Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2011, 16:20
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hallo iedereen,

Ik wil voor mijn ouders' computer een nieuwe behuizing kopen, en daarvoor heb ik mijn ogen laten vallen op de Antec 300. De behuizing zal in een bureaukast in de keuken komen te staan, maar desondanks zal deze wel bloot gaan staan aan de nodige (zanderige) stof. Dat komt omdat mijn ouders op een boerderij wonen die midden in de akkerlanden is gesitueerd, maar ook omdat ze twee honden hebben.

Aldus is het heel belangrijk dat er zo min mogelijk stof zijn weg in de behuizing vindt. Een goed airflowsysteem is daarbij cruciaal, en ik zou het heel fijn vinden als iemand mij daar een klein beetje advies over zou willen geven.

Het schijnt dat een airflowsysteem waarbij er bovendruk in de behuizing is, het beste is. Als dat inderdaad zo is, hoe kan ik dat dan het beste bewerkstelligen? De Antec 300 komt met 5 (stock) case fans (die ik wel wil vervangen door fans van Papst): 2 voorin, 1 boven, 1 achter en 1 in het zijpanel. Moet ik ze allemaal aan het werk zetten (zo nee, welke niet?), en zo ja, welke moeten er dan intake zijn en welke outtake? Ik weet dat airflow normaal van voren naar achteren dient te gaan, dus dan moeten de voorste fans in ieder geval intake zijn en de achterste outtake.

Stoffilters schijnen ook goed te helpen in het gevecht tegen stof, mits deze dan regelmatig worden schoongemaakt (daar zullen mijn ouders door tijdgebrek helaas niet aan toekomen). Als ze niet worden schoongemaakt, schijnen ze juist funester te zijn dan een fan vol met stof: een vol filter blokkeert álle lucht, terwijl een stoffige fan tóch nog lucht doorlaat. Desondanks lijkt het me verstandig om het toch uit te proberen met minimaal één stoffilter, puur om te kijken hoe het gaat. Deze zal dan zeker bij de fans voorin moeten komen, aangezien daar de meeste lucht binnen zal komen.

Eigenlijk komt het dus hier op neer:



Dat is alles, denk ik - sorry voor het lange verhaal! Ik ben benieuwd naar wat volgens jullie het ideaalste airflowsysteem is voor mijn omstandigheden.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Severus
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2011, 20:01
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Als je de antec 300 nog niet gekocht hebt, koop hem dan niet, de voeding is namelijk maar op 1 manier te placeren. Welke zeer slecht is qua airflow.
Probeer trouwens overdruk te creëren. 2 front intake, met stoffilter, 1 side intake, met filter, 1 top outtake (ook met stoffilter) en 1 rear outtake, zonder filter. Zo blijft de pc het langst stofvrij.
Een CM 690II is altijd aan te raden maar mijn oog viel laatst op de NZXT Source 210.
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 07-12-2011, 06:21
Verwijderd
Een stuk panty werkt trouwens ook prima als stoffilter; en overdruk maak je door er meer lucht in te blazen dan er uit gezogen wordt.

Fan op punt 3 zou ik een outtake van maken, net als punt 4. Alleen moet je dan wel even kijken hoe de luchtverplaatsingsbalans uitpakt met de intakes op 1 en 2. Het aantal CFM's ín moet hoger zijn dan het aantal CFM's uit. Je zou van punt 5 dan ook een intake kunnen maken om er zeker van te zijn dat je overdruk hebt.

Wat ik me overigens wél afvraag is wat voor hardware er in die kast komt te zitten. Want laten we wel wezen; wat jij van plan bent wordt alleen door hardcore geeks gedaan die niet willen klooien met waterkoeling (wat áltijd de voorkeur heeft boven luchtkoeling, zéker in jouw situatie) om wat voor reden dan ook. Is het echt nódig? Een i3'tje heeft helemaal niet veel koeling nodig, laat staan die crappy onboard videokaart, bij wijze van.

Misschien is een industrieël design wel een betere oplossing; geheel passief gekoeld en hardware krachtig genoeg voor huis-, tuin- en keukensurf/officewerk.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2011, 20:40
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hai Daantjer en Quintiano, bedankt voor jullie reacties.

