Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2007, 19:50
Katertje
Avatar van Katertje
Katertje is offline
Hoi ik wil eens een keer vega hapjes en maaltijden gaan maken en graag van iedereen die vega eet wel eens hun lekkerste gerecht horen.
Ik heb zelf nog niet veel ervaring met vega koken Dus vandaar dit topic voor wat leuke tips en mogelijk ook bronnen van vegetarische maaltijden of hapjes.
Ook graag wat jullie nou echt uber lekker vinden.

Wat ik graag wil zien in je bericht:

- Of t een gerecht of hapje is

- Jouw ervaring ermee, wat voor smaak t heeft (zoet zout bitter zuur enz) Waar t eventueel goed mee gecombineerd kan worden.

- t recept

Laat maar horen!
__________________
-= and ye harm none, do what ye will. =- !!! voorheen o.s. !!! |*Kat aai*
Cingulomaniac.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2007, 22:26
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Pasta met spinazie, cashewnoten en champignons:
- pasta koken (liefst spirelli)
- champignons met knoflook bakken in een wok of koekenpan
- spinazie toevoegen en warm maken tot het ontdooid is
- cashewnoten toevoegen en even warm maken

Roerbakmie met tofu en roerkbakgroente
- roerbakmie koken in een aparte pan
- tofu aanbakken in een (grote) wok
- roerbakgroente toevoegen
- eventueel kruidenmix toevoegen
- tauge toevoegen
- roerbakmie toevoegen en alles door elkaar mengen
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 22:49
Verwijderd
Niet heel bijzonder, maar wel voedzaam en lekker:

Dal (maaltijd voor 1 persoon):
- uitje & wat knoflook bakken tot het glazig is
- half kopje rode linzen toevoegen en even bakken
- anderhalve kop water, 1 laurierblad, 1 kaneelstokje en een theelepeltje kerriepoeder toevoegen
- twintig minuutjes laten sudderen (water toevoegen als het uitdroogt)
- ongeveer 200 gram tomaat (uit blik of vers) toevoegen en nog 10 minuten laten sudderen
- eventueel een beetje kokosmelk, citroensap of zout toevoegen

Lekker met rijst of pappadums en vult heel goed. Milde smaak, vooral tomaat-achtig, met een beetje kaneel op de achtergrond.

Pilaf-met-peulvruchten:
- een uitje & knoflook glazig bakken
- rijst toevoegen en eventjes bakken
- bonen/kikkererwten toevoegen en eventjes bakken
- alle groenten waar je zin in hebt toevoegen
- water toevoegen, eventueel wat groentebouillon, en een minuut of twintig laten sudderen tot de rijst gaar is
- op het laatst tomaat uit blik of vers toevoegen
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 17:12
Larry Flint
Larry Flint is offline
Oh wat een leuk topic ik ga er eens over nadenken. Gerechten van zowel Daantje als Friday lijken me ook super lekker.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 18:21
mandarijn
Avatar van mandarijn
mandarijn is offline
Wrap met geitenkaas:

- Wraps
- Champignons, in plakjes gesneden
- Paprika, in bokjes gesneden
- Tomaat, in blokjes gesneden
- Lente ui, in ringen gesneden
- van die rode saus
- Verse geitenkaas, in blokjes gesneden
- Balsamico siroop
- Rucola


Pleur alles (behalve de rucola en balsamico siroop) op de wrap, beetje peper erover heen en in de oven totdat de geitenkaas gesmolten is.
Beetje rucola en balsamicosiroop erop en klaar!

