Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2006, 13:49
Verwijderd
Hallo!
Ik weet niet goed waar ik het anders neer moet zetten, en aangezien het met opdrachten voor stage/school te maken heeft, zet ik het hier maar neer.
Ik moet een opdracht maken, waarin ik de regels en voorschriften van mijn stageplaats omschrijf. Ik weet wat regels zijn, en ik weet wat voorschriften zijn, maar niet precies wat het verschil ertussen is. Er is ook niemand die met dit heel duidelijk kan uitleggen. Op mijn stage weten ze het ook niet goed, en verwijzen ze me door naar mijn leraar. Daar kreeg ik de volgende omschrijving van:
een regel op het Maartenshuis zou kunnen zijn dat alle bewoners om 23.00 uur binnen moeten zijn, omdat daarna de hoofdingang op slot gaat. Een voorschrift zou kunnen zijn om om 23.00 uur de hoofdingang met sleutel 23 af te sluiten. Een regel zou kunnen zijn dat je maar 2 koekjes bij de koffie mag, een voorschrift zou kunnen zijn om bij het bereiden van voedsel een hoofddeksel te dragen om haren in het eten te voorkomen, de regel zou kunnen zijn dat er geen bewoners aan de medicijnkast mogen komen. Een voorschrift kan zijn dat het medicijn kastje altijd afgesloten moet worden na gebruik, de regel kan zijn dat iedereen voor het slapen gaan de vuile was in de wasmand moet gooien, een voorschrift kan zijn dat je voor het aanbrengen van een zalfje op iemands buik eerst je handen 2 minuten onder de warme kraan houdt etc. etc.

Echt duidelijk vind ik dit niet. In het woordenboek staat:
re•gel (de ~ (m.), ~en/~s)
4 bepaling waarnaar men zich richten moet

voor•schrift (het ~)
1 wat voorgeschreven is => ordonnantie, prescriptie

voor•schrij•ven (ov.ww.)
1 ter nakoming stellen => bevelen


Maar ook hier word ik niet echt veel wijzer van. Is er iemand die mij het concrete verschil kan uitleggen tussen regels en voorschriften?
Alvast bedankt!

Caroline
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2006, 15:34
Verwijderd
Misschien dat een regel zegt alleen dat iets moet gebeuren en een voorschrift hoe iets moet gebeuren?

Regel: Je moet om 23.00 uur binnen zijn.
Voorschrift: Je moet om 23.00 uur de hoofdingang met sleutel 23 af te sluiten.
Regel: Je mag maar twee koekjes bij de koffie.
Voorschrift: Bij het bereiden van voedsel moet je een hoofddeksel dragen om haren in het eten te voorkomen.
Regel: Er mogen geen bewoners aan de medicijnkast komen.
Voorschrift: Het medicijnkastje moet altijd afgesloten worden na gebruik (om zo te voorkomen dat er bewoners aan kunnen komen).
Regel: Iedereen gooit het slapen gaan de vuile was in de wasmand.
Voorschrift: Voor het aanbrengen van een zalfje op iemands buik houd je eerst handen 2 minuten onder de warme kraan.

Maar misschien zie ik het verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 15:50
Cait
Cait is offline
Zo uit m'n hoofd zou ik zeggen dat een voorschrift meer een instructie is, een soort middel om je aan een bepaalde regel te houden.

Als ik naar de voorbeelden kijk, zoiets van:

Regel: Er mogen geen haren in het eten komen.
Voorschrift: Bij het bereiden van voedsel moet je een hoofddeksel dragen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de voorbeelden die je geeft ook een beetje verwarrend vind. Maar misschien heb ik het ook wel fout, weet ik veel... wat ik denk komt in elk geval in de buurt van wat Leonoor denkt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen De verdronkene van Margriet de Moor
Helpplz
2 06-03-2013 19:11
Levensbeschouwing & Filosofie Andere kijk op het geloof
Moonlight fairy
5 26-12-2004 09:44
Levensbeschouwing & Filosofie De haat tegen de islam
Verwijderd
481 09-10-2004 17:22
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen sluierverbod (betoog) Nederlands
bayirgul
12 26-03-2004 10:59
De Kantine Wat staat er onder jouw CTRL - V part II
Bruut
500 14-12-2003 15:56
Algemene schoolzaken Ik vind islamitische scholen goed!
*~SuPaHgIrL~*
44 10-10-2003 20:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:59.