Citaat:
Als je de antec 300 nog niet gekocht hebt, koop hem dan niet, de voeding is namelijk maar op 1 manier te placeren. Welke zeer slecht is qua airflow.
Ik heb 'm nog niet gekocht: mijn beleid is namelijk om altijd eerst zo veel mogelijk informatie te verzamelen, voordat ik tot kopen overga.

Bedoel je hier trouwens het feit dat de voeding onderaan geďnstalleerd moet worden in de Antec 300, en dus dat beter is om voor een kast te gaan waar de voeding bovenin geďnstalleerd moet worden? Of is dat het probleem niet en bedoel je het feit dat de voeding onderaan in maar één richting kan worden gemonteerd (namelijk die richting waar de fan naar boven wijst, neem ik aan - zoals in dit voorbeeld). Als het laatste het geval is, zou je dan misschien kunnen uitleggen waarom het slecht is voor de airflow? Denk je misschien dat de voeding dan warme lucht naar boven blaast? Ik meende trouwens gelezen te hebben dat een voeding juist lucht aanzuigt, maar ik kan het dus mis hebben.

Als je trouwens het allereerste bedoelde (dus dat een voeding bovenin een kast beter is), vraag ik me wel af waarom zo veel high-end kasten zo gemaakt zijn dat de voeding op de bodem zit. Fabrikanten als Antec, Corsair en Lian Li hebben dit allemaal bij hun beste kasten, dus dan is het wel een beetje jammer als ze steevast voor iets gaan dat helemaal niet zo verstandig is.

Citaat:
Probeer trouwens overdruk te creëren. 2 front intake, met stoffilter, 1 side intake, met filter, 1 top outtake (ook met stoffilter) en 1 rear outtake, zonder filter. Zo blijft de pc het langst stofvrij.
O ja, overdruk was de juiste term - en ik het maar bovendruk noemen. Jouw suggestie klinkt goed en logisch, het komt ook grotendeels overeen met wat ik zelf ook al gedacht had, dus ik geloof je meteen.

Citaat:
Een CM 690II is altijd aan te raden maar mijn oog viel laatst op de NZXT Source 210.
Een CM 690 II Advanced (USB 3.0 versie) had ik ook overwogen, maar uiteindelijk maar van afgezien. Hij ziet er heel mooi uit, maar heeft een te groot meshed oppervlak en dus ook te veel ventilatieopeningen (zelfs op de bodem heeft 'ie ventilatieopeningen). Naar mijn idee gaat er dan te veel stof binnenkomen, en bovendien: hoe moet men dan overdruk gaan creëren in zo'n kast? Men kan de fans dan wel juist plaatsen en afstellen, maar de overige ventilatieopeningen zwakken de (beoogde) resultaten van de fans dan af. (Dat geldt ook voor de Antec 300, maar bij die is dat in mindere mate van toepassing, aangezien die bijvoorbeeld een minder groot meshed oppervlak heeft.). Goed koelen doet het zeker, alleen voor het stofvrij-houden-doel is dat minder. Dat lijkt mij, tenminste - maar wederom, ik kan het mis hebben.

Een Corsair Carbide 500R Black had ik trouwens ook overwogen, maar bij die spelen helaas dezelfde problemen als bij de CM 690 II Advanced.

Verder ziet de NZXT Source 110 er best wel goed uit, maar naar mijn idee is die toch niet stijlvol genoeg (het oog wil immers ook wat). Wat zulke kasten betreft (die nagenoeg dicht zijn en niet voor gamers maar meer voor het normale publiek zijn bestemd), had ik al de beste optie gevonden: de Gigabyte GZ-X1 (Black). Die heb ik zelf ook, en heeft bijvoorbeeld de voorste aansluitingen bedekt met een zilvergrijze klep (zo beschermd tegen stof) en ook een aan/uitknop met blauw licht. Ziet er altijd knus uit 's avonds. Echter, mijn vader kennende (die doet doorgaans namelijk het meeste met de computer) zal hij iets spannenders willen dan dat (hij is wel van de eye candy), dus ik zou alleen voor de Gigabyte GZ-X1 gaan als het écht niet anders kan.

Citaat:
Een stuk panty werkt trouwens ook prima als stoffilter; en overdruk maak je door er meer lucht in te blazen dan er uit gezogen wordt.
Ik zal eens aan mijn moeder vragen of ze nog ergens een oude panty heeft liggen, want zelf heb ik er geen (nooit gehad ook).

