Oud 09-04-2004, 21:39
Verwijderd
Heb jij wel eens nagedacht over je eind, over de dood. Wil je begraven worden of gecremeerd? Hoe wil je je begravenis hebben. Laat je nu al een euthenasie verklaring afleggen?

Het ging er gister met een meisje over op mijn stage. Zij had over deze dingen allemaal nagedacht en haar wensen besproken met haar vriend en opgeschreven, zodat ze als ze plotseling komt te overlijden het toch mooi geregeld heeft. Daarnaast wilde ze een euthenasieverklaring laten afleggen. Dit komt wel omdat je in het ziekenhuis (waar in stage liep, afdeling neurologie) veel dingen tegen komt, die jezelf nooit zou willen krijgen. En zoals je er nu tegen aan kijkt, ook niet op die manier verder zou willen leven.

Natuurlijk is dit waar, maar ik heb er eigenlijk nog nooit heel bewust bij stil gestaan, laat staan serieus met iemand besproken. Hebben jullie dit wel gedaan, en waarom?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 21:47
Verwijderd
Ik heb het er wel eens met mijn ouders over gehad, en met mijn vriend.

Ik ben donor van alles, dus mocht ik overlijden, dan kunnen ze alles pakken wat ze kunnen gebruiken. En daarna wil ik graag gecremeerd worden (weten mijn ouders & vriend, ik heb het niet opgeschreven ergens). Uitstrooien laat ik aan de nabestaanden over, die mogen met het as doen wat ze willen.

Euthanasieverklaring... hmm, mijn ouders weten heel goed dat ik er net zo over denk als zij; mocht ik ooit zonder uitzicht lijden, dan weten zij wat ze moeten doen. Mijn vriend wil daar weer niets over horen.

Dus ik heb er wel over nagedacht, zo door de jaren heen. Als je begrafenissen en crematies ziet, of hele zieke mensen die zó graag niet meer willen, maar worden gedwongen... dan denk je daar vanzelf wel over na en regel je het ook min of meer.

Waarom? Omdat ik allereerst niet wil lijden aan iets en daarnaast ook mensen niet tot last wil zijn. Als ik in een uitzichtloze comateuze toestand ben, dan wil ik niet dat mijn vriend me moet verzorgen... Laat me dan maar fijn gaan, lijkt me voor hem ook fijner met te herinneren als wie ik écht was, en geen plantje bijvoorbeeld. En dan, waarom ik al over donor-zijn heb nagedacht; mijn ouders kregen heel lang geleden zo'n formulier thuis, toen heb ik er over nagedacht en heel duidelijk gezegd dat ik héél graag donor wilde zijn. Ik was toen 10 ofzo, dus ik kreeg geen eigen codicil, maar toen wist ik het al wel - en mijn ouders dus ook.
En crematie... tja, dat idee vind ik gewoon fijner dan begraven worden. Mijn oom is gecremeerd en zijn as is over het graf van zijn grootouders gestrooid, dat wilde hij graag zo. Dat vond ik mooi.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 21:47
Verwijderd
Ik heb er wel eens over nagedacht, maar niets heel duidelijk besproken of vastgelegd. Ik heb wel het donorformulier ingevuld en opgestuurd, dus dat is eigenlijk het enige wat echt vast staat.
Over begraven of cremeren heb ik ook wel eens nagedacht, ik zou het liefst gecremeerd worden. Euthanasie verklaring heb ik nog niet over nagedacht. Wel gedacht dat mocht ik in zo'n uitzichtloze situatie komen, het voor mij niet meer hoeft. Ik heb het er wel eens een beetje met mn ouders over gehad, in ieder geval mn moeder, weet dat ook wel.

