Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2003, 15:44
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Een tijdje geleden ben ik naar de huisarts geweest omdat mijn ouders en ik vermoedde dat ik mogelijk ADD(zonder hyperactiviteit) zou kunnen hebben. Ik ben toen door verwezen, maar een sociaal psychiatrisch verpleegkundige die zei naar 1 gesprek dat ik het niet had. Ik ben weer terug verwezen naar mijn schoolpsycholoog en vervolgens is er niets meer mee gedaan. Nu, 1,5 jaar verder lijken de klachten alleen maar erger te worden.(half jaar vertraging(SPH) door leerprobleempen en veel last van chaos, vergeetachtigheid etc.. 'k ben naar de huisarts geweest met m'n ma vandaag en ik heb m'n verhaal nog een keer verteld, maar nu met aanvulling van m'n moeder. De huisarts heeft mij doorverwezen naar Assen((poli)kliniek voor diagnostiek om het te laten onderzoeken. Daarnaast moet(mag) ik 2 weken Ritalin uitproberen, om te kijken of dat werkt. (het verhaal is weer erg lang geworden, maar goed). Heeft iemand ervaringen met Ritalin? en dan vooral van de 1e weken, want ik zal er waarschijnlijk over 2 weken weer mee stoppen. Verder, is er ook iemand naar Assen geweest voor onderzoek van ADD of ADHD?, hoe verliep dat?.


Alvast bedankt,

Mariamne
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2003, 16:03
Verwijderd
hallo Mariamne,

Ik zelf heb nooit Ritalin gebruikt, maar de hele mannelijke tak van mijn familie heeft ADHD/ADD, dus ik weet er wel wat van.
De ervaring die ik heb als (ik noem het voor het gemak even zo) Adhd'ers Ritalin gebruik heb, is positief. Vooral bij mijn broertje (die wel erg hyper is) kan ik meteen merken als de pillen zijn uitgewerkt. Bij hem duurt dat 3 uur en 45 minuten. De medicijnen duren 15 minuten om in te werken, dus zorg ik er zoveel mogelijk voor dat hij na 3,5 uur weer medicijnen heeft gehad, anders heeft een 'rebound' (extra heftige reactie op het ontbreken van medicatiem, meer dan als hij helemaal niet heeft gehad). Dat is dus ook Tip 1! zorg dat je constant onder 'invloed' bent. Dat maakt het denk ik ook beter te beoordelen. Bij mijn vader is het bijvoorbeeld zo dat hij heel chaotisch is zonder zijn medicatie, hij vergeet waar hij alles heeft gelaten, springt van de hak op de tak met zijn gedachten, raakt snel geirriteerd, heeft last van teveel prikkels etc.

Aan de schaduwzijde staat dat sommigen zich er vlakker door voelen, het idee hebben dat hun emotie een beetje is verlamd. En je moet natuurlijk niet vergeten die medicijen te nemen.

Nou ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal, veel sucses er mee iig. Ik hoop dat het je bevalt.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 16:12
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Acey schreef op 25-08-2003 @ 17:03:
hallo Mariamne,

Ik zelf heb nooit Ritalin gebruikt, maar de hele mannelijke tak van mijn familie heeft ADHD/ADD, dus ik weet er wel wat van.
De ervaring die ik heb als (ik noem het voor het gemak even zo) Adhd'ers Ritalin gebruik heb, is positief. Vooral bij mijn broertje (die wel erg hyper is) kan ik meteen merken als de pillen zijn uitgewerkt. Bij hem duurt dat 3 uur en 45 minuten. De medicijnen duren 15 minuten om in te werken, dus zorg ik er zoveel mogelijk voor dat hij na 3,5 uur weer medicijnen heeft gehad, anders heeft een 'rebound' (extra heftige reactie op het ontbreken van medicatiem, meer dan als hij helemaal niet heeft gehad). Dat is dus ook Tip 1! zorg dat je constant onder 'invloed' bent. Dat maakt het denk ik ook beter te beoordelen. Bij mijn vader is het bijvoorbeeld zo dat hij heel chaotisch is zonder zijn medicatie, hij vergeet waar hij alles heeft gelaten, springt van de hak op de tak met zijn gedachten, raakt snel geirriteerd, heeft last van teveel prikkels etc.