Citaat:
Fan op punt 3 zou ik een outtake van maken, net als punt 4. Alleen moet je dan wel even kijken hoe de luchtverplaatsingsbalans uitpakt met de intakes op 1 en 2. Het aantal CFM's ín moet hoger zijn dan het aantal CFM's uit. Je zou van punt 5 dan ook een intake kunnen maken om er zeker van te zijn dat je overdruk hebt.
Weet je misschien hóe ik precies moet kijken naar hoe de luchtverplaatsingsbalans zich uitpakt? Is dat te meten met een soort van luchtdrukmeter of iets dergelijks?

Verder ga ik altijd voor zekerheid, dus een intake maken van punt 5 zou ik dan zeker doen. Maar wat dat betreft komt hetgeen je zegt precies overeen met wat Daantjer zei. Toch, even bij wijze van second opinion: waar zou jij wel en geen filters neerzetten? Ook precies zoals Daantjer zei, of toch even net iets anders?

Citaat:
Wat ik me overigens wél afvraag is wat voor hardware er in die kast komt te zitten. Want laten we wel wezen; wat jij van plan bent wordt alleen door hardcore geeks gedaan die niet willen klooien met waterkoeling (wat áltijd de voorkeur heeft boven luchtkoeling, zéker in jouw situatie) om wat voor reden dan ook. Is het echt nódig? Een i3'tje heeft helemaal niet veel koeling nodig, laat staan die crappy onboard videokaart, bij wijze van.
Ik ben ook aan het zoeken naar nieuwe computeronderdelen voor mijn ouders, want ze willen een computer hebben die helemaal nieuw is (vrijwel al hun huidige hardware stamt uit 2001, nogal antiek dus). Dat betalen ze verder zelf - alleen de behuizing dus niet, want dat is mijn cadeau aan hen. Wel is het de bedoeling dat ik het straks allemaal in elkaar ga zetten. De nieuwe setup zou er ongeveer als volgt uit komen te zien (ik ben nog in de oriëntatiefase):

- Moederbord: Gigabyte GA-870A-UD3
- Processor: AMD Athlon II X2 250e
- Geheugen: Kingstom ValueRAM KVR1333D3E9SK2/2G
- Videokaart: Ben ik nog even naar aan het kijken, moet in ieder geval het equivalent (of beter) zijn dan mijn nVidia GeForce 9400 GT.
- Voeding: Corsair Builder CX500 V2
- Harde schijf: Western Digital Caviar Blue, 500 GB (ik had voor 1 TB willen gaan, maar door de prijsexplosie dus liever even niet)
- Optische drive: Lite-On iHAS124-19

(Ja, ik weet dat ik met de goedkope prijzen van tegenwoordig ook wel 4 GB geheugen had kunnen nemen, maar aangezien er Windows XP Professional 32-bits gebruikt zal worden, is dat zinloos. Windows 7 is nu trouwens geen optie, want ik wil dat mijn ouders wachten tot Windows 8 uitkomt in 2012.).

Ik schat dat de maatregelen voor het zo stofvrij mogelijk houden van de kast vast wel te veel van goede zijn voor de antieke hardware - maar of dat voor de hierboven genoemde moderne hardware ook zo is, kan ik niet inschatten. Vind jij dat óók bij de moderne hardware mijn plannen te veel van het goede zijn, of zijn ze wel gerechtvaardigd?

Citaat:
Misschien is een industrieël design wel een betere oplossing; geheel passief gekoeld en hardware krachtig genoeg voor huis-, tuin- en keukensurf/officewerk.
Industriële computerkasten had ik ook al over gehoord en al vluchtig naar gekeken, maar de prijzen die ik tot nu toe daarvan heb gezien, zijn niet mis (zie bijvoorbeeld hier). Daarnaast is het design zó dat het niet bij het interieur van mijn ouders past. Ik zal nog verder zoeken, maar als het bij industriële computerkasten meer van hetzelfde is, is dat niet de juiste oplossing voor mij en zal ik eerder geneigd zijn om voor een goede (gamers)behuizing met een overdruk-airflowsysteem te gaan.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 07-12-2011, 21:23
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Je besteedt hier echt veel teveel tijd aan. Alleen een outtake fan is ruim voldoende voor zo'n basic systeempje, als je zoveel mogelijk stof wil vermijden neem je een kast met stoffilters of installeer je die zelf. Klaar!

