Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2012 / Vwo
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2012, 08:35
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
De laatste loodjes zijn in zicht....!
Wat gaan jullie nog doen voor Economie. Wat vinden jullie het lastigst?

De onderwerpen op een rijtje

1. Arbeidsmarkt
Indexcijfers, werkgelegenheid, werkloosheid, arbeidsproductiviteit, participatiegraad

2. Internationale arbeidsverdeling
Import, export, invoerheffing, aandeel werkgelegenheid, vergelijking maken met buitenland.

3. Wisselkoers
Valuta-interventie, inflatiebeleid, rentestand, appreciatie, depreciatie, revaluatie, devaluatie.

4. Inkomensvorming en inflatie
Initiële loonstijging, inflatie

5. Inkomensverdeling
Lastendruk, brutoloon, nettoloon, nivellering, denivellering, scheve inkomensverdeling, lorenz-curve, primair inkomen, arbeidsinkomen

6. Economische kringloop
Evenwichtsinkomen, bestedingsevenwicht, bestedingsinflatie, Y = C+I+O+E-M, anticyclisch begrotingsbeleid, structuur- en conjunctuurwerkloosheid

7. Markt, overheid en economische orde
Inverdieneffecten, accijnzen, profijtbeginsel, marginale belastingdruk, directe en indirecte belasting, quotes.

8. Sociale zekerheid
Uitkeringen, inkomensverschillen, omslagstelsel, actieven, inactieven.
Advertentie
Oud 25-05-2012, 08:41
Verwijderd
Ik maak vaak fouten met wisselkoersen, al zijn dat meestal onnodige fouten. Verder vind ik het lastig als er iets met werkloosheid in het model van Keynes gevraagd wordt.

Zijn er hier nog mensen die tips hebben voor het betoog dat je moet schrijven? In de les is er bij ons geen aandacht aan besteed, want 'jullie weten best wel hoe je een betoog schrijft'. Is het zo dat je beter voor of tegen kunt zijn? Of is het een niet beter/makkelijker dan het ander?
Oud 25-05-2012, 08:43
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Wij hebben het een keer geoefend. Maar ik zou gewoon heel strict de richtlijnen volgen, en gewoon doen wat voor jou logisch is. Je mening wordt toch nooit echt expliciet gevraagd, het gaat meer om je economische kennis denk ik

Ze sturen je meestal in hoe je betoog moet zijn, en als je dat strict volgt heb je de puntjes vanzelf binnen. Wel slim om er eentje voor het examen te oefenen, denk ik
Oud 25-05-2012, 08:45
DiceGFX
DiceGFX is offline
www.youtube.com/docenteco

Jullie kunnen daar nog wat uitleg krijgen, best handig.
Oud 25-05-2012, 09:06
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Oooooooh, economie wordt dé epic fail voor mij.... Sta nu een 5,2, maar als ik een voldoende voor m'n CE haal, krijg ik taart van de twee economiedocenten.

Strontttttt-wisselkoersen btw.
En betalingsbalansen en handelsbalansen en kapitaalstromen en arghhhhhhh.
Oud 25-05-2012, 09:06
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik ga trouwens wel écht goed leren. Begrippen uit m'n hoofd leren (alhoewel je nu een woordenboek hebt, dus dat is wel fijn), redeneringen uit m'n kop leren (vooral m.b.t. wisselkoersen) en veel examenopgaven oefenen.
Oud 25-05-2012, 10:21
examenssssss
examenssssss is offline
Ik ben bezig met alle stof nog een keer te herhalen, dan ga ik nog wat examens oefenen en hopen dat het lukt.
Oud 25-05-2012, 11:03
JustSax.
JustSax. is offline
Citaat:
Ik ga trouwens wel écht goed leren. Begrippen uit m'n hoofd leren (alhoewel je nu een woordenboek hebt, dus dat is wel fijn), redeneringen uit m'n kop leren (vooral m.b.t. wisselkoersen) en veel examenopgaven oefenen.
Je kan ook veel in je rekenmachine zetten he! Dat doe ik meestal
Oud 25-05-2012, 11:04
JustSax.
JustSax. is offline
Ik weet niet of ik erg over economie in moet zitten, sta nu een 8 gem.
Al kunnen ze het wel heel lastig maken natuurlijk...