Veel verschillende smaken:
tomaat+saus = beetje zoet
Geitenkaas = fris/zurig
Rucola = noot-achtig
Balsamicosiroop = beetje zuur/zoet

Erg lekker!
__________________
We should have each other to tea. We should have each other with cream.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 08:25
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
kikkererwten met spinazie en aardappel

ui en knoflook bakken
aardappeltjes meebakken
currypaste (of currypoeder, chutney kan ook, wat je in huis hebt)
kikkererwten erbij
een beetje water toevoegen, + tomatenpuree en citroensap
en als laatst de verse spinazie erbij gooien

superlekker en lekker makkelijk
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 08:57
Verwijderd
Ooit een keer is dit recept door schoonmoeder uit de krant gehaald, sindsdien maken wij het elke herfst minstens een keer...
pompoenrisotto met kaas en rucola:

(4 personen)
1 sjalot
2 teentjes knoflook
1/2 eetlepel olijfolie
± 500 gr pompoenvruchtvlees
300 gr risottorijst
11/2 dl droge witte wijn (bijvoorbeeld Soave)
8-9 dl hete groentebouillon
200 gr blauwgeaderede (geiten)kaas
50 gr rucola
versgemalen peper

Pel de sjalot en de teentjes knoflook en hak beide fijn.
Verhit de olijfolie in een pan met dikke bodem en bak de sjalot en de knoflook glazig.
Snijd de pompoen in stukjes van 2 x 2 x 2 cm en bak deze kort mee.
Doe de risottorijst erbij en bak die al omscheppende tot de rijst glazig ziet.
Schenk, al roerend, de wijn en de hete groentebouillon er in gedeelten bij. De rijst moet steeds net onder het vocht staan.
Kook de risotto in ± 20 minuten beetgaar. De rijst moet enigszins vochtig blijven.
Snijd de kaas in blokjes en de gewassen en gedroogde rucola in reepjes en schep deze vlak voor het serveren door de risotto.
Bestrooi naar smaak met peper en serveer met een groene salade.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 14:53
Verwijderd
Leuk topic.

Spinazietaart.

Gerecht voor ongeveer vier personen. Smaak: hartig

Benodigheden:
Een pakje bladerdeeg.
Twee pakken spinazie ŕ la creme
Tofu
Champignons
Ui
Kaas
(kliekje) rijst/couscous/gierst
paneermeel
kerrie, sojasaus, kedjap

Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien, bekleed daar mee een vrij grote springvorm (alles bedekken, zorg dat je aan de randen wat overhoud om het een beetje dicht te vouwen en dat je een plakje of twee overhoudt voor er boven op).
Spinazie in een grote koekenpan (dikke bodem) om een laag vuur laten smelten. Als ie helemaal week is, paneermeel er door roeren, net zo veel tot het dik en stevig is.
Intussen uitje fruiten, tofu aanbakken met kerrie, sojasaus en kedjap, champignons ook meebakken. Belangrijk is goed te kruiden!
Onderin in de bekleedde spingvorm eventueel een laagje rijst/couscous/gierst leggen. Dit hoeft niet per se, maar als je het toevallig overhebt van een andere maaltijd, is het wel erg lekker.
Daarbovenop de spinazie doen, dan een laag van de uit/tofu/champignons, vervolgens het geheel bedekken met plakjes kaas (niet te zuinig).
De randen bladerdeeg naar binnen vouwen, de bovenkant bedekken met bladerdeeg.
In de voorverwarmde oven voor 20 ŕ 30 minuten, ik geloof 200 graden Celsius. (maar dat weet ik niet zeker want we hebben hier momenteel een heel rare oven.) Goudbruin bakken in elk geval.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 17:36
ikkuh15
ikkuh15 is offline
wij aten gister ook wel een lekkere vega-maaltijd:

Rijst met doperwten, rozijnen en cashewnoten.
Heel simpel, maar ook lekker!
Rijst koken. En ui met kaneelstokje bakken. Hierdoorheen de doperwten en die ook bakken. Daarna dit mengsel door de rijst gooien. En dan dille en cashewnoten erdoor.
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 00:14
Verwijderd
aah, ik ga binnenkort wel eens wat van bovenstaande dingen uitproberen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 17:49
Verwijderd
ik ben benieuwd of mensen ook lekkere recepten hebben zonder ui en knoflook... ik vind veggie eten heel lekker, maar je wordt dan altijd doodgegooid met kruiden en dergelijk en ik hou van puur

avondeten voor 2 personen:
- quorn saté blokjes
- roerbakgroenten (kant en klaar zakje)
- zilvervliesrijst (maar kan ook noodles nemen)