Aan de schaduwzijde staat dat sommigen zich er vlakker door voelen, het idee hebben dat hun emotie een beetje is verlamd. En je moet natuurlijk niet vergeten die medicijen te nemen.

Nou ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal, veel sucses er mee iig. Ik hoop dat het je bevalt.

Dat je emoties er wat "verlamd" van kunnen raken, wist ik nog niet, ook al hoeft dat niet bij mij te gebeuren, het is toch wel fijn om te weten!

Bedankt!

Groetjes,
Mar.
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 16:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn stiefbroertje heeft ADHD en gebruikt Ritalin, hij krijgt het alleen 's ochtends als hij naar school moet en 's middags is hij veel drukker dan wanneer hij wel zn medicijnen heeft gehad, bij hem werkt het dus best goed. Toen ik aan hem vroeg hoe hij zich er bij voelde zei hij dat het veel rustiger in z'n hoofd was maar misschien heeft dat juist wel met dat hyperactieve te maken.

Als ik jou was zou ik het uit proberen, als het werkt is dat heel fijn voor jou en waarschijnlijk ook voor je omgeving, als het niet werkt dan ben je er zo vanaf en je hebt nu de kans om het te proberen.

Iig succes!

Groetjes Dana
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 16:29
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Hallo,

Wat Acey schreef is helemaal waar.

Ikzelf heb ook een tijd Ritalin moeten slikken (nu 12 jaar geleden oid).
Ik vond het geen fijne medicijnen, misschien wel voor mijn ouders, omdat ik nogal hyperactief was blijkbaar (en dan te bedenken dat ik nu zo rustig ben), ik kreeg een dosis Ritalin waar je zelfs nog een paard mee om krijgt.
Ik was ook wel zo slim om ze achter mijn tong te verbergen en daarna uit te spugen, met als gevolg dat ik er alleen maar meer kreeg, omdat ze dachten dat het niet hielp...

Ik weet niet of het bij iedereen zo is, maar ik voelde mezelf er echt niet goed bij, later kreeg ik Dipiperon, een zelfde soort medicijn, maar dit had hetzelfde effect, ik voelde me idd zo "vlak", en erg trillerig, erg verwarrend iig.

Verder is er bij mij nooit echt iets boeiends gediagnostiseerd, maar ze gaven me gewoon pillen "just in case". Mijn leven is sowieso een grote vaagheid dus vraag me niet waarom ik die pillen nou eigenlijk kreeg, en waarom ik er nog veel meer kreeg, want ik voelde me er ronduit kut door, maar een kind van 10 heeft toch niks te vertellen...

Maar ik zou zeggen probeer het gewoon uit, je moet gewoon goed in de gaten houden of je jezelf er wel prettig bij voelt.

Het kan geen kwaad iig.

Ik dacht trouwens dat Ritalin een kinder medicijn is, en Dipiperon meer voor volwassenen.

Hier nog wat verdere informatie:

Citaat:
Ritalin (methylfenidaat)

