Oud 26-05-2005, 20:01
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Aan de andere kant vind ik het ook heel eng en ik vind het jammer dat ik de meesten van jullie nauwelijks meer zal zien.

Moet meeste nu met of zonder n?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2005, 20:10
T!ne
Avatar van T!ne
T!ne is offline
Met n;
want het wordt als zelfst nwd gebruikt, het is meervoud en het gaat over mensen (veronderstel ik toch)
__________________
Having again my favourite dream.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 20:16
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, klopt

Bedankt!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 20:22
T!ne
Avatar van T!ne
T!ne is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 26-05-2005 @ 20:16 :
Ja, klopt

Bedankt!
Graag gedaan
__________________
Having again my favourite dream.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 22:46
faan
Avatar van faan
faan is offline
Er is dan ook een regel die op moet gaan in zo'n geval. Je moet het zelfstandige naamwoord NIET er achter kunnen pleuren.

ik vind het jammer dat ik de meeste (mensen) van jullie nauwelijks meer zal zien.

Nu strand ik met deze zin, want kun je nou wel of niet mensen er tussen stoppen
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 23:03
Verwijderd
^ Dat kan wel... 'Meeste' is een bijvoeglijk naamwoord, 'meesten' is een zelfstandig naamwoord dat alleen voor een groep mensen kan worden gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 23:11
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Als je er een zelfstandig nw. achter kunt 'pleuren' is het dus een bijvoeglijk naamwoord, en die eindigen normaal gezien niet op een 'n' (dat doen ze wel bij materialen als ik het goed heb).
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 23:16
Verwijderd
Inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 01:08
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Nou begin ik te twijfelen. Volgens mij is het zo dat als je het znw erachter 'pleurt' het dan zonder 'n' is, maar als het er niet staat (ongeacht of je het er nu wel of niet achter kan 'pleuren') met 'n' is.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 10:10
Verwijderd
Volgens mij met 'n'.

En die stomme regel, "als je er een znw achter kunt plaatsen is het een bijvnw", slaat nergens op.

Voorbeeld

Beide gaan naar huis.

Kan zeggen: "Beide (mannen) gaan naar huis", maar dat staat er niet.

Het is zelfst. gebruikt en dus: "Beiden gaan naar huis."
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 10:33
faan
Avatar van faan
faan is offline
Kheb t wel eens fout gedaan op een proefwerk en ik snapte maar niet wat er fout aan was.. toen bracht de leraar die regel. Nu snap ik de leraar nog steeds niet
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 11:41
Verwijderd
Ik dacht dat als het over mensen ging er een -n achter moest, dus in het geval van de zin van TS zou het dan idd "meesten" worden.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 11:45
Verwijderd
Citaat:
2. Taaltip: 'de meeste(n ) van ons'

'Meesten' eindigt op een 'n' in constructies als 'de meesten van ons'. Vergelijk ook 'velen van de aanwezigen' en 'sommigen onder hen'. 'Meesten', 'velen' en 'sommigen' zijn hier zelfstandig gebruikt; dat wil zeggen dat er geen zelfstandig naamwoord uit de directe context achter in te vullen is. In 'de meesten/velen/sommigen van de aanwezigen' is dat niet mogelijk; de constructie 'de meeste/vele/sommige aanwezigen van de aanwezigen' is immers niet correct.

Als woorden als 'meeste', 'vele' en 'sommige' zelfstandig gebruikt worden én betrekking hebben oppersonen, komt er een 'n' achter. In de volgende voorbeelden is aan een van deze voorwaarden niet voldaan:

- De demonstranten zorgden niet voor files, omdat de meeste met de trein waren gekomen. (Achter 'meeste' kan 'demonstranten' ingevuld worden; het is dus niet zelfstandig gebruikt.)
- Vele van de paarden waren op de vlucht geslagen. ('Vele' is weliswaar zelfstandig gebruikt, maar heeft hier geen betrekking op personen.)
- De peuters genoten van de sneeuw, al vonden sommige het maar een raar verschijnsel. (Achter'sommige' kan 'peuters' ingevuld worden; het is dus niet zelfstandig gebruikt.)
http://www.taalpost.nl/texts/archief...alpost_380.pdf

Wordt er voor de zin van TS niet echt duidelijker op...je zou er "mensen" achter kunnen denken, dan zou het "meeste" zijn...maar "mensen" staat niet eerder in de zin, dus ik twijfel... Zelf zou ik kiezen voor met -n, maar dat zegt niet zo veel.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 23:23
Verwijderd
Ik weet echt heel zeker dat het hier 'meesten' moet zijn.


