Oud 21-03-2004, 08:07
Verwijderd
Ik wil graag beginnen met hardlopen (nou ja, eens zien of ik het volhoud ) maar ik wil graag wat tips hoe ik verstandig kan beginnen.

Ik sport nou al een aardig tijdje 2 keer per week (spinning, tae-bo, fitness/cardio) dus ik denk dat mijn conditie op zich wel redelijk is, maar niet heel goed. Te lang rennen kan ik iig niet.
Ik ben van plan om er nog ongeveer 2 keer per week bij te gaan hardlopen, of is dat niet genoeg? (voor het verbranden van vet, het krijgen van een betere conditie zie ik maar als een leuke bijkomstigheid)

Hoe bouw ik zoiets verstandig op? Op welke manier krijg ik de beste conditie en waar moet ik allemaal op letten?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 08:28
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Uit een lijntopic;
Citaat:
Week 1:
Aantal trainingsdagen: 2-3
2 R, 2 W, 2 R, 2 W, 2 R, 2 W, 2 R, 3 W

Week 2:
Aantal trainingsdagen: 2-3
2 R, 2 W, 2 R, 2 W, 2 R, 2 W, 2 R, 2 W, 1 R, 3 W

Week 3:
Aantal trainingsdagen: 3
3 R, 2W, 3 R, 2 W, 3 R, 2 W, 3 R, 3 W

Week 4:
Aantal trainingsdagen: 3
4 R, 2 W, 3 R, 2 W, 3 R, 2 W, 4 R, 3 W

Week 5:
Aantal trainingsdagen: 3
5 R, 2 W, 3 R, 2 W, 4 R, 2 W, 4 R, 3 W

Week 6:
Aantal trainingsdagen: 3
5 R, 2 W, 3 R, 2 W, 5 R, 2 W, 5 R, 3 W

Week 7:
Aantal trainingsdagen: 3
5 R, 2 W, 7 R, 2 W, 5 R, 2 W, 5 R, 2 W

Week 8:
Aantal trainingsdagen: 3-4
6 R, 2 W, 10 R, 2 W, 5 R, 1 W, 4 R, 2 W

Week 9:
Aantal trainingsdagen: 3-4
6 R, 2 W, 12 R, 2 W, 6 R, 2 W, 4 R, 3 W

Week 10:
Aantal trainingsdagen: 3-4
9 R, 1 W, 10 R, 2 W, 6 R, 2 W, 8 R, 3 W

Week 11:
Aantal trainingsdagen: 3-4
10 R, 2 W, 10 R, 3 W, 9 R, 2 W, 5 R, 3 W

Week 12:
Aantal trainingsdagen: 3-4
12 R, 2 W, 12 R, 2 W, 12 R, 2 W, 5 R, 3 W

Week 13:
Aantal trainingsdagen: 3-4
15 R, 2 W, 15 R, 2 W, 16 R, 3 W

Week 14:
Aantal trainingsdagen: 3-4
20 R, 2 W, 20 R, 2 W, 10 R, 3 W

Week 15:
Aantal trainingsdagen: 3-4
25 R, 2 W, 25 R, 2 W, 2 R, 2 W

Week 16:
Aantal trainingsdagen: 3-4
28 R, 4 W, 26 R, 2 W

(getal: aantal minuten, R: rennen, W: wandelen)'
Of het ook echt de verstandigste manier is ed weet ik niet,
maar zo kun je het iig wel langzaam opbouwen ed.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 08:55
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 21-03-2004 @ 09:28:
Uit een lijntopic;


Of het ook echt de verstandigste manier is ed weet ik niet,
maar zo kun je het iig wel langzaam opbouwen ed.
Dat ziet er wel goed uit, met dat wandelen tussendoor (). Alleen ik heb geen tijd om 3 keer per week te lopen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 09:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hier staat ook zo'n schema, maar ook hier gaat het om 3 keer trainen per week.

Mijn broer heeft ooit zo'n schema gedaan en het ging heel goed bij hem. Ik weet alleen niet wélk schema hij heeft gedaan.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 12:45
el manuel
Avatar van el manuel
el manuel is offline
Ik zou als je gaat rennen in ieder geval een goede warming up doen en daarna goed rekken en strekken. Wat ik heb gedaan is gewoon telkens een stukje verder lopen, eerst 3 kilometer daarna 5 etc... maar dit ligt een beetje aan jezelf denk ik. Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 17:50
Snuitermans
Snuitermans is offline
Mijns inziens is zo'n schema overbodig. Je moet gewoon beginnen en dan langzamerhand de afstand opbouwen. Ik begon een aantal maanden (8 ofzo) geleden met 3,5 km en loop nu +/- 21 km. Mijn streven was dan ook een halve marathon.