Effect en bijwerkingen
Ritalin is een zogenaamde wekamine, verwant aan amfetamine. Ritalin valt daarom onder de Opiumwet. Ritalin werkt goed op alle symptomen van ADHD bij zo'n 70% van de mensen die het gebruiken. Het is echter niet zo dat als Ritalin niet goed werkt, de diagnose ADHD niet klopt! Dan kunnen andere middelen worden geprobeerd. Pols en bloeddruk moeten tijdens de behandeling worden gecontroleerd.
Bijwerkingen van Ritalin zijn: minder eetlust en slaap, droge mond, hartkloppingen, nervositeit of een gejaagd gevoel in het begin. De ernst van de bijwerkingen neemt meestal af na een paar weken. Bij blijvende klachten van gejaagdheid of hartkloppingen kan een lage dosis Inderal (propranolol) helpen.
Wanneer geen Ritalin ?
Zwangeren en mensen met (aanleg voor) psychosen moeten geen Ritalin gebruiken. Epilepsie, schildklierproblemen, hoge bloeddruk, hoge oogboldruk (glaucoom) en hartritmestoornissen moeten eerst behandeld zijn voordat met Ritalin kan worden begonnen. Daarom is het goed als de behandelend arts deze klachten van tevoren navraagt of onderzoekt. Reeds bestaande tics kunnen verergeren met Ritalin, maar bij de meerderheid is dit niet het geval. Ritalin kan niet gecombineerd met alcohol en drugs worden gebruikt.
Dosis en werkingsduur
Ritalin werkt kort, meestal 3-3½ uur; dan is de volgende dosis al nodig. Bij 4 maal daags doseren worden de tabletten bijvoorbeeld ingenomen om 8.00, 12.00, 16.00 en 20.00 uur.
De dosis is afhankelijk van het lichaamsgewicht en wordt langzaam opgebouwd naar de maximale dosis (1 mg per kilogram lichaamsgewicht per dag). Afhankelijk van de balans tussen effect, eventuele bijwerkingen en de werkingsduur van Ritalin wordt per persoon de beste dosis en het juiste doseringsschema vastgesteld.
Ritalin moet op vaste tijden worden ingenomen, anders kan zogenaamde 'rebound' ontstaan: dat wil zeggen dat de ADHD-symptomen (tijdelijk) juist verergeren als Ritalin uitwerkt. Daarom is het van groot belang om precies op tijd te leren doseren. Voor de meesten is dit om de 3-3½ uur, voor enkelen zelfs om de 2 uur. Een horloge of GSM met 5 alarmtijden is voor het timen het meest geschikt. Het is belangrijk om routine (ook in het weekend) op te bouwen in het medicijngebruik.
Mensen die na een maand merken dat 'Ritalin niet meer werkt', blijken meestal last te hebben van het rommelig innemen van de medicijnen. Als de tabletten weer goed worden ingenomen, is er ook weer het stabiliserende effect.
Als eetlust of slaap afnemen
De meeste mensen vallen 1-2 kg af met Ritalin. Eten vlak voor de volgende dosis, als het middel is uitgewerkt, kan gewichtsverlies voorkomen. De laatste dosis kan worden weggelaten als met Ritalin slaapproblemen ontstaan. Vaker is de oorzaak van slaapproblemen het uitwerken van de laatste dosis van 20.00 uur om 23.00-24.00 uur. Dan is er juist op het moment van naar bed gaan rebound, met toename van onrust en activiteit. Als men tijdens de werking van Ritalin wel kan slapen is het aan te raden een lage dosis voor de nacht te proberen. Vaak werkt dit goed.
Ritalin en verslaving
Ritalin werkt op zichzelf niet verslavend; dit is gebleken na 40 jaar ervaring met dit medicijn bij kinderen. Mensen die Ritalin gebruiken, zijn eerder geneigd de medicijnen te vergeten dan ze teveel te gebruiken. Toch is nog onvoldoende bekend hoe Ritalin werkt bij volwassenen die verslavingsproblemen hebben. Omdat Ritalin verwant is aan amfetamine, kan het ook als stimulerend middel of pepmiddel gebruikt worden. Vandaar dat het voorschrijven van Ritalin aan strenge regels gebonden is, zeker binnen de verslavingszorg.
__________________
I have a dream.

Laatst gewijzigd op 25-08-2003 om 16:37.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 16:58
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Hey, allebei bedankt!

Cryptic Winterstorm; ik las in het stukje informatie die je hierboven hebt neergezet staat dat Ritalin niet mag worden gecombineerd met alcohol. Weet jij misschien of dit ook inhoudt dat je überhaupt geen alcohol mag gebruiken dan(bv. een paar uur na de inname)?(waarschijnlijk wel, maar ik vraag het maar evn voor de zekerheid)...
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 17:43
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Als er staat dat je het niet mag gebruiken met alcohol zou ik dat zeker niet doen nee, alcohol heeft ook een aantal effecten zoals het versterken of juist verzachten van de emoties.
Dus ik zou er zeker geen alcohol bij gebruiken.

