Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2006, 13:22
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
hoihoi,
voor de mensen die rechten studeren, recht gestudeerd hebben, verstand hebben van recht...

een tijdje geleden heb ik een aantal zaken bij de kinderrechter bijgewoont. Nu moeten we er een verslag over schrijven (dat is één van de opdrachten). Dat verslag schrijven red ik nog wel, maar die man van het keuzevak vraagt ook naar de wetsartikelen die er genoemd zijn (zoek maar op in je wetboek... maar meneer, ik doe geen recht, ik heb geen wetboek, niks mee te maken...).

Weet iemand van jullie welke artikelen betrekking hebben op:

- omgangsregelingen
- gesloten uithuisplaatsing
- OTS
- uithuisplaatsing en terugplaatsing naar huis

xxxx Fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2006, 13:48
Verwijderd
Deze onderwerpen zijn geregeld in Boek 1 (Personen- en Familierecht) van het Burgerlijk Wetboek in de afdelingen 2 t/m 4, de artikelen 1:251 t/m 1:265. Als je precieze wetsartikelen wil weten moet je specifieker aangeven wat je zoekt, ik ga niet alle artikelen overtypen
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 13:50
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 28-03-2006 @ 14:22 :
(...) die man van het keuzevak vraagt ook naar de wetsartikelen die er genoemd zijn (zoek maar op in je wetboek... maar meneer, ik doe geen recht, ik heb geen wetboek, niks mee te maken...).
lol, so much for studentgerichtheid in het HBO
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 14:03
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2006 @ 14:50 :
lol, so much for studentgerichtheid in het HBO
Nou ja goed, met een beetje initiatief kom je natuurlijk redelijk gemakkelijk aan de juiste artikelen. Dit is "een beetje initiatief", ja
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 14:33
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Katje schreef op 28-03-2006 @ 14:48 :
Deze onderwerpen zijn geregeld in Boek 1 (Personen- en Familierecht) van het Burgerlijk Wetboek in de afdelingen 2 t/m 4, de artikelen 1:251 t/m 1:265. Als je precieze wetsartikelen wil weten moet je specifieker aangeven wat je zoekt, ik ga niet alle artikelen overtypen
okay, heel gericht:

Zaak 1
Onderwerp: Gedwongen uithuisplaatsing.
Uitleg: Voor een meisje, S, is vanuit de jeugdbescherming een gedwongen uithuisplaatsing geadviseerd. S. is onder toezicht gesteld en moeder is voor onbepaalde tijd naar het buitenland. S. verblijft op dit moment bij haar stiefvader. Haar stiefvader kan dit niet goed aan. S. is weggelopen samen met een vriendinnetje. Ze zijn wel gesignaleerd maar toen niet overgeleverd aan de politie.
Aanwezig: De stiefvader en de advocaat.
Advocaat: De advocaat was aanwezig. Zij was op zich niet tegen de gedwongen uithuisplaatsing maar wilde dit in eerste instantie niet langer dan 3 maanden. Bovendien is het momenteel het geval dat S. is weggelopen. Zij moet eerst gevonden worden. Pas nadat er met haar gesproken is kan er, volgens de advocaat daadwerkelijk beslist worden.
Jeugdzorg: Bureau Jeugdzorg was niet aanwezig.
Uitslag: De rechter ging mee met het advies van de advocaat.
Wetsartikelen:

Zaak 2
Onderwerp: Omgangsregelen tussen vader en kinderen
Uitleg: Moeder wilde dat vader geen omgangsregeling zou krijgen met zijn kinderen. Vader is het hier niet mee eens. Hij begrijpt wel dat het nu wellicht te verwarrend is voor de kinderen, maar dat het op lange termijn ook goed is als de kinderen hun vader weer zien. Moeder beweert dat vader leugens verteld tegen de kinderen. Vader had in een emotionele bui ook een e-mail gestuurd aan de kinderen. Deze e-mail werd voorgelezen. De advocaat van moeder vond dat vader met deze e-mail de fout in is gegaan omdat het moeder zwart zou maken.
Aanwezig: Moeder, advocaat van moeder, advocaat van vader
Advocaat: Twee advocaten. Één voor moeder en één voor vader.
Beide advocaten behartigden op een goede manier de belangen. De advocaat van vader had echter een heel lang verhaal. Naar mijn mening had ze dit korter kunnen houden. De rechter gaf dat ook aan. Zowel de advocaat van vader als de advocaat van moeder kwamen met informatie die nieuw waren voor de rechter.
Jeugdzorg: De jeugdzorg was niet aanwezig.
Uitslag: De kinderrechter beslist in het voordeel van mevrouw. Dit is echter een voorlopige beslissing. Vader zal voorlopig ging omgang hebben met de kinderen. Bij verandering van omstandigheden kan er opnieuw uitspraak worden gedaan.
Wetsartikelen:

