Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2005, 12:40
ijsbeer
Avatar van ijsbeer
ijsbeer is offline
Met z'n bril.
__________________
Alles is zo mooi en de wolken zijn zo groot.
Advertentie
Oud 04-01-2005, 14:49
Earendil
Earendil is offline
Louis Couperus wordt door velen beschouwd als een van de grootste schrijvers die Nederland heeft voortgebracht. Zijn inmiddels klassiek geworden oeuvre geeft een meesterlijk beeld van de fascinerende wereld rond 1900. De stormachtige ontwikkelingen in het politieke, maatschappelijke en culturele leven van die dagen heeft hij in zijn romans en verhalen vereeuwigd.
Couperus is een auteur met vele gezichten. Zijn veelzijdigheid is net zo indrukwekkend als de omvang van zijn oeuvre. Met een onuitputtelijke fantasie, werkkracht en stilistische variëteit schreef hij psychologische, mythologische en historische romans, verhalen, sprookjes en gedichten. In zijn reisbeschrijvingen en feuilletons toont hij zich bovendien als een scherp observerend journalist.
Ondanks dat Couperus zich niet wenste te beperken tot één genre of stijl, wordt zijn werk gekenmerkt door een aantal thema's dat zijn oeuvre een hecht karakter verleent, zoals het noodlot, het tragische voorgevoel en het verval.
Oud 04-01-2005, 14:54
Ndimension
Ndimension is offline
Couperus is samen met Vestdijk, Reve, Mulisch en Hermans de beste schrijvers van Nederland
(zin klopt niet, ik weet het)
__________________
© Ndimension
Oud 04-01-2005, 14:57
ijsbeer
Avatar van ijsbeer
ijsbeer is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 04-01-2005 @ 15:54 :
Couperus is samen met Vestdijk, Reve, Mulisch en Hermans de beste schrijvers van Nederland
(zin klopt niet, ik weet het)
Mulisch.
__________________
Alles is zo mooi en de wolken zijn zo groot.
Oud 04-01-2005, 15:02
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
ijsbeer schreef op 04-01-2005 @ 13:40 :
Met z'n bril.
ik vind het wel een mooie baas, met mooie boeken.
Oud 04-01-2005, 15:03
Ndimension
Ndimension is offline
Citaat:
ijsbeer schreef op 04-01-2005 @ 15:57 :
Mulisch.
Mulisch ownt.
En ik ben lang niet de enige die dat vindt.
__________________
© Ndimension
Oud 04-01-2005, 15:04
Ndimension
Ndimension is offline
Heb je weleens de kop van Mulisch gezien? Precies, wie zo'n kop heeft moet gewoon goed kunnen schrijven en dat kan hij.
__________________
© Ndimension
Oud 04-01-2005, 15:12
86dagreed
Avatar van 86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 04-01-2005 @ 16:04 :
Heb je weleens de kop van Mulisch gezien? Precies, wie zo'n kop heeft moet gewoon goed kunnen schrijven en dat kan hij.
ow?
zo heel bijzonder vind ik hem niet.
En met zijn misplaatste arrogantie kan ik ook al niet veel mee.
__________________
Never judge a book by its movie.
Oud 04-01-2005, 15:19
Verwijderd
Citaat:
Ndimension schreef op 04-01-2005 @ 16:03 :
Mulisch ownt.
En ik ben lang niet de enige die dat vindt.
Je bent ook lang niet de enige die dat niet vindt.
Oud 04-01-2005, 15:28
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vond de ontdekking van de hemel wel een heel mooi boek anders.. Dus Mulisch is zo slecht nog niet

Couperus is natuurlijk wel een groot schrijver geweest en zo, maar ik vond de stille kracht echt niet om door te komen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 04-01-2005, 15:55
ijsbeer
Avatar van ijsbeer
ijsbeer is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 04-01-2005 @ 16:04 :
Heb je weleens de kop van Mulisch gezien? Precies, wie zo'n kop heeft moet gewoon goed kunnen schrijven en dat kan hij.
Ach natuurlijk kan hij wel aardig schrijven, maar om nou te zeggen dat hij wereldliteratuur voort heeft gebracht, doe me een lol. Hij is een semi-intellectueel.
__________________
Alles is zo mooi en de wolken zijn zo groot.
Oud 04-01-2005, 15:57
Verwijderd
Ik heb nog nooit wat van Couperus gelezen, maar vermoed dat ik hem niet zo spannend ga vinden. Ik vond Hildebrands Camera Obscura al vrij zaaddodend en Hildebrand beschreef, naar ik mij heb laten vertellen, interessantere facetten van negentiende-eeuws Nederland dan Couperus. Interessanter in de zin van dat hij ook de vuile was buiten hing, wat Couperus misschien niet deed. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

