Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2006, 19:11
J-roenn
J-roenn is offline
ik ben weer een pc aan t bouwen, en ik moet een socket 939 asus ( wens van de klant )moederboard met pci-x 16 hebben, en s-ata.
nu is mij oog gevallen op de drie onderstaande modellen, als t een model word met fannetje zet k er sowieso een zalman blokkie op, dus dat kutfannetje op a8n-e is geen minpunt

welke kan ik het best kopen ?

A8V-E SE 65,-
A8N5X 65,-
A8N-E 85,- incl koelblok

k heb zelf ook al wat recensies gelezen, maar er is eigenlijk over alle 3 de borden wel iets goeds en slechts te zeggen.

moet gewoon stabiel draaien, word een office systeem.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2006, 19:37
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Zou die A8V-E SE nemen, hoef je niet zelf te kutten met een koelblokje
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 21:06
Verwijderd
A8N-E 85,- incl koelblok

Het is gewoon een erg goed en stabiel bord.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 09:58
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Olaf90 schreef op 15-05-2006 @ 22:06 :
A8N-E 85,- incl koelblok

Het is gewoon een erg goed en stabiel bord.
ja weet k, heb er zelf ook al 2 van waarvan 1 kapot is en asus moeilijk doet over garantie omdat ie gemod is ( alleen koelblok )
ik vroeg me echter af ( zeker omdat ik dat bespaarde geld in een iets grotere hd kan stoppen ) wat er aan die andere twee minder goed is, behalve die a8v-e , want die hebt een via chipset ipv nvidea ( weet niej ofdat positief of negatief is ? )
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 17:37
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
De A8N5X heeft de nForce 4 chipset (ipv nForce 4 Ultra); het verschil tussen die twee is te verwaarlozen en zeker geen 20 euro waard. Verder is het bordje precies hetzelfde.

De A8V-E SE heeft natuurlijk die VIA chipset, maar ik zou niet weten wat daar mis mee is. Die nForce 4 chipset is echt niet beter of stabieler.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 18:47
Verwijderd
Ik heb zelf een A8S-X. Tot nu toe prima bordje. Geen nForce4 maar een SiS756 die blijkens allerlei benchmarks helemaal niet onderdoet voor de nForce4. Er zit nauwelijks prestatieverschil tussen. Verder heeft-ie wel alles aan boord wat je basically nodig hebt: SATA RAID, PCI-E x16, onboard gigabit LAN (van Intel nog wel ) en de hele mikmak die normaal ook op zo'n bord zit.

En het leuke is dat-ie nog geen vijf tientjes kost mét passieve koeler. Let er alleen wel even op dat je geheugen koopt dat op de qualified vendor list staat; bij mij bleek Twinmos niet te werken, Transcend Jetram gaat prima.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 21:51
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-05-2006 @ 19:47 :
Ik heb zelf een A8S-X. Tot nu toe prima bordje. Geen nForce4 maar een SiS756 die blijkens allerlei benchmarks helemaal niet onderdoet voor de nForce4. Er zit nauwelijks prestatieverschil tussen. Verder heeft-ie wel alles aan boord wat je basically nodig hebt: SATA RAID, PCI-E x16, onboard gigabit LAN (van Intel nog wel ) en de hele mikmak die normaal ook op zo'n bord zit.

En het leuke is dat-ie nog geen vijf tientjes kost mét passieve koeler. Let er alleen wel even op dat je geheugen koopt dat op de qualified vendor list staat; bij mij bleek Twinmos niet te werken, Transcend Jetram gaat prima.
denk dat ik daarvoor ga dan, en thnx dat je alvast effe zegt dat t met twinmos niet lukt, die koop ik normaal altijd.

iemand anders nog ervaring met die twee bordjes ? a8n-e valt sowieso af..
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 00:33
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-05-2006 @ 19:47 :
Ik heb zelf een A8S-X. Tot nu toe prima bordje. Geen nForce4 maar een SiS756 die blijkens allerlei benchmarks helemaal niet onderdoet voor de nForce4. Er zit nauwelijks prestatieverschil tussen. Verder heeft-ie wel alles aan boord wat je basically nodig hebt: SATA RAID, PCI-E x16, onboard gigabit LAN (van Intel nog wel ) en de hele mikmak die normaal ook op zo'n bord zit.

En het leuke is dat-ie nog geen vijf tientjes kost mét passieve koeler. Let er alleen wel even op dat je geheugen koopt dat op de qualified vendor list staat; bij mij bleek Twinmos niet te werken, Transcend Jetram gaat prima.
Geweldige tip nare man! Ik zat eens rond te kijken naar S939 borden en daar was de Asrock Dual SATA2 ook een hele leuke. Jammer dat hij enkel 10/100 mbit LAN heeft. Overigens heb ik zelf een Asus A8N-E met 2 GB VS1GB400C3 Corsair DDR 400 en een Athlon 64 X2 4400+. Helaas heb ik last van instabiliteit, af en toe wel eens geheugen gerelateerde BSOD's (Bad Pool Caller, IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL, random SYS errors). Soms direct al met opstarten, anders als mijn PC al een poosje up is. Soms 2x achter elkaar, dan 1x in de maand. Het systeem heeft geen warmteproblemen, ook al zit er een passieve cooler op de northbridge.