Ga gewoon de begrippen weer allemaal doornemen uit samengevat en dan oefenen oefenen oefenen
Oud 25-05-2012, 11:05
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Je kan ook veel in je rekenmachine zetten he! Dat doe ik meestal
Ja, maar dat kost zo ontzettend veel tijd.
Dan leer ik 't liever uit m'n hoofd, lekker in 't zonnetje straks.
Oud 25-05-2012, 11:09
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Bij wisselkoersen is de theorie veel simpeler dan bijbehorende opgaven, dus die ga ik oefenen. Verder maak ik vaak fouten in modellen, met vragen als ''Welke maatregel kan het beste worden doorgevoerd om de werkloosheid met x te doen afnemen?'' of ''Bereken hoe het overheidssaldo door deze maatregel verandert'' dus daar ga ik ook mee aan de slag.

Verder denk ik niets, behalve bovenstaand rekenwerk dat je in de vingers moet krijgen, is economie vooral gewoon redeneren.
Oud 25-05-2012, 11:13
examenssssss
examenssssss is offline
Nog nooit wat in mijn rekenmachine gezet, wat ik moet weten leer ik. Het lijkt me beetje raar om dat dan in je rekenmachine te zetten i.p.v even te leren. Maarja iedereen zijn methode.

De modellen zijn best simpel vind ik zelf, ik denk dat je met wat oefening daar geen problemen mee hoeft te hebben. Als je iets niet begrijpt kan je het wel hier zetten, dan kan ik het proberen uit te leggen.

Ik denk dat het heel erg aan het examen gaat liggen hoe ik het ga maken. Ben beetje wisselvallig, maar normaal gesproken moet er een zeven minimaal wel inzitten.
Oud 25-05-2012, 11:42
Piethein
Piethein is offline
Hoop op een 7,3 voor een 8. Maar dan moet ik wel leren...
Oud 25-05-2012, 13:17
JustSax.
JustSax. is offline
Ik heb graag wat dingen die ik altijd door elkaar haal in mijn rekenmachine, zou zonde zijn om dat dan te vergeten terwijl het gewoon mag

Ik zie wel dat de N norm altijd heeel hoog ligt voor economie!
Oud 25-05-2012, 15:03
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Mehhh, ik ben echt een beetje jaloers op jullie, jullie gaan allemaal goeie cijfers halen en ik ga hard falen.
Oud 25-05-2012, 15:09
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Allehnoeee (zoals we dat hier zeggen)
beetje vertrouwen in jezelf, goed oefenen, knallen, en jij kunt dat ooohook
Oud 25-05-2012, 15:13
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Neeeeeeee, op andere gebieden wel, maar economie is echt een onmogelijk verhaal bij mij.

Voor m'n laatste SE (wat alleen maar over de examenonderwerpen ging) had ik een 4.3.
Oud 25-05-2012, 15:14
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Maar de SE's zijn meestal toch moeilijker ?
Ga gewoon je examenbundel (als je die hebt) door, en oefen alles alles alles
Je hebt nog het hele weekend +ma+di toch
Ads door Google
Oud 25-05-2012, 15:16
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Jaaaaa, weet ik, maar ik had de vorige keer ook al 2 weken van tevoren geleerd en ook alles al geoefend.

