je wél de fout in kan gaan, en het toch niet doet, dan zul je daar een goeie reden voor hebben. Een eigen reden.

En de verleiding is stukken sterker, als je wél ongestraft fouten kunt maken. Dus dan heb je er stukken meer je best voor gedaan.

Als je kinderen strak houdt in een klas, blijven ze eerder afhankelijk van jouw leiding, ze leren dan niet om zelfstandig te worden in het geen fouten maken. Dat is net zo als dat je volwassen mensen strak houdt met wetten, zo leren ze ook nooit zelfstandig nee zeggen. Hoe zeggen ze dat, leren door vallen en opstaan?

peter.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 00:25
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Citaat:
Kill me Ce soir schreef op 01-07-2003 @ 21:54:
Prostitutie verbieden ====>>>> verkrachting aanwakkeren

misschien heb ik gewoonweg een zieke geest maar ik , als meisje dan nog, kan al ongeveer begrijpen hoe frustrerend het moet zijn voor een 40jaar oude man die al 20 jaar geen seks meer heeft gehad en die zich al 20 jaar afrukt om toch nog ooit aan zijn trekke te komen
en nee , die mannen zijn niet zielig, misschien hebben gewoon nog niet de juiste vrouw ontmoet of zijn zij helemaal niet soiaal vaardig
maar dat neemt niet weg dat ook zij nog lusten kennen
zoals priesters
het is opmerkelijk hoeveel prietsers zich vergrijpen aan jonge kinderen
schaf de prostitutie af en de 40er die gisteren nog aan zijn trekken kwam bij een prostituee gaat zich ook aan kindertjes vergrijpen, zelfs al is het de liefste man, elk beestje heeft nu eenmaal zijn lusten
en verlangens en lusten zijn , spjtig genoeg, soms sterker dan de wil
Ik ben het helemaal met je eens. Mensen hebben hun behoeften en zolang ze daar niet mee kunnen omgaan, zullen ze het bij publieke vrouwen moeten zoeken. Om niet met zichzelf in de knoop te komen. Wat er gebeurt als dat niet meer kan, zie je aan sommige katholieke priesters. Dat is niet hun geloof, maar de kerk, die zo weinig inzicht heeft.

Je kan het ook vergelijken met de “drooglegging” in Amerika in de jaren ’20 (drooglegging = verbod op alle alcohol in Amerika). Toen kwam de alcohol in handen van de georganiseerde misdaad. Omdat de mensen nog niet zover waren, dat ze van de alcohol af konden blijven. Als je je prostitutie verbiedt, zal het stiekem gaan en in handen van de misdaad komen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 07:54
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
Zie die bijbel nou in vredesnaam eens in de juiste context (in het geval je er überhaupt iets mee wilt doen, natuurlijk). Het is een boek dat geschreven is door mensen meer dan duizend, en een groot deel ervan meer dan tweeduizend jaar geleden.

Ik kan begrijpen dat God niet verandert. De boodschap van jezus vast ook niet. Maar hoe fundamenteel is zoiets als een verbod op prostitutie? Denk als gelovige alsjeblieft eens na over datgene waar je je leven naar inricht.

De mensen van millennia geleden hadden een normen- en waardenstelsel dat voor hun toen uiteraard net zo vanzelfsprekend was als het onze dat nu voor ons is. Ze hadden zich door de eeuwen heen een mening gevormd over prostitutie, welke zij zagen als de juiste. De norm wordt in een boek geplaatst (dat de mens de bijbel heeft geschreven, daar is de gemiddelde moderne christen wel over uit geloof ik).
Intussen evolueert de maatschappij verder en zoals altijd treden er veranderingen op in de ethische standpunten van de mensen. Prostitutie (in de vorm waarin we het nu kennen) wordt geaccepteerd en zelfs gerespecteerd als beroep.
En dan de vraag: willen wij de wet inrichten aan de hand van de algemene consensus en gezond verstand of aan de hand van de voetnoten van een boek van duizenden jaren oud?