water opzetten in pannetje. als de rijst nog maar een paar minuten moet koken saus en blokjes zooi in wok gooien, eetlepel olijfolie erbij, groenten erbij. is na 5 minuten klaar ofzo. alles bij elkaar gooien. eet se!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 17:53
Verwijderd
Citaat:
ik ben benieuwd of mensen ook lekkere recepten hebben zonder ui en knoflook... ik vind veggie eten heel lekker, maar je wordt dan altijd doodgegooid met kruiden en dergelijk en ik hou van puur

avondeten voor 2 personen:
- quorn saté blokjes
- roerbakgroenten (kant en klaar zakje)
- zilvervliesrijst (maar kan ook noodles nemen)

water opzetten in pannetje. als de rijst nog maar een paar minuten moet koken saus en blokjes zooi in wok gooien, eetlepel olijfolie erbij, groenten erbij. is na 5 minuten klaar ofzo. alles bij elkaar gooien. eet se!
Ja dat is lekker idd! Vandaag gegeten maar dan met Des-vlees-stukjes (geen idee wat het moest voorstellen maar was lekker)
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 19:32
Verwijderd
Ui en knoflook eruit laten?

Ik zal eens bedenken wat ik wel eens maak.

Eigenlijk vind ik vooral aardappel anders (knoflook/tuinkruiden) met wat geraspte kaas erg lekker... En lekker makkelijk natuurlijk ook.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 20:17
Verwijderd
Citaat:
ik ben benieuwd of mensen ook lekkere recepten hebben zonder ui en knoflook... ik vind veggie eten heel lekker, maar je wordt dan altijd doodgegooid met kruiden en dergelijk en ik hou van puur
Ja maar lief Sterrenmeisje, tofu zonder iets is misschien puur, maar ook heel vies!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 22:49
Verwijderd
Citaat:
Ja maar lief Sterrenmeisje, tofu zonder iets is misschien puur, maar ook heel vies!
ik eet dan ook geen tofu. meestal burger dingies of gewoon extra veel groente of ik gooi er kaas bij. maar ik vind knoflook en uien ook heel vies
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 09:21
Verwijderd
Je kunt ook voorgekruide tofu nemen, dan is het natuurlijk alsnog gekruid maar er zit geen ui en knoflook in of de tofu gewoon eerst een nacht in ketjap marineren.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 10:28
Verwijderd
Voorgekruide tofu is voor luie mensen. Maar het klopt wel wat je zegt hoor. In mijn bovenstaande recept kun je ook prima de naturel tofu door gekruide vervangen, en de uien weglaten lijkt me ook geen wereldramp.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 12:28
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Mijn favoriete hapje is tomaat, komkommer, olijfolie, zout en peper. Dat is natuurlijk te eenvoudig om te vermelden, maar veel mensen vergeten hoe lekker dit soort dingen kunnen zijn en bovendien kan het niet mislukken.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-10-2007, 17:12
Verwijderd
Citaat:
hoe lekker dit soort dingen kunnen zijn
So true.



Savoyekool of Chinesekool stampot met ''brieflapjes''.

Benodigheden:
een van die twee kolen hea
kruimige aardappels
beetje melk
champignons
walnoten
brie of camambert (wat je het lekkerste vind)
bladerdeed, 1 plakje pp (of iets meer, als er grote eters bij zijn)

Bladerdeeg laten ontdooien, over voorverwarmen. Rechte stukjes brie/camambert snijden. Leg een stukje op het midden van het plakje bladerdeeg en vouw het er om heen. Goed dichtmaken! Bakken in de over op X graden Celius, goudbruin. Het duurt lang voor ze klaar zijn, dus begin er optijd mee.
Aarappels koken met zout. (duh). Kool in reepjes snijden en stoven, als het wat geslonken is, in plakjes gesneden champignons erbij. Beetje kruiden met wat bouillonpoeder en kerrie poeder, evt wat sojasaus. Op het allerlaatst gebroken walnoten er bij. De aardappels stampen, beetje melk er bij, kool/champgnons/walnoten erbij, doorroeren.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 00:28
Verwijderd
Citaat:
Mijn favoriete hapje is tomaat, komkommer, olijfolie, zout en peper. Dat is natuurlijk te eenvoudig om te vermelden, maar veel mensen vergeten hoe lekker dit soort dingen kunnen zijn en bovendien kan het niet mislukken.
in die geest:

