Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2004, 11:24
devilcat
devilcat is offline
Ik heb nu 5 lessen gehad.
HEt ging goed.
Alleen op de snelweg kreeg ik het wel erg benauwd eventjes.

Ik dacht niks aan de hand,maar...

Ik heb jaren lang al last van paniekaanvallen,hyperventilatie en angstbeelden etc. agorafobie erbij.
Heb een psychiater en slik medicijnen. Ben net klaar met mijn HAVO en dat was echt een heljaar. De hele dag in paniek hartkloppingen etc.

Nu dat ik al een paar weken klaar ben met school ben ik lekker thuis en heb dus weinig last van paniek.

we gingen op vakantie in overijssel toen werd ik echt heel erg bang in de auto op de snelweg, kroop helemaal van ansgt in elkaar. Paniekerig etc. pleinvrees door die grote vlaktes.



M'n moeder zei dat ze het beter vond als ik een half jaartje kap met autorijden, alleen ik WIL DOOR>!
helaas heb ik wel dingen achtergehouden en heb er niks over gezegd over mijn fobien en/of angsten paniek.

Maar ik vraag me gewoon af, stel ik raak in paniek, dan kan zo'n vrouw toch gewoon ingrijpen...ook op de snelweg??...
Hmm, ik wil zo graag doorgaan omdat ik zo snel leer volgens haar en ik wil niet dat dit ook van me word afgepakt...

Iemand ervaring met paniekaanvalleen en autorij[lessen]???


BEdankt voor de reactie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2004, 12:52
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
devilcat schreef op 19-08-2004 @ 12:24 :
...
Maar ik vraag me gewoon af, stel ik raak in paniek, dan kan zo'n vrouw toch gewoon ingrijpen...ook op de snelweg??...
Hmm, ik wil zo graag doorgaan omdat ik zo snel leer volgens haar en ik wil niet dat dit ook van me word afgepakt...
...
natuurlijk grijpt zo'n vrouw in. daar zit ze dr ook voor . ik snap dat je door wilt gaan en dat moet je ook doen. maar wel met speciale begeleiding, eigenlijk. mss zijn er speciale instructeurs? of is jouw instructeur ook iemand die daar echt aandacht voor heeft? volgens mij wel, want ze wil ook dat je door gaat.

zit je bij die psychiater speciaal voor die fobie dan? dan kun je er toch ook met hem of haar over praten? mss weet hij of zij het wel.

suc6 iig, en moed houden .
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 12:57
elledc
elledc is offline
Ik herken het wel in verband met dat autorijden. Op de een of andere manier weet ik dat ik mijn rijbewijs MOET halen, maar ik ben ook bang als ik aan het stuur ben. Ik heb het moeilijk de auto te controleren. Ik ga binnen een maand 4 autorijlessen volgen en nadien is mijn examen. Maar ze gaan er wel al vanuit dat ik al op de baan kan rijden (omdat ik de mogelijkheid gehad heb met mijn ouders te oefenen met voorlopig rijbewijs).
Nu, vanaf dat ik op een drukke baan ben dan word ik zeer onzeker, ik weet dat het moet maar ik zie mezelf altijd tegen een andere auto neerknallen.
Wat ik nu doe, dat is mezelf ertoe verplichten te oefenen, ik denk eraan dat iedereen van mijn leeftijd (22 j) al kan autorijden en dat ik maar niet zo sullig moet doen, ik denk dat het gewoon een drempel is die je moet overschrijden. Na voldoende oefenen zal je merken dat je jezelf beter onder controle hebt en zal het misschien vlotter gaan.
Heb je al vaak geoefend? Misschien juist niet en misschien is oefenen een goede zaak, maar dat kan je misschien doen met je pa of je ma in een rustige buurt. Want ik kan me voorstellen dat rijlessen niet goedkoop zijn?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 13:23
Verwijderd
Ik kan heel goed begrijpen wat je voelt, alhoewel ik het niet zo als jou heb gehad. tijdens de rijlessen ging het goed, heb mn rijbewijs in 1 keer gehaald. Maar toen ik alleen in de auto mocht, durfde ik niet (heb volgens mij een jaar niet gereden, omdat ik het niet kon/durfde).

Maar weet je instructrice ook dat je paniek- en angstaanvallen hebt? Want dan zou je er vast wel mee kunnen helpen en begeleiden. Sterkte en succes iig.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 13:25
Verwijderd
Tijdens lessen kan ze idd ingrijpen, maar als je je rijbewijs hebt, dan zit ze er niet meer naast. In je eentje rijden lijkt me niet zo'n geweldig plan als je last hebt van dergelijke aanvallen...maar goed, zo ver is het nog niet. Heb je het er idd met haar over gehad?

(Zelf rijd ik eigenlijk heel weinig auto (en zeker niet alleen of met 'onbekenden' in de auto), ik vind het vreselijk. Ik heb geen last van echte paniek- of angstaanvallen, maar fijn is anders.)
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 18:04
devilcat
devilcat is offline
maar, ingrijpen, op de snelweg van .."pak jij ff het stuur vast want ik word gek!" ??

kan ze dat dan ook??
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 18:27
Anneee
Avatar van Anneee
Anneee is offline
Nou, op zich hoef je alleen maar rechtdoor op de snelweg...