LUH-3417
Oud 04-01-2005, 16:01
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 04-01-2005 @ 16:57 :
Ik heb nog nooit wat van Couperus gelezen, maar vermoed dat ik hem niet zo spannend ga vinden. Ik vond Hildebrands Camera Obscura al vrij zaaddodend en Hildebrand beschreef, naar ik mij heb laten vertellen, interessantere facetten van negentiende-eeuws Nederland dan Couperus. Interessanter in de zin van dat hij ook de vuile was buiten hing, wat Couperus misschien niet deed. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

LUH-3417
ik heb de camera obscura gelezen en dat vond ik verschrikkelijk al dat ' op de hak nemen van de burgerlijkheid ', Hildebrand beschrijft eigenlijk helemaal niets behalve dan korte stukjes van het leven van nietsnutten. Bij Couperus echter, zit er wel een plot in het verhaal en gebeuren er dingen. Misschien is het niet je stijl maar in ieder geval beter dan Hildebrand.
Oud 04-01-2005, 16:04
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 04-01-2005 @ 16:57 :
Ik heb nog nooit wat van Couperus gelezen, maar vermoed dat ik hem niet zo spannend ga vinden. Ik vond Hildebrands Camera Obscura al vrij zaaddodend en Hildebrand beschreef, naar ik mij heb laten vertellen, interessantere facetten van negentiende-eeuws Nederland dan Couperus. Interessanter in de zin van dat hij ook de vuile was buiten hing, wat Couperus misschien niet deed. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

LUH-3417
Ik ben nu bezig in Camera Obscura, maar dat is toch eigenlijk niet te vergelijken met Couperus, hoor.. Hildebrand schreef ook meer dan vijftig jaar eerder, hè

Couperus schreef toch ook voornamelijk over Nederlands-Indië, of niet? En Hildebrand juist over Nederland... En Couperus schrijft wel een stuk saaier dan Hildebrand, vond ik

Maar ja, dat is mijn mening
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 04-01-2005, 16:05
ijsbeer
Avatar van ijsbeer
ijsbeer is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 04-01-2005 @ 17:04 :
Ik ben nu bezig in Camera Obscura, maar dat is toch eigenlijk niet te vergelijken met Couperus, hoor.. Hildebrand schreef ook meer dan vijftig jaar eerder, hè

Couperus schreef toch ook voornamelijk over Nederlands-Indië, of niet? En Hildebrand juist over Nederland... En Couperus schrijft wel een stuk saaier dan Hildebrand, vond ik

Maar ja, dat is mijn mening
Couperus heeft veel over de klassieke oudheid geschreven.
__________________
Alles is zo mooi en de wolken zijn zo groot.
Oud 04-01-2005, 16:07
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
ijsbeer schreef op 04-01-2005 @ 17:05 :
Couperus heeft veel over de klassieke oudheid geschreven.
Ow, dat wist ik dan weer niet. En Hildebrand dan, die ook of zo?