Ik was toen heel jong; dronk dus sowieso geen alcohol.
__________________
I have a dream.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 19:37
Verwijderd
mijn vader drinkt er wel af en toe een biertje bij, maar nooit echt zuipen (doettie zowiezo niet echt).

Ik denk dat als je Ritalin eenmaal een gewoonte van je is dat je wel af en toe kan experimenteren met een wijntje. Ligt er aan hoe je er op reageert

Er staat ook op de verpakking dat je reactievermogen afneemt en je dus misschien beter niet kan autorijden of deelnemen aan t verkeer. Maar je moet er toch normaal mee kunnen leven, dus de meesten doen het wel.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 22:14
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Tnx. Voor de zekerheid gebruik ik het de komende 2 weken gewoon niet(alcohol), het is nu ook nog maar uitproberen.(2 weken moet i.g. vol te houden zijn).


Btw. k heb vandaag de 1e dosering gehad. 2 maal daags 1 tablet van 10 mg. Daarna (na 1 week)waarschijnlijk opbouwen naar 2 maal daags 2 tabletten van 10 mg...

Ik voelde mij vandaag niet echt lekker...kan door het slechte slapen gekomen zijn afgelopen nacht en misschien door de Ritalin...'k was ook vrij hyper.(misschien een bijverschijnsel?), maar goed, ik kijk het allemaal wel aan....
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 18:19
Lovely007
Lovely007 is offline
Mijn neefje gebruikt ook Ritalin en zit ook in Assen.

Hij is 16 en gebruikt het inmiddels al ong 8 jaar. (hij heeft ADHD)
Eerst reageerde die niet zo goed, hij werd er geloof beetje misselijk van enzo (vertelde me tante mij, dus kan allemaal beetje overdreven zijn)

Maar nu helpt het gewoon om hem zijn ADHD beetje onder de knie te houden.

Maar ik geloof wel dat je er alcohol bij mij gebruiken, hij in ieder geval wel, maar ik zou het aan het begin nog even laten, zoals je zei.

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 21:50
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
ik gebruik ook al 2 jaar ritalin en het werkt bij mij wel, Alleen nu in de zomervakantie ben ik me hele ritme en structuur kwijt dus slik ik ze niet meer. Mijn omgeving zegt t erg te merken hoewel ik zelf er weinig van merk.

maar dat komt omdat t vakantie is = geen stress, geen druk, geen verplichtingen, geen huiswerk etc.

maar als ik strax naar school ag begin ik wel weer.

maar ritalin vond ik in t begin best vaag. Ik werd een beetje licht in me hoofd, trillerig en me hart ging vaak opeens heel erg bonzen zeg maar, ik kon ook slecht slapen (maar heb nu slaappillen dus dat werkt wel)

en ik kon geen alcohol want dat mocht niet van de arts.

naarmate de weken vorderde begon ik eraan te wennen en had ik negens meer last van. Ik merkte dat alles in mijn hoofd rustiger was, gestructureerder, ik raakte minder snel ik paniek bij drukte of veel mensen of veel werk, ik kon beter luisteren, beter sitl zitten en concentreren, maar ik moest het ook echt op tijd innemen want als ik dat niet deed ontstond er juist een soort tegenreactie waardoor ik opeens echt heel hyper kon worden, heel agressief, woede aanvallen kon krijgen of gewoon geen minuut 'normaal' kon doen. Echt zon adhd aanval kreeg ik dan.

maar wanneer ik alles heel gestructureerd innam werkte het goed dus ik ga binnenkort beginnen weer, rustig opbouwen, ik dacht laat ik t afbouwen om te kijken of ik zonder kan, maar dat werkt dus niet.

maar ik heb zelf 3x per dag van 10 mg. Ik weet niet of dat veel is eigenlijk.

maar oke dat was t zeg maar.

doei
__________________
Wat heb je aan mensen die je alleen kunt benaderen met de juiste woorden?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2003, 11:57
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Lovely007 schreef op 27-08-2003 @ 19:19:
Mijn neefje gebruikt ook Ritalin en zit ook in Assen.

