Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2006, 18:34
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Misschien dat dit niet helemaal op school&studie plaats hoort, maar ik wist niks anders.

Ik moet een scriptie schrijven en hij moet donderdag af zijn. Nu heb ik een syllabus en daar staat voorin: de scriptie dient aan een aantal minimale vormeisen te voldoen en dan vijf puntjes.
1. in Nederlands met computer
2. Passende titel + inleiding, waarom het interessant is
3. bronvermelding
4. chronische volgorde historische dingen
5. niet electronisch inleveren

Nu heb ik een studiegenoot, die naar me toen kwam met de vraag of ik een hoofdvraag en een aantal deelvragen voor haar wou verzinnen omdat haar dat zelf niet lukte, dat heb ik gedaan. Maar nu mijn vraag: moet een scriptie altijd met hoofd en deelvragen zijn? Er staat niks van in de vormeisen en volgens mij hoeft het dus niet, maar zij was er echt van overtuigd. Ik zou het aan mijn docent kunnen vragen, maar die is slecht bereikbaar en ik vroeg me af of jullie hoofd en deelvragen zouden verzinnen of er gewoon een verhaal van zouden maken (wel met kopjes enzo). Over mijn onderwerp (Maya's en hun kalender + nog wat dingetjes om aan het aantal woorden te komen) zijn namelijk niet echt vragen te verzinnen, vind ik zelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2006, 18:40
Verwijderd
Je moet natuurlijk wel aangeven wát je gaat behandelen (vaak in de inleiding) en een handige manier om dit te doen is via deelvragen.

Zelf heb ik geen ervaring met scripties, maar het lijkt mij dat een tekst met hoofdstukken en tussenkopjes goed is, zolang je maar in je inleiding duidelijk maakt wát je gaat behandelen en wat de globale opbouw wordt.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 21:05
Verwijderd
Een hoofdvraag is essentieel voor je scriptie: waar ga je het over houden? Deelvragen vormen de kapstop van je onderzoek: welke elementen ga je aan de orde laten komen en waarom is dit volgens jou belangrijk? Schrijf hierna je conclusie, die aansluit op de hoofdvraag.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 11:48
Verwijderd
Nouja, je zou in principe zonder deelvragen kunnen werken, maar dan wordt het een scriptietje van hooguit twee pagina's. Elk onderwerp dat ook maar een beetje niveau heeft roept onmiddellijk allerlei vragen op zodra je je ermee gaat bezighouden.

Je vraagt of een scriptie deelvragen 'moet' hebben. Zo moet je het natuurlijk niet zien, er is nergens een regel die zegt dat scripties altijd een bepaalde indeling moeten hebben. De ene docent geeft de voorkeur misschien aan iets anders dan een andere. Maar ik denk wel dat je er niet aan ontkomt als je ook maar enigszins een normale hoofdvraag stelt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren gevraagd: facebook-likes voor het winnen van scriptie-prijs!
Roozendaal1989
3 23-11-2012 15:43
Studeren Scriptie, algemene tips?
Verwijderd
7 15-06-2011 19:37
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen klassieke architectuur scriptie
rutal
1 20-03-2003 16:30
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Scriptie
Unregistered
0 21-09-2002 11:37
Algemene schoolzaken scriptie
rudyduck
1 28-02-2002 19:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:02.