Laatst gewijzigd op 09-04-2004 om 21:51.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 21:50
Verwijderd
Ja een donorverklaring heb ik ook wel ja. Maar voor mijn gevoel is dat toch anders dan je hele bergavenis op papier, maar dat is echt gevoelsmatig hoor.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 21:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb er wel over nagedacht ja. Ik wil graag begraven worden omdat mijn nabestaanden dan echt nog een plekje hebben om naar terug te gaan (ik vind een graf dan mooier dan een urn ofzo). Verder wil ik witte bloemen, gipskruid en van die aronskelken maar dat kan natuurlijk allemaal nog veranderen. Laatst heb ik het er nog over gehad met mijn moeder dus die weet ook dat ik dat wil.

Ik word binnenkort 18 en dan krijg ik toch als het goed is vanzelf zo'n formulier opgestuurt of ik donor wil zijn of heb ik het nou mis? Ik wil iig wel graag orgaandonor zijn van alles wat ze kunnen gebruiken tenzij mijn ouders of andere nabestaanden daar heel veel moeite mee zouden hebben (bijvoorbeeld ogen ofzo, als mijn ouders dat niet willen dan hoeft het van mij ook niet want het laatste beeld wat je van iemand ziet dat blijft je altijd bij). Euthanasie verklaring heb ik niet maar ik denk dat mijn ouders toch wel ongeveer weten dat als ik echt nooit meer een normaal leven zou kunnen leiden dat ze er dan best een einde aan mogen maken.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 09-04-2004 @ 21:57 :

Ik word binnenkort 18 en dan krijg ik toch als het goed is vanzelf zo'n formulier opgestuurt of ik donor wil zijn of heb ik het nou mis? Ik wil iig wel graag orgaandonor zijn van alles wat ze kunnen gebruiken tenzij mijn ouders of andere nabestaanden daar heel veel moeite mee zouden hebben (bijvoorbeeld ogen ofzo, als mijn ouders dat niet willen dan hoeft het van mij ook niet want het laatste beeld wat je van iemand ziet dat blijft je altijd bij).
Je krijgt zo'n brief voor je 19 wordt, dus nu nog niet vanzelf. Maar je kan hem wel aanvragen of bij het postkantoor ophalen en dan invullen op je 18de.
Bedenk je wel dat ze er altijd voor zorgen dat je goed opgebaard kan worden, dus mensen die naar je komen kijken zien echt niet dat er iets mist. Zo nemen ze ook alleen vel bv van plaatsen waar kleding over heen komt, nooit uit je gezicht bijvoorbeeld. Of ze aan ogen doen, weet ik eigenlijk niet, misschien het hoornvlies oid, maar dat zie je natuurlijk niet als je opgebaard ligt, omdat je ogen dan dicht zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 22:35
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik weet alleen dat ik begraven wil worden, verder ben ik donor van alles dus pakken wat je pakken kan!

En een donorformulier krijg je al een paar jaar niet meer thuisgestuurd.
__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 09-04-2004 @ 22:35 :

En een donorformulier krijg je al een paar jaar niet meer thuisgestuurd.
Wel dus, ik heb hem een tijdje terug gehad samen met veel mensen die ook dit jaar 19 worden.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 00:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 09-04-2004 @ 22:35 :
Ik weet alleen dat ik begraven wil worden, verder ben ik donor van alles dus pakken wat je pakken kan!

En een donorformulier krijg je al een paar jaar niet meer thuisgestuurd.
Ik heb hem een maandje terug ontvangen.
In de brief stond dat iedereen uit 1985 hem ontving.
Maart 2005 zijn dus de mensen uit 1986 aan de beurt.