Naast de tips die el manuel geeft kan ik je ook aanraden om goede schoenen te kopen die de goede steun geven aan jou voet. Ik heb ze gekocht bij runningcentre. Er werd daar een filmpje, van ongeveer 1 minuut, gemaaktover de afzet van je voet bij het (hard)lopen, daarna geven ze advies over de schoen "die het beste bij je past". (dmv. balastpunten van je voet etc.)

Succes
__________________
Fingerspitzengefühl.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 18:40
Spacemonkey
Avatar van Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Ik ga met je meedoen

Loop al heel lang met het plan om te beginnen, maar zit even met een knieblessure

Maar ga zo snel mogelijk beginnen
__________________
Why can't they see. It's complete insanity to argue with the man who is the judge of right en wrong.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 20:20
Verwijderd
Begin en bouw het op, zodra je begint te hijgen, ga je wandelen. En dan zolang tot het weer goed gaat, daarna weer rennen. Doe het wanneer je tijd hebt een uurtje, dat kan je daarna ook weer op gaan bouwen.

In het begin zal je misschien maar 5 min. rennen en daarna 5 minuten nodig hebben om al wandelend bij te komen, vervolgens kan je nog maar 3 min. rennen oid... maar goed, dat bouw je dus op.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 15:52
Snuitermans
Snuitermans is offline
Volgens mij is het alleen maar zwaarder om hardlopen af te wisselen met wandelen. Moet je weer opnieuw energie vinden om te starten (zal ook wel grotendeels mentaal zijn denk ik)
__________________
Fingerspitzengefühl.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 15:54
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 21-03-2004 @ 09:07:
Hoe bouw ik zoiets verstandig op? Op welke manier krijg ik de beste conditie en waar moet ik allemaal op letten?
Belangrijkste is eigenlijk goeie schoenen, voor de rest is het een kwestie van doen. Hou er rekening mee dat je in het begin na 5 min al zo iets van ikhou'tnievol hebt, maar na een tijdje heb je geen probleem met 30 min lopen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:13
Verwijderd
bij dat ene schema he, van internet, waar iemand de link van gaf, staat twee tot drie keer per week.
Is het erg als je dat dan iedere dag gaat doen?

Laatst gewijzigd op 22-03-2004 om 16:52.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:28
tinus11
Avatar van tinus11
tinus11 is offline
ik zou beginnen met je rechter been voor je linker te zetten.
(andersom kan ook)
__________________
"Uit goude korenaren schiep God de Schaijkenaren, en uit het restant de rest van Nederland"
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:50
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 22-03-2004 @ 17:13:
bij dat ene schema he, van internet, waar iemand de link van gaf, staat twee tot drie keer per dag.
Is het erg als je dat dan iedere dag gaat doen?
Twee keer per dag???? Dat lijkt me wel heel veel voor een programma voor beginners. Bedoelen ze niet dat je een aantal keren bijvoorbeld 2 min hardlopen moet afwisselen met bijv 1 min wandelen?
Dus:
2 hard
1 wandelen
2 hard
1 wandelen
etc....


Ik kon t zo gauw niet vinden op dat schema. (of k had de verkeerde ) Maar ik zou haast denken dat ze zoiets bedoelen
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:53
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Snuitje goes .. schreef op 22-03-2004 @ 16:52:
Volgens mij is het alleen maar zwaarder om hardlopen af te wisselen met wandelen. Moet je weer opnieuw energie vinden om te starten (zal ook wel grotendeels mentaal zijn denk ik)
Mjah das mentaal...maar t is wel een goede start. Dan kun je langzamerhand het aantal herhalingen opbouwen of de pauzes gaan inkorten...of juist de hardloopgedeelten verlengen. En na een aantal weken kun je al een flink stuk achter elkaar lopen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 22-03-2004 @ 17:50:
Twee keer per dag???? Dat lijkt me wel heel veel voor een programma voor beginners. Bedoelen ze niet dat je een aantal keren bijvoorbeld 2 min hardlopen moet afwisselen met bijv 1 min wandelen?
Dus:
2 hard
1 wandelen
2 hard
1 wandelen
etc....


