Oud 30-03-2004, 13:25
X
Avatar van X
X is offline
Als iemand een nieuwe heup krijgt, hoe groot is de kans dat het slaagt.
En wat zijn de risico's?

X
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 13:38
Teerbal
Teerbal is offline
groot en weinig risico's is volgens mij een vrij standaard operatie, aangezien mijn halve familie die al heeft ondergaan, de ouderen dan en er nog nooit iets is misgegaan
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 19:04
pure_evil
pure_evil is offline
Beschadiging van een zenuw
Het is mogelijk dat een zenuw in uw bovenbeen bekneld of opgerekt raakt. De kans hierop is zeer klein (minder dan 1%). Er is meestal een spontaan herstel binnen 1 jaar, maar uw revalidatie is hierdoor wel verstoord.

Verschil in beenlengte
Door de operatie is het mogelijk dat uw geopereerde been langer of juist korter is geworden. Meestal is dit minder dan 2 cm en behoeft dan geen therapie. Een schoenverhoging is mogelijk.

Wondinfectie
De kans hierop is klein. Over het algemeen zullen wondinfecties na 5‑6 dagen zichtbaar zijn, soms later. Wondinfecties zijn zichtbaar door roodheid van de wond, pijn aan de wond en door temperatuurverhoging. Behandeling kan bestaan uit rust, antibiotica en soms zelfs een operatie. Hiermee wordt een infectie van de prothese voorkomen. Als er thuis meer roodheid en/of pijn optreedt, kunt u contact opnemen met de huisarts of de polikliniek Orthopaedie. Buiten kantooruren is het Centrum Eerste Hulp bereikbaar.


Dat is wat ik via google kon vinden..de kans op complicaties is dus klein
__________________
papa is niet lief! het verwende nest kiest vandaag voor zichzelf
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 19:36
X
Avatar van X
X is offline
Ok, dat is fijn om te horen.
Maar nu heb ik er nog een paar vraagjes over.
Kan je dan (bijna) alles weer doen?
En hoe groot wordt het litteken?

X
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 20:19
Verwijderd
Citaat:
X schreef op 30-03-2004 @ 20:36 :
Ok, dat is fijn om te horen.
Maar nu heb ik er nog een paar vraagjes over.
Kan je dan (bijna) alles weer doen?
En hoe groot wordt het litteken?

X
Heupvervangingen worden vooral gedaan bij mensen boven de 70. Het litteken wordt ongeveer 20 cm lang. Na de heupoperatie ga je eerst 6 weken in revalidatie en daarna mag je haast geen trappen meer lopen. Dus de trap nemen naar de 2e of de 3e verdieping zit er niet meer in. Aldus mijn moeder- Verzorgende C
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 20:22
X
Avatar van X
X is offline
Ik moet zelf namelijk een vervangende heup.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 20:30
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
met een nieuwe heup kan je gewoon trappen lopen tegenworodig (althans mn oom kan dat gewoon doen)

er zitten altijd risico's aan vast natuurlijk hoe ouder hoe meer uiteraard.
maar artsen beginnen er niet aan als ze al te veel risico's zien
naast de dingen die pure_evil zei is er ook nog kans op:
- los laten van het implantaat (komt het meeste voor als er botcement wordt gebruikt)
- luxatie komt voor (kop schiet uit de kom)
- atrofie (zwakke beenspieren)

eenmaal thuis mag er zes tot acht weken niet op zij gelegen worden alleen op de rug!
de heup mag niet verder gebogen worden dan een hoek van 90 graden

dat was het wel zo een beetje
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 20:30
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
weet je wat voor soort heup je krijgt?!
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:21
X
Avatar van X
X is offline
Nee dat hebben ze nog niet verteld, ik moet nu opeens eerst maar eens 3 maanden met krukken gaan lopen (wat ik toch niet ga doen).
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:24
Verwijderd
Citaat:
X schreef op 31-03-2004 @ 15:21 :
(wat ik toch niet ga doen)
(Waarom niet?)
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:34
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
X schreef op 31-03-2004 @ 15:21 :
Nee dat hebben ze nog niet verteld, ik moet nu opeens eerst maar eens 3 maanden met krukken gaan lopen (wat ik toch niet ga doen).
Ik zou het toch maar wel doen... Is voor je eigen bestwil hoor.

Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:03
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
X schreef op 31-03-2004 @ 15:21 :
ik moet nu opeens eerst maar eens 3 maanden met krukken gaan lopen (wat ik toch niet ga doen).
Goed zo, flinke en verstandige meid
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:59
X
Avatar van X
X is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 15:24 :
(Waarom niet?)
Ok het is misschien niet verstandig.
Maar ik loop hier al zo lang mee rond, ik wil nou ook eindelijk weleens genieten.
En trouwens ik schaam me voor wat ik heb, vraag me niet waarom want er is niks om me voor te schamen, het gaat gewoon vanzelf.

