Oud 18-10-2003, 17:44
anjali
anjali is offline
1. Geef naast rente nog een voorbeeld van een beleggingsopbrengst.


2. Is het zo dat als er een gelijkere personele inkomensverdeling is er ook een gelijkere categoriale inkomensverdeling is?


3. Wat wordt er bedoeld met dat pensioen uitkeringen waardevast of welvaartsvast zijn?


4. Door wie worden de premies van de werknemersverzekeringen en de volksverzekeringen betaald?

5. Wat zijn de lusten en de lasten van het sociale zekerheidsstelsel?

Als iemand me kan helpen met deze 5 vragen alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2003, 20:03
Dwarfie
Dwarfie is offline
1. Geef naast rente nog een voorbeeld van een beleggingsopbrengst.
Aandelen, obligaties, etc.

2. Is het zo dat als er een gelijkere personele inkomensverdeling is er ook een gelijkere categoriale inkomensverdeling is?
?

3. Wat wordt er bedoeld met dat pensioen uitkeringen waardevast of welvaartsvast zijn?
Ze worden gecorrigeerd voor inflatie. Bij de CAO onderhandelingen wordt ook onderhandeld over de stijging van de pensioenuitkeringen.

4. Door wie worden de premies van de werknemersverzekeringen en de volksverzekeringen betaald?
Door de werknemers zelf(?)

5. Wat zijn de lusten en de lasten van het sociale zekerheidsstelsel?
Lasten: Hogere belasting dan wanneer er geen of een minder uitgebreid stelsel is.
Lusten: Veel sociale voorzieningen beschikbaar voor wanneer je zelf niet meer (kunt) werken/werkt of ziek bent e.d.


Als iemand me kan helpen met deze 5 vragen alvast bedankt!
NP, ik weet alleen niet of alles ook helemaal goed is. Vooral over vraag twee heb ik zo m'n twijfels
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 21:22
Verwijderd
Ehm...Dwarfie, hoe kan een aandeel of een obligatie nou een beleggingsopbrengst zijn? Een aandeel (of een certificaat van aandeel) in een vennootschap geeft recht op dividend, dat is de opbrengst van dat aandeel. Een obligatie geeft recht op rente. Dit zijn directe opbrengsten van effecten. Natuurlijk kun je de winst door het kopen van een aandeel tegen een lage prijs en het verkopen tegen een hogere, ook als opbrengst definiëren, maar ik denk niet dat dat is waar het hier om gaat.

Er is overigens wel een situatie denkbaar waarin een aandeel een beleggingsopbrengst is, namelijk wanneer het dividend als stockdividend wordt uitgekeerd in de vorm van bonusaandelen. De aandeelhouder krijgt hier echter een sigaar uit eigen doos. Het vermogen van de vennootschap verandert door de uitgifte van bonusaandelen niet. Nut heeft dit pas bij de volgende uitkering van dividend, waarop een nieuw uitgegeven aandeel natuurlijk ook weer recht geeft.

Een gelijkere personele inkomensverdeling lijkt me niet per definitie ook leiden tot een categoriale inkomensverdeling, omdat in die categorie de verschillen ook nog groot kunnen zijn. Dat hangt af van de grootte waarin je de categoriëen indeelt, maar dit kan ik fout hebben. Ik ben geen econoom.

Verder worden de premies voor de volksverzekeringen niet (in juridische zin) door de werknemer betaald. De werkgever is afdrachtplichtig, maar de werknemer voelt dit vaak in zijn portemonnee omdat de werkgever een gedeelte of het geheel van de premies inhoudt op het uit te betalen loon.

Dit onderscheid is belangrijk voor de situatie waarin de werkgever niet of onvoldoende premies afdraagt. Op het moment dat de uitvoeringsinstanties van de werknemersverzekeringen het verschuldige bedrag willen innen kunnen zij niet de werknemer rechtstreeks aanspreken, maar moeten ze bij de werkgever aankloppen.

Verder kun je nog stellen dat één van de negatieve effecten van een sterk sociaal zekerheidsstelsel is, dat mensen sneller geneigd zijn een beroep daarop te doen. Je onttrekt dus de facto mensen aan de beroepsbevolking en laat ze de sociale zekerheid instromen. Dit proces is wel tegen te houden, maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en een effectief stelsel van nalevingscontrole is erg kostbaar.

Laatst gewijzigd op 18-10-2003 om 21:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek een paar vragen over trompet
McMotion
13 03-03-2005 14:01
Psychologie paar vraagjes
thinky
6 22-05-2004 16:55
De Kantine Een paar vragen over wat jij vind over onze maatschappij!
MoO
54 29-01-2004 19:05
Lifestyle paar vraagjes over mn haar
Lindsay-girl
16 03-03-2003 19:01
Huiswerkvragen: Exacte vakken paar vraagjes over scheikunde
alwaysgood
13 19-01-2003 15:37
De Kantine een paar vragen aan jou
Fl@ppie!
66 28-11-2002 10:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.