Ik kon t zo gauw niet vinden op dat schema. (of k had de verkeerde ) Maar ik zou haast denken dat ze zoiets bedoelen
sorry typfoutje
2-3 keer per week.
al veranderd
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:55
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Chimera schreef op 22-03-2004 @ 16:54:
Belangrijkste is eigenlijk goeie schoenen, voor de rest is het een kwestie van doen. Hou er rekening mee dat je in het begin na 5 min al zo iets van ikhou'tnievol hebt, maar na een tijdje heb je geen probleem met 30 min lopen.
Inderdaad..als je er echt mee verder wilt, dan is t wel verstandig om je in een hardloopspeciaalzaak goede schoenen te laten aanmeten. Dat is echt belangrijk ook ivm voorkomen eventuele blessures.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 17:02
borrel
Avatar van borrel
borrel is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 21-03-2004 @ 09:07:
Ik wil graag beginnen met hardlopen (nou ja, eens zien of ik het volhoud ) maar ik wil graag wat tips hoe ik verstandig kan beginnen.
Als je te weinig zelfdiscipline denkt te hebben is het handig om samen met iemand anders te beginnen met hardlopen.
Als je dan geen zin hebt ga je tóch, omdat je het al had afgesproken
(ofzo)
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 17:10
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 22-03-2004 @ 17:53:
sorry typfoutje
2-3 keer per week.
al veranderd
Ow ok....hmm, k zou oppassen....in t begin gaat t goed...maar als je merkt dat t moeilijker gaat probeer t dan te verminderen. Die trainingsschema's worden niet voor niets zo geschreven. Je moet je lichaam (en ook je schoenen) de mogelijkheid tot herstel geven. Zeker als je niet getraind bent is het risico op blessures door te veel training aanwezig. ik zou t dus niet dagelijks gaan doen...
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 08:22
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 22-03-2004 @ 17:53:
Mjah das mentaal...maar t is wel een goede start. Dan kun je langzamerhand het aantal herhalingen opbouwen of de pauzes gaan inkorten...of juist de hardloopgedeelten verlengen. En na een aantal weken kun je al een flink stuk achter elkaar lopen.
Inderdaad. In het begin lukt het je gewoon niet grote afstanden hard te lopen, je lichaam moet zich nog instellen op het grote zuurstofgebruik van je benen. Daarom kun je het beter afwisselen met wandelen, kan je lichaam weer wat zuurstof opnemen.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 07:08
Verwijderd
Oké, bedankt allemaal

( en deze week ga ik écht beginnen hoor )
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 07:34
Verwijderd
Nou, ik ga zometeen dus voor de derde dag starten
Gisteravond ging ik dus weer. ('s ochtends kon ik niet mn bed uit komen en voelde me brak, dus ben tussen twee tv-afleveringen die ik wou zien gegaan)
Het viel me mee! Ben dus stevig gaan wandelen vijf minuten, toen vijf minuten hardlopen en dan weer vijf minuten stevig wandelen.
Die vijf minuten duren voor mn gevoel heel lang, dus voor mn idee heb ik heel veel afstand afgelegd, en ik heb nog maar korte beentjes, moet je je voorstellen
In het begin met het hardlopen gister had ik wel last van mn benen etc, maar op t eind voelde ik dat niet meer. Toen mn telefoon ging dat ik vijf minuten had hardgelopen had ik zoiets van: ik kan nog wel even door hoor.
Maar ben braaf,volgens schema, gestopt

Had nog wat vragen:

Wat denken jullie van muziek bij het hardlopen?
Is het slecht als je je vuisten balt?
Hoe ziet jullie warming-up en cooling down eruit?


Kus
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 08:28
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 24-03-2004 @ 08:34:
Nou, ik ga zometeen dus voor de derde dag starten
Gisteravond ging ik dus weer. ('s ochtends kon ik niet mn bed uit komen en voelde me brak, dus ben tussen twee tv-afleveringen die ik wou zien gegaan)
Het viel me mee! Ben dus stevig gaan wandelen vijf minuten, toen vijf minuten hardlopen en dan weer vijf minuten stevig wandelen.
Die vijf minuten duren voor mn gevoel heel lang, dus voor mn idee heb ik heel veel afstand afgelegd, en ik heb nog maar korte beentjes, moet je je voorstellen
In het begin met het hardlopen gister had ik wel last van mn benen etc, maar op t eind voelde ik dat niet meer. Toen mn telefoon ging dat ik vijf minuten had hardgelopen had ik zoiets van: ik kan nog wel even door hoor.
Maar ben braaf,volgens schema, gestopt

Had nog wat vragen:

Wat denken jullie van muziek bij het hardlopen?
Is het slecht als je je vuisten balt?
Hoe ziet jullie warming-up en cooling down eruit?