Je keuze voor de rest van het systeem begrijp ik ook niet helemaal. De processor is gaar en verouderd; als ik jou was ging ik voor een Sandy Bridge Pentium G8x0, of een Core i3-2100 als het budget het toelaat. AMD is momenteel helaas in alle segmenten de slechtere keuze. Die 4GB RAM zou ik er sowieso in stoppen, XP x86 (waarom ) zal het inderdaad niet allemaal aan kunnen spreken maar dat maakt toch niet uit? Dan heb je het maar vast voor als je eindelijk een modern en fatsoenlijk OS installeert. En voor de voeding kun je net zo goed de CX430 nemen, scheelt allicht weer een tientje.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2011, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Ik heb 'm nog niet gekocht: mijn beleid is namelijk om altijd eerst zo veel mogelijk informatie te verzamelen, voordat ik tot kopen overga.
De enige juiste insteek

Citaat:
Weet je misschien hóe ik precies moet kijken naar hoe de luchtverplaatsingsbalans zich uitpakt? Is dat te meten met een soort van luchtdrukmeter of iets dergelijks?
Vrij simpel; iedere fan heeft een X-aantal CFM bij de specificaties staan. Tel alle intakes en outtakes bij elkaar op (in CFM, let op RPM-invloeden; als je besluit een paar fans op 5V in plaats van 12V te schakelen heeft dat logischerwijs invloed op de luchtverplaatsing in terms of CFM) en aan het einde van de rit wil je dat er meer intake dan outtake is.

Citaat:
Verder ga ik altijd voor zekerheid, dus een intake maken van punt 5 zou ik dan zeker doen. Maar wat dat betreft komt hetgeen je zegt precies overeen met wat Daantjer zei. Toch, even bij wijze van second opinion: waar zou jij wel en geen filters neerzetten? Ook precies zoals Daantjer zei, of toch even net iets anders?
Nou, als de omgeving echt zo belabberd is en je écht zoveel fans aan wilt hebben staan dan wel, natuurlijk. That said; ik denk dat je echt veel te veel luchtverplaatsing voor ogen hebt

Citaat:
Ik ben ook aan het zoeken naar nieuwe computeronderdelen voor mijn ouders, *snip*
(Ja, ik weet dat ik met de goedkope prijzen van tegenwoordig ook wel 4 GB geheugen had kunnen nemen, maar aangezien er Windows XP Professional 32-bits gebruikt zal worden, is dat zinloos. Windows 7 is nu trouwens geen optie, want ik wil dat mijn ouders wachten tot Windows 8 uitkomt in 2012.).
Hmm, ik breek nu toch wel een lans voor Windows 7 hoor. Los van het benutten van de volle mep aan intern geheugen draait 7 zóveel beter dan XP/SP3. En ach, 2x4GB kost amper 4 tientjes tegenwoordig (DDR3)

Citaat:
Ik schat dat de maatregelen voor het zo stofvrij mogelijk houden van de kast vast wel te veel van goede zijn voor de antieke hardware - maar of dat voor de hierboven genoemde moderne hardware ook zo is, kan ik niet inschatten. Vind jij dat óók bij de moderne hardware mijn plannen te veel van het goede zijn, of zijn ze wel gerechtvaardigd?
Het lijkt me enorme overkill, eerlijk gezegd. De TDP's zijn dramatisch veel beter en als ik me niet vergis is die videokaart allesbehalve een krachtpatser (lees: oventje in je behuizing) dus slechts een knisperend briesje door één intake en de outtake laten verzorgen door de PSU lijkt me meer dan voldoende.