Context, relativeren, alsjeblieft.
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 10:19
debotjuh
Avatar van debotjuh
debotjuh is offline
mischien niet verboden weet je k snap er allemaal nu niks meer van
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 10:44
Einherjar
Avatar van Einherjar
Einherjar is offline
Zeker weten verbieden, God heeft het verboden, punt uit!!!

Stel dat Nederland weer een Christelijke samenleving zou worden, waarin Gods woord weer welkom is.
Zouden we het dan als samenleving niet afschaffen omdat het in strijd is met Gods wil.
Als wij het dan niet zouden verbieden, zijn wij dan niet medeschuldig met degene die wel misbruik van het vrouwengeslacht maken.

Het probleem is alleen dat we nog zoveel kunnen roepen, zoals ook de profeten in het Oude Testament riepen dat het volk verkeerd bezig was, maar het heeft helaas weinig zin omdat de samenleving niet van God wil weten en haar eigen wil wenst te doen. Die wil is helaas vaak in strijd met Gods woord.
__________________
De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 11:28
pessimistje
Avatar van pessimistje
pessimistje is offline
prostitutie is juist goed voor deze maatschappij, zonder prostitutie zouden er veel meer aanrandingen en verkrachten plaats vinden in nederland omdat een mens nou eenmaal behoeften heeft aan seksualiteit.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 11:45
Einherjar
Avatar van Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
pessimistje schreef op 02-07-2003 @ 12:28:
prostitutie is juist goed voor deze maatschappij, zonder prostitutie zouden er veel meer aanrandingen en verkrachten plaats vinden in nederland omdat een mens nou eenmaal behoeften heeft aan seksualiteit.
Vroeger kon men zonder problemen de deuren van slot houden, want er werd niet ingebroken. Doe je dat nu dan ben je je huisraad kwijt.

Dit is een voorbeeld dat laat zien dat de mentaliteit van de samenleving veranderd is. Nu is geweld op straat de normaalste zaak van de wereld, vroeger niet.

De Nederlandse samenleving is van God af gaan dwalen, dit leidde er toe dat men zelf ging doen wat men wilde. Nu we dus met het probleem zitten dat er teveel geweld is, is de oplossing van de samenleving dus prostitutie.

Een betere oplossing is dat Nederland weer op zoek moet naar God.
__________________
De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2003, 11:48
Ogthala
Avatar van Ogthala
Ogthala is offline
Citaat:
Einherjar schreef op 02-07-2003 @ 12:45:
(...)
Een betere oplossing is dat Nederland weer op zoek moet naar God.
Waar heb je je nickname vandaan?
__________________
White Thunder Roars!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 11:50
Spanker
Spanker is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 01-07-2003 @ 20:22:
Nee. Prostitutie moet niet verboden worden. Het is in Nederland een geaccepteerde baan (voor de wet) en ook prostituees betalen belasting. Daarom hebben zij evenveel recht op die baan als mensen van welk beroep dan ook.
Bovendien is de Nederlandse wet niet gebaseerd op de bijbel. Er bestaat in Nederland namelijk zoiets als vrijheid van godsdienst. Staat en kerk staan los van elkaar; een goede zaak aangezien we zelf gezien hebben dat een staat die op de wetten van de kerk gebaseerd is niet werkt en leidt tot corruptie en moord (in de middeleeuwen).

En laat ik voor deze keer niet ingaan op de onjuistheden van de bijbel...
helemaal meeeens! Maar als er geen prostitutie's zijn dan zouden er meer verkrachtingen voorkomen! Dus het is goed dat ze er zijn!!!!!!!!!!!1
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 12:03
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
Citaat:
Einherjar schreef op 02-07-2003 @ 11:44:
Zeker weten verbieden, God heeft het verboden, punt uit!!!
Ik ben geen kenner dus je zult me even moeten helpen. Staat er ergens letterlijk (en zo ja: waar dan?) dat het verbod op prostitutie Gods woord is?
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 12:06
Verwijderd
Citaat:
debotjuh schreef op 01-07-2003 @ 18:42:
De bijbel zegt dat het zonde is, dus niet tolereren, maar verbieden
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 12:43
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Einherjar schreef op 02-07-2003 @ 12:45:
Vroeger kon men zonder problemen de deuren van slot houden, want er werd niet ingebroken. Doe je dat nu dan ben je je huisraad kwijt.