Kus
Fijn dat het zo goed is gegaan
K zal ns n antwoord proberen te geven op je vragen.

1. Muziek ben ik niet voor, maar dat moet iedereen zelf weten. k vind t zelf heerlijk om gewoon alles om me heen te horen (ook verkeer enzo). maar het kan prima. Kan soms en stimulans zijn om door te gaan. maar laat je niet opjagen door de muziek

2. Vuisten ballen, dat is neit echt de bedoeling. Als het goed is zijn je handen/vingers ontspannen. Wel kan het als je het moeilijk hebt (of steek ofzo) helpen. Maar het kan best zijn dat je dat in het begin wel doet, maar na verloop van tijd niet meer.

3. Als ik zelf een eind ga lopen, doe ik meestal niet veel aan warming up Maar als ik met de loopgroep op pad ga dan is het altijd wel uitgebreid warming-up. Cooling-down soms wat minder maar goed.
Maar met een warming-up kun je t best eerst rustig een stuk inlopen en dan allerlei spieren die je gaat gebruiken kort rekken (je mag ze wel en beetje voelen, maar geen pijn!).

Ik zal nog even kijken of k een link kan vinden...

Edit: gevonden http://www.runnersweb.nl/runnersweb/show/id=1407

Laatst gewijzigd op 24-03-2004 om 08:30.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 08:44
Verwijderd
Nou net dus ook gelopen.
Persoonlijk zat ik te denken he: ik ben helemaal niet aan het zweten ofzo..
Maarja, zeg tegen mezelf: je zit net in je eerste week met een nog rustig schema

Dat met muziek had ik ook al bedacht.. Ik hou wel van muziek, maar ben dus bang op dat tempo te gaan lopen.

Ik was gisteren aan het hardlopen en toen viel het me op dat ik mn vuisten gebald had. Ik let er nu ook steeds op, dat ik ze ontspannen houd.

Als ik begin met gewoon al stevig wandelen krijg ik zo van die steken in mn ribbenkast net onder mn rechterborst. Is dat normaal? Bij het hardlopen wordt dat iets erger en daarna voel ik t niet echt meer.. Ga er vanuit dat t normaal is, maar ik dacht: ik noem het even.

Er was nog iets, maar vergeten
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 08:45
Verwijderd
Oja.. weet t weer.
Over ademhalen.

Ik merkte op school altijd dat ik heel snel moeite kreeg met het ademhalen. Dat ik me er zo op ging concentreren dat ik bijna voor mn gevoel geen lucht meer kreeg.
Nu hoor ik elke keer dat je op je ademhaling moet letten enzo, maarja, dan krijg ik dus dat gevoel. Wat is het beste met ademhalen dus?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 09:08
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Die steken, dat zou iets te maken kunnen hebben met eten. Misschien ga je te snel na het eten op pad? Met name als je langere afstanden gaat lopen, maar ook bij kortere afstanden is het niet wenselijk om te kort van te voren nog te eten (1.5 tot 2 uur).
Je moet je spijsvertering de kans geven om tot rust te komen na het eten, zodat je lichaam al zn energie dan kan richten op het lopen.

En wat betreft ademhaling...Je meot er niet op gaan focussen, waarschijnlijk gaat het op een naturlijke manier prima. Maar je zou kunnen proberen een ritme te vinden waarbij je in 6 of 8 passen een volledige ademhaling hebt (dus een keer in en een keer uit).
Maar niet super op concentreren, dat wekt averrechts...wel een beetje in de gaten houden dat t niet uit de hand loopt.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 11:35
Verwijderd
ik ga voor het eten op pad
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 11:46
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 24-03-2004 @ 12:35:
ik ga voor het eten op pad
Misschien dat het helpt om iets rustiger te beginnen...even rustig met de warming up beginnen. Als je te snel begint, kan dit ook gebeuren....Na verloop van tijd zal t wel wat wegtrekken denk ik...
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 12:00
Daevrem
Daevrem is offline
Gewoon met 1x per week beginnen. Je hebt geen haast ofzo. Je kunt nog zeker 60 jaar hardlopen(de meeste mensen hier dan).
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 12:00
Verwijderd
keej thnx..
ben nog echt een leek op dit gebied