(hoeveel punten is Camera Obscura eigenlijk waard, kon dat niet vinden)
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 04-01-2005, 16:09
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
ijsbeer schreef op 04-01-2005 @ 17:05 :
Couperus heeft veel over de klassieke oudheid geschreven.
XERXES!!!!
Oud 04-01-2005, 16:16
Ndimension
Ndimension is offline
Citaat:
ijsbeer schreef op 04-01-2005 @ 16:55 :
Ach natuurlijk kan hij wel aardig schrijven, maar om nou te zeggen dat hij wereldliteratuur voort heeft gebracht, doe me een lol. Hij is een semi-intellectueel.
Je legt me woorden in de mond, een valse streek. Ik heb nimmer beweerd dat Mulisch wereldliteratuur schreef, ik heb slechts gezegd dat Mulisch tot de top zoveel beste schrijvers van Nederland. En om die bewering houvast te geven, gaf ik het argument: velen zijn het met mij eens.
__________________
© Ndimension
Ads door Google
Oud 04-01-2005, 16:26
ijsbeer
Avatar van ijsbeer
ijsbeer is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 04-01-2005 @ 17:16 :
Je legt me woorden in de mond, een valse streek. Ik heb nimmer beweerd dat Mulisch wereldliteratuur schreef, ik heb slechts gezegd dat Mulisch tot de top zoveel beste schrijvers van Nederland. En om die bewering houvast te geven, gaf ik het argument: velen zijn het met mij eens.
Waarom noem jij hem dan in een zin met Couperus die wel wereldliteratuur heeft geschreven?
__________________
Alles is zo mooi en de wolken zijn zo groot.
Oud 04-01-2005, 16:26
ijsbeer
Avatar van ijsbeer
ijsbeer is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 04-01-2005 @ 17:09 :
XERXES!!!!
Onder andere ja.
__________________
Alles is zo mooi en de wolken zijn zo groot.
Oud 04-01-2005, 16:28
Ndimension
Ndimension is offline
Citaat:
ijsbeer schreef op 04-01-2005 @ 17:26 :
Waarom noem jij hem dan in een zin met Couperus die wel wereldliteratuur heeft geschreven?
Wat een redenering.
Als ik friet en de ramp in Azië in één zin zin noem, impliceer ik dan dat friet een wereldramp is?
Cut the crap.
__________________
© Ndimension
Oud 04-01-2005, 16:57
ijsbeer
Avatar van ijsbeer
ijsbeer is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 04-01-2005 @ 17:28 :
Wat een redenering.
Als ik friet en de ramp in Azië in één zin zin noem, impliceer ik dan dat friet een wereldramp is?
Cut the crap.
Jij zei dat Couperus en Mulisch de beste Nederlandse schrijvers zijn.
Dan neem ik aan dat jij het niveau van beide schrijvers gelijkwaardig of als bijna gelijkwaardig beschouwt.
Verder denk ik niet dat ik jou verder serieus moet nemen met uitspraken als "Heb je weleens de kop van Mulisch gezien? Precies, wie zo'n kop heeft moet gewoon goed kunnen schrijven en dat kan hij.".
En dat jij niet de enige bent die Mulisch goed vindt hoeft ook niks te betekenen want niet iedereen heeft een verfijnde smaak.
__________________
Alles is zo mooi en de wolken zijn zo groot.
Oud 04-01-2005, 18:25
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Apart, een discussie over Harry Mulisch in een topic over Louis Couperus.

Maar goed, Eline Vere vond ik leuk (alhoewel ietwat langdradig) en de rest wil en hoef ik niet te lezen.

Wat betreft Hildebrand: ik vond vooral zijn verhaal over een nurkse jongeman in de Haarlemmerhout erg leuk, maar dat komt vooral omdat ikzelf in Haarlem woon.
Oud 04-01-2005, 19:07
Ndimension
Ndimension is offline
Citaat:
ijsbeer schreef op 04-01-2005 @ 17:57 :
Jij zei dat Couperus en Mulisch de beste Nederlandse schrijvers zijn.
Dan neem ik aan dat jij het niveau van beide schrijvers gelijkwaardig of als bijna gelijkwaardig beschouwt.
Verder denk ik niet dat ik jou verder serieus moet nemen met uitspraken als "Heb je weleens de kop van Mulisch gezien? Precies, wie zo'n kop heeft moet gewoon goed kunnen schrijven en dat kan hij.".
En dat jij niet de enige bent die Mulisch goed vindt hoeft ook niks te betekenen want niet iedereen heeft een verfijnde smaak.
Lul niet zo uit je nek. Ik heb nergens gezegd dat noch Mulisch, noch Reve, noch Hermans, noch Couperus wereldliteratuur is.
__________________
© Ndimension
Oud 04-01-2005, 19:08
Verwijderd
ik vind harry mulisch een vervelend mannetje maar 'de ontdekking van de hemel' heb ik nou al drie keer gelezen.
vind ik absoluut een goed boek!
Advertentie
Oud 04-01-2005, 19:08
Ndimension
Ndimension is offline
Daarnaast, moet ik jou dan wel serieus nemen met je topic hier over dat Louis Couperus maar een lul is met zijn bril?
Projecteer jezelf niet op mij.
__________________
© Ndimension
Oud 04-01-2005, 22:44
ijsbeer
Avatar van ijsbeer
ijsbeer is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 04-01-2005 @ 20:07 :
Lul niet zo uit je nek. Ik heb nergens gezegd dat noch Mulisch, noch Reve, noch Hermans, noch Couperus wereldliteratuur is.
Ik constateer een feit dat Couperus wereldliteratuur is, want hij wordt zo beschouwd.
Ik heb namelijk helemaal niet gezegd dat jij hebt gezegd dat Couperus wereldliteratuur heeft geschreven.