Hij is 16 en gebruikt het inmiddels al ong 8 jaar. (hij heeft ADHD)
Eerst reageerde die niet zo goed, hij werd er geloof beetje misselijk van enzo (vertelde me tante mij, dus kan allemaal beetje overdreven zijn)

Maar nu helpt het gewoon om hem zijn ADHD beetje onder de knie te houden.

Maar ik geloof wel dat je er alcohol bij mij gebruiken, hij in ieder geval wel, maar ik zou het aan het begin nog even laten, zoals je zei.

Succes ermee!
Dankje!. Het alcolgebruik moet i.g. in mate lijkt mij. Hoe zit dat bij jou neefje?.
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2003, 12:08
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef op 27-08-2003 @ 22:50:
ik gebruik ook al 2 jaar ritalin en het werkt bij mij wel, Alleen nu in de zomervakantie ben ik me hele ritme en structuur kwijt dus slik ik ze niet meer. Mijn omgeving zegt t erg te merken hoewel ik zelf er weinig van merk.

maar dat komt omdat t vakantie is = geen stress, geen druk, geen verplichtingen, geen huiswerk etc.

maar als ik strax naar school ag begin ik wel weer.

maar ritalin vond ik in t begin best vaag. Ik werd een beetje licht in me hoofd, trillerig en me hart ging vaak opeens heel erg bonzen zeg maar, ik kon ook slecht slapen (maar heb nu slaappillen dus dat werkt wel)

en ik kon geen alcohol want dat mocht niet van de arts.

naarmate de weken vorderde begon ik eraan te wennen en had ik negens meer last van. Ik merkte dat alles in mijn hoofd rustiger was, gestructureerder, ik raakte minder snel ik paniek bij drukte of veel mensen of veel werk, ik kon beter luisteren, beter sitl zitten en concentreren, maar ik moest het ook echt op tijd innemen want als ik dat niet deed ontstond er juist een soort tegenreactie waardoor ik opeens echt heel hyper kon worden, heel agressief, woede aanvallen kon krijgen of gewoon geen minuut 'normaal' kon doen. Echt zon adhd aanval kreeg ik dan.

maar wanneer ik alles heel gestructureerd innam werkte het goed dus ik ga binnenkort beginnen weer, rustig opbouwen, ik dacht laat ik t afbouwen om te kijken of ik zonder kan, maar dat werkt dus niet.

maar ik heb zelf 3x per dag van 10 mg. Ik weet niet of dat veel is eigenlijk.

maar oke dat was t zeg maar.

doei

3 x per dag 10 mg, maar per x dan 1 tabletje? of 2?...de dosering hangt i.g. af van je gewicht(huisarts vroeg naar mijn gewicht) en ik denk ook van de mate waarin je adhd/add hebt.
Ik ga waarschijnlijk a.s. maandag beginnen met 2 maal daags 2 tabletjes van 10 mg....

Wat betreft die bijwerkingen.....je hebt het over lichtheid in je hoofd en trillerigheid.....zelf heb ik ook last van mijn hoofd, maar niet echt lichtheid, ik kan het nog niet echt nader omschrijven, maar ik houd het wel in de gaten.(ik weet ook niet zeker of het door de Ritalin komt, omdat ik een paar dagen slecht had geslapen...al voor de Ritalin inname)....

Ik denk dat het voor mij nog te kortdag is om te oordelen of het helpt of niet...(vandaag pas de 3e dag dat ik t gebruik)....M'n moeder zij gister wel dat ze enigszins merkte dat ik minder onrustig was.(merkte ze vooral in mijn manier van praten..)>>maar goed dat is natuurlijk wel een beetje subjectief...iedereen verschilt wel eens in rustigheid per dag....maar goed, het is denk ik wel handig als de omgeving van mij een beetje in de gaten houdt of ze veranderingen zien in mijn gedrag etc...