neem een bol mozzerella, blaadjes basilicum en tomaat. snij de kaas en tomaat in plakjes en wissel zo af (groen, wit, rood, etc). beetje balsamico of basilicumolijfolie overheen en mmmm

of spiesjes maken met kleine bollies en kerstomaatjes
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 08:37
Verwijderd
Wat ik maak als er mensen komen eten die beweren niet van vegetarisch eten te houden:
Pasta met drie/vier kazen roomsaus
Kook penne of fussili. Gooi in een pan 40-50 ml UHT slagroom per persoon. Doe daarbij per persoon 30-40 gram oude kaas, 30-40 gram brie en 30-40 gram mozarella; als je gasten dit lusten kun je ook 20-30 gram blauwaderkaas toevoegen (bij de natuurwinkel zijn al deze kazen ook met vegetarisch stremsel te koop; vega mozarella heeft de aldi zelfs). Doe er versgemalen zwarte peper bij of mosterd en naar smaak zout. Roer de saus tot de kaas goed gesmolten is. Super lekker
Serveer er Uice's salade bij
Creme fraiche in plaats van slagroom kan ook, dan smaakt het wat frisser.

Laatst gewijzigd op 21-10-2007 om 16:06.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 15:50
deoxyribose
deoxyribose is offline
leuke tips ik ben na 8 maanden op mezelf wonen nog steeds niet verder gekomen dan standaard pasta met tomatensaus en random groenten
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 16:59
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Leuk topic
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 17:47
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Pastarolletjes met spinazie en kaas (hoofdgerecht)

Nodig voor 4 personen:
600gr verse spinazie
4 verse lasagnebladen
1 bakje roomkaas
1 zakje verse munt (in repen gesneden)
1 zakje geraspte oude kaas
1 teen knoflook (fijngesneden)
1 rode ui (fijngesneden)
bakje pijnboompitten

Fruit de ui en knoflook in wok, voeg de spinazie toe en roerbak tot de spinazie is geslonken. Meng de dit met de helft van de oude kaas en de munt in een kom. Smeer de lasagnebladen in met de roomkaas. Leg het spinaziemengsel hierop en rol de lasagne op. Leg de rollen in een ovenschaal, besprenkel met wat olijfolie. Gooi de pijnboompitten en de overgebleven oude kaas er ook op en zet de schaal in de over (wel even afdekken met aluminiumfolie, om verdrogen te voorkomen). Bak het in 20 minuten op 200 graden in de oven.

__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 18:31
Verwijderd
Hummus (1 van de vele versies)

Gooi het volgende in een blender: zo'n 250 gram kikkererwten, 3-4 eetlepels citroensap, 2 eetlepels olijfolie, gehakt teentje knoflook, 2 eetlepels tahin (sesampasta), halve theelepel zout, halve theelepel sesamolie, desgewenst zwarte peper. Voeg ook een beetje water toe (misschien 50 ml). Blenden, tussendoor eventjes kijken of er misschien ook nog wat meer water bij moet, en spul van de randen naar beneden schrapen.

Lekker als broodbeleg of zo. Smeer bijvoorbeeld hummus op een bloemtortilla of een pitabroodje, voeg groenten/bonen toe, en yum. Zeer geschikt voor de lunch of voor de simpele avondmaaltijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2007, 18:40
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
hm klinkt goed friday^ hoelang is het houdbaar?

