Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2001, 12:43
tampaszta
tampaszta is offline
Mijn cocon - Mijn houvast

Als op mijn knieën zit ik in het zachste, groenste mos. Ik wrijf de slaap uit mijn ogen en lijk me voor het eerst bewust te zijn van de cocon waarin ik me bevind. Mijn handen spelen met alles wat ze vinden en passen hun bewegingen aan aan de vormen waarin de grote emotie steeds weer verschijnt. Mijn leeftijd doet er nu niet toe, net zo min als andere vormen van tijd en ruimte. Ik ben als een kind op ontdekkingsreis. Op speciale verwonderingsreis kun je het beter noemen, want ik laat me steeds weer beindrukken van de dingen die zijn in mijn cocon.
Mijn cocon zit als een omarming om mij heen, als een eeuwig strelende bron. Ze kan van vorm en materiaal veranderen, maar ze blijft dezelfde oorsprong behouden en laat zich niet beinvloeden. Ze sluit zich af voor de emoties die ik soms binnenlaat. Dit bewustzijn is een grote ontdekking, het overweldigt me. Nu ik eindelijk wakker ben geniet ik van de strelingen en vergeet ik alles om me heen.

Mijn tenen spelen met het water dat glinstert in de zon. De treurwilgen aan de overkant ervan worden erin weerspiegelt. Het valt me nu pas op dat ik alleen ben. Helemaal alleen, er is geen mens of spoor van een mens te zien. Maar dat had ik eigenlijk ook wel kunnen verwachten.
Ik ben me bewust van mensen die ook leven, mensen die zijn en soms van grote betekenis voor mij lijken te zijn. Maar nu ik ze niet zie, mis ik ze niet. Met de mogelijkheden die ik heb, wil ik ze omarmen en ze al mijn liefde geven. Maar hoeveel ik ook om sommigen geef; niemand van hun wil ik nog binnenlaten in mijn cocon.

Toen mijn cocon verdrukt werd en samensmolt met die van een ander mens, ervoer ik in mijn menselijke bewustzijn de waarschijnlijk hoogste vorm van geluk. Kortstondig, eenmalig geluk, omdat ik het zocht in het tastbare. Twee lippen drukten zich op de mijne en een paar handen betastten mijn lichaam. Op dat moment wist ik het zeker: Ik voelde liefde. Een geweldige allesoverheersende kracht, de grootste emotie. Maar levend in afspraken, gemaakt door tijd en ruimte, moest er lijfelijk afscheid genomen worden. Op zwakke momenten vielen mijn ogen dicht. Twijfels, onzekerheden en angsten dreigden van buitenaf en omdat ik haar toch niet wilde zien, veranderde mijn cocon van materiaal. Ze verdunde in iets niet bestaands.

Ik zit nu niet met mijn knieën in zacht mos en mijn tenen spelen ook niet met het glinsterende water. In plaats daarvan lig ik op bed in mijn naar wierook ruikende kamer. De rolgordijnen heb ik dicht gedaan zodat ik even niets met de stad en de buitenwereld te maken heb. Door op bed te liggen en na te denken, vallen mijn ogen nu niet dicht, integendeel. Ze openen zich en ik voel. Prachtig water kietelt mijn tenen, zoals ik mijn cocon me laat bestrelen. Zoals ik haar de antwoorden op al mijn vragen in mijn oor laat fluisteren. Ze laat me zien wie ik ben, wijst me op de dingen die ik weet en vervult me bovendien zo van liefde dat de angst die ik had om het kwijt te raken volledig is verdwenen.
Deze dans zal ik dansen. Mijn ogen zal ik open houden, zoals ze anders het meest geopend waren wanneer ik sliep.


Toch maar niet meer veranderd....

__________________
...Catch me flying in your Sun...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2001, 13:23
drama
Avatar van drama
drama is offline
ik heb je al verteld wat ik ervan vond

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 17-09-2001, 19:11
Ninnoc
Ninnoc is offline
PRACHTIG!!

sorry moest in hoofdletters want ik vind het mooier dan prachtig!
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 17-09-2001, 19:27
4621473155
4621473155 is offline
Hij is mooi!!!
Met citaat reageren
Oud 18-09-2001, 17:22
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
hmmmm....
ten eerste ik ben absoluut geen lezer, vind er niet veel aan, ik had dus ook moeite mee om dit te lezen, om de draad vast te houden, vind het ook moeilijk te beoordelen daar ik geen lezer ben.

vooral het einde vind ik wat storend.

ps: ik heb ooit eens iets van je gelezen, wat ik prettiger vond om te lezen

maar verder geen afbreuk op je schrijven, daarvoor reageer ik ook niet.
Ik denk ook dat dit meer uit puur gevoel is geschreven en dus voor jezelf.

liefs en groeten
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart Topic #149
Alyssia
500 18-09-2009 00:45
Psychologie Het grote gedichtentopic #4
rare kwast
499 17-05-2005 16:15
Verhalen & Gedichten Tegen jou.
Jenneke.*
4 08-12-2004 17:16
Verhalen & Gedichten Nachtvlinder
Verwijderd
8 09-11-2004 01:14
Verhalen & Gedichten Vlinder
Flower_4_u
1 12-11-2003 19:51
Verhalen & Gedichten Gedicht op de avondwake van mijn 'schoon'opa
Lindatje
0 08-09-2001 17:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23.