En ik heb genoteerd dat mijn nabestaanden mogen beslissen. Daarna heb ik met mijn ouders besproken wat mijn wensen zijn, dus die weten wat ik wil. Mocht ik tegen de tijd dat ik dood ga, andere nabestaanden achterlaten, dan mogen zij het kiezen. Hetzelfde geldt voor mijn begrafenis/crematie. Willen mijn nabestaanden graag een plek om naar toe te gaan, dan mogen ze me begraven. Hebben ze dat niet nodig of willen ze dat niet, dan mogen ze me cremeren. Ik heb weinig meer te willen als ik dood ben, dus ik laat alles over aan de personen die ermee moeten leven dat ik er niet meer ben.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 01:20
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Euthanasieverklaring dat kan je nu wel leuk opstellen maar geld tegen de tijd toch niet meer
*tenzij je nog bij vol bewust zijn bent!!*
maar als je bijvoorbeeld dement wordt o.i.d mag het weer niet
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 01:31
PV
PV is offline
Mij maakt t niet zoveel uit, dood = dood. Ik ben 'volledig' donor dus wat ze nog kunnen gebruiken mogen ze hebben..
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 02:37
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Ik ben geen "volledig" donor. Ik heb het overgelaten aan m'n nabestaanden. Van mij mogen ze m'n hele lichaam eigenlijk ook wel leeghalen. Maar ja, je weet nooit 100% wat er na de dood gebeurd. Daarom heb ik ook liever dat ze me begraven. Je weet maar nooit.
En ach, echt wensen heb ik niet. Zolang ze m'n favoriete nummers maar draaien.
Ik probeer er zo weinig mogelijk over na te denken. Vind ik jammer mijn al zo kostbare tijd hier op aarde.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 08:29
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 10-04-2004 @ 01:20 :
Euthanasieverklaring dat kan je nu wel leuk opstellen maar geld tegen de tijd toch niet meer
*tenzij je nog bij vol bewust zijn bent!!*
maar als je bijvoorbeeld dement wordt o.i.d mag het weer niet
Zo'n verklaring geldt dan toch juist wel, als hij opgesteld is als je bij vol bewustzijn (of hoe het dan ook heet) bent, en je laat dat zien als je ernstig ziek bent?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 08:30
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Iedere keer als er weer iemand in mijn omgeving dood gaat, ga ik weer nadenken over mijn eigen dood... Ik denk dat dat wel een natuurlijke reactie is.
Bepaalde zaken weten mijn ouders en vriend wel, over doneren bijvoorbeeld, en over cremeren/begraven, en de rest mogen mijn nabestaanden zelf kiezen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 10:05
Verwijderd
Ik wil gecremeerd worden, en als ik niet te redden ben, of later als een kasplantje verder zou moeten leven, mogen ze de stekker er van mij uittrekken.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 10:09
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Zo'n verklaring geldt dan toch juist wel, als hij opgesteld is als je bij vol bewustzijn (of hoe het dan ook heet) bent, en je laat dat zien als je ernstig ziek bent?
als je hem nu opsteld omdat je over 70 jaar misschien dement bent en je dat niet wilt zijn geld ie niet.
je moet op het laatste moment nog helder zijn
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 10:10
Verwijderd
ik wil gecremeerd worden, mij maakt t niet uit hoe t eruit komt te zien dat is voor de gene die achterblijven dat ze zich daar goed bij voelen.
euthanasiebrief heb ik ookal,omdat ik bij mijn nicht heb gezien dat t niet mag omdat ze t niet heeft kunnen maken.
als ik dood ben mogen ze ook alles uit mijn lichaam snijden als ze denken dat ze er iets aan hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 10:22
Verwijderd
Citaat:
rare kwast schreef op 10-04-2004 @ 10:09 :
als je hem nu opsteld omdat je over 70 jaar misschien dement bent en je dat niet wilt zijn geld ie niet.
je moet op het laatste moment nog helder zijn
Voor dement zijn geldt ie toch helemaal niet...? Volgens mij is het meer voor als je een ongeluk krijgt en ze moeten kiezen of ze je reanimeren waarna je als een kasplantje verder moet leven of ze laten je dood gaan (ik noem maar ff wat). En het is erg lastig om te weten of dat morgen of over 70 jaar gebeurt, dus als je dan niet verder wilt leven, kun je denk ik nu toch beter zo'n verklaring invullen. En dan desnoods elke 5 of elke 10 jaar één, als dat moet.