edit: wil het morgen uitproberen, heb geen tahin, zou pindakaas ook smaken?
__________________
never get old
Met citaat reageren
Oud 22-10-2007, 09:02
Verwijderd
Ik heb geen idee hoe lang het houdbaar is. Niet zo lang, ben ik bang, maar ik moet het zelf ook nog uitproberen. En pindakaas smaakt wel heel anders dan tahin, veel zoeter en zo, dus ik weet niet of het in hummus een succes is. Probeer het eens uit, zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2007, 09:42
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
hm ja ik moet toch nog naar de bio-winkel, dus haal wel even tahin. Wilde het vandaag al maken omdat ik morgen jarig ben en mexicaans zou koken voor verjaardagsgasten en toen dacht ik heeeelp ik moet vandaag al beginnen, ander lukt het nooit.
__________________
never get old
Met citaat reageren
Oud 23-10-2007, 06:45
Calyx
Avatar van Calyx
Calyx is offline
Citaat:
hm ja ik moet toch nog naar de bio-winkel, dus haal wel even tahin. Wilde het vandaag al maken omdat ik morgen jarig ben en mexicaans zou koken voor verjaardagsgasten en toen dacht ik heeeelp ik moet vandaag al beginnen, ander lukt het nooit.
Gefeliciteeeerdd!
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 22:06
Katertje
Avatar van Katertje
Katertje is offline
Alvast bedankt voor de vele reacties!! Ik ga zeker het een en ander uitproberen en zal hier laten weten wat ik ervan vond

Keep m coming!
__________________
-= and ye harm none, do what ye will. =- !!! voorheen o.s. !!! |*Kat aai*
Cingulomaniac.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2007, 09:43
Verwijderd
Citaat:
edit: wil het morgen uitproberen, heb geen tahin, zou pindakaas ook smaken?
Bij navraag: een vriend van een vriend schijnt hummus te maken met pindakaas, dus blijkbaar kan het wel.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2007, 11:35
Verwijderd
Stamppot rauwe andijvie met cashewnoten in plaats van spekjes
Dat is dus: aardappels koken, stampen, andijvie in repen gesneden er door heen stampen, beetje boter erbij en cashewnoten er doorheen mixen.

(Kookte mijn huisgenootje wel eens; alleen omdat hij en mijn andere huisgenoot niet vegetariër waren bakten ze er altijd biefstuk bij )
Met citaat reageren
Oud 25-10-2007, 11:59
Verwijderd
Humus verkopen ze ook kant-en-klaar bij de Jumbo (en vast ook bij de natuurwinkel)...veel makkelijker. (Ik ben wel van het makkelijke. Bovendien heb je dan ook geen kans dat het mislukt. )

Zelfgemaakte pizza is trouwens ook . In Boodschappen stond laatst ook een erg lekker gerecht: http://rcptn.nl/recept/67/gegratineerde-kaastortilla

En op http://www.ah.nl/allerhande/recepten/ staan ook goede/lekkere recepten.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2007, 12:43
Verwijderd
Citaat:
Stamppot rauwe andijvie met cashewnoten in plaats van spekjes
Dat is dus: aardappels koken, stampen, andijvie in repen gesneden er door heen stampen, beetje boter erbij en cashewnoten er doorheen mixen.

(Kookte mijn huisgenootje wel eens; alleen omdat hij en mijn andere huisgenoot niet vegetariër waren bakten ze er altijd biefstuk bij )
Sowieso is ergens noten doorheen gooien ipv spek/gehakt e.d. altijd erg lekker.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2007, 08:15
Verwijderd
Citaat:
Sowieso is ergens noten doorheen gooien ipv spek/gehakt e.d. altijd erg lekker.
Ja, dat vind ik ook!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2007, 09:36
Verwijderd
Citaat:
Pastarolletjes met spinazie en kaas (hoofdgerecht)

Nodig voor 4 personen:
600gr verse spinazie
4 verse lasagnebladen
1 bakje roomkaas
1 zakje verse munt (in repen gesneden)
1 zakje geraspte oude kaas
1 teen knoflook (fijngesneden)
1 rode ui (fijngesneden)
bakje pijnboompitten

Fruit de ui en knoflook in wok, voeg de spinazie toe en roerbak tot de spinazie is geslonken. Meng de dit met de helft van de oude kaas en de munt in een kom. Smeer de lasagnebladen in met de roomkaas. Leg het spinaziemengsel hierop en rol de lasagne op. Leg de rollen in een ovenschaal, besprenkel met wat olijfolie. Gooi de pijnboompitten en de overgebleven oude kaas er ook op en zet de schaal in de over (wel even afdekken met aluminiumfolie, om verdrogen te voorkomen). Bak het in 20 minuten op 200 graden in de oven.

