Oud 17-02-2006, 16:21
Suqeunse
Avatar van Suqeunse
Suqeunse is offline
Wat betekend dat? Als je meer moedervlekken krijgt.

In de zomer ben ik erg vaak op het strand in het buitenland en ik krijg ieder jaar steeds een paar bruine en/of lichtzwarte moedervlekken bij op mijn bovenrug (schoudergedeelte ongeveer).

Is dit gezond? Of moest ik zonnecreme gebruiken ofzo.
__________________
Live Life.
Oud 17-02-2006, 16:28
Estar
Estar is offline
Zonnecreme moet je sowieso gebruiken.

Het hoeft niks te beteken, iedereen krijgt elk jaar moedervlekken erbij.
Oud 17-02-2006, 16:48
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Meer moedervlekken krijgen is niet alarmerend.

Het is pas alarmerend als bestaande moedervlekken veranderen (jeuken, bloeden, groeien, etc).
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 17-02-2006, 16:53
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Estar schreef op 17-02-2006 @ 16:28 :
Het hoeft niks te beteken, iedereen krijgt elk jaar moedervlekken erbij.
Riiight.. ik heb niet eens moedervlekken

Jij hebt het over sproeten ofzo.
Oud 17-02-2006, 17:04
Estar
Estar is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 17-02-2006 @ 16:53 :
Riiight.. ik heb niet eens moedervlekken

Jij hebt het over sproeten ofzo.
Nee, moedervlekken, ben niet dom ofzo hoor

Dat jij ze niet hebt wil niet zeggen dat t niet normaal is om ze te krijgen.
Oud 17-02-2006, 17:07
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Estar schreef op 17-02-2006 @ 17:04 :
Nee, moedervlekken, ben niet dom ofzo hoor

Dat jij ze niet hebt wil niet zeggen dat t niet normaal is om ze te krijgen.
Dat ik ze niet heb betekent wel dat iedereen krijgt elk jaar moedervlekken erbij bullshit van de bovenste plank is.
Oud 17-02-2006, 17:09
Estar
Estar is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 17-02-2006 @ 17:07 :
Dat ik ze niet heb betekent wel dat iedereen krijgt elk jaar moedervlekken erbij bullshit van de bovenste plank is.
Het is anders een heel normale gang van zaken hoor.
Oud 17-02-2006, 17:20
Anno2007
Anno2007 is offline
ik heb overigens wel eens gelezen dat als je opeens veel meer moedervlekken erbij krijgt (in korte tijd) of dat ze ammel verdwijnen kan duiden op huidkanker
Oud 18-02-2006, 15:31
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
ammel?

Met dank aan Google:

Moedervlekken
Wat zijn het?

Een moedervlek is een ophoping van bruine kleurstof in de huid. Iedereen heeft wel een paar moedervlekken. Vaak heeft u ze al van jongs af aan, maar ze kunnen ook later ontstaan.

Waardoor komt het?

Diep in de huid zitten zogenaamde pigmentcellen.
De ultraviolette stralen van de zon of de zonnebank zorgen ervoor dat de pigmentcellen bruine kleurstof maken. Daardoor wordt uw huid bruin. De meeste pigmentcellen zijn gelijkmatig over de huid verdeeld, maar op sommige plekken zitten pigmentcellen extra dicht bij elkaar. Op die plaatsen ontstaat een moedervlek.
Hormonen kunnen het ontstaan van moedervlekken bevorderen. Tijdens zwangerschap en in de puberteit maakt het lichaam meer hormonen en daardoor ontstaan dan soms nieuwe moedervlekken.

Kan het kwaad?

Moedervlekken geven bijna nooit problemen; óók niet als u ze op latere leeftijd krijgt.
Een moedervlek kàn veranderen in huidkanker, maar dat gebeurt uiterst zelden.

Wat kunt u er zelf aan doen?

U kunt niet voorkomen dat u moedervlekken krijgt.
Er bestaan geen zalfjes of andere middeltjes waardoor ze weggaan.

Wanneer naar de huisarts?

Neem contact op met uw huisarts bij één of meer van de volgende verschijnselen:

als een moedervlek donkerder wordt;
als de vorm verandert, bijvoorbeeld doordat de rand gekarteld wordt;
als de rand of omgeving van de moedervlek rood ziet;
als een moedervlek jeukt;
als een moedervlek bloedt;
als er een zweertje of korstje op de moedervlek zit.
© Nederlands Huisartsen Genootschap, november 2003


Het is dus niet raar dat je moedervlekken erbij krijgt, zeker niet op jouw leeftijd.
Maar zonnecrème moet je sowieso gebruiken hoor, onbeschermd zonnen geeft je een veel grotere kans op huidkanker!
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Oud 18-02-2006, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 17-02-2006 @ 16:28 :
iedereen krijgt elk jaar moedervlekken erbij.
Citaat:
Frostbite schreef op 17-02-2006 @ 16:53 :
Riiight.. ik heb niet eens moedervlekken

Jij hebt het over sproeten ofzo.
Citaat:
Estar schreef op 17-02-2006 @ 17:04 :
Nee, moedervlekken, ben niet dom ofzo hoor

