Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2003, 11:02
bartbakels
bartbakels is offline
Ik zit met een experiment en heb er totaal geen idee van hoe ik dit aan zou moeten pakken. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Dit is de opdracht met de vraag:

Weeg ca 3.3 ml waterstofperoxide-oplossing (ca. 3%) met behulp van een 5 ml zuiger meetpipet in een maatkolf van 100 ml nauwkeurig af, vul aan en homogeniseer.
Pipetteer 25.00 ml van deze oplossing in een erlenmeyer van 300 ml. Voeg 15 ml zwavelzuur 2M toe en titreer met 0.02 M kaliumpermanganaat-oplossing. Bij het omslagpunt moet de kleur minimaal 2 minuten blijven bestaan.

Bereken hoeveel massaprocenten waterstofperoxide aanwezig waren in de oorspronkelijke oplossing.

hiervan weten we niet hoe we dit aan moeten pakken. we hebben achtereenvolgens bij 3 verschillende proeven 26.5; 26.7 en 26.3 ml getitreerd.

Bij voorbaat dank!
MVG bart
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2003, 13:17
Verwijderd
1. reactievergelijking (dit is een redoxreactie)
2. bereken hoeveel mol kaliumpermanganaat je hebt gebruikt
3. bepaal aan de hand van de molverhouding hoeveel waterstofperoxide er heeft gereageerd
4. dan kun je de massa uitrekenen
dat is dan de massa H2O2 van die 3,3 mL oplossing. dus moet je ff delen door het gewicht van die 3,3 mL en dan x100%

Ik vraag me alleen af wat dat zwavelzuur daarmee te maken heeft
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 13:37
Taeke
Avatar van Taeke
Taeke is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 28-03-2003 @ 14:17:
Ik vraag me alleen af wat dat zwavelzuur daarmee te maken heeft
Misschien kan de reactie alleen plaatsvinden bij een bepaalde pH?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2012, 08:19
asdff
Citaat:
1. reactievergelijking (dit is een redoxreactie)
2. bereken hoeveel mol kaliumpermanganaat je hebt gebruikt
3. bepaal aan de hand van de molverhouding hoeveel waterstofperoxide er heeft gereageerd
4. dan kun je de massa uitrekenen
dat is dan de massa H2O2 van die 3,3 mL oplossing. dus moet je ff delen door het gewicht van die 3,3 mL en dan x100%

Ik vraag me alleen af wat dat zwavelzuur daarmee te maken heeft
Het zwavelzuur wordt aan de reactie toegevoegd, omdat de kaliumpermanganaat in een zuur milieu moet reageren.
Zie Binas tabel 48 (Redox halfreacties) Voor de halfreacite van kaliumpermanganaat is een zuur milieu nodig, de H+ stelt dat zure milieu voor. Deze rol wordt ingevuld door een zuur, in dit geval zwavelzuur.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2012, 13:27
4beta
Avatar van 4beta
4beta is offline
Aanpak bij dit soort dingen:
- Reactievergelijking opschrijven
- Uitzoeken hoeveel mol je van elke reagerende stof aanwezig hebt
- mollen weer terugrekenen naar grammen
- massapercentage berekenen (rekening houdend dat je maar 1/4 deel van de te onderzoeken stof hebt gebruikt)

Het waterstofperoxide zal reageren naar oa. zuurstof.
Het permanganaat zal reageren naar oa. mangaanoxide
De verhouding hierbij zal 2 op 3 zijn (wat/welke, dat mag je uitzoeken met binas)

Met een snelle berekening op achterkant van kladblaadje kwam ik uit een massa% rond de 3 procent, dus met een rekenmachine erbij moet je zeker op 2 significante cijfers kunnen werken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:05.