Heb je die uit de Allerhande of de Boodschappen ofzo?
Ik heb het ook wel eens gemaakt. Smaakt inderdaad goed.

Gisteren heb ik een vegetarische quiche gemaakt. Beetje geďmproviseerd, maar het bleek een succes te zijn.

1 pak diepvriesspinazie.
3 bosuitjes.
1 doosje paddestoelenmelange.
3 eetlepels crčme fraîche.
3 eieren.
beetje geraspte kaas.
5 plakjes bladerdeeg.
Zout/peper.
Evt. boter om de vorm in te vetten.

- Spinazie ontdooien en door een zeef het vocht eruit halen. Mengen met de crčme fraîche en de eieren en zout en peper.
- Bosuitjes en paddestoelen in stukjes snijden en door het spinaziemengsel gooien. Ook wat geraspte kaas toevoegen.
- Taartvorm evt. invetten (hangt er vanaf wat voor taartvorm het is) en bladerdeeg er gelijkmatig in verdelen. Dan mengsel erin.
- Geheel in een voorverwarmde oven van 200 graden, 40 minuten.
- Even laten afkoelen en smullen maar!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-10-2007, 10:40
Deiopea
Deiopea is offline
Als bijgerecht, of ergens door:

Tempeh. Snij een blok tempeh in reepjes en doe in een ander bakje een mengsel van knoflook, sojasaus, zout en een beetje water. Laat de tempeh daar een tijdje in weken en frituur daarna de reepjes in een pan.
Lekker door bami of nasi te doen, of gewoon bij groenten en rijst.

Laatst gewijzigd op 26-10-2007 om 17:23.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2007, 16:48
Verwijderd
Ik weet niet meer waar ik dit recept heb gevonden, maar het is heerlijk Gemarineerde Quornstukjes met naan en yoghurtsaus.

Ingredienten:
Naans (knoflook-koriander of naturel)
Quornstukjes (1 of 2 bakjes)
1/2 krop ijsbergsla (of een zakje voorgesneden)

Marinade:
1 teentje knoflook
2 el olijfolie
1/2 el citroensap
1 tl honing
2 tl kerriepoeder
zout en peper

Saus:
1 teentje knoflook
1 tl honing
zout en peper
8 takjes verse koriander
1 bakje Griekse yoghurt (150 g)

Quornstukjes half uurtje laten marineren.

-> Stukjes en sla in naan proppen, saus erover, hmmmm.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2007, 11:30
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Heb je die uit de Allerhande of de Boodschappen ofzo?
Ik heb het ook wel eens gemaakt. Smaakt inderdaad goed.
Ja ik dacht het wel.. Weet alleen niet meer waaruit precies en in dat recept gooiden ze er blauwe kaas doorheen, maar daar ben ik niet zo'n fan van, dus daarom laat ik het maar weg.
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 07:41
Henkje
Avatar van Henkje
Henkje is offline
Citaat:
Leuk topic.

Spinazietaart.
Ik maak spinazietaart altijd met Daneroll (?). Beetje boter uitsmeren op de bodem en randen van een bak (lasagnabak oid) Daneroll hierover uitspreiden. Beetje paneermeel en gaatjes prikken. Spinazie (ontdooid en gezeefd) erop. Dan kaas, brie en geraspte. Geklopt eitje met peper en paprikapoeder enzo. Dan in de oven ongeveer 35minuten op 200 graden.

Mijn moeder deed ook wel eens broccoli en mais in plaats van spinazie.
Ik doe er nu weer spruitjes in.
Het is ook goed te eten de volgende dag als het koud is.

