Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2010, 15:06
xxsiimoxx
xxsiimoxx is offline
Hallo,

Voor mijn profielwerkstuk onderzoek ik de visies van het utilitarisme en Immanuel Kant op prenatale diagnostiek. Aangezien de visie op abortus vaak ook het antwoord op prenatale diagnostiek geeft, zoek ik ook informatie over deze visies.
Ik heb de visie van het utilitarisme al vastgesteld, maar Immanuel Kant vind ik moeilijker. Zijn ethiek heb ik al behandeld in mijn profielwerkstuk, maar nu nog de toepassing daarvan op prenatale diagnostiek.
Één deel meen ik al te kunnen schrijven: de categorisch imperatief zegt dat je mensen altijd als doel, en nooit als middel moet gebruiken. Je mag een kindje dus niet laten weghalen omdat je een gezonder kind wil, omdat je nog niet klaar bent voor kinderen, omdat je geen last wil hebben van een gehandicapt kind, omdat je niet voor de kosten op wil draaien, enz.
Immanuel Kant zou dus tegen abortus zijn als je het zo bekijkt. Heeft er iemand andere ideeën over zijn visie? Of heeft iemand belangrijke informatie? Ik heb namelijk heel internet afgezocht, uren Engelse teksten gelezen maar ik kom er niet uit.
Bij voorbaat dank,
Simone
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2010, 16:21
Verwijderd
Waarom zou je abortus en Kant in een onderzoek stoppen? Ik zie de connectie niet? Want in die tijd bestond er nog geen legale abortus of de voor en nadelen ervan. Er was geen discussie over.

Utilitarisme is wel duidelijk.

Daarnaast lijkt mij dit topic te moeilijk voor Huiswerkvragen. Ik zou je een redelijk kunnen helpen maar dan moet ik mij in gaan lezen in Kant en tja

Op Wetenschap en Filosofie het subforum zitten meer filosofen en mensen die misschien zijn werk hebbne gelezen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2010, 19:03
xxsiimoxx
xxsiimoxx is offline
Ik wilde mijn pws op het gebied van filosofie doen, maar ik wilde er een actuele tint aangeven. Aangezien de laatste jaren prenatale diagnostiek en embryoselectie een veel besproken kwestie is, waar de meningen zeer over verdeeld zijn, besloot ik te kijken of er een ethische basis kon worden gevormd. Vandaar dat ik terug ga naar de ethiek van het utilitarisme en Kant, omdat deze gevormd is in tijden waarin dergelijke technische vooruitgang nog niet van toepassing was. Wij zien door de bomen het bos niet meer, misschien zij wel.

Ik heb hem al op het wetenschapsforum geplaatst. En aangezien er vele vwo-leerlingen met filosofie in het vakpakket zijn, én omdat Immanuel Kant een deel uitmaakt van het examenonderwerp met zijn ethiek, besloot ik de vraag hier ook op te plaatsen.

In ieder geval bedankt voor je tip
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 15:13
Verwijderd
Oke duidelijk.

Ik vind Kant wel een moeilijke keuze. Je gaat dus een discussie over prenatale diagnostiek behandelen met een theorie uit een tijd waar dit nog niet voorkwam en de problemen elders lagen.

Ligt het niet te ver van elkaar af?

Nouja, misschien niet maar ik zoek dan vaak naar de praktische kant ipv het filosofische gezweef
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Immanuel Kant over abortus
xxsiimoxx
3 02-03-2010 14:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.