Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2010, 19:37
JE1994
JE1994 is offline
Hallo allemaal,

Ik heb vrijdag een toets over van alles maar één ding snap ik echt niet namelijk hoe je het domein en bereik kunt berekenen? Mijn vraag is; Is er misschien een APP voor de TI-84 (GR)
die dit kan berekenen?

Gr en 1000x dank

Je1994
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2010, 19:40
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Ik heb een beetje voor je gezocht..
En raad is wat ik heb gevonden

Klik!
Hij staat er ergens tussen.. moet je gewoon ff
CTRL + F doen en dan zoeken naar domain.. dan heb je hem wel
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 21:24
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Het domein en het bereik is niet zo moeilijk om te "berekenen", meestal moet je gewoon een beetje nadenken.

Als je een functie y = f(x) hebt, kan je het domein en het bereik het beste zien alsof je een grafiek zou tekenen van die functie.

Ik zal het voorbeeld nemen van 3 verschillende functies:




In de bijlage kan je de grafiek van elk van die functies bekijken en dat is ook hetgene wat je voor ogen moet proberen houden.

Nu, het domein is de verzameling x-waarden die een geldige functiewaarde y tot gevolg hebben (de x-waarden waarvoor de functie bestaat, dus). Niet alle x-waarden kunnen bv. in een functie ingevuld worden. Bv. f(x) = 1/x is geen geldige functie in x = 0 (want je mag niet delen door 0), dus dat hoort niet tot het domein.

Het bereik is een beetje het omgekeerde: dat is de verzameling van alle y-waarden die je kan bereiken met die functie. Een klassiek voorbeeld is een parabool: f(x) = x². Daarmee kan je enkel positieve getallen bereiken, want het kwadraat van elk reëel getal is positief; dus is het bereik de positieve reële getallen (notatie ).

Voor de eerste functie (y1), kan je als volgt redeneren. De boogtangens is de omgekeerde functie van een tangens (dus boogtan(tan(x)) = x). Van een tangens weet je waarschijnlijk wel dat die waarden van min oneindig tot plus oneindig (de hele reële verzameling dus) kan geven, dus moet de boogtangens voor al die waarden een resultaat hebben. Dat wilt zeggen: het domein van de boogtangens is . Wat de boogtangens eigenlijk doet is een tangenswaarde omzetten naar een hoek, en hoeken kunnen uitgedrukt worden in graden (0° tot 360°) of in radialen (0 tot 2 pi). Voor de boogtangens heb je waarschijnlijk ook wel gezien dat hij een hoek tussen -90° en +90° teruggeeft, vermits hoeken tussen +90° en +270° dezelfde tangenswaardes hebben. In radialen is dat plus of min pi/2 (net iets meer dan 1.5 zoals je op de figuur ziet). Het bereik van de boogtangens is dus [-pi/2, +pi/2] (of [-90°, +90°]).

Voor de tweede functie, een kortere uitleg. Van de sinus (y4 = sin(x) )weet je dat die functie als domen heeft en een bereik [-1,1]. Dat wilt zeggen dat een sinus(x) nooit groter kan worden dan 1 of kleiner dan -1 en je kan voor alle waarden van x de sinus berekenen. Maar in y2 heb je niet sin(x) maar 1.5*sin(x) + 4. Het domein wordt niet aangepast: je kan die functie nog steeds zonder probleem berekenen voor alle waarden van x. Maar het bereik is wel anders: 1.5 sin(x) heeft als bereik 1.5 * bereik van sin(x) dus [-1.5, 1.5]. Als we nog eens 4 optellen bij dat bereik (je sinus is 4 omhooggeschoven, krijg je het bereik van y2 te zien: [3.5, 5.5]. Dat kan je ook aflezen op de figuur.

Voor de derde functie: de boogsinus is de inverse functie van de sinus. Ik heb net uitgelegd dat het bereik van de sinus [-1, +1] is. De sinus van x geeft dus een waarde tussen min 1 en plus 1 terug. Van die waarde kan de boogsinus berekenen wat de hoek is die die waarde als sinus heeft. Maar dat wilt dus zeggen dat het domein van de boogsinus [-1, +1] is. Je kan immers niet boogsinus(1.000001) berekenen vermits er geen enkel reëel getal x bestaat waarvoor sin(x) = 1.000001 (het bereik van de sinus gaat maar tot 1!). Langs de andere kant geeft de boogsinus ook een hoek terug en je weet ook daar dat de sinus enkel uniek is voor hoeken tussen -90° en +90° (-pi/2 en +pi/2 radialen). Dus je boogsinus kan enkel waarden tussen die twee geven: het domein is zoals bij de boogtangens [-pi/2, +pi/2]. En dat zie je ook op de figuur.

Bij elk van de grafieken heb ik in dezelfde kleur nog een aanduiding gemaakt met pijltjes wat het bereik is (mogelijke y-waarden, dus een verticale pijl) en het domein (geldige x-waarden dus een horizontale pijl, buiten het kader wilt zeggen dat het naar oneindig gaat, maar zo ver kon ik niet tekenen )
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png domeinbereik.png (8.5 KB, 187x gelezen)
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)

Laatst gewijzigd op 13-10-2010 om 21:30.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 15:51
JE1994
JE1994 is offline
Hartstikke bedankt voor alle hulp. Ik zal er zo even voor gaan zitten en oefenen.

Gr Jelmer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.