Er valt geen pijl op te trekken! Memtest86 geeft geen errors, al vind ik het wel vreemd dat het geheugen standaard als DDR 333 werd herkend.

Aan de voeding kan het niet liggen, die heeft al zonder problemen een andere configuratie meegedraaid. Een kwaliteitsvoeding (Tagan TG480-U22 480W) waar nooit wat mis mee is geweest. Op het bord zelf zit de laatste BIOS, 1013.

Laatst gewijzigd op 21-05-2006 om 00:37.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 01:31
Verwijderd
Ja, met geheugen kan het nogal eens tricky zijn tegenwoordig. Je kunt er niet meer op vertrouwen dat willekeurig A-merk geheugen met elk willekeurig A-merk bord samenwerkt, daar zijn echt hele lijsten voor.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 21:38
J-roenn
J-roenn is offline
idd, vind dit echt een kwalijke zaak, als je een mobo koopt waar op staat dat het aan de ddr standaard voldoet en geheugen koopt wat er ook aan voldoet dan zou dit gewoon moeten samenwerken vind ik, ook al is dat lang niet altijd het geval.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 16:44
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-05-2006 @ 02:31 :
Ja, met geheugen kan het nogal eens tricky zijn tegenwoordig. Je kunt er niet meer op vertrouwen dat willekeurig A-merk geheugen met elk willekeurig A-merk bord samenwerkt, daar zijn echt hele lijsten voor.
Welk geheugen heb je zelf? En ik vind het idd ook kwalijk dat de combinatie van corsair en ASUS A8N-E niet zou werken. Zowel moederbord als geheugen zijn in dezelfde winkel (MyCom!) te koop.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 20:40
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 22-05-2006 @ 17:44 :
Zowel moederbord als geheugen zijn in dezelfde winkel (MyCom!) te koop.
dat vind ik dan weer niet zo verwonderlijke....

Citaat:
Orion16 schreef op 22-05-2006 @ 17:44 :
Welk geheugen heb je zelf? En ik vind het idd ook kwalijk dat de combinatie van corsair en ASUS A8N-E niet zou werken.
ik heb 2x 512 MB ddr pc3200 van Twinmos, welke perfect werkte ( totdat mobo stuk ging ) in een a8n-e en werken dus totaal niet lekker ( random geheugen errors, 1 week (!) aangestaan met memtest86, geen fout )
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 20:28
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 22-05-2006 @ 21:40 :
dat vind ik dan weer niet zo verwonderlijke....


ik heb 2x 512 MB ddr pc3200 van Twinmos, welke perfect werkte ( totdat mobo stuk ging ) in een a8n-e en werken dus totaal niet lekker ( random geheugen errors, 1 week (!) aangestaan met memtest86, geen fout )
Heb mn geheugen nu op een andere manier geplaatst. Wat eerst niet werkte, werkt nu wel een paar BIOS-updates later . Afijn hij herkent hem nu standaard @ 400 Dual Channel Verder heb ik meteen die verpauperde onboard NIC uitgezet en er een 3com kaartje bijgeplaatst... en wát een netwerkperformance ineens
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 22:35
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 25-05-2006 @ 21:28 :
Heb mn geheugen nu op een andere manier geplaatst. Wat eerst niet werkte, werkt nu wel een paar BIOS-updates later . Afijn hij herkent hem nu standaard @ 400 Dual Channel Verder heb ik meteen die verpauperde onboard NIC uitgezet en er een 3com kaartje bijgeplaatst... en wát een netwerkperformance ineens
Die 'verpauperde' onboard NIC heeft vaak wel een directe bus naar de southbridge toe; en derhalve vaak (niet altijd) een betere performance dan PCI; zeker als het om gigabit gaat.

----> Beter
PCI - Onboard - PCIe

zo zie ik het (en diverse benchmarks)
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 22:49
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-05-2006 @ 23:35 :
Die 'verpauperde' onboard NIC heeft vaak wel een directe bus naar de southbridge toe; en derhalve vaak (niet altijd) een betere performance dan PCI; zeker als het om gigabit gaat.

----> Beter
PCI - Onboard - PCIe

zo zie ik het (en diverse benchmarks)
Van die performance heb ik bar weinig gemerkt, mn verbinding slibte af en toe wel eens dicht, (eigenaren van de A8N-E kennen dit misschien wel), verbinding was traag, enz. Geen realtekchip, maar Nforce Networking Controller, waar ik ondanks diverse drivers problemen mee gehad heb. De (Marvell) NIC, ook 10/100/1000 mbit van mn andere PC (Asus A7v880) gedraagt zich wel netjes.