Citaat:
Mr Soija schreef op 27-05-2005 @ 10:10 :
Volgens mij met 'n'.

En die stomme regel, "als je er een znw achter kunt plaatsen is het een bijvnw", slaat nergens op.

Voorbeeld

Beide gaan naar huis.

Kan zeggen: "Beide (mannen) gaan naar huis", maar dat staat er niet.

Het is zelfst. gebruikt en dus: "Beiden gaan naar huis."
Met je voorbeeld ben ik het eens, maar wat bedoel je met de rest?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 23:47
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik zou in het algemeen alleen geen n gebruiken als je de groep al eerder benoemd hebt.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 23:51
Verwijderd
Ja, dan is het een aanwijzend voornaamwoord, toch?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 11:03
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-05-2005 @ 11:45 :
http://www.taalpost.nl/texts/archief...alpost_380.pdf

Wordt er voor de zin van TS niet echt duidelijker op...je zou er "mensen" achter kunnen denken, dan zou het "meeste" zijn...maar "mensen" staat niet eerder in de zin, dus ik twijfel... Zelf zou ik kiezen voor met -n, maar dat zegt niet zo veel.
Ja, die site had ik ook gevonden maar die letters waren toen te klein, maar uiteindelijk heb ik het toch kunnen lezen en bij de eerste zin staat toch gelijk dat het: de meesten van ons zijn. Dus dan ook de meesten van jullie, neem ik aan.

En ik noem de groep niet eerder, dus ik heb het gewoon met een n en dan hoop ik maar dat het goed is Maar anders valt het vast niemand op
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 13:25
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Ik denk dat het alleen zonder 'n' is als het als bijvoeglijk naamwoord gebruikt is. Dus: "de meesten van jullie", "de meesten gaan niet" maar "de meeste mensen gaan morgen".
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-05-2005, 10:50
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 27-05-2005 @ 23:23 :
Met je voorbeeld ben ik het eens, maar wat bedoel je met de rest?
???

Citaat:
Freestyler* schreef op 27-05-2005 @ 23:47 :
ik zou in het algemeen alleen geen n gebruiken als je de groep al eerder benoemd hebt.
alleen in dezelfde zin.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 30-05-2005 @ 10:50 :
???

(...)
Ik snap echt niet wat "En die stomme regel, "als je er een znw achter kunt plaatsen is het een bijvnw", slaat nergens op." er mee te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 09:42
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 30-05-2005 @ 13:39 :
Ik snap echt niet wat "En die stomme regel, "als je er een znw achter kunt plaatsen is het een bijvnw", slaat nergens op." er mee te maken heeft.
Citaat:
Mr Soija schreef op 27-05-2005 @ 10:10 :
En die stomme regel, "als je er een znw achter kunt plaatsen is het een bijvnw", slaat nergens op.
En deze stomme regel (waar iedereen hier het over heeft) slaat nergens op:"Als je er een znw achter kunt plaatsen, is het een bijvnw "

Snap je het zo?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Meest vreemde plaats waar je drugs gevonden hebt?
Verwijderd
85 11-04-2006 19:50
Lifestyle rock n roll
helaas
100 01-10-2005 00:55
Seksualiteit Wanneer voel jij je het meest verleidelijk?
Thee Muts
61 17-10-2004 09:26
Liefde & Relatie met z'n allen op vakantie
colors
25 09-02-2004 19:48
De Kantine Wat zijn voor jou de meest bekakte voornamen?
Severus
61 26-10-2002 14:02
Liefde & Relatie Wat doet het meeste pijn/erger je het meest aan bij iemand van wie je houdt?
Herrie
26 24-09-2002 18:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.