Dit is een voorbeeld dat laat zien dat de mentaliteit van de samenleving veranderd is. Nu is geweld op straat de normaalste zaak van de wereld, vroeger niet.
Vroeger kwamen mensen na de avondklok niet meer op straat, of in ieder geval zo min mogelijk. Vroeger bestond de term zinloos geweld niet en werd er niet zo'n big deal van gemaakt.

Nee, mensen zijn altijd gewelddadig en achterbaks geweest. En ook vroeger bestonden bordelen. Er is weinig veranderd hoor.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 12:46
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2003 @ 22:02:
Sorry, ik zit gewoon 'n beetje te fucken

Het antwoord is eigenlijk al gegeven, en dat weet jij ook Jij en medechristenen baseren je bij jullie morele en ethische oordelen primair op de bijbel en dan kom je (neem ik toch aan) tot de conclusie dat prostitutie verboden moet worden. Ik als niet-gelovige kom tot mijn oordeel op grond van een persoonlijke overtuiging, namelijk die dat een ieder vrij is om te doen met zijn of haar lichaam wat-ie wil.
Er is zoveel niet goed in een mensen-leven en in de maatschappij, daarom gaat het ook primair om geloven in Jezus, waardoor je je leven ook WILT veranderen. Jezus ging ook met hoeren en tollenaars om en door die omgang WILDEN zij hun leven aan Hem geven, omdat ze in Hem geloofden en inzagen dat ze fout bezig waren .. Maar goed prostitutie verbieden, ik weet het niet, ik vind ook dat iedereen vrij moet zijn om te kiezen als ie daar niet direct een ander mee benadeelt (zo heeft God ons gemaakt)ik denk dat je gevolgen bestrijdt (krijg je vaak verplaatsingseffecten) en niet de oorzaken !!!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 13:24
Shade
Avatar van Shade
Shade is offline
Citaat:
Einherjar schreef op 02-07-2003 @ 11:44:
Zeker weten verbieden, God heeft het verboden, punt uit!!!

Stel dat Nederland weer een Christelijke samenleving zou worden, waarin Gods woord weer welkom is.
Zouden we het dan als samenleving niet afschaffen omdat het in strijd is met Gods wil.
Als wij het dan niet zouden verbieden, zijn wij dan niet medeschuldig met degene die wel misbruik van het vrouwengeslacht maken.

Het probleem is alleen dat we nog zoveel kunnen roepen, zoals ook de profeten in het Oude Testament riepen dat het volk verkeerd bezig was, maar het heeft helaas weinig zin omdat de samenleving niet van God wil weten en haar eigen wil wenst te doen. Die wil is helaas vaak in strijd met Gods woord.
Ga toch weg met je god man! Niet eens de helft van Nederland gelooft in de christelijke god. Belachelijk om op een boek vol verhalen die niet kloppen en al meer dan 1000 jaar oud is je wetten op te baseren.
Als god echt wilt dat er geen prostitutie meer is laat hij et dan ff komen zeggen dan is iedereen meteen van het gezeik of god wel of niet bestaat af.

En het helemaal geen misbruik. Zolang prostitutie vrijwillig is (Dus zonder dwang) is het geen misbruik maar gewoon werk.
__________________
__________________________________________________________________
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 13:53
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Citaat:
debotjuh schreef op 02-07-2003 @ 11:19:
mischien niet verboden weet je k snap er allemaal nu niks meer van
Je zou in goede bedoeling graag de prostitutie de wereld uithelpen. Maar het komt erop neer, dat verbieden niet helpt. Voor een paar mensen misschien, voor de meeste niet.
Nou, dan weet je gewoon niet, hoe je dit probleem de wereld uit kunt helpen. Dan kun je dus niet de wereld redden van prostitutie, maar jezelf wel. Dat is toch het belangrijkste?