En juist nu ik die 3com heb geďnstalleerd in mn eigen pc is het verschil juist merkbaar in positieve zin. Ook heeft die 3com (3C905C-TX) een eigen controller en ontlast dit mijn cpu dus. Prima oplossing tot nu toe, totdat ik een gigabit switch koop. Of idd en PCIe NIC als de onboard het ook na een herinstallatie niet lekker blijft doen

Ik zie trouwens dat die gigabit switches steeds goedkoper worden!

Laatst gewijzigd op 25-05-2006 om 22:53.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 06:10
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
nForce4 is sowieso niet mijn eerste keus als het om chipets gaat. Maar nVidia wilde kosten wat kost een single chip design en heeft daarvoor kennelijk concessies gedaan. 3Com heb ik eigenlijk juist problemen mee gehad.

Maar je moet 100Mbps NICs niet zomaar vergelijken met 1000Mbps NICs; de gigabit kaartjes en onboard adapters hebben veelal diverse coole features als VLAN tagging. Realtek's 100Mbps chips zijn niet erg sexy; maar met hun gigabit chips is weinig mis mee.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 09:54
Verwijderd
Ach, de A8S-X heeft een Intel PRO 1000/MT NIC aan boord, werkt prima en zo te lezen beter dan het eigen ontwerp van nVidia. Maarja, geweldige videokaarten maken betekent niet meteen dat je ook geweldige chipsets kunt maken, dat schijnen sommige mensen niet te willen begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 13:18
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2006 @ 10:54 :
Ach, de A8S-X heeft een Intel PRO 1000/MT NIC aan boord, werkt prima en zo te lezen beter dan het eigen ontwerp van nVidia. Maarja, geweldige videokaarten maken betekent niet meteen dat je ook geweldige chipsets kunt maken, dat schijnen sommige mensen niet te willen begrijpen.
nForce2 was weinig mis mee, zeker hun SoundStorm onboard videocodec.
Alleen die tijd had nVidia nog een naam op te bouwen; het was dan ook een dual chip design (northbridge + southbridge). Tegenwoordig wil iedereen single chip oplossingen, omdat die goedkoper en dus winstgevender zijn. Mja..
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-05-2006, 13:22
Verwijderd
Dat vind ik nou dus een van de minder boeiende dingen, omdat je audio en video ook wel via de daarvoor bestemde uitbreidingskaarten kunt regelen.

Single chip oplossingen hebben trouwens wel een groot probleem, namelijk de complexiteit van het design en daarmee samenhangend de warmteontwikkeling. De SIS 756 heeft gewoon een noord- en een zuidkant, daarom kan hij ook prima toe met een gewoon passief blokje.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 01:49
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Wat heb je aan een PCI kaart die geld kost, IRQs verbruikt en van mindere kwaliteit is dan een goede onboard oplossing. Ik zie het liefst computers zonder uitbreidingskaarten; lekker schoon, kan er ook weinig fout gaan.

Passief gekoelde chipset is zeker wel een pre ja, zelf heb ik ook een bijna-passief systeem. De Arctic Freezer 64 houdt mn processor sowieso al zo koel dat de fijn fan regelmatig stilstaat. Alleen de voeding en hardeschijf is dan nog te horen, beide ook vrij stil.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)

Laatst gewijzigd op 28-05-2006 om 00:31.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 10:04
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
nforce 4 koeler van DFI hoor je ook niet. Maja dat is ook de enige van die serie.

Asus maakt een takke herrie, MSI valt wel ook, maar hoor je ook goed.
Epox ook.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-05-2006 @ 02:49 :
Wat heb je aan een PCI kaart die geld kost, IRQs verbruikt en van mindere kwaliteit is dan een goede onboard oplossing.
Dit is onzin jouw niveau onwaardig en ik denk dat je zelf wel weet waarom.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 00:31
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-05-2006 @ 15:02 :
Dit is onzin jouw niveau onwaardig en ik denk dat je zelf wel weet waarom.
Dan ken je mij nog niet goed genoeg.

Ik prefereer onboard oplossingen (mits ze goed zijn). Een chip van 2 euro kan een PCI kaart vervangen met alle extra voordelen van dien. Onboard sound zoals Soundstorm/Azalia is een goed voorbeeld en onboard gigabit is veelal beter dan PCI gigabit (eigen bus) . Natuurlijk zijn er ook veel goedkope onboard chipjes die benedengemiddeld geluid geven, maar ook genoeg die een dure Audigy overtreffen. Dat creative grof geld verdient aan losse geluidskaarten is een feit, de meningen verschillen over de noodzaak van een losse geluidskaart. Zelf zie ik graag dat speakers hun eigen geluidskaart zullen gebruiken, en de DA-conversie zo laat mogelijk gebeurt precies op het moment daar waar dat nodig is. Maargoed dat is voorlopig nog toekomst'muziek' voor PC.

En IRQ en andere problemen? Mwa, southbridge corruption bug is een leuk voorbeeld van problemen die je kunt vermijden door geen soundblaster te nemen. Doe mij maar enkel mobo + PCIe videokaart en de rest alles onboard.
(mijn mooie Areca RAID controller uitgezonderd)
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [nieuw systeem] Dit aan te raden?
Hardst33lo
25 03-04-2004 00:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.