Citaat:
Industriële computerkasten had ik ook al over gehoord en al vluchtig naar gekeken, maar de prijzen die ik tot nu toe daarvan heb gezien, zijn niet mis (zie bijvoorbeeld hier). Daarnaast is het design zó dat het niet bij het interieur van mijn ouders past. Ik zal nog verder zoeken, maar als het bij industriële computerkasten meer van hetzelfde is, is dat niet de juiste oplossing voor mij en zal ik eerder geneigd zijn om voor een goede (gamers)behuizing met een overdruk-airflowsysteem te gaan.
Nou ja, de insteek was een configuratie uit te kiezen die nagenoeg geheel passief gekoeld is. 't Hoeft niet per se 'n IPC te zijn
Met citaat reageren
Oud 09-12-2011, 01:28
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Je besteedt hier echt veel teveel tijd aan. Alleen een outtake fan is ruim voldoende voor zo'n basic systeempje, als je zoveel mogelijk stof wil vermijden neem je een kast met stoffilters of installeer je die zelf. Klaar!
Sorry, volgens mij schiet ik weer eens een beetje door in mijn (para-)perfectionisme.

Citaat:
Je keuze voor de rest van het systeem begrijp ik ook niet helemaal. De processor is gaar en verouderd; als ik jou was ging ik voor een Sandy Bridge Pentium G8x0, of een Core i3-2100 als het budget het toelaat. AMD is momenteel helaas in alle segmenten de slechtere keuze.
Ik wou graag een processor uitzoeken die een beetje milieuvriendelijk is qua energie, en vooral AMD scheen meer te bieden te hebben dan Intel op dat gebied. Vandaar dus de keuze voor de AMD Athlon II X2 250e. Zelf heb ik ook een processor van de 'e'-lijn (AMD Athlon X2 64 5050e, gekocht in 2009) en die heeft tot nu toe steeds heel goed zijn werk gedaan, dus ik hoopte weer zo'n degelijk type processor voor mijn ouders' computer uit te zoeken. Maar helaas, blijkbaar is AMD er dus op achteruit gegaan - heel jammer (want we hebben echt altijd AMD gehad en nooit problemen gehad), dan zal ik me maar eens wat meer moeten gaan verdiepen in Intel.

Citaat:
Die 4GB RAM zou ik er sowieso in stoppen, XP x86 (waarom ) zal het inderdaad niet allemaal aan kunnen spreken maar dat maakt toch niet uit? Dan heb je het maar vast voor als je eindelijk een modern en fatsoenlijk OS installeert.
Het antieke systeem van mijn ouders kan Windows 7 geeneens aan, seriously - dat is waarom ze nu nog steeds Windows XP hebben. En verder, zoals ik al zei, wou ik liever wachten tot Windows 8 wordt uitgebracht in 2012 (volgend jaar). Ik zie er niet zo de zin van in om nu Windows 7 aan te schaffen voor hun nieuwe computer, als er achter enkele maanden alweer een nieuw en beter OS op de markt is. Dan kunnen mijn ouders het toch net zo goed even die extra paar maandjes met hun huidige exemplaar van Windows XP doen, zodat ze dan straks de allernieuwste Windows hebben inplaats van weer een alweer iets verouderd OS.

Wat trouwens ook meespeelde, was het feit dat ik bang was dat het negatieve gevolgen kon hebben voor het geheugen als ik meer pakte dan Windows XP kon zien. Windows XP zou bijvoorbeeld maar 2 GB van de 4 GB zien, en de onzichtbare hoeveelheid geheugen zou dan ongeveer een jaar (tot Windows 8 er is) voor spek en bonen op het moederbord zitten en niet gebruikt worden - terwijl de rest van het geheugen wél gebruikt wordt. Ik was bang dat dat uiteindelijk gevolgen zou hebben voor de kwaliteit van het geheugen, dat er een soort kwaliteitsverschil zou zijn tussen het gebruikte gedeelte en het ongebruikte gedeelte, met misschien een hogere kans op corrupties als gevolg. Maar zo te horen ben je van mening dat het geen kwaad kan, dus dan zal ik toch maar voor de 4 GB gaan.

Citaat:
En voor de voeding kun je net zo goed de CX430 nemen, scheelt allicht weer een tientje.
Precies dat hebben anderen me (op een ander forum) ook aangeraden, maar ik houd het toch liever bij de 500 W - dan heb je zonder te twijfelen echt altijd genoeg. Maar moet je nagaan, mijn vader heeft nu een generieke 550 W voeding op z'n antieke PC (en die heb ik geeneens uitgezocht - had de PC-boer zelf voor hem d'r in gestopt). Krijgt 'ie uiteindelijk een voeding met minder wattage voor z'n nieuwe computer dan 'ie had met z'n oude, ergens toch een beetje ironisch.