En mijn topic was niet serieus bedoeld, maar jij vond het klaarblijkelijk nodig om het hier toch voor Couperus op te nemen en vervolgens voor Mulisch.
__________________
Alles is zo mooi en de wolken zijn zo groot.
Oud 05-01-2005, 12:46
Verwijderd
OMGeniaal!
Oud 05-01-2005, 12:59
hotrid
Avatar van hotrid
hotrid is offline
Mijn hemel, drie woorden in één zin!
__________________
Drinken halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel...
Oud 05-01-2005, 15:50
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Als je nog even nadenkt zijn het er vier.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 05-01-2005, 16:08
hotrid
Avatar van hotrid
hotrid is offline
Citaat:
Roosieh schreef op 05-01-2005 @ 16:50 :
Als je nog even nadenkt zijn het er vier.
Ga terug naar de basisschool!
__________________
Drinken halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel...
Oud 05-01-2005, 16:28
horsepills
horsepills is offline
hij heeft ooit een boek geschreven dat ik alleen qua titel al geweldig vind:

Van oude mensen, de dingen, die voorbijgaan..

Ok, dat is dus al een literair orgasme waard.
Oud 05-01-2005, 16:41
niam
Avatar van niam
niam is offline
Louis Couperus is een lieve man, evenals zijn bril en zijn lul.

Niet van die vervelende dingen zeggen over hem.

__________________
Emoties, grootse Emoties!
Oud 05-01-2005, 17:14
ijsbeer
Avatar van ijsbeer
ijsbeer is offline
Citaat:
niam schreef op 05-01-2005 @ 17:41 :
Louis Couperus is een lieve man, evenals zijn bril en zijn lul.

Niet van die vervelende dingen zeggen over hem.

Hoe weet jij dat?
__________________
Alles is zo mooi en de wolken zijn zo groot.
Oud 05-01-2005, 17:21
niam
Avatar van niam
niam is offline
De alwetendheid is mij eigen.
__________________
Emoties, grootse Emoties!
Oud 05-01-2005, 18:18
ijsbeer
Avatar van ijsbeer
ijsbeer is offline
Citaat:
niam schreef op 05-01-2005 @ 18:21 :
De alwetendheid is mij eigen.
Dat kan best handig zijn.
__________________
Alles is zo mooi en de wolken zijn zo groot.
Ads door Google
Oud 05-01-2005, 18:47
terror4life
Avatar van terror4life
terror4life is offline
Citaat:
ijsbeer schreef op 04-01-2005 @ 13:40 :
Met z'n bril.
*vraagt zich af waar dit op slaat* het enige wat ik erop te zeggen heb is: "tja... (waar slaat dit op)"
__________________
omdat we engelen zonder vleugels geen engelen kunnen noemen, noemen we ze vrienden
Oud 05-01-2005, 19:31
ijsbeer
Avatar van ijsbeer
ijsbeer is offline
Citaat:
terror4life schreef op 05-01-2005 @ 19:47 :
*vraagt zich af waar dit op slaat* het enige wat ik erop te zeggen heb is: "tja... (waar slaat dit op)"
Citaat:
ijsbeer schreef op 04-01-2005 @ 23:44 :
mijn topic was niet serieus bedoeld
__________________
Alles is zo mooi en de wolken zijn zo groot.
Oud 05-01-2005, 19:34
dingokoning
Avatar van dingokoning
dingokoning is offline
Heb nog de binocle van hem gelezen

wel grappig
__________________
hoi teefjesbevrijdingsfront
Oud 05-01-2005, 19:45
terror4life
Avatar van terror4life
terror4life is offline
Citaat:
ijsbeer schreef op 05-01-2005 @ 20:31 :
waarom open je het dan ga chatten ofzo
maar das mijn mening
__________________
omdat we engelen zonder vleugels geen engelen kunnen noemen, noemen we ze vrienden
Oud 05-01-2005, 22:07
Verwijderd
Goh, wat een topic.

slotje?
Oud 05-01-2005, 22:11
Verwijderd
Ik dacht er vanmiddag al aan, maar koesterde misschien nog hoop. Maar het wordt niet echt meer wat, gok ik. Rammel maar met de ketenen!

LUH-3417
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.