Hihi. (A)
Oud 25-05-2012, 15:32
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Toch hoop blijven houden
Oud 25-05-2012, 16:07
Verwijderd
Kan je examenbundel 2009/2010 dit jaar nog steeds gebruiken voor eco?
Oud 25-05-2012, 16:19
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Ik denk het wel.
Voorin staat zo'n inhoudsopgave met alle onderwerpen.
Check even in mijn lijstje (beginposts) of je geen onderwerp mist/teveel gaat doen.
Die hierboven is alles dat je voor CE moet weten.
Oud 27-05-2012, 11:23
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Mijn motivatie zakt als ik voor mijn eerste oefenexamen een 7,1 haal.
WAAROM ZOU IK NOG VERDER LEREN?
Oud 27-05-2012, 11:27
examenssssss
examenssssss is offline
Waarschijnlijk omdat het examen niet dezelfde vragen bevat als je oefenexamen. De kans dat je verrast wordt en een veel lager cijfer haalt door te stoppen is dus groot. Reden genoeg om door te gaan zou ik denken
Oud 27-05-2012, 11:30
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Waar, klopt helemaal. Nog van ieder onderwerp een oefenopgave en dan zou het wel moeten lukken !
Dankje
Advertentie
Oud 27-05-2012, 12:17
Verwijderd
Eco... grootste kutvak wat er ooit is bedacht
Oud 27-05-2012, 12:17
Verwijderd
Ik ben nu oefenexamens aan het maken en het gaat echt slecht. Ik was best goed in economie met de schoolexamens, en zo op het eerste gezicht zijn het wel zo'n zelfde soort vragen, maar het lukt me gewoon niet meer. Hoe frustrerend is dat, drie jaar lang heb ik relatief makkelijk alle vragen kunnen beantwoorden en nu lukt het niet meer.
Oud 27-05-2012, 12:22
examenssssss
examenssssss is offline
Je moet je theorie kennen (vooral de beredeneringsvragen, zoals wat gebeurt er als rent wordt verhoogd zijn gewoon te leren), daarnaast logisch nadenken, goed de vraag lezen en hopen dat het examen te doen is Dan moet het wel lukken, toch?
Oud 27-05-2012, 12:23
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Volgens mij kom je met logisch redeneren en de rekensommen gewoon kennen wel ver hoor
Ze geven je vaak een begin- en eindpunt bij een beredenering, dus veel hoef je zelf niet te doen vind ik
Oud 27-05-2012, 12:27
examenssssss
examenssssss is offline
lol ''de opgave is je vriend''
Oud 27-05-2012, 12:29
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Jaa
Oud 27-05-2012, 16:27
lalalalie
Avatar van lalalalie
lalalalie is offline
Citaat:
Eco... grootste kutvak wat er ooit is bedacht
dat, maar dan in andere bewoordingen enzo.
__________________
Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy
Oud 27-05-2012, 17:41
Guinie
Guinie is offline
Weet iemand welke boekjes je moet leren voor het examen? Allemaal of hoef je er een paar niet?
Oud 27-05-2012, 18:04
examenssssss
examenssssss is offline
Als ik jou was zou ik de sylabus van economie even bekijken. Daarin staat welke domeinen op het examen voor kunnen komen en welke niet. Als je dat teminste bedoelt met ''boekjes'', want wij hebben geen les boekjes.
Oud 27-05-2012, 18:10
lalalalie
Avatar van lalalalie
lalalalie is offline
Oke ik ga hier allereerst even mededelen dat ik een ramp ben in alle vakken waar je bij moet rekenen. Ik heb een beetje een domme vraag geloof ik.
Op 31 maart is de werkgelegenheid in personen 86272, en de seizoensindex 160
Op 30 juni is de werkgelegenheid 56176, en de seizoensindex 105.
Nu vragen ze dus hoeveel personen in het 2de kwartaal onder invloed van het seizoen werk kwijtraken.

Mijn aanpak zou dan zijn om 60 procent van 86272 uit te rekenen. En dan dit - (5 % van 56176).
Maar blijkbaar moet ik dus (86272/160x60)-(56176/105x5) doen.
Iemand die me in 'economie voor dummies' - taal kan uitleggen waarom dat is wat ik moet doen?
__________________
Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy
Oud 27-05-2012, 18:30
examenssssss
examenssssss is offline
Ik weet niet of je bekend bent/gebruik maakt van kruistabellen? Maar 160 procent heeft werk op 31 maart. Daarvan is 60 procent dus door seizoenswerkgelegeheid. Als je 60% neemt van die 86272, neem je 60 procent van 160%. Je moet dus weten hoeveel mensen het zijn bij 60%. Je kan dus veel makkelijker met kruis schema:
86272 160
x 60
=> x = 86272 * 60/ 160 = 32352

en

56176 105
x2 5

=> x2 = 56176 * 5 / 105 = 2675

En dan wat jij ook doet van elkaar afhalen
32352 - 2675 = 29677

Hopelijk is het nu duidelijker (je kan natuurlijk ook eerst 1 procent uitreken door te delen met 160 en dan * 60, is het principe wat ze in jouw doen).
Ads door Google
Oud 27-05-2012, 18:40
lalalalie
Avatar van lalalalie
lalalalie is offline
Ik geloof dat ik het snap! dankjewel!
__________________
Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy
Oud 27-05-2012, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Weet iemand welke boekjes je moet leren voor het examen? Allemaal of hoef je er een paar niet?
Je bedoelt de lesbrieven van LWEO? Dan moet je globalisering, overheid, modellen, welvaart en markten 1 kennen. Als je een andere methode hebt, weet ik het niet.
Oud 28-05-2012, 10:10
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Economie is ook echt deprimerend.