Maar afwachten hoe het allemaal gaat verlopen...
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2003, 15:43
Lovely007
Lovely007 is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 28-08-2003 @ 12:57:
Dankje!. Het alcolgebruik moet i.g. in mate lijkt mij. Hoe zit dat bij jou neefje?.
Hij drinkt zowieso niet zoveel, omdat hij er ook agressief en nog drukker van word. Op verjaardagen drinkt ie dan wel eens één biertje, maar meestal willen zijn ouders dat ie het bij fris houdt.

Dat heeft dus verder niet zoveel met Ritalin te maken, maar weet wel dat de artsen hem sterk afraden om er alcohol bij te gebruiken. Maar dat kan dus ook aan mijn neefje zelf liggen, en dat dat bij jou, dus per persoon, anders ligt.

Ik zou het dus iig in het begin rustig aan doen, even zonder alcohol moet wel lukken toch? En na die twee week er natuurlijk niet gelijk op los gaan zuipen!

En misschien dat je het nog even kan navragen bij iemand die er meer verstand van heeft?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2003, 18:01
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Lovely007 schreef op 28-08-2003 @ 16:43:
Hij drinkt zowieso niet zoveel, omdat hij er ook agressief en nog drukker van word. Op verjaardagen drinkt ie dan wel eens één biertje, maar meestal willen zijn ouders dat ie het bij fris houdt.

Dat heeft dus verder niet zoveel met Ritalin te maken, maar weet wel dat de artsen hem sterk afraden om er alcohol bij te gebruiken. Maar dat kan dus ook aan mijn neefje zelf liggen, en dat dat bij jou, dus per persoon, anders ligt.

Ik zou het dus iig in het begin rustig aan doen, even zonder alcohol moet wel lukken toch? En na die twee week er natuurlijk niet gelijk op los gaan zuipen!

En misschien dat je het nog even kan navragen bij iemand die er meer verstand van heeft?
Zoals ik vertelde, ga ik de komende 2 weken zowiezo niet drinken, wanneer blijkt na onderzoek en medicijngebruik dat ik ADD heb en ik Ritalin of iets anders moet slikken, zal ik zeker een deskundige hier over vragen...
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 00:23
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 28-08-2003 @ 13:08:
3 x per dag 10 mg, maar per x dan 1 tabletje? of 2?...de dosering hangt i.g. af van je gewicht(huisarts vroeg naar mijn gewicht) en ik denk ook van de mate waarin je adhd/add hebt.
Ik ga waarschijnlijk a.s. maandag beginnen met 2 maal daags 2 tabletjes van 10 mg....

Wat betreft die bijwerkingen.....je hebt het over lichtheid in je hoofd en trillerigheid.....zelf heb ik ook last van mijn hoofd, maar niet echt lichtheid, ik kan het nog niet echt nader omschrijven, maar ik houd het wel in de gaten.(ik weet ook niet zeker of het door de Ritalin komt, omdat ik een paar dagen slecht had geslapen...al voor de Ritalin inname)....

Ik denk dat het voor mij nog te kortdag is om te oordelen of het helpt of niet...(vandaag pas de 3e dag dat ik t gebruik)....M'n moeder zij gister wel dat ze enigszins merkte dat ik minder onrustig was.(merkte ze vooral in mijn manier van praten..)>>maar goed dat is natuurlijk wel een beetje subjectief...iedereen verschilt wel eens in rustigheid per dag....maar goed, het is denk ik wel handig als de omgeving van mij een beetje in de gaten houdt of ze veranderingen zien in mijn gedrag etc...

Maar afwachten hoe het allemaal gaat verlopen...

ik heb 3x 10 mg en dan per keer 1 tabletje ja. Dus 3 pilletjs van 10 mg per dag. 8 uur. 1 uur en 6 uur. En ik heb een zware vorm van adhd dus daarom zoveel denk ik. Ik weeg namelijk niet zwaar ofzo, ja ik weet niet precies maar het helpt wel goed hoor.
__________________
Wat heb je aan mensen die je alleen kunt benaderen met de juiste woorden?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 08:40
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef op 31-08-2003 @ 01:23:
ik heb 3x 10 mg en dan per keer 1 tabletje ja. Dus 3 pilletjs van 10 mg per dag. 8 uur. 1 uur en 6 uur. En ik heb een zware vorm van adhd dus daarom zoveel denk ik. Ik weeg namelijk niet zwaar ofzo, ja ik weet niet precies maar het helpt wel goed hoor.

