Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2011, 18:48
Verwijderd
Ik zoek een boek/boekje met simpele naaipatronen voor het naaien van bijvoorbeeld een broek (zonder ritssluiting, gewoon met elastiek) of een giletje. Ik ben totaal niet ervaren met naaien. Ik heb nog nooit met de naaimachine gewerkt en ben van plan om binnenkort een nieuwe naaimachine aan te schaffen. Dus, ik zou graag met het volgende geholpen willen worden:

- een boek/tijdschrift met naaipatronen, misschien een site met (gratis) naaipatronen

- tips voor iemand die graag met de naaimachine wil gaan werken en tips waar diegene dan het beste mee kan beginnen om te maken, misschien dat er boeken bestaan met handige tips?

Dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2011, 20:02
Verwijderd
Het makkelijkst om mee te beginnen is een rok, omdat dat weinig naden heeft, of iets waarbij het niet opvalt of het precies past, zoals een badjas of sportbroek. Ook handige oefeningetjes zijn rechte dingen zoals kussenslopen en tafelkleden.

Een handige site is www.naaipatronen.nl, maar die zijn meestal niet gratis.

Op de websites van verschillende naaipatronenmerken staan wel gratis patronen:
http://www.burdastyle.de/schnittmuster/easyfashion/
http://mccallpattern.mccall.com/free...-pages-748.php
http://butterick.mccall.com/free-dow...pages-1013.php
http://www.ottobredesign.com/nl/patronen/index.html
Een nadeel van gratis patronen is wel dat je die meestal downloadt en zelf print, en dus niet op ware grootte krijgt thuisgestuurd, waardoor het wel veel werk is om het op de stof over te brengen.

Tijdschriften zijn er genoeg, een beetje boekenwinkel of ako heeft wel de knippie en de burda. Daar staan veel oubollige patronen in, maar soms ook wel leuke dingen. Je kunt daarvoor het beste naar een winkel gaan en een beetje doorbladeren wat er ligt, om te kijken of er iets leuks bij zit

Laatst gewijzigd op 04-02-2011 om 20:10.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2011, 20:46
Verwijderd
Misschien kun je beginnen met de Easy Burda, die is wat makkelijker dan de normale burda. Maar als je nog nooit achter een naaimachine hebt gezeten verwacht ik eigenlijk niet dat je zo'n blad in ene kan begrijpen, want er wordt allerlei jargon gebruikt. Misschien kun je eerst een boek basisnaaien of iets dergelijks lenen bij de bieb?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 11:14
Verwijderd
Er worden door hobbywinkels vaak naaicursussen gegeven. Ik kan al naaien, simpele dingen, maar ik ga er toch nog een doen om ritssluitingen en knoopsgaten beter te begrijpen.


Is een handige en leerzame serie.

En als je voor een naaimachine gaat, zou ik er eerst een proberen te lenen en kijken of het bevalt en of je ermee door wil gaan. Zo ja, dan zou ik gaan voor een Singer. Prijzig, maar kwaliteit. Ga niet voor een goedkope van de Aldi, ik heb een Lervia gehad, buiten dat hij slecht in te rijgen en af te stellen was (daar hebben we met 2 ervaren naaisters en ik 1 uur aan gezeten), is hij na 3 stukken ook al half uit elkaar gevallen. Prutsdingen. Mijn moeders Singer daarentegen is liev&sagt .

Patronen werk ik nog niet mee, omdat ik die eenvoudigweg niet heb. Ik leg een passend kledingstuk op de stof, knip eromheen en zet het dan in elkaar. Als je oude versleten stukken hebt die nog passen, kun je ze ook lostornen en erop leggen, dan heb je een patroon.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 12:12
Verwijderd
Knipmode is een tijdschrift over zelf kleding/assecoires maken. Met patronen erbij. Ook staan er altijd handige tips bij en als je het goed leest, kun je bijna geen fouten maken.

Ik zou overigens beginnen met iets simpels. Begin met het simpel naaien op een 'oefenstukje', een los stukje stof en probeer verschillende snelheden, bochten en manieren van stikken uit op dat ding. Ik ben begonnen met een etui (een langwerpige, gevoerde etui. Heel simpel, er kan weinig fout aan gaan en als dat toch gebeurt, is er geen man overboord omdat je geen grote stukken stof weg hoeft te gooien), ben verder gegaan met een tas en heb zelf een jurkje gemaakt. Weliswaar met mijn moeder, maar het meeste heb ik toch echt zelf gedaan.

Zorg voor goed licht, blijf rechtop achter de naaimachine zitten (dus kruip er niet helemaal onder) en laat de machine het werk doen. Het enige wat jij in principe hoeft te doen, is het stof sturen.

Succes en veel plezier!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek Tips voor naaimachine
Catch
5 04-11-2010 11:03
De Kantine Wat saai zeg #236
Dark Phoenix
500 10-06-2008 23:10
Lifestyle Zelf een jurk maken
miekmuis
29 07-12-2005 18:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.