Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2007, 21:19
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Het was naar aanleiding van het topic "aansteller.." dat ik over het volgende punt begon na te denken. Met welke instelling reageren mensen op "please help me!" verhalen op L&R.

Ik merkte in dat topic dat ik vooral reageer met een gevoel van "in principe gaan we uit van dat het goed moet komen". Terwijl in dat topic heel vaak het advies haar te dumpen werd gegeven en als ik na ga wat ik *zelf* zou hebben gedaan, was dumpen voor mij ook waarschijnlijk geweest.

Dus ik vraag me af, reageer jij op berichten door uit te gaan van wat jij zelf in zo'n situatie zou doen, ga je uit van het kleine beetje karakter en persoonlijkheid wat de topicstarter getoond heeft en reageer je zoals je denkt dat die persoon in kwestie het het beste zou kunnen doen, reageer je uit gaand van dat de topic starter de relatie niet wil beeindigen (want anders zat hij hier niet) en probeer je een oplossing te zoeken voor hoe dat gerealiseerd kan worden, of nog vanuit een ander gevoel?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2007, 21:22
Verwijderd
Ik reageer louter op wat ikzelf zou doen in de beschreven situatie. Uitgaan van het karakter van een TS is m.i. niet handig, omdat je op basis van een topic, of wat losse posts niet echt een goed reallife beeld kan hebben van iemand.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 21:52
Sushii
Avatar van Sushii
Sushii is offline
"door uit te gaan van wat jij zelf in zo'n situatie zou doen, ga je uit van het kleine beetje karakter en persoonlijkheid wat de topicstarter getoond heeft en reageer je zoals je denkt dat die persoon in kwestie het het beste zou kunnen doen"

dat dus... ook al is elke situatie zo persoonlijk dat het bijna niet te doen is om altijd op dezelfde manier te reageren op berichten..

zolang we maar objectief blijven omdat de TS dat zelf meestal niet kan zijn.
__________________
Sushii is better than chocolate
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 22:42
Verwijderd
Het mooie van het reageren op topics van anderen is voor mij juist dat ik het lekker van een afstandje kan bekijken. Ik geef advies dus niet op basis van wat ik zelf zou doen, maar geef meer aan wat de opties kunnen zijn en wat de gevolgen van een keuze kunnen zijn. Uiteindelijk is het immers toch de topicstarter zelf die de keuze moet maken.

Wat je vooral niet moet vergeten, is ook dat het vaak een gevoelskwestie is. Hoe voelt iemand zich onder de situatie? Hoe gaat hij / zij zich hierdoor voelen over een tijdje? Dat kun je als buitenstaander niet weten. Wel laat ik soms weten wat mijn gevoel erbij is, maar dat is meer passief.

Dus ik zeg liever niet tegen een onbekende "doe dit" of "doe dat". "Je kan dit doen, maar ook dat.. en dit zijn de problemen die je tegen kunt komen.. succes!"

Laatst gewijzigd op 08-09-2007 om 22:51.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 10:18
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Het mooie van het reageren op topics van anderen is voor mij juist dat ik het lekker van een afstandje kan bekijken. Ik geef advies dus niet op basis van wat ik zelf zou doen, maar geef meer aan wat de opties kunnen zijn en wat de gevolgen van een keuze kunnen zijn. Uiteindelijk is het immers toch de topicstarter zelf die de keuze moet maken.

Wat je vooral niet moet vergeten, is ook dat het vaak een gevoelskwestie is. Hoe voelt iemand zich onder de situatie? Hoe gaat hij / zij zich hierdoor voelen over een tijdje? Dat kun je als buitenstaander niet weten. Wel laat ik soms weten wat mijn gevoel erbij is, maar dat is meer passief.

Dus ik zeg liever niet tegen een onbekende "doe dit" of "doe dat". "Je kan dit doen, maar ook dat.. en dit zijn de problemen die je tegen kunt komen.. succes!"
Ik hoef al bijna niks meer te typen.
Bij dingen als herhaaldelijk vreemdgaan en dat soort dingen, zeg ik wel meteen uitmaken en de waarom erbij, maar bij andere dingen kan het juist verhelderd zijn voor de TS om de opties eens te zien.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 11:24
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ja, er zijn natuurlijk voor mij ook bepaalde onderwerpen waarvan ik gelijk zeg uitmaken ("mijn vriend slaat me, wat moet ik doen?" ) maar bij onderwerpen die op een wat grijzer gebied liggen ga ik meestal uit van dat de topicstarter het niet wil uitmaken want dat-ie het anders al gedaan had. Tenzij er in de openingspost staat: moet ik het uitmaken of niet? Dan ligt het weer een beetje anders
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 12:15
Verwijderd
Allemaal een beetje. Ik ga er meestal van uit dat wat ik voor mezelf wil (namelijk een gezonde, plezierige, gelijkwaardige relatie, en anders liever niks) iets is dat voor iedereen goed is Maar als iemand specifiek vraagt 'hoe ga ik hier mee om', zelfs al is dat een reden waarom ík iemand zou dumpen, dan zal ik ergens ook wel iets noemen over hoe je daar misschien mee om kunt gaan. Soms.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 13:19
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Ik kijk vooral naar wat ik zelf zou doen als ik op de plek stond van de TS. En naar m'n eigen ervaringen en die van mensen om mij heen.

Het probleem met dat soort topics is dat je de situatie nooit compleet kan zien, de hoofdspelers al helemaal niet... Natte vinger werk Maar ik doe wat ik kan
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 10:55
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Als de ts vraagt 'wat zouden jullie doen?', dan reageer ik vauit mezelf.
Maar als iemand vraagt 'hoe moet ik met haar/hem omgaan?', dan kijk ik meer naar wat de ts wil bereiken, en dat is toch meestal dat het goedkomt tussen ts en de ander.
Of ik probeer te formuleren hoe de situatie op mij overkomt, om te proberen te laten zien welke opties de ts heeft. Ook als je geen oplossing weet kan doorvragen verhelderend werken voor de ts. Tenminste dat hoop ik dan maar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Perdition Saaity 571 12+editie
Verwijderd
500 06-04-2009 18:09
Vrije tijd wie wil helpen sportsite op te zetten?
james_bond
7 28-02-2002 17:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.