Waarin merk jij het allemaal, dat het helpt?, hoe was dat in het begin toen jij die medicijnen kreeg?, merkte je het meteen?
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 13:33
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 31-08-2003 @ 09:40:
Waarin merk jij het allemaal, dat het helpt?, hoe was dat in het begin toen jij die medicijnen kreeg?, merkte je het meteen?

in het begin merkte ik dat ik me best licht/duizelig in me hoofd voelde. en af en toe echt heel suf/afwezig was. Soms voelde ik me ook heel mat, alsof ik geen gevoelens had en een soort van apatisch, alsof ik er niet was. Af en toe kreeg ik ook last van hartkloppingen, dan ging me hart opeens heel snel kloppen dat was eng.

maar na 3 weken ongeveer, misschien 1 maandje merkte ik wel dat het echt werkte. ik werd rustiger, in me hoofd was t minder chaotisch en ik was minder agressief.

hoe ik kon merken dat t echt werkte was dat ik op een dag een enorme woedeaanval gehad had, en een juffrouw vroeg toen meteen 'heb je je ritalin vandaag wel genomen?' in eerste instantie dacht ik gewoon van wel, later bleek dus van niet.

hieraan kon ik zien dat ik t echt nodig had en dat ze dus écht werken bij mij. Het remt mij meer, ik kan beter en vooral rustiger nadenken, ik ben minder bewegelijk enzo. alle dingen waar ik last van heb, heb ik nog wel maar in mindere mate.

Ik moet ze wel echt onwijs op tijd want anders krijg ik een soort tegen reactie, heel druk, agressief, geprikkeld, hyper enz.

nog meer weten??

groetjes!
__________________
Wat heb je aan mensen die je alleen kunt benaderen met de juiste woorden?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-08-2003, 20:45
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef op 31-08-2003 @ 14:33:
in het begin merkte ik dat ik me best licht/duizelig in me hoofd voelde. en af en toe echt heel suf/afwezig was. Soms voelde ik me ook heel mat, alsof ik geen gevoelens had en een soort van apatisch, alsof ik er niet was. Af en toe kreeg ik ook last van hartkloppingen, dan ging me hart opeens heel snel kloppen dat was eng.

maar na 3 weken ongeveer, misschien 1 maandje merkte ik wel dat het echt werkte. ik werd rustiger, in me hoofd was t minder chaotisch en ik was minder agressief.

hoe ik kon merken dat t echt werkte was dat ik op een dag een enorme woedeaanval gehad had, en een juffrouw vroeg toen meteen 'heb je je ritalin vandaag wel genomen?' in eerste instantie dacht ik gewoon van wel, later bleek dus van niet.

hieraan kon ik zien dat ik t echt nodig had en dat ze dus écht werken bij mij. Het remt mij meer, ik kan beter en vooral rustiger nadenken, ik ben minder bewegelijk enzo. alle dingen waar ik last van heb, heb ik nog wel maar in mindere mate.

Ik moet ze wel echt onwijs op tijd want anders krijg ik een soort tegen reactie, heel druk, agressief, geprikkeld, hyper enz.

nog meer weten??

groetjes!
Duidelijk verhaaltje!(ik vraag wel veel he)...
Toch handig, om een beetje te weten hoe het bij anderen werkt(enigszins wat vergelijkingsmateriaal al heb je het in een andere vorm en een andere mate dan ik)
Ik zelf probeer het eerst 2 weken, en ik kan het dan mooi gaan vergelijken met de tijd er na....wat voor een verschil er op treedt...nu vind ik het nog erg moeilijk om te beoordelen zelf...ik merk er niet heel veel van(wel lichamelijke klachten). M'n ouders zeggen dat ik rustiger ben geworden, nadenkerder.

Verder voor even niets te vragen


Bedankt voor je verhaaltje!

Groetjes
Mariamne
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.