Ik wil begraven worden, vind ik een 'fijner' idee, ook omdat m'n vriend dan bij me kan liggen als hij overlijdt, zeg maar. Verder heb ik er ook wel over nagedacht, ooit ook wel op papier gezet, maar dat ben ik kwijt. Verder mogen ze alles gebruiken (donor), ik heb er dan niks meer aan.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 10:33
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2004 @ 10:22 :
Voor dement zijn geldt ie toch helemaal niet...?
Dat dacht ik ook... Ik zei ook al 'en je laat dat zien als je ernstig ziek bent'; naar mijn maatstaven is een dement iemand niet ernstig ziek.
Het zou toch stom zijn dat je op het laatst ook nog bij je volle bewustzijn zou moeten zijn om een euthanasieverklaring geldig te laten zijn? Dan heb je zo'n verklaring toch helemaal niet nodig? Volgens mij heeft Leonoor gelijk met wat ze zegt.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 11:18
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
dan moet je een niet reanimeren verklaring ofzo
maar als jij vandaag een verklaring aflegt dat je niet meer wilt leven als je een kasplantje bent *moter ongeluk o.i.d* en je wordt een kasplantje dan kan je alleen euthanasieverklaring op dat moment geldig laten zijn
dus als jij niet helder bent geld het niet omdat jij niet op het laatste moment dit hebt kunnen aangeven
*raar maar waar we hebben er al hele discussies gehad over gehad op school*
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 11:57
sientjuh
Avatar van sientjuh
sientjuh is offline
Je kan een codicil dus ophalen bij t postkantoor?
Ik ben net 18 geworden en vind t een beetje lang duren om tot volgend jaar te moeten wachten tot ik er een thuisgestuurd krijg. Mijn ouders weten wel dat ik donor wil worden, maar ik wil t toch ook graag zwart op wit hebben staan.
__________________
Be all you can be
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 15:15
Verwijderd
Ik heb er wel over nagedacht, maar nog niets besloten, alleen dat ik donor wil worden maar ik heb geen formuliertje gekregen vorige maand (ja vreemd) dus ik zal er maar eens een downloaden ergens, waar kan dat?

Maar ehm, geen idee wat ik verder allemaal wil.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 09-04-2004 @ 22:35 :
En een donorformulier krijg je al een paar jaar niet meer thuisgestuurd.
Jij luistert niet goed naar de radio Er komen nu telkens reclamespotjes voorbij dat als je in 1985 geboren bent, binnenkort het donorformulier ontvangt.

Ik heb niks op papier staan. M'n vriend weet wel dat ik gecremeerd wil worden. Of m'n ouders dat ook weten, weet ik eigenlijk niet Misschien handig om eens aan ze te vertellen. Het donorcodicil heb ik altijd bij me, dus dat staat wel vast. Verder heb ik er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan. Een tijdje geleden is een vriendin van m'n vriend plotseling overleden en haar ouders wisten ook eigenlijk helemaal niet wat zij had gewild. Dat lijkt me als ouders zijnde best lastig. Dus ik ga binnenkort denk ik maar wat op papier zetten of een goed gesprekje hebben met m'n ouders
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 15:30
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 10-04-2004 @ 15:15 :
Ik heb er wel over nagedacht, maar nog niets besloten, alleen dat ik donor wil worden maar ik heb geen formuliertje gekregen vorige maand (ja vreemd) dus ik zal er maar eens een downloaden ergens, waar kan dat?

Maar ehm, geen idee wat ik verder allemaal wil.
http://www.donorregister.nl/
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 17:00
roosju
Avatar van roosju
roosju is offline
Ik heb weleens aan de dood gedacht, maar als ik een paar keer achter elkaar seg dat dan allus maar dan ook ALLUS nooit meer terugkomt en ik niet meer besta word ik altijd heel bang
Ik verban het dan uit mn hoofd en zet vaak muziek op. Ik zou wel donor willen zijn Ga ik nog wel en keer regelen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 12:52
thabomb1986
Avatar van thabomb1986
thabomb1986 is offline
wel heel goed dat je dr over nadenkt... , denken andere mensen er ook gelijk over na, nu je dit Topic bent gestart.