Het zit trouwens niet alleen in maar heupen, maar ook in mijn knieen, enkels en schouders.
Dus als ik met krukken ga lopen krijg ik ook nog eens last van mijn schouders en dat is wel het laatste wat ik wil.

Ik roep altijd wel dat ik dingen niet doe maar uiteindelijk heb ik geen andere keuze...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:02
Verwijderd
Met een nieuwe heup zal je ook niet alles kunnen.

En geniet je meer zonder dan met krukken? En schaam je je minder als je flink lang moet revalideren en daarna zul je toch ook dingen nog steeds moeten laten, denk ik. Er is idd niks om je voor te schamen, maar jij voelt het kennelijk toch anders. Misschien kun je je twijfels en je schaamte bespreken met een arts? En ook dat je verwacht dat als je met krukken gaat lopen je ook nog eens last krijgt van je schouders?

Wat is 'het' ("Het zit trouwens niet alleen in maar heupen, maar ook in mijn knieen, enkels en schouders.")?

Succes en sterkte iig.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:08
X
Avatar van X
X is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 17:02 :
Met een nieuwe heup zal je ook niet alles kunnen.

En geniet je meer zonder dan met krukken? En schaam je je minder als je flink lang moet revalideren en daarna zul je toch ook dingen nog steeds moeten laten, denk ik. Er is idd niks om je voor te schamen, maar jij voelt het kennelijk toch anders. Misschien kun je je twijfels en je schaamte bespreken met een arts? En ook dat je verwacht dat als je met krukken gaat lopen je ook nog eens last krijgt van je schouders?

Wat is 'het' ("Het zit trouwens niet alleen in maar heupen, maar ook in mijn knieen, enkels en schouders.")?

Succes en sterkte iig.
Als ik een nieuwe heup heb zal ik idd misschien niet alles kunnen, maar erger dan het nu is zal het wel niet zijn met een nieuwe heup.
Mensen zien het zelfs al op de manier waarop ik loop.
Veel mensen weten trouwens ook niet wat ik heb, ik zie er ook geen reden toe om dat te vertellen, omdat ik al meerdere malen heb meegemaakt dat ik het vertel en ze het vervolgens toch weer vergeten.

Met 'het' bedoel ik slijtage.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:09
Verwijderd
Citaat:
X schreef op 31-03-2004 @ 17:08 :
Als ik een nieuwe heup heb zal ik idd misschien niet alles kunnen, maar erger dan het nu is zal het wel niet zijn met een nieuwe heup.
Mensen zien het zelfs al op de manier waarop ik loop.
Veel mensen weten trouwens ook niet wat ik heb, ik zie er ook geen reden toe omdat te vertellen, omdat ik al meerdere malen heb meegemaakt dat ik het vertel en ze het vervolgens toch weer vergeten.

Met 'het' bedoel ik slijtage.
Ik weet niet hoe het nu is en ik weet niet hoe het is met een nieuwe heup, ik kan daar dus geen mening over hebben en/of geven.

Het lijkt me verstandig het met een arts te bespreken, die kan waarschijnlijk ook van allebei de dingen de voor- en de tegenargumenten noemen en je helpen de goede beslissing te nemen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:15
X
Avatar van X
X is offline
Ik ben vandaag naar een arts geweest en hij ziet het met krukken lopen als een alternatief, ik moet over 3 maanden weer terug komen om te praten over hoe het dan gaat.
Nu heb ik iig met elke stap die ik zet pijn, ik kan niet meer fietsen en lopen gaat zelfs al moeilijk.
Volgens mij ben je dan al redelijk ver...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
X schreef op 31-03-2004 @ 17:15 :
Ik ben vandaag naar een arts geweest en hij ziet het met krukken lopen als een alternatief, ik moet over 3 maanden weer terug komen om te praten over hoe het dan gaat.
Heb jij ook verteld hoe jij er over denkt?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:21
X
Avatar van X
X is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 17:17 :
Heb jij ook verteld hoe jij er over denkt?
Ja ik heb gezegd dat ik het niet zie zitten om met krukken te lopen , zowel voor mijn schouders als gewoon.
Daar ging die arts verder niet op in, hij zei alleen maar dat als het niet ging ik maar weer moest komen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:26
Verwijderd
Citaat:
X schreef op 31-03-2004 @ 17:21 :
hij zei alleen maar dat als het niet ging ik maar weer moest komen.
Dat moet je je geen twee keer laten zeggen: na één of twee dagen meteen bellen om een afspraak te maken. (Of het toch gewoon gaan proberen en bellen als het echt niet gaat.)
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:28
X
Avatar van X
X is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 17:26 :
Dat moet je je geen twee keer laten zeggen: na één of twee dagen meteen bellen om een afspraak te maken. (Of het toch gewoon gaan proberen en bellen als het echt niet gaat.)
Ik probeer het eerst wel even, maar ik betwijfel of ik het vol houd.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:33
X
Avatar van X
X is offline
Toch bedankt dat je een beetje met me hebt meegedacht
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:49
Verwijderd
ik heb je een pm-etje gestuurd
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:55
Snow White
Avatar van Snow White
Snow White is offline
Hoi X,
Lijkt me een heel moeilijke situatie voor jou!
Ik ben (stiekem wel een beetje ) benieuwd hoe het komt dat jij op je 15e slijtage kunt hebben aan het grootste deel van jou gewrichten. dat vind ik wel opmerkelijk.
Het lijkt me overigens heel naar om te weten dat je geen andere keuze hebt en zo met je lijf rekening moet houden. Ikzelf heb ook wel eens 7 weken in een rolstoel doorgebracht (dat is dan wel weer een ander uiterste maar oke) en dat was helemaal geen pretje.
Ik wens je veel sterkte de komende tijd.
Verder heb ik dus niet echt een zinnig antwoord op je vraag. Wel weet ik van mijn tante, die al wel aardig op leeftjid is, dat zij 2 keer een heupoperatie heeft onder gaan (1x voor iedere heup)
Ze kon bijna niks meer, en kan nu lopen, fietsen (rennen niet want het is al een oude dame, die rennen niet meer natuurlijk ) maar haar leven is drastisch verbeterd. ze is zeer blij geweest met de stap voor nieuwe heupen.