Paniekaanvallen zijn heel vervelend. Weet je precies hoe ze bij jou ontstaan? Ik heb nooit een echte paniekaanval gehad, maar heb er weleens dichtbij gezeten. Dan ga ik heel erg nadenken over een bepaalde situatie en hoe er iets fout zou kunnen gaan in die situatie.
Ik heb nu zelf ook rijles en ik weet dat ik mezelf een paniekaanval zou kunnen bezorgen als ik op de snelweg rijd. Gewoon door alleen maar na te denken over wat er gebeurt als er iets fout gaat en ik met zo'n hoge snelheid over de weg rijd.
Zoiets schiet bij iedereen weleens door zijn hoofd, maar ik denk dat je dan heel erg je best moet doen om ervoor te zorgen dat het maar bij een gedachte blijft en dat je er niet de hele tijd mee bezig bent.
Wat bij mij ook hielp, hoe gek het ook klinkt, was dat mijn rij-instructeur zei dat het niet uitmaakt of je nou 80 of 120 rijdt, als je ergens tegenaan rijdt, ben je in beide gevallen zwaar gewond tot dood. Dat is echt mijn rampscenario, maar het helpt me toch wel dat die 40 km/uur meer ook niet meer uitmaken.

En ik zou het toch wel aan je rij-instructeur vertellen. Natuurlijk grijpt ze wel in, maar het is toch fijner voor haar (en voor jou) dat ze weet wat er in zo'n geval aan de hand is.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 20:26
$un$hine
Avatar van $un$hine
$un$hine is offline
Misschien een stomme vraag, maar toen ik mijn eerste les kreeg moest ik een formulier invullen (volgens mij noemden ze dat een EV, eigen verklaring, of iets dergelijks) en daar moest je het dacht ik ook op aangeven als je bijvoorbeeld medicijnen gebruikte (als ik me dit goed herinner hoor). Hoe heb je dit dan gedaan? Heb je dat daar ook niet op aangegeven of heel zo'n formulier niet in hoeven vullen?

Ik was bij m'n eerste lessen vrij angstig in de auto, maar echte paniekaanvallen heb ik geen last van gehad in de auto en verder ook nooit last van, dus daar kan ik verder niet veel zinnigs over zeggen.
__________________
Love will survive, It twists and turns you, A circuit inside your head reminds you that it's fine
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 20:35
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
$un$hine schreef op 19-08-2004 @ 21:26 :
Misschien een stomme vraag, maar toen ik mijn eerste les kreeg moest ik een formulier invullen (volgens mij noemden ze dat een EV, eigen verklaring, of iets dergelijks) en daar moest je het dacht ik ook op aangeven als je bijvoorbeeld medicijnen gebruikte (als ik me dit goed herinner hoor). Hoe heb je dit dan gedaan? Heb je dat daar ook niet op aangegeven of heel zo'n formulier niet in hoeven vullen?

Ik was bij m'n eerste lessen vrij angstig in de auto, maar echte paniekaanvallen heb ik geen last van gehad in de auto en verder ook nooit last van, dus daar kan ik verder niet veel zinnigs over zeggen.
Als je t papier bedoelt dat ik denk dat je bedoelt...die hoefde ik pas bij aanvragen van afrijden in te vullen
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 20:45
$un$hine
Avatar van $un$hine
$un$hine is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 19-08-2004 @ 21:35 :
Als je t papier bedoelt dat ik denk dat je bedoelt...die hoefde ik pas bij aanvragen van afrijden in te vullen
Ik denk wel dat we 't zelfde bedoelen ja, want volgens mij moet ik het zelfde formulier nog een keer ondertekenen bij het afrijden. Dat formulier ging ook over of je ogen goed waren enzo. Maar dat zal dan dus wel per rijschool verschillen.
__________________
Love will survive, It twists and turns you, A circuit inside your head reminds you that it's fine
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 20:56
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
$un$hine schreef op 19-08-2004 @ 21:45 :
Ik denk wel dat we 't zelfde bedoelen ja, want volgens mij moet ik het zelfde formulier nog een keer ondertekenen bij het afrijden. Dat formulier ging ook over of je ogen goed waren enzo. Maar dat zal dan dus wel per rijschool verschillen.
Mjah, idd, die bedoelde ik...dat was bij mij pas bij t aanvragen

Maar weer even ontopic...misschien is het goed om er idd ns met je instructrice over te praten...zodat ze ook voorbereid is enzo.....en misschien weet ze nog wel wat dingetjes waar je wat aan kunt hebben
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 22:02
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Zolang het goed gaat, gaat het goed. Maar stel nou hè... stel dat jij straks je rijbewijs hebt, alleen op de weg rijdt en plotseling een paniekaanval krijgt, niet meer weet wat je doet en een enorme ravage achterlaat. Dan heb je daar niet alleen jezelf mee, maar ook een hoop onschuldige mensen.

Denk daar alsjeblieft goed over na en zet dat autorijden niet door totdat je weet dat je jezelf helemaal onder controle hebt. Je bent op de weg niet alleen verantwoordelijk voor jezelf, maar ook voor anderen en ik neem niet aan dat jij slachtoffers op je geweten wilt hebben omdat jij ineens flipte midden op de snelweg. Dat is absoluut niet onaardig bedoeld verder, het is gewoon iets wat je je heel goed moet realiseren
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 22:54
devilcat
devilcat is offline
ja dat wet ik.


Ik heb zo'n formulier ingevuld. alleen heb ik dingen achtergehouden. Heb alles ingevuld dat ik "in orde" ben, alleen heb bij 4 vragen gelogen ongeveer...
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 14:17
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
En dat had je dus beter niet kunnen doen. Als je nu je rijbewijs haalt en er gebeurt iets (en er blijkt dus achteraf dat je op de één of andere manier niet in orde bent), dan ben je de lul en betaalt je verzekering helemaal niks.

Als ik jou was zou ik een nieuwe EV vragen en deze wél eerlijk invullen. Je kan er echt een hoop gezeik mee voorkomen, daar hebben ze mij toen ook voor gewaarschuwd (ik heb een afwijking aan 1 oog).
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 14:20
Verwijderd
Ze laten je zo'n ding niet voor niks invullen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.