Zaak 3

Onderwerp: Ondertoezichtstelling van M.
Uitleg: De raad van de kinderbescherming is van mening dat M. onder toezicht gesteld moet worden. De moeder van M. is het daar niet mee eens. Zij wil niet gedwongen worden tot hulpverlening. Moeder geeft aan dat het thuis niet altijd even makkelijk gaat. M. gaat ondertussen wel weer naar school. Moeder vindt het moeilijk dat M. thuis de baas wilt zijn. Mevrouw wil hier wel hulp in maar prefereert vrijwillige hulpverlening.
Aanwezig: Vertegenwoordiger van de Raad v.d. Kinderbescherming, moeder van M.
Advocaat: Geen advocaat aanwezig.
Jeugdzorg: Raad van de Kinderbescherming. Zij gaven aan waarom zij zich zorgen maakten om M. en waarom een OTS als noodzakelijk werd gezien.
Uitslag: In eerste instantie vrijwillige hulpverlening. Wanneer dit niet goed loopt moet de zaak weer voorkomen.
Wetsartikelen:

Zaak 4:

Onderwerp: Omgangsregeling tussen vader en kinderlen
Uitleg: Meneer en mevrouw zijn in 2001 gescheiden. De kinderen wonen bij mevrouw. Mevrouw wil graag een omgangsregeling treffen met haar ex-man zodat haar kinderen hun vader regelmatig zien. Nu zien ze vader alleen wanneer het vader uitkomt. Vader wil zo’n omgangsregeling niet. Hij weet nooit wanneer hij echt tijd heeft en wil al helemaal niet dat de kinderen blijven slapen. Zijn huis is te klein en bovendien komt zijn nieuwe vriendin later bij hem wonen.
Aanwezig: Vader en moeder van de kinderen en een advocaat van moeder.
Advocaat: De advocaat van moeder deed in het begin het woord maar moeder nam het woord snel zelf over. Ik denk dat zij het zonder advocaat had gered. De rechter leek sowieso aan het begin aan haar kant te staan.
Jeugdzorg: Bureau Jeugdzorg niet aanwezig.
Uitslag: De rechter vind dat meneer problemen maakt waar ze niet zijn. De kinderen blijven voortaan eens in de twee weken van zaterdagavond tot zondagmiddag bij de vader. Wanneer vader op vakantie gaat, gaan de kinderen tenminste één week mee.
Wetsartikelen:


Zaak 5:


Onderwerp: Beëindiging gedwongen uithuisplaatsing
Uitleg: Het meisje wil graag weer thuis wonen. Ze geeft aan altijd een goede band te hebben gehad met haar ouders. Ze verzette haar tegen haar ouders, toen haar vader invalide werd. Dit ziet ze nu anders. Het meisje was voor ‘haar eigen veiligheid’ in een jeugdgevangenis geplaatst. Zowel het meisje als de ouders waren niet tevreden over de hulp. Het meisje heeft een OTS maar de ouders zijn niet ontzet of ontheven uit de ouderlijke macht. De ouders geven aan geen invloed te kunnen uitoefenen.
Aanwezig: Meisje, ouders van het meisje, Bureau Jeugdzorg, Advocaat van het meisje.
Advocaat: Advocaat van het meisje was aanwezig. Zij deed in het begin het verhaal om de rechter te overtuigen. Het meisje nam zelf het woord toen de rechter haar iets vroeg. De advocaat was deskundig.
Jeugdzorg: Bureau Jeugdzorg was aanwezig. Zij waren het oneens met het meisje en de ouders. Ze zijn van mening dat er eerst een nieuw hulpverleningsplan gemaakt moet worden en dat er dan verder kan worden gekeken naar eventuele beëindiging van de uithuisplaatsing.
Uitslag: De rechter doet nog geen uitspraak. Hij beslist de volgende dag.
Wetsartikelen:

Zaak 6:

Onderwerp: Beëindiging gedwongen uithuisplaatsing.
Uitleg: Er is in de jeugdinrichting onderzoek gedaan door de GGZ. Dit onderzoek is afgerond maar nog niet besproken. Wel werd de thuissituatie niet ‘veilig’ bevonden. De cliënt zou structuur en veiligheid nodig hebben.
Aanwezig: Het meisje Z., haar ouders, BJZ, tolk voor de ouders.
Advocaat: Geen advocaat aanwezig.
Jeugdzorg: De jeugdzorg was aanwezig. Deze werd echter niet vertegenwoordigd door de Voogd van het meisje omdat deze op vakantie was. Ik vond dat degene die nu de jeugdzorg vertegenwoordigde niet deskundig was en slecht op de hoogte van deze zaak.
Uitslag: De rechter vond het geen optie om Z. op dit moment terug naar huis te plaatsen. Mede doordat er op dit moment geen hulp is georganiseerd.
Wetsartikelen:

Zaak 7:

Onderwerp:
Beëindiging gedwongen uithuisplaatsing.
Uitleg: M zin in een inrichting omdat het niet goed met hem ging. Hij geeft aan dat het nu goed gaat, dat hij er niet op zijn plaats zit omdat hij geen misdaad heeft begaan en de meeste jongeren die er zitten, hebben dit wel. Op drie augustus loopt de OTS en uithuisplaatsing af. Hij wil graag eerder naar huis.
Aanwezig: M, zijn moeder, zijn vader, BJZ
Advocaat: Geen advocaat aanwezig
Jeugdzorg: De voogd van de jongen was aanwezig. Deze geeft aan dat het onderzoek eerst moet worden afgerond. Hij geeft toe dat de jognen op den duur niet op zijn plek zit in deze inrichting.
Uitslag: De uithuisplaatsing wordt verkort tot 6 april tenzij het onderzoek negatief uitwijst.
Wetsartikelen:

xxxx

p.s. uit privacy voor de personen uit de zaken heb ik uitgebreid verhaal weggelaten
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 14:59
Verwijderd
Ik denk dat dit ongeveer wel klopt (maar pin me er niet op vast):

Zaak 1
Onderwerp: Gedwongen uithuisplaatsing.
Wetsartikelen: Art. 1:261 BW

Zaak 2
Onderwerp: Omgangsregelen tussen vader en kinderen
Wetsartikelen: Art. 1:377a lid 3 BW

Zaak 3
Onderwerp: Ondertoezichtstelling van M.
Wetsartikelen: (ondertoezichtstelling minderjarigen) art. 1:254 BW

Zaak 4:
Onderwerp: Omgangsregeling tussen vader en kinderlen
Wetsartikelen: Art. 377a lid 2 BW

Zaak 5:
Onderwerp: Beëindiging gedwongen uithuisplaatsing
Wetsartikelen: Art. 1:263 BW

Zaak 6:
Onderwerp: Beëindiging gedwongen uithuisplaatsing.
Wetsartikelen: Art. 1:263 BW

Zaak 7:
Onderwerp: Beëindiging gedwongen uithuisplaatsing.
Wetsartikelen: Art. 1:263 BW
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 15:09
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
je bent geweldig
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 16:26
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 28-03-2006 @ 15:03 :
Nou ja goed, met een beetje initiatief kom je natuurlijk redelijk gemakkelijk aan de juiste artikelen. Dit is "een beetje initiatief", ja
Dat is waar. Het meest voor de hand liggend zou natuurlijk zijn om gewoon te gokken op www.wetten.nl en verdomd, het blijkt nog te kloppen ook.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 17:54
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2006 @ 17:26 :
Dat is waar. Het meest voor de hand liggend zou natuurlijk zijn om gewoon te gokken op www.wetten.nl en verdomd, het blijkt nog te kloppen ook.
Of, nog prachtiger, http://www.wetboek-online.nl
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 09:29
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik kende die site ja
maar joh, ik snap er toch niet erg veel van
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.