Citaat:
Vrij simpel; iedere fan heeft een X-aantal CFM bij de specificaties staan. Tel alle intakes en outtakes bij elkaar op (in CFM, let op RPM-invloeden; als je besluit een paar fans op 5V in plaats van 12V te schakelen heeft dat logischerwijs invloed op de luchtverplaatsing in terms of CFM) en aan het einde van de rit wil je dat er meer intake dan outtake is.
Dat is vrij simpel inderdaad, dat moet wel lukken!

Citaat:
Hmm, ik breek nu toch wel een lans voor Windows 7 hoor. Los van het benutten van de volle mep aan intern geheugen draait 7 zóveel beter dan XP/SP3.
Ik geloof meteen dat Windows 7 vele malen beter is dan Windows XP! Ik heb alleen liever dat mijn ouders Windows 8 krijgen straks, en aldus laat ik ze nog héél eventjes met Windows XP werken totdat Windows 8 komend jaar wordt uitgebracht.

Citaat:
Het lijkt me enorme overkill, eerlijk gezegd. De TDP's zijn dramatisch veel beter en als ik me niet vergis is die videokaart allesbehalve een krachtpatser (lees: oventje in je behuizing) dus slechts een knisperend briesje door één intake en de outtake laten verzorgen door de PSU lijkt me meer dan voldoende.
*knikt* Oké, weten dat één intake en één outtake (via de PSU) op zich genoeg zijn voor het toekomstige systeem, stelt me in ieder geval gerust. Ik wil echter toch overdruk hebben in die kast, dus ik zal dan nog minimaal één extra intake toevoegen. Dan heb ik het "beste van beide werelden", lijkt me.

Goed, ik geloof dat ik nu verder alles weet dat ik moet weten (gecombineerd met wat mij ook al op een ander forum verteld is), dus ik zal het hierbij laten en weer verder mijn weg vinden aan de hand van jullie adviezen. Bedankt voor de informatie en het geduld (zeker omdat ik weer eens nogal wat geschreven heb ), ik heb er veel aan! <333
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 09-12-2011, 07:02
Verwijderd
Graag gedaan, je ziet hier niet veel topics die de moeite waard zijn en deze was dat wel door je goede verhaal
Met citaat reageren
Oud 09-12-2011, 10:13
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Sorry, volgens mij schiet ik weer eens een beetje door in mijn (para-)perfectionisme.
Een beetje misschien

Citaat:
Ik wou graag een processor uitzoeken die een beetje milieuvriendelijk is qua energie, en vooral AMD scheen meer te bieden te hebben dan Intel op dat gebied. Vandaar dus de keuze voor de AMD Athlon II X2 250e. Zelf heb ik ook een processor van de 'e'-lijn (AMD Athlon X2 64 5050e, gekocht in 2009) en die heeft tot nu toe steeds heel goed zijn werk gedaan, dus ik hoopte weer zo'n degelijk type processor voor mijn ouders' computer uit te zoeken. Maar helaas, blijkbaar is AMD er dus op achteruit gegaan - heel jammer (want we hebben echt altijd AMD gehad en nooit problemen gehad), dan zal ik me maar eens wat meer moeten gaan verdiepen in Intel.
Het is inderdaad een tijdje zo geweest dat AMD veel zuinigere processoren had dan Intel (Intel had een tijdje de Prescott Pentiums, dat waren net kacheltjes), maar die tijd ligt ook alweer een tijdje achter ons. Tegenwoordig is het zelfs zo dat Intels én beter presteren dan AMD-processoren én minder energie verbruiken (zie bijv. deze vergelijking). Het is wel sneu voor AMD, maar er is momenteel weinig reden om een van hun processoren te kopen.

Citaat:
Het antieke systeem van mijn ouders kan Windows 7 geeneens aan, seriously - dat is waarom ze nu nog steeds Windows XP hebben. En verder, zoals ik al zei, wou ik liever wachten tot Windows 8 wordt uitgebracht in 2012 (volgend jaar). Ik zie er niet zo de zin van in om nu Windows 7 aan te schaffen voor hun nieuwe computer, als er achter enkele maanden alweer een nieuw en beter OS op de markt is. Dan kunnen mijn ouders het toch net zo goed even die extra paar maandjes met hun huidige exemplaar van Windows XP doen, zodat ze dan straks de allernieuwste Windows hebben inplaats van weer een alweer iets verouderd OS.
Zit wat in, maar volgens mij is het nog niet eens zeker dat Windows 8 volgend jaar uit komt? Er komt een publieke beta, maar verder is er volgens mij niets bekend. Het zou zomaar nog een jaar kunnen duren.