Ik wil volledig donor worden, maar heb toch wel liever dat er 'iets' in het graf ligt als ik word begraven.
Over uitzochtloze toestanden in het ziekenhuis (leven als een kasplantje oid) heb ik nog niet over naged8, moet ik t eigenlijk nog ff met mn moeder over hebben, dat wil ik ni.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 22:47
Verwijderd
ik denk er de laatste tijd wel meer over na dan eerst, omdat ik nu ziek ben en dan ga je nadenken... ik wil zeker weten begraven worden, maar ik weet niet of donor wil zijn. daar denk ik eigenlijk nog het minst over na, meer over wat er zou gebeuren als ik nu dood zou gaan, wat ik zou missen, wat er met de mensen die achterblijven zou gebeuren enz.
kuss
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 23:02
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Replica schreef op 10-04-2004 @ 12:27 :
Mijn zusje is uit 86, en die heeft hem ook pas gehad.
oh, dan heb ik het verkeerd onthouden

Inmiddels even nagekeken: de brief begint met 'beste 18-, 19-jarige' dus het ligt toch niet aan het geboortejaar. Misschien dat ik daar wat over heb gehoord op radio of tv ofzo, want het staat me wel bij. Maar het stond dus niet in die brief.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 00:30
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
donor van alles

verder boeit het me niet, ik ben dan namelijk dood..
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 17:05
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Ik ben al een tijdje volledig donor.
Ik heb geen euthanasieverklering ingevuld, mijn ouders weten echter wel wat ik wil, mochten zij voor een beslissing komen te staan.

En begraven/cremeren weet ik niet, maar ik denk nu dat ik dat aan mijn nabestaanden overlaat. Een van mijn beste vrienden is pas overleden, hij was 36 en had een zoontje van 3, zijn vrouw zwanger van de tweede. Hij wilde gecremeerd worden, zodat zij niet ook nog voor een graf hoefde te zorgen. Zij heeft het daar nu best moeilijk mee, want ze heeft juist ook behoefte aan een plekje om heen te gaan. (Ook voor de kinderen, als die wat ouder zijn). Daarom wil ik dat laten beslissen door mijn nabestaanden.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 17:35
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ja, ik heb er wel eens over nagedacht.

Als ik 18 ben wil ik iig donor worden. Over euthanasie wil ik niet nadenken, want dat zal ik pas in het uiterste geval willen en dat kan ik later nog wel bedenken (als het van toepassing is ).

Ik zou graag begraven worden. Cremeren zie ik echt al "het eind". Je wordt verbrandt, je bent dood --> je bent er dus niet meer. Je ligt ergens verspreid over een stukje land of in een potje. Nou, nee, daar word ik niet blij van.
Begraven geeft me enigsinds wel een benouwd gevoel, in een klein kistje onder de grond liggen. Maar er bestaan ook van die huisjes of familiegraven die een soort kamer hebben. (Mijn vaders familie heeft dat .) Dat is wel onder de grond, maar een soort kelder, waar iedereen in een apart kamertje ligt. Opzich ook apart.

Oh ja, en als ik begraven word: graag in het rood en wit. Rode en witte rozen. Een rood/wit gestreepte kist , iedereen gekleed in het rood, witte auto's. Oh weh als iemand niet in het rood komt (wit mag ookwel), dan sta ik op en word ik persoonlijk boos op diegene. (Oh sorry )
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 17:36
PardonMe
Avatar van PardonMe
PardonMe is offline
Nou toevallig heb ik vandaag mijn donor formulier opgestuurd..
Ik heb aangegeven dat ik wel donor wil zijn en dat ze alles mogen gebruiken wat ze kunnen gebruiken.. Ik heb er dan toch niets meer aan (tenminste dat is wat ik geloof..)
Eerlijk gezegd heb ik daar niet lang over getwijfeld of ik dat wel of niet zou doen..