Wel leuk ook die andere variatie
__________________
lava lacht niet lul
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 09:39
Verwijderd
Citaat:
Wel leuk ook die andere variatie
Hoe jij het maakt is het meer een quiche, mijn recept lijkt meer op een echte taart.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 10:18
Henkje
Avatar van Henkje
Henkje is offline
ja klopt wel.
Maar ik ga die van jou ook zeker proberen
__________________
lava lacht niet lul
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Humus verkopen ze ook kant-en-klaar bij de Jumbo (en vast ook bij de natuurwinkel)...veel makkelijker. (Ik ben wel van het makkelijke. Bovendien heb je dan ook geen kans dat het mislukt. )

Zelfgemaakte pizza is trouwens ook . In Boodschappen stond laatst ook een erg lekker gerecht: http://rcptn.nl/recept/67/gegratineerde-kaastortilla

En op http://www.ah.nl/allerhande/recepten/ staan ook goede/lekkere recepten.
Ik wil er wel even bij zeggen dat die Humus die ze bij de Jumbo verkopen, uit zo'n glazen pot, echtt láng niet zo lekker is als zelfgemaakte Humus. Ik vind hem veel te zurig, je proeft nauwelijks meer de kikkererwten.

Overigens heb ik nooit Tahin in huis dus ik maakt het altijd zonder en gooi er dan ipv olijfolie sesamolie en wat sesamzaadjes doorheen, dat is ook lekker .
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 15:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zie net dat ik een van m'n lekkerste recepten nog niet eens gepost heb

Rijst met pinda's, appel en kerriesaus
- Kook de rijst gaar
- Rooster pinda's in een droge koekenpan tot ze een mooi kleurtje hebben
- Maak kerriesaus volgens de aanwijzingen op het pakje
- Snijd een appel in stukjes en doe deze door de kerriesaus
- Gooi de pinda's ook door de kerriesaus en warm het geheel een beetje door.

Eigenlijk moeten er ook doperwten in maar dat leek mij niet lekker dus dat doe ik nooit. Met banaan kan ook maar dan wordt het wat kleffer.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Ik wil er wel even bij zeggen dat die Humus die ze bij de Jumbo verkopen, uit zo'n glazen pot, echtt láng niet zo lekker is als zelfgemaakte Humus.
Ik heb het alleen een keer in een plastic bakje gehad. Vond hem een stuk pittiger/scherper dan de zelfgemaakte humus die ik wel eens op heb, maar er was niets mis mee oid.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 16:30
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Daantje, ik denk dat broccoli bij je recept ook wel zou smaken, dan heb je er in ieder geval groente bij.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 13:51
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Guacamole! Ideaal voor feestjes, met z'n allen dippen.

Twee avocado's
Twee tomaten
Een ui
Een rode paprika
Korianderblaadjes, korianderpoeder
Eetlepel olijfolie
Zout
Zak tortillachips

Allle groenten klein in stukjes, ui gesnipperd, kruiden erdoor, avocado als laatste toevoegen ivm pletgevaar. Je kan het ook blenderen dan is het gewoon saus, maar anders is het salsa. Serveren met tortillachips
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 17:13
George
Avatar van George
George is offline
Citaat:
Guacamole! Ideaal voor feestjes, met z'n allen dippen.

Twee avocado's
Twee tomaten
Een ui
Een rode paprika
Korianderblaadjes, korianderpoeder
Eetlepel olijfolie
Zout
Zak tortillachips

Allle groenten klein in stukjes, ui gesnipperd, kruiden erdoor, avocado als laatste toevoegen ivm pletgevaar. Je kan het ook blenderen dan is het gewoon saus, maar anders is het salsa. Serveren met tortillachips
(L)

Humus hebben ze ook gewoon bij de AH, verschillende soorten zelfs, die met een rood sausje erbij is lekkerrr. <3 Staat bij de slaatjes.

