Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2002, 22:15
Tisch
Tisch is offline
Betoog Nederlands.

Peking als organisator van de Olympische Spelen in 2008.

Op 13 juli van het vorige jaar besloot het IOC de Olympische Spelen van 2008 toe te kennen aan Peking, de hoofdstad van China.
Er gingen veel stemmen op om de Spelen toe te kennen aan een van de andere genomineerde steden, zoals Parijs of Toronto. Men vond dat een land dat de mensenrechten zo schond als China, geen Spelen mocht organiseren.
Persoonlijk ben ik het niet met deze gedachte eens.

Nadat de Spelen van 2000 aan Sydney toegekend werden en daardoor nipt aan de neus van Peking voorbij gingen, legde deze stad zich toe op de Spelen van 2008.
Mede door deze vasthoudendheid gingen er veel stemmen op om Peking de Spelen van 2008 te geven. Immers: een land dat op Australië en Amerika na de meeste gouden plakken behaalde op de OS in Sydney mag met recht een grootmacht op het gebied van sport genoemd worden. Tel daarbij op dat 1/5 van de wereldbevolking in China woont en je hebt een mooie argumentatie om de Spelen juist in de hoofdstad van dit land te organiseren.
Een ander argument is dat de Chinese economie een enorme duw voorwaarts zal krijgen door de Olympische Spelen. Beleggers vinden het interessant om te investeren in een land dat de Spelen organiseert en bedrijven wedijveren om zich in Peking te mogen vestigen.
De verhoudingen tussen het Westen en China zullen zich vernauwen door de intensieve samenwerking die een toernooi met deze omvang vereist.
Daarnaast zijn er nog de Chinese burgers, die trots zijn op hun land, dat de Spelen mag organiseren. Ik ben in China geweest en het viel me op dat de Chinezen zich verheugden op het toernooi. Ze spaarden zelfs geld om naar de wedstrijden te gaan kijken. Het leek alsof ze opbloeiden van het vertrouwen dat het IOC in hun land stelde.

Tegenstanders zeggen dat de Spelen nooit toegekend hadden mogen worden aan een land dat mensenrechten schendt. Ze vinden dat dit afbreuk doet aan de haast heilige status die de Olympische Spelen door de jaren heen verworven hebben. Ik vind dit een moeilijk punt.
Natuurlijk ben ik het niet eens met mensenrechtenschending, maar om nu hypocriet te roepen dat we een volk zijn Spelen moeten onthouden, louter daarom?
Er moet gewerkt worden aan minder rechtenschennis in China en een goede manier daarvoor zijn de Spelen. China zal er opener door worden.
Een ander argument tegen Peking als organisator van de spelen is dat er veel te weinig accommodaties bestaan in Peking om een vlekkeloos toernooi te organiseren. Er dienen nog veel faciliteiten te worden gebouwd. Maar ook hier werkt de Chinese regering aan. Zo is men even buiten Peking bezig met de aanleg van een meer ter grootte van Utrecht, waar men de roeiwedstrijden kan houden. Ook is men systematisch bezig de Hudongs, Chinese sloppenwijken, te slopen en haar bewoners te verhuizen. Op de plek van deze huizen komt het Olympische dorp, waar het hele circus zich mag settelen
Een ander punt van kritiek op de Spelen is de slechte toestand van het milieu in China.
De lucht is bepakt met een dicht pak smog, waardoor ze erg benauwd is en dit zou nadelig zijn voor de atleten. De uitstoot van gassen is zelfs zo erg dat de hemel de laatste jaren bijna nooit blauw zag in Peking. Dit komt door het gebrek aan wetgeving rondom de uitstoot van schadelijke gassen, waardoor fabrieken en auto’s ongestoord hun rotzooi de wereld in kunnen zenden. Maar ook hieraan wordt gewerkt. Men is bezig Peking groener te maken. Zo ligt er binnen twee jaar een bos met een lengte van 100 km rondom Peking, waardoor er meer zuivere lucht geproduceerd wordt. Ook is een meerjarenplan opgesteld dat er voor moet zorgen dat Peking een schone stad wordt, zonder luchtvervuiling.
Het zwakke argument dat China niet instaat zou zijn een groot evenement te organiseren wordt aan de kant geschoven door president van dit land met de woorden: ‘een volk dat in staat is de Chinese muur te bouwen, is ook in staat de Spelen te organiseren.’

Samenvattend kan ik zeggen dat ik denk dat de pro’s het winnen van de contra’s. De impuls die de Chinese economie zal krijgen door de Spelen is van wezenlijk belang voor de verdere ontwikkeling van het land waar het BBP gelijk is aan $2000 per hoofd van de bevolking.
En aangezien Peking de capaciteit en de kennis heeft een evenement van deze grootte te organiseren, moet ze die kans geboden worden.

Einde.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.