Ik heb er ook wel over nagedacht of ik begraven of gecremeerd wil worden. Ik zou gecremeerd willen worden. Voor mij hoeven ze geen plaats te reserveren onder de grond.
Ik heb dit wel eens gezegd tegen mn vriend of mijn ouders, maar niet uitgebreid besproken, laat staan dingen vast laten leggen..

dat is het wel zo'n beetje.
__________________
•·.·´¯`·.·• Dat je de werkelijkheid niet uit het oog moet verliezen zegt al dat hij niet helemaal te vertrouwen is... •·.·´¯`·.·•
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 18:39
Verwijderd
ik denk er niet aan eigenlijk... mummificeren lijkt me wel wat
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 16:21
Verwijderd
Over donor zijn loop ik nog altijd te twijfelen, het blijft in mijn hoofd zitten dat ze dan te snel me dood zouden verklaren omdat iemand anders zeker gered kan worden. Stom I know, maar het blijft wel akelig.

Over wat na mijn dood: ik ben ermee bezig alles op te schrijven, wat ik graag wil van muziek, soort begrafenis (eigenlijk wil ik tot diamant geperst worden en in een juweel gezet worden, zo ben ik toch nog iets waard en ik vind t veel mooier dan een graf ofzo en als ik dan verre verre familieleden heb die mij niet meer kennen, kunnen ze me ook nog verkopen als ze het moeilijk hebben), afscheidsgedoe enzo. Teksten heb ik al uitgezocht ook . Verder heb ik opgeschreven wat ik wil dat gebeurt met mijn gedichten, schildertoestanden enzo, mijn spullen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 15-04-2004 @ 16:21 :
Over donor zijn loop ik nog altijd te twijfelen, het blijft in mijn hoofd zitten dat ze dan te snel me dood zouden verklaren omdat iemand anders zeker gered kan worden. Stom I know, maar het blijft wel akelig.
Ja zo denken heel veel mensen, en dat is ook een logische gedachte denk ik.

Toch heb ik zoiets van, je wordt echt niet als je springlevend bent dood verklaard. Je bent dan al een heel stuk ''weg''. Je wordt (volgens mij) pas dood verklaard als je er echt slecht aan toe bent. En wat maakt mij het nou uit of ik dan 3 uur korter ''leef'', ik ben dan onderhand toch al zo slecht dat ik niet meer door zou willen leven.

Bleh ik weet niet zo goed hoe ik dit moet uitleggen...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 16:35
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 15-04-2004 @ 16:34 :
Ja zo denken heel veel mensen, en dat is ook een logische gedachte denk ik.

Toch heb ik zoiets van, je wordt echt niet als je springlevend bent dood verklaard. Je bent dan al een heel stuk ''weg''. Je wordt (volgens mij) pas dood verklaard als je er echt slecht aan toe bent. En wat maakt mij het nou uit of ik dan 3 uur korter ''leef'', ik ben dan onderhand toch al zo slecht dat ik niet meer door zou willen leven.

Bleh ik weet niet zo goed hoe ik dit moet uitleggen...
Ik denk hetzelfde
Als ik toch al aan het doodgaan ben, maakt het me echt niet uit of ik nú doodga, of pas over 5 uur. Als ik door 5 uur eerder te sterven iemand anders kan helpen, fijn
Ze zullen me echt niet komen halen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 16:41
Verwijderd
Ik denk dat ik dat ook gewoon allemaal opschrijf, mij zorgen daarover en wanneer het wel en niet zou mogen Weten ze tenminste waar ze aan toe zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 18:04
Verwijderd
Ik wil gecremeerd worden en dan begraven worden in de buurt van het graf van een paar famillie leden van mij.....
Verder hebik er nog nooit aan gedacht... Maar dit is wat ik cker wil!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 18:15
Luna
Avatar van Luna
Luna is offline
Ik denk er wel eens overna maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik het wil hebben. Ik denk dat mn mening ook nog wel kan veranderen gedurende mn leven. Ik heb het dus ook nog niet echt duidelijk aan iemand vertelt.
Laatst kreeg ik een donorformulier en gister een herinneringsbrief. Ik vind het moeilijk om een beslissing te nemen al weet ik dat ik dat maar beter nu kan doen voordat het te laat is.
Ik denk dat ik begraven wil worden maar aan de andere kant hou ik ook heel veel van de zee en zou ik ook best gecremeerd willen worden en over de zee uitgestrooid. Ik weet het nog niet.
Ik denk dat ik de meeste organen die ik heb wel wil afgeven, behalve mn hart en mn ogen.
(al is het wel hypocriet omdat ik waarschijnlijk zelf wel een hart aan zou nemen als ik er een nodig zou hebben, ik weet het nog niet...)
__________________
liep een man in de woestijn en vond een kameel, de kameel vond van niet.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 18:44
Gruppie
Gruppie is offline
Ik weet al heel lang dat ik donor wil worden (heb alleen nog geen formulier gekregen komt hopelijk nog, maar m'n ouders weten dit ook dus het is geen ramp).