Wie zou de prostitutie niet de wereld uit willen helpen? Alleen toch de mensen, die menen het nodig te hebben? (mannen en vrouwen, voor seks en geld) Maar het zal nog wel generaties duren, voordat die mannen kunnen omgaan met hun seksuele (en emotionele!) gevoelens. Om erger te voorkomen, is het: dan maar met prostitutie leven, in plaats van met aanrandingen of verkrachtingen. Een paar generaties geleden was het nog erger, werd een vrouw vaak als een soort veredeld huisdier gezien, wat geen seks mocht weigeren, eigenlijk. We gaan wel vooruit, maar langzaam.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 14:01
Verwijderd
Citaat:
debotjuh schreef op 02-07-2003 @ 11:19:
mischien niet verboden weet je k snap er allemaal nu niks meer van
fijn dat je zo meehelpt in je eigen discussie
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 14:23
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 02-07-2003 @ 13:46:
Jezus ging ook met hoeren en tollenaars om en door die omgang WILDEN zij hun leven aan Hem geven, omdat ze in Hem geloofden en inzagen dat ze fout bezig waren (...)
Maar dan vertrek je alweer vanuit de overtuiging dat zij objectief fout bezig waren. Wie bepaalt of ze objectief fout bezig zijn? Dat kan niemand, omdat er niets objectief vaststaat. De mens werd niet geleverd met een handleiding waarin stond wat hij wel en wat hij niet mocht doen. Een van die handleidingen is de Bijbel, maar die is pas geschreven toen de mens al tienduizenden jaren op deze aardkloot rondliep. Dus dat is ook niet echt valide.

Nee, het gaat hier puur om een pragmatisch probleem. Natuurlijk mag je ervoor kiezen om te zeggen dat wat in de Bijbel staat goed is, en dat je dat als toetsingskader voor ethische en morele zaken moet gebruiken, maar het is niet zo dat mensen objectief zullen inzien dat ze fout zitten als ze maar in God geloven. Dan denken ze wel dat ze inzien dat ze foutzitten, maar dat is dan nog steeds subjectief.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 14:43
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-07-2003 @ 15:23:
Maar dan vertrek je alweer vanuit de overtuiging dat zij objectief fout bezig waren. Wie bepaalt of ze objectief fout bezig zijn? Dat kan niemand, omdat er niets objectief vaststaat. De mens werd niet geleverd met een handleiding waarin stond wat hij wel en wat hij niet mocht doen.
Ik geloof elk mens een geweten heeft gekregen waar dus wel degelijk UNIVERSELE waarden in staan die ervoor zorgen dat een mens nooit kan zeggen als hij een wet van God overtreed: ik heb het nooit ge-weten !!!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-07-2003, 14:48
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 02-07-2003 @ 15:43:
Ik geloof elk mens een geweten heeft gekregen waar dus wel degelijk UNIVERSELE waarden in staan die ervoor zorgen dat een mens nooit kan zeggen als hij een wet van God overtreed: ik heb het nooit ge-weten !!!
Ja. Maar bepaal jij welk deel van jouw geweten voortkomt uit God (wat ik de natuur noem) en welk gedeelte uit persoonlijke overtuiging? Ooit was de pil ook taboe. Als dat nu was geweest had je er ook niet helemaal zeker van kunnen zijn dat het ook echt slecht was. Want waar staat dat? Wie zegt dat? Waarom geloof jij dat? Door cultuur, persoonlijke overtuiging of het geweten dat je noemt?

Ik denk dat ook meningen over prostitutie cultuurafhankelijk zijn. Mijn geweten vertelt me in ieder geval niet dat ik andere mensen moet stoppen om betaalde seks te hebben.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 15:17
ShoarmaSchaap
Avatar van ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
als je het verbied gaat het toch gewoon door op straat.
Netzoals in alle andere landen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 15:23
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 02-07-2003 @ 15:43:
Ik geloof elk mens een geweten heeft gekregen waar dus wel degelijk UNIVERSELE waarden in staan die ervoor zorgen dat een mens nooit kan zeggen als hij een wet van God overtreed: ik heb het nooit ge-weten !!!
Je volgt dus de redenatie van de bekende kerkvader Augustinus. Die geloofde dat het toetsingskader voor rechtvaardigheid gezocht moest worden in de wil van God en de daaruit voortvloeiende universele waarden. Wat in overeenstemming was met de wil van God, was rechtvaardig. Zo is eeuwenlang ook bepaald welk recht rechtvaardig was en welk recht niet.