Citaat:
Wat trouwens ook meespeelde, was het feit dat ik bang was dat het negatieve gevolgen kon hebben voor het geheugen als ik meer pakte dan Windows XP kon zien. Windows XP zou bijvoorbeeld maar 2 GB van de 4 GB zien, en de onzichtbare hoeveelheid geheugen zou dan ongeveer een jaar (tot Windows 8 er is) voor spek en bonen op het moederbord zitten en niet gebruikt worden - terwijl de rest van het geheugen wél gebruikt wordt. Ik was bang dat dat uiteindelijk gevolgen zou hebben voor de kwaliteit van het geheugen, dat er een soort kwaliteitsverschil zou zijn tussen het gebruikte gedeelte en het ongebruikte gedeelte, met misschien een hogere kans op corrupties als gevolg. Maar zo te horen ben je van mening dat het geen kwaad kan, dus dan zal ik toch maar voor de 4 GB gaan.
Hehe, wat een fantasie
Maar nee, daar hoef je niet bang voor te zijn.

Citaat:
Precies dat hebben anderen me (op een ander forum) ook aangeraden, maar ik houd het toch liever bij de 500 W - dan heb je zonder te twijfelen echt altijd genoeg. Maar moet je nagaan, mijn vader heeft nu een generieke 550 W voeding op z'n antieke PC (en die heb ik geeneens uitgezocht - had de PC-boer zelf voor hem d'r in gestopt). Krijgt 'ie uiteindelijk een voeding met minder wattage voor z'n nieuwe computer dan 'ie had met z'n oude, ergens toch een beetje ironisch.
Met 430W heb je zonder te twijfelen ook echt genoeg. De meeste computers zouden ruim voldoende hebben aan een 300W voeding, maar die worden niet zoveel gemaakt Het belangrijkste is wel dat het een kwalitatief goede voeding is, en die maakt Corsair (of nou ja, ze laten ze maken).

Om overigens nog even op die kasten terug te komen:

Je noemt eerder de NZXT Source 210. Dat is op het eerste gezicht een mooie kast, het toeval wil dat ik 'm laatst heb gebruikt voor een systeem dat ik bouwde. Ik heb er achteraf toch wel een beetje spijt van; voornamelijk omdat het een hele "open" kast is; er is veel ruimte voor fans en daarom ook veel openingen in de kast. Dat zorgt voor 1) meer lawaai en 2) meer stof in de kast. Daarom zou ik hem in jouw geval zeker niet aanraden.

Als je echt een mooie stille en redelijk stofvrije kast wil (en het budget het toelaat) zou ik ook eens kijken naar iets uit de Antec Sonata-lijn. Mijn eigen systeem zit al jaren in een Solo en ik ben nog op zoek naar een smoes om de nieuwe Solo II te kunnen kopen. Hele fijne kasten, lekker stil en oerdegelijk. Wel prijzig.

Je hebt het ook over Papst-fans; nu hebben die inderdaad een goede naam, maar bijzonder stil zijn ze niet. Ik weet niet hoeveel waarde je daaraan hecht, maar ik zou eens kijken naar de 120MM Nexus fans of de Scythe S-Flex SFF21-fans. Behoren tot de stilste fans die je kunt kopen terwijl ze nog steeds een redelijke hoeveelheid lucht verplaatsen. De fans die Antec standaard meelevert zijn overigens ook heel redelijk.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 09-12-2011 om 16:36.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2011, 12:13
-Richard-
-Richard- is offline
Ik zou 1+2 intake doen zonder filter. Deze stromen enkel langs de Hardeschijven.
zijpaneel sowieso intake mét filter. Dit zal recht op de CPU blazen.
en de rest out take zonder filters.
Dit is mijn mening en ik bemoei me er niet verder mee. Het is een groot verhaal zie ik, ben beetje te lui om dat allemaal te lezen..
__________________
'Jammer dat er geen IMG tekens in deze handtekeningen werken..'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.