Nog een variant van de spinazietaart, maar dan de lekkerste:
(4 personen)
-Vorm invetten en met bladerdeeg bekleden, met een vork gaatjes in het bladerdeeg prikken overal. Bodem bestrooien met zo'n 2 of 3 verkruimelde beschuitjes, wat kruidenpaneermeel en kruiden (groene aromatpoeder <3) en geraspte kaas.
-2 pakken diepvriesspinazie (biobladspinazie is het lekkerst) ontdooien in een pannetje.
-2 tot 3 grote uien en geperste knoflook naar smaak (wij doen altijd 2 teentjes per persoon, hier dus 8, klinkt als belachelijk veel maar uiteindelijk proef je het niet eens zo sterk) fruiten in een koekenpan met beetje olie. Dit bij de spinazie doen.
-2 bakjes creme fraiche erbij, plus zo'n 6-8 verkruimelde beschuiten. Goed roeren.
-200-300 gram geraspte kaas erbij, als je van feta houdt is het ook lekker om er nog blokjes feta doorheen te doen. Weer goed roeren en dan in de vorm doen.
-Bovenkant bestrooien met geraspte kaas, kruidenpaneermeel en evt. nog wat kruiden.
-Uur in de oven op 200 graden, na een half uur aluminiumfolie eroverdoen, anders wordt de kaas zwart.

Pasta-variant ervan:
-Gewenste hoeveelheid pasta koken
-2 pakken spinazie ontdooien
-uitjes en knoflook fruiten
-Door elkaar, twee pakjes creme fraiche erdoor
-Afgegoten pasta en spinaziemengsel door elkaar husselen
-Na opscheppen vooral heel veel geraspte kaas erover <3

Preistamppot <3
-In wat olie zo'n 600 g. prei roerbakken, beetje peper, zout en kerriepoeder erover, vervolgens apartleggen.
-Weer wat olie in de pan, hierin 200 g. shii-takes (kastanjechampignons schijnt ook te kunnen, die heb ik zelf alleen nog niet geprobeerd) bruin en gaar bakken. Op smaak brengen met een klein beetje sojasaus en peper.
-2 pakken koelverse aardappelpuree (AH, 450 g. per stuk) verwarmen, of anders een gelijke hoeveelheid zelf maken. Hier de prei doorheen scheppen.
-van 100 gram cashewnoten een beetje aparthouden, de rest door de stamppot scheppen.
-stamppot op de borden doen en de paddestoelen en rest van de nootjes overoverheen doen.

Als ik jarig ben maak ik altijd zelf een hapjesschotel, met gevulde eieren en met roomkaas gevulde dadels en blokjes kaas met zilvervliesuitjes of ananas of komkommer en van die kleine ronde toastjes met brie en walnoot, etc.
__________________
I am Jack's wasted life.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 18:55
Calyx
Avatar van Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Hummus (1 van de vele versies)

Gooi het volgende in een blender: zo'n 250 gram kikkererwten, 3-4 eetlepels citroensap, 2 eetlepels olijfolie, gehakt teentje knoflook, 2 eetlepels tahin (sesampasta), halve theelepel zout, halve theelepel sesamolie, desgewenst zwarte peper. Voeg ook een beetje water toe (misschien 50 ml). Blenden, tussendoor eventjes kijken of er misschien ook nog wat meer water bij moet, en spul van de randen naar beneden schrapen.

Lekker als broodbeleg of zo. Smeer bijvoorbeeld hummus op een bloemtortilla of een pitabroodje, voeg groenten/bonen toe, en yum. Zeer geschikt voor de lunch of voor de simpele avondmaaltijd.
Ipv de Tahin heb ik pindakaas gebruikt.
Het is erg lekkerrr

Dus ook @IcedEarth, ja pindakaas vind ik persoonlijk ook goed bij dit recept!
__________________
Indien mogelijk omdraaien, liefje..
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Naans (knoflook-koriander of naturel)
De wie? Wat is dat?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Het Grote Vegatopic #1
drukknoopje
98 18-06-2017 13:10
De Kantine Fizzle had geen saaie nacht #963
Rivka
500 18-04-2010 19:16
Lichaam & Gezondheid Voeding & Gezondheidstopic #22
Bloem
500 14-01-2009 19:11
Eten & Drinken Surprise-party!
ikkuh15
6 03-07-2006 09:20
Eten & Drinken Wat kan ik wel en niet eten?
dark princess
37 05-09-2005 18:20
De Kantine Vegetarisch op kamers :o)
Nanaki
38 28-07-2002 11:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.