Het is alleen onmogelijk om universele waarden te bepalen en ik zal je uitleggen waarom. Ten eerste is niet elk mens gelijk: er zijn mensen met een geestelijke stoornis die dus niet in staat zijn hun wil te bepalen. Hoe zit het daarmee? Is dat ook de wil van God, dat die mensen hun geweten niet kunnen gebruiken? Moeten zij zich tóch aan de wetten van God houden, hoewel ze die wetten niet kunnen kennen of bevatten?

Maar dat terzijde. Laten we stellen dat er alleen geestelijk gezonde individuen mét geweten op aarde rondlopen. Dan nog kun je niet zomaar zeggen dat bepaalde waarden universeel zijn. Weliswaar is er bepaald gedrag dat mensen bindt, bijvoorbeeld het zoeken naar liefde en het streven naar zelfbehoud, maar er staat nergens geschreven dat de mens uit dat natuurlijke gedrag zijn waarden moet destilleren. M.a.w. nergens ligt vast dat de mens volgens de natuur behoeft te leven.

Dit is een bekende redeneerfout in de filosofie, de zogenaamde naturalistische drogreden. Veel mensen denken dat als iets in overeenstemming is met de natuur, dat het dan dus objectief gerechtvaardigd is, maar niets is minder waar.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 15:28
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Legaal of niet, prostitutie zal er altijd zijn. En als je het verbiedt gebeurt het dus illegaal, met alle gevaren vandien (geslachtsziektes enzo). Kijk maar naar landen als Thailand. Bovendien zal als de prostitutie verboden is waarschijnlijk ook het aantal verkrachtingen toenemen.

Dat streng gelovige christenen prostititutie op basis van de Bijbel willen verbieden kan ik begrijpen, maar ze sluiten dan hun ogen voor een maatschappelijk probleem.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 15:58
debotjuh
Avatar van debotjuh
debotjuh is offline
dat is ook zo dat je het ook van een andere kant moet gaan bekijken maar als je christen ben dan luister je naar god en doe je gods wil snap je
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 16:04
Verwijderd
Citaat:
debotjuh schreef op 02-07-2003 @ 16:58:
dat is ook zo dat je het ook van een andere kant moet gaan bekijken maar als je christen ben dan luister je naar god en doe je gods wil snap je
en wie zegt dat die meisjes christen zijn?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 16:11
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
debotjuh schreef op 02-07-2003 @ 16:58:
dat is ook zo dat je het ook van een andere kant moet gaan bekijken maar als je christen ben dan luister je naar god en doe je gods wil snap je
Ik snap het wel, maar in dit geval is het bepaald niet handig om Gods wil op te volgen.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 16:11
debotjuh
Avatar van debotjuh
debotjuh is offline
je bedoelt de hoeren nou het kan best zijn dat ze geloven maar z weten wel dat god het niet wil en dat het een zonde is
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 16:23
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Ik denk niet dat we veel verder komen met: "God zegt dat het fout is, en dus moet het verboden worden," en "Ik geloof niet in God en prostitués moeten gerespecteerd worden."

Laten we het zo eens stellen:

Prostitutie bestaat, omdat er in aan een bepaalde behoefte moet worden voorzien. Als je prostitutie zou verbieden, zou de behoefte nog wel bestaan, en zou men een andere weg dan de legale prostitutie zoeken om de behoefte te bevredigen. En waarschijnlijk is die weg minder plezierig (voor de prostitués) dan de legale, zoals die er nu is. Maar, betekent dat dan dat de legale prostitutie moet blijven? Mijns inziens niet, want misschien ligt het probleem wel bij de behoefte van de betreffende personen. Als we die behoefte weg kunnen nemen, heeft de prostitutie niet eens meer een bestaansrecht.
En nu rijst uiteraard de vraag:
Is die behoefte zodanig ongewenst dat er maatregelen voor moeten worden getroffen om het weg te nemen?