Dat jij ze niet hebt wil niet zeggen dat t niet normaal is om ze te krijgen.
Citaat:
Frostbite schreef op 17-02-2006 @ 17:07 :
Dat ik ze niet heb betekent wel dat iedereen krijgt elk jaar moedervlekken erbij bullshit van de bovenste plank is.
nuttige discussie zeg.
Estar: NIET iedereen krijgt elk jaar moedervlekken bij, omdat gewoon heel veel mensen er geen hebben en er ook geen krijgen.
Frostbite: voor de mensen die er wél hebben is het normale gang van zaken er af en toe wat bij te krijgen.


jezus
Oud 18-02-2006, 22:13
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
'k Had nog nooit gemerkt dat ik moedervlekken bij kreeg (miss om mijn rug, maar aangezien ik bijna nooit naar mijn rug kijk, zou ik het sowieso niet snel merken), maar deze zomer, nadat ik 2 weken naar Italië was gegaan, had ik plots 2 moedervlekjes op mijn buik...
Oud 18-02-2006, 22:14
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
M.a.w. zal dus wel normaal zijn...
Oud 20-02-2006, 16:56
Verwijderd
Misschien is het voor dit topic nuttig om even te bepalen wat je precies een moedervlek noemt.. als ik de reacties zo lees.

Ik heb bijvoorbeeld 1 "echte" moedervlek, zoals ik dat dan zie, die ik al m'n hele leven heb. Meer van zulke moedervlekken heb ik er nooit bij gekregen.
Verder heb ik nog allerlei hele kleine bruine stipjes, daarvan krijg ik er wel steeds meer. Maar dat noem ik zelf geen moedervlekken, omdat ze zo klein zijn.
Oud 25-04-2009, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Misschien is het voor dit topic nuttig om even te bepalen wat je precies een moedervlek noemt.. als ik de reacties zo lees.

Ik heb bijvoorbeeld 1 "echte" moedervlek, zoals ik dat dan zie, die ik al m'n hele leven heb. Meer van zulke moedervlekken heb ik er nooit bij gekregen.
Verder heb ik nog allerlei hele kleine bruine stipjes, daarvan krijg ik er wel steeds meer. Maar dat noem ik zelf geen moedervlekken, omdat ze zo klein zijn.
Bij mij hetzelfde. Ik heb een paar "echte" moedervlekken die er al een hele tijd zitten.
Verder heb ik een aantal stipjes, variërend in grootte. Het lijkt wel of deze bruine stipjes de laatste tijd toenemen, vooral op mijn armen en borst.

Is er echt niet iets waarmee je dit kan tegengaan? Ik vind het namelijk niet mooi.
Van een afstand is het nauwelijks te zien, maar ik heb liever zo weinig mogelijk moedervlekken/vlekjes.
Oud 28-04-2009, 11:13
lisat
Avatar van lisat
lisat is offline
ik zou als ik jou was even langs de huis arts gaan, want dit kan ook een aanwijzing zijn voor huid kanker. Maar het kan ook vals alarm zijn
Oud 28-04-2009, 12:47
Verwijderd
Topic is wel al uit 2006...

Maar goed, ik hoorde gisteren van mijn huisarts dat moedervlekken ook gewoon ineens kunnen ontstaan en dat dat helemaal niets is om je zorgen over te maken. Pas als ze een gekke vorm hebben (dus niet rond) of bv. pijn doen, gaan jeuken, van kleur veranderen, dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan.
Oud 28-04-2009, 17:35
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Ab Normaal, je hoeft niet naar de huisarts te gaan en dit is ook geen teken van huidkanker.

Het enige wat echt helpt om het tegen te gaan is om goed om te gaan met zonnen. Dus niet te lang in de zon lopen/liggen, goed insmeren etc. Moedervlekjes die zo maar opeens ontstaan horen bij het bruin worden van de huid en/of eventueel schade aan de huid die opgelopen is door de zon. Die schade (of bruin worden) aan je huid krijgt je overal, maar in bepaalde gebieden zitten er meer melanocyten waardoor je een moedervlekje krijgt. Dit is erfelijk bepaald. De een krijgt er meer dan de ander. Wat dus niet wilt zeggen dat mensen die geen moedervlekjes oplopen geen huidschade krijgen/hebben,
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 30-04-2009, 23:50
Giddypanda
Giddypanda is offline
Het valt me wel op dat bijna alle modellen geen moedervlekken hebben-.-
Oud 01-05-2009, 11:13
Verwijderd
Citaat:
Het valt me wel op dat bijna alle modellen geen moedervlekken hebben-.-
Ik ben net eens foto's van een paar modellen gaan bekijken en ik zie toch best veel moedervlekken hoor... Misschien dat ze het in tijdschriften etc weg-photoshoppen.
Oud 01-05-2009, 11:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Dit topic dateert uit begin 2006, dus hij gaat op slot. Je kan eventueel een nieuw, eigen topic aanmaken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Leukste post van de dag.
Verwijderd
380 26-11-2009 18:36
Lifestyle Yo was jouw dag ook zo fijn?
Crimson
499 11-06-2007 14:03
Lichaam & Gezondheid wie heeft er.
remco1
139 13-09-2005 19:53
Verhalen & Gedichten Isla Perdida
Krisje
10 06-02-2005 19:35
Lichaam & Gezondheid meer moedervlekken
duivelaartje
12 15-05-2004 23:22
Psychologie Dit briefje kreeg ik van van mijn beste vriendinnetje, hoe kan ik haar helpen?
Palmboompje
25 18-12-2002 20:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:27.