Succes!
groetjes,
Snowy
__________________
BE the *miracle* !
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 18:24
X
Avatar van X
X is offline
Citaat:
Snow White schreef op 31-03-2004 @ 18:55 :
Hoi X,
Lijkt me een heel moeilijke situatie voor jou!
Ik ben (stiekem wel een beetje ) benieuwd hoe het komt dat jij op je 15e slijtage kunt hebben aan het grootste deel van jou gewrichten. dat vind ik wel opmerkelijk.
Het lijkt me overigens heel naar om te weten dat je geen andere keuze hebt en zo met je lijf rekening moet houden. Ikzelf heb ook wel eens 7 weken in een rolstoel doorgebracht (dat is dan wel weer een ander uiterste maar oke) en dat was helemaal geen pretje.
Ik wens je veel sterkte de komende tijd.
Verder heb ik dus niet echt een zinnig antwoord op je vraag. Wel weet ik van mijn tante, die al wel aardig op leeftjid is, dat zij 2 keer een heupoperatie heeft onder gaan (1x voor iedere heup)
Ze kon bijna niks meer, en kan nu lopen, fietsen (rennen niet want het is al een oude dame, die rennen niet meer natuurlijk ) maar haar leven is drastisch verbeterd. ze is zeer blij geweest met de stap voor nieuwe heupen.

Succes!
groetjes,
Snowy
Heej bedankt voor je berichtje.
Hoe het komt dat ik slijtage aan mijn gewrichten heb?
Ik heb leukemie gehad, daarvoor moest ik prednison in combinatie met chemotherapie gebruiken.
Daardoor is mijn kraakbeen weg en zijn mijn heupen zijn versleten.
Ik had al aangegevn dat ik last had van pijn, maar volgens de oncologen was dat spierpijn.
Het waren dus mijn botten...

groetjes X
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 18:25
X
Avatar van X
X is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 31-03-2004 @ 18:49 :
ik heb je een pm-etje gestuurd
pm terug gestuurd
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 19:28
Snow White
Avatar van Snow White
Snow White is offline
Citaat:
X schreef op 31-03-2004 @ 19:24 :
Heej bedankt voor je berichtje.
Hoe het komt dat ik slijtage aan mijn gewrichten heb?
Ik heb leukemie gehad, daarvoor moest ik prednison in combinatie met chemotherapie gebruiken.
Daardoor is mijn kraakbeen weg en zijn mijn heupen zijn versleten.
Ik had al aangegevn dat ik last had van pijn, maar volgens de oncologen was dat spierpijn.
Het waren dus mijn botten...

groetjes X
Je hebt dus al een heel scala van behandelingen in het ziekenhuis en bij artsen gehad. Heftig allemaal.
Ik hoop dat je je over een tijdje lichamelijk wat beter zal gaan voelen. Enneh; geen dank

Groetjes< Snowy
__________________
BE the *miracle* !
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Pijn in mijn heup
Daantje_0705
17 13-09-2016 14:32
Lichaam & Gezondheid borstvergroting
Verwijderd
53 31-05-2004 13:32
Lichaam & Gezondheid Siliconen voor in je heup
nightwish_assie
6 28-09-2003 08:27
Seksualiteit sex en humor
snarl
24 17-06-2003 09:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.