Ik heb een tijdje gehad dat ik op zondagen een lijstje ging maken met liedjes voor mijn crematie/begrafenis.. en dan vertelde ik aan mijn moeder waar het briefje lag, voor t geval dat. Maar laatst zei m'n moeder of het misschien niet mooier zou zijn als de nabestaanden juist liedjes zouden uitkiezen. Ik ben er nu dus niet helemaal over uit wat ik wil..

Ik weet ook nog niet helemaal zeker of ik gecremeerd of begraven wil worden. Op zich zou ik ook best wel in de zee willen worden uitgestrooid (in ieder geval niet in een urn op de schoorsteenmantel bij wijze van spreken)...

Over euthanasie denk ik ook hetzelfde als mij moeder (en de andere forummers); Als er geen uitzicht is op een redelijk normaal functioneren (dus als kasplantje) ga ik liever dood.


Ik vind zulke gesprekken met mijn moeder echt heerlijk (ze vinden meestal plaats om een uur of 1 's nachts )
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 14-04-2004 @ 17:05 :
Ik ben al een tijdje volledig donor.
Ik heb geen euthanasieverklering ingevuld, mijn ouders weten echter wel wat ik wil, mochten zij voor een beslissing komen te staan.

En begraven/cremeren weet ik niet, maar ik denk nu dat ik dat aan mijn nabestaanden overlaat. Een van mijn beste vrienden is pas overleden, hij was 36 en had een zoontje van 3, zijn vrouw zwanger van de tweede. Hij wilde gecremeerd worden, zodat zij niet ook nog voor een graf hoefde te zorgen. Zij heeft het daar nu best moeilijk mee, want ze heeft juist ook behoefte aan een plekje om heen te gaan. (Ook voor de kinderen, als die wat ouder zijn). Daarom wil ik dat laten beslissen door mijn nabestaanden.
Heel veel begraafplaatsen hebben tegenwoordig een urnenmuur. Daar kun je de urn in laten metselen met een gedenkplaatje ervoor. Het beste van twee werelden.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:53
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
zuster schreef op 15-04-2004 @ 19:07 :
Heel veel begraafplaatsen hebben tegenwoordig een urnenmuur. Daar kun je de urn in laten metselen met een gedenkplaatje ervoor. Het beste van twee werelden.
Hier in de buurt is een urnen-begraafplaats. Dat gaat ze nu ook doen. Lijkt mij trouwens ook wel wat.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 14:49
Verwijderd
Citaat:
Gruppie schreef op 15-04-2004 @ 18:44 :

