Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2007, 16:46
[Engels] -ING
hey mensen,

Ik heb een vraagje kan iemand mij uitleggen waarom ''I look forward to hear from you'' fout is en
''I look forward to hearing from you'' goed is. Als ik soon erachter zet, klopt de zin dan nog ?''I look forward to hearing from you soon''

thnx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2007, 16:59
Gast343434
arg, sorry het dubbelposten en me naam met de titel verwisseld!
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 17:38
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
In de zin ''I look forward to hearing from you'' is sprake van een zogenaamde gerund. Hiermee wordt een ing-vorm bedoeld die als een zelfstandig naamwoord fungeert. Je krijgt altijd een gerund na de werkwoorden en uitdrukkingen to avoid, to burst out, to enjoy, to finish, to give up, to go on, to keep (on), to look forward to, to mind, to postpone, to prevent, can't/couldn't help en can't/could't stand. In dat geval is deze gerund een lijdend voorwerp.
De gerund wordt ook gebruikt na de uitdrukkingen it's no good... en there is no... en na busy, like, worth en worthwhile.
Er zijn een aantal werkwoorden die zowel door een gerund als door to plus een heel werkwoord gevolgd kunnen worden. Dat zijn de werkwoorden to begin, to cease, to continue, to fear, to hate, to intend, to like, to love, to prefer, to regret en to start.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 18:19
Verwijderd
Citaat:
arg, sorry het dubbelposten en me naam met de titel verwisseld!
Dat is niet erg

Mathfreak heeft al een heel duidelijk antwoord gegeven. Ik geef nog even een voorbeeldje van de gerund:

Reading this book is fun.

hier functioneert 'reading' als een werkwoord, maar als je de zin in zinsdelen gaat opdelen zal je zien dat reading this book één zinsdeel is, en dat functioneert op zichzelf weer als een soort zelfstandig naamwoord. Dat is feitelijk wat de gerund in het Engels doet; het is een soort zelfstandig naamwoord van een werkwoord maken.

Hetzelfde geldt voor jouw zin:
I look forward to hearing from you.

Als je dat letterlijk in het Nederlands zou vertalen, zeg je zoiets als 'ik kijk uit naar het van jou horen ' waarbij het cursieve gedeelte vergelijkbaar is met een zelfstandig naamwoord.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 19:10
Gast34343434343
Hey bedackt voor de reacties.
Maar ik snap het nog niet echt precies. Wat ik van jullie opmaakt is dat er bij bepaalde werkwoorden -ing vorm wordt gebruikt omdat ze als zelfstandignaamwoord functioneerd. Klopt dat?

Ik weet ook niet wat gerund precies inhoud. Ik heb er nog nooit van gehoord (zit in h5).
Ik heb het op wikipedia opgezocht en de uitleg daarvan snap ik niet...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 19:33
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Hey bedackt voor de reacties.
Maar ik snap het nog niet echt precies. Wat ik van jullie opmaakt is dat er bij bepaalde werkwoorden -ing vorm wordt gebruikt omdat ze als zelfstandignaamwoord functioneerd. Klopt dat?

Ik weet ook niet wat gerund precies inhoud. Ik heb er nog nooit van gehoord (zit in h5).
Ik heb het op wikipedia opgezocht en de uitleg daarvan snap ik niet...
Als je in 5 havo zit moet de gerund bij Engels aan de orde zijn geweest. Zoals Andijvie al aangaf is de gerund een ing-vorm die van een werkwoord een soort zelfstandig naamwoord maakt.
Waar het om gaat is dat een ing-vorm 2 functies kan hebben: als zelfstandig naamwoord en als bijvoeglijk naamwoord. Als bijvoeglijk naamwoord wordt het een tegenwoordig deelwoord genoemd, en als zelfstandig naamwoord wordt het in het Engels een gerund genoemd. Voor nadere details verwijs ik je naar een overzicht van de Engelse grammatica.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 22:37
June bug
June bug is offline
Eigenlijk is het ook geen zelfstandig naamwoord, het is een present participle in een non-finite clause. TS moet dus niet in de war raken omdat je voor een zelfstandig naamwoord the of a/an kunt zetten, en voor deze genoemde vorm niet. Maar zoals al aangegeven was zou ik de gerund even bestuderen, zo wordt dit indd genoemd, hopelijk helpt je dit.
Ik moest trouwens ook denken aan het feit dat achter sommige werkwoorden een to-infinitive moet en achter andere een ing-vorm, maar ik kan me zo snel even niet herinneren of dat hier echt op van toepassing is.
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 01:25
Verwijderd
Citaat:
Als je in 5 havo zit moet de gerund bij Engels aan de orde zijn geweest. Zoals Andijvie al aangaf is de gerund een ing-vorm die van een werkwoord een soort zelfstandig naamwoord maakt.
Waar het om gaat is dat een ing-vorm 2 functies kan hebben: als zelfstandig naamwoord en als bijvoeglijk naamwoord. Als bijvoeglijk naamwoord wordt het een tegenwoordig deelwoord genoemd, en als zelfstandig naamwoord wordt het in het Engels een gerund genoemd. Voor nadere details verwijs ik je naar een overzicht van de Engelse grammatica.
Bij ons is de gerund ook nooit met die naam in de lessen gebruikt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Samenvatting formele brief engels goed..
Laar94
0 14-02-2013 18:55
Algemene schoolzaken vraag mondeling engels
inge_328
7 22-04-2009 15:14
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Engels] Brief hulp nodig
Gast2342423424
1 02-11-2007 18:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [ENGELS] grammatica gebruik
Spray rebel
6 27-01-2005 10:00
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen engels report nakijken?
friemel
3 28-06-2003 16:45
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen engels
ingeinge1983
0 08-04-2002 18:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:34.