Volgens mij kunnen we daar een stuk verder mee komen dan met wat we nu aan het doen zijn.

Ik zie wel wat ervan terecht komt voordat ik mijn antwoord op deze vraag ga geven.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 17:03
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 02-07-2003 @ 17:23:

Is die behoefte zodanig ongewenst dat er maatregelen voor moeten worden getroffen om het weg te nemen?
Enkel in 1984 van Orwell is de behoefte voor sex zo sterk verdrukt dat deze zich omzet in energie voor de Partij en furie tegen alles waartegen de Partij de mensen ophitst.
Ik ben niet zo'n fel voorstander van verdrukking, doe mij maar sublimatie. Zonder controle van buiten af gaat het namelijk vroeg of laat mis bij verdrukking en slaan de stoppen door bij de persoon in kwestie.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 17:23
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
In een gelovige samenleving verbieden in ieder geval.
helaas lijd verbod te vaak tot oordeel.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 17:43
Verwijderd
Citaat:
debotjuh schreef op 02-07-2003 @ 17:11:
je bedoelt de hoeren nou het kan best zijn dat ze geloven maar z weten wel dat god het niet wil en dat het een zonde is
Liefie, sommige vrouwen hebben geen keus en geloven toch in 'god'.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 18:07
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-07-2003 @ 16:23:
1. Die geloofde dat het toetsingskader voor rechtvaardigheid gezocht moest worden in de wil van God en de daaruit voortvloeiende universele waarden. Wat in overeenstemming was met de wil van God, was rechtvaardig.

2.Laten we stellen dat er alleen geestelijk gezonde individuen mét geweten op aarde rondlopen. Dan nog kun je niet zomaar zeggen dat bepaalde waarden universeel zijn. Weliswaar is er bepaald gedrag dat mensen bindt, bijvoorbeeld het zoeken naar liefde en het streven naar zelfbehoud, maar er staat nergens geschreven dat de mens uit dat natuurlijke gedrag zijn waarden moet destilleren. M.a.w. nergens ligt vast dat de mens volgens de natuur behoeft te leven.

3. Dit is een bekende redeneerfout in de filosofie, de zogenaamde naturalistische drogreden. Veel mensen denken dat als iets in overeenstemming is met de natuur, dat het dan dus objectief gerechtvaardigd is, maar niets is minder waar.
1. Ik probeerde net uit te leggen dat het geweten (volgens mij dus door God gegeven) reeds die Universele normen en waarden bevat, dus zeg maar die tien geboden zitten al standaard in een mens ingebakken (niet stelen liegen moorden, God en elkaar liefhebben)

2. Mensen moeten ook niet zozeer natuurlijke wetten zoeken maar wel geestelijke

3. Mensen staan enerzijds in de natuur, in het vlees geboren, maar hebben ook nog een geest en een ziel, dus de natuur is zeker geen voorbeeld om gedrag aan te spiegelen nee, mee eens
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 19:18
Verwijderd
Jammer dat je voorbijgaat aan een mijns inziens belangrijk gedeelte van het betoog, namelijk dat over mensen met een geestelijke stoornis: hoe zit het daarmee? Die hebben van God wel een bewustzijn gekregen in jouw theorie, of niet? Hebben ze die universele waarden ingebakkene gekregen of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Hoofddoek
Donny must die
71 24-02-2005 11:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Iraans tienermeisje ter dood veroordeeld na gedwongen prostitutie
Verwijderd
500 29-12-2004 23:59
Seksualiteit weleens met een hoer geneukt?
guest724
169 30-05-2004 10:34
Levensbeschouwing & Filosofie hoofddoek
Brenda_lelie
35 18-02-2003 11:54
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Angst voor de islam is niet terecht
Santje03
35 07-02-2003 09:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pervers en/of Tiranniek
Quivarum
95 06-02-2003 15:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.