Ik heb een tijdje gehad dat ik op zondagen een lijstje ging maken met liedjes voor mijn crematie/begrafenis.. en dan vertelde ik aan mijn moeder waar het briefje lag, voor t geval dat. Maar laatst zei m'n moeder of het misschien niet mooier zou zijn als de nabestaanden juist liedjes zouden uitkiezen. Ik ben er nu dus niet helemaal over uit wat ik wil..
Ik vind niet dat het hoort of mooier is als de nabestaanden kiezen, het kan dan wel afscheid zijn van jou, maar het draait om wie jij was. Ik moet ook geen priester hebben die daar een verhaaltje staat af te draaien over mij. Als er een herdenkingsiets is na mijn dood, wil ik wel dat ze mij herinneren zoals ik was, met mijn muziek, mijn gedachten enz. Er hoeft ook nix verbloemd te worden, vertel gewoon eerlijk wie ik was en wat ik heb betekend. En als je zelf je gedachtes erover aangeeft, is het meteen de laatste keer dat ze ook enigszins in jouw aanwezigheid kunnen vertoeven, alles wat erna komt, kan ik niet meer bepalen en dan is er tijd genoeg om mij e herinneren met eigen dingen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 14:59
kersje-15-v
kersje-15-v is offline
bij mij is het al helemaal geregeld...

voor levensbeschouwing moesten we er een keertje een verslag over maken.. heb het echt tot in de puntjes uitgewerkt.
wat voor kist ik wil
welk liedje
welke tekst
wie er mag komen
enz...

toen dacht ik wel effe van shit he.. moet ik dat nu al helemaal weten maar het was eigenlijk ook wel fijn want anders had ik er nu nog helemaal niet overna gedacht
mijn moeder vond het kei eng en weet ook niet wat ik allemaal wil
ik heb wel gezegt dat als ik dood ga ze de planning op mijn kamer kan vinden!
__________________
soms is het beter iets moois te verliezen dan dat je het nooit hebt gehad!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 16:17
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
zuster schreef op 15-04-2004 @ 19:07 :
Heel veel begraafplaatsen hebben tegenwoordig een urnenmuur. Daar kun je de urn in laten metselen met een gedenkplaatje ervoor. Het beste van twee werelden.
Mwah, dat vind ik persoonlijk dan weer iets te onpersoonlijk en 'massaal'...

Citaat:
Konijn schreef op 15-04-2004 @ 19:53 :
Hier in de buurt is een urnen-begraafplaats. Dat gaat ze nu ook doen. Lijkt mij trouwens ook wel wat.
Dan lijkt me dit nog een 'fijner' idee... Anders staan je familieleden bij zo'n muur, terwijl er andere mensen voor je staat, die in dezelfde 'kolom' ook iemand hebben 'staan'...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 16:41
Verwijderd
Ik wil gecremeerd worden nadat ze al mijn geschikte organen hebben weggehaald. Dat lijkt me een stuk efficienter, schoner en een urn neemt minder ruimte in dan een graf. Zet mij maar in zo'n urnenmuur neer. Ik wil mijn crematie helemaal zelf regelen. Mijn leven, mijn dood, mijn humor. Van mij mag iedereen komen, of ik ze mag of niet. Mensen geen kans geven om afscheid te nemen vind ik zo bekrompen. Na de crematie kunnen de familieleden/ vrienden en gasten nog een drankje en een broodje nuttigen. Van cremeren krijg je honger.

Wat betreft euthanasie, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 19:47
Sithan
Sithan is offline
Zoals een wijs man ooit zei: "als ik ben er ben is de dood er niet, en is de dood er dan ben ik er niet"...
Om me daar maar bij aan te sluiten, kan t me vrij weinig schelen, alhoewel ik liever zou sterven via dementie dan via een lange ziekteweg waar je nog alle bewustzijn hebt dat je gaat sterven..
Als je langzaam steeds meer vergeet, weet je op een gegeven moment gewoon niet meer dat je leeft en maak je je dood ook niet meer mee...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten UITSLAG gedichtenwedstrijd
Verwijderd
23 09-10-2011 22:14
Liefde & Relatie Troubles with love
springgg
4 14-05-2011 17:30
Verhalen & Gedichten Volle manen
Verwijderd
3 27-01-2009 13:21
Verhalen & Gedichten In girum imus nocte et consumimur igni.
Touché
7 06-04-2008 12:41
Verhalen & Gedichten Rosae
Lalala1111
10 19-12-2004 10:27
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 17:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.