Ahhhhhhhhh, ik moet echt voor die 5,8 gaan, dan krijg ik taart en dan sta ik een voldoende op m'n eindlijst.
Oud 28-05-2012, 12:32
Imn
Imn is offline
Citaat:
Mijn motivatie zakt als ik voor mijn eerste oefenexamen een 7,1 haal.
WAAROM ZOU IK NOG VERDER LEREN?
Meen je dat? Vind je een 7 te laag
Oud 28-05-2012, 12:32
Imn
Imn is offline
Citaat:
Economie is ook echt deprimerend.

Ahhhhhhhhh, ik moet echt voor die 5,8 gaan, dan krijg ik taart en dan sta ik een voldoende op m'n eindlijst.
Haha, komt wel goed! Ik moet een 8 halen om te slagen..
How sad.. En ik hoop dat dat zelfs gaat lukken.
Oud 28-05-2012, 12:38
examenssssss
examenssssss is offline
Wow een acht halen om te slagen? What happend? Ik moet gewoon voldoende halen om te zorgen dat ik niet zak op de 5,5 regeling (ligt beetje aan hoe goed scheikunde gaat). Maar ik hoop wel dat economie goed gaat, ik zou het moeten kunnen.
Oud 28-05-2012, 12:45
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Idd, ik ga gewoon voor 't hoogst mogelijke cijfer voor economie.
Ik moet mezelf gaan evenaren om met een voldoende voor eco te gaan slagen (5,8, moet enigszins wel te doen zijn...), dus ik hoop dat dat gaat lukken! Maar met nog hoger zou ik nog meer tevreden zijn, aangezien dat weer meehelpt voor de 5,5-regeling.
Oud 28-05-2012, 12:57
Guinie
Guinie is offline
Citaat:
Je bedoelt de lesbrieven van LWEO? Dan moet je globalisering, overheid, modellen, welvaart en markten 1 kennen. Als je een andere methode hebt, weet ik het niet.
Oké, bedankt. Dat scheelt weer een paar boekjes
Oud 28-05-2012, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Meen je dat? Vind je een 7 te laag
Jij verwacht zeker geen hoge cijfer voor het Nederlands begrijpend lezen gedeelte...
Oud 28-05-2012, 17:08
lalalalie
Avatar van lalalalie
lalalalie is offline
Citaat:
Jij verwacht zeker geen hoge cijfer voor het Nederlands begrijpend lezen gedeelte...
__________________
Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy
Oud 28-05-2012, 17:31
Imn
Imn is offline
Citaat:
Wow een acht halen om te slagen? What happend? Ik moet gewoon voldoende halen om te zorgen dat ik niet zak op de 5,5 regeling (ligt beetje aan hoe goed scheikunde gaat). Maar ik hoop wel dat economie goed gaat, ik zou het moeten kunnen.
Haha ja, 't is balen maar ja, ik moet een 3 zien op te halen.
Ook door die 5.5 regeling..

Ik hoop dat economie ook gaat lukken..
Zolang ze die boxen buiten beschouwing laten, komt het goed hopelijk.
Oud 28-05-2012, 17:34
Imn
Imn is offline
Citaat:
Jij verwacht zeker geen hoge cijfer voor het Nederlands begrijpend lezen gedeelte...
Oud 28-05-2012, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Je las xVeerle haar post namelijk verkeerd... Beetje zelfspot hebben he!
Oud 28-05-2012, 18:15
Imn
Imn is offline
Citaat:
Je las xVeerle haar post namelijk verkeerd... Beetje zelfspot hebben he!
Haha weet ik! Zeker laag. Ik verwacht zelfs een onvoldoende. Jij?
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie Plakboek
Hassan A.
2 15-02-2006 12:40
Studeren Economie vs Bedrijfskunde
Sovietska
39 24-06-2005 18:58
Verhalen & Gedichten Columnwedstrijd: Economie
Ieke
0 15-02-2005 16:58
Levensbeschouwing & Filosofie Economie
JackieZ
46 28-12-2004 17:11
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Simpel of net niet: wat is economie?
clubje
9 10-03-2004 10:29
Levensbeschouwing & Filosofie Economie
Riconoscente
23 13-06-2003 19:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.