maar vind het al knap dat ik t zo gemotiveerd drie dagen volhou. Normaal was ik bij het kleinste beetje pijn ofzo al gestopt..
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 12:00
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 24-03-2004 @ 08:34:
Wat denken jullie van muziek bij het hardlopen?
Is het slecht als je je vuisten balt?
Hoe ziet jullie warming-up en cooling down eruit?
Muziek: ik vind het afleiden, bovendien heb ik zelf de neiging om op de maat van de muziek te gaan lopen, en dat is niet mijn eigen ritme.

Vuisten ballen: het kan geen kwaad, zolang je niet echt kracht zet. Het is de bedoeling dat je ontspannen en vooral rechtop loopt.

Warming up: ik ren rustig een stukje tot m'n benen warm zijn, dan rek ik alle spiergroepen, en maak dan m'n parcours af. Als ik aan het eind zit doe ik een eindsprint, het laatste stuk loop ik rustig uit en als ik terug ben ga ik nog even uitgebreid rekken.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 12:01
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 24-03-2004 @ 13:00:
Gewoon met 1x per week beginnen.
Als je vaker zin hebt ga je gewoon vaker, het gaat vooral om de afstanden en het tempo.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 12:02
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 24-03-2004 @ 12:35:
ik ga voor het eten op pad
Ik heb die steken ook, dat zijn waarschijnlijk je longen die een beetje last krijgen van de grote hoeveelheden koude lucht die naar binnen komt. Toevallig last van CARA?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 24-03-2004 @ 13:02:
Ik heb die steken ook, dat zijn waarschijnlijk je longen die een beetje last krijgen van de grote hoeveelheden koude lucht die naar binnen komt. Toevallig last van CARA?
nee.. niet dat ik weet..
weet ook niet wat t is
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 22:18
combatguy
Avatar van combatguy
combatguy is offline
Belangrijk bij het sporten is dat je op techniek loopt.Dus door je neus inademen en door je mond uitademen.Het lekkerste lopen is ook op ritme dan kan je lekker constant lopen.
Als je pas beginnen bent niet meteen de lange afstanden doen.Begin eerst met 5km en bouw het op tot hoever jij het zelf wel (maar je moet dan wel echt 2 x per week blijven lopen!!!!).
Belangrijke tip!:
Begin bij het hardlopen niet meteen op volle snelheid ander houd je ook geen 5km vol.Bouw je snelheid op en als je een steek in je zij voelt proberen door te lopen dat verhoogt je uithoudingsvermogen en dat is goed voor het opbouwen naar de lange afstanden. Als je nog een vraag hebt laat et me weten ik kan er nog genoeg over vertellen namelijk....
__________________
May the force be with you...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 22:49
Verwijderd
ja hoor, maar meteen 5 km!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 09:38
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Eigenlijk moet je, als je begint met hardlopen, niet teveel bezig zijn met afstanden. Probeer eerst aan de duur te werken, bijvoorbeeld komen tot n half uur aaneengesloten hardlopen. En dan uitbreiden naar n uur ofzo.
Dan kun je daarna kijken of je niet liever naar een bepaalde afstand toe wil werken....
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 09:56
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
Chimera schreef op 24-03-2004 @ 13:02:
Ik heb die steken ook, dat zijn waarschijnlijk je longen die een beetje last krijgen van de grote hoeveelheden koude lucht die naar binnen komt. Toevallig last van CARA?
Die steken heb ik soms ook, voornamelijk bij langere afstanden. Ik heb geen last van CARA en ook geen idee wat het wel kan zijn. Is er iets tegen te doen? Qua tempo las ik in een of ander blad, dat het het beste en het meest efficient is om op 60-70% van je kunnen te lopen.
__________________
Fingerspitzengefühl.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 13:50
combatguy
Avatar van combatguy
combatguy is offline
Die steek is een soort van kramp in je spier op de plaats waar de steek zit.Je moet dan ook zorge dat je genoeg zuurstof binnenkrijgt omdat je spieren continu zuurstof vereisen en als dat niet gebeurt kan dan die kramp onstaan.
__________________
May the force be with you...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 13:54
combatguy
Avatar van combatguy
combatguy is offline
En 5 km is trouwens heleaal niet veel je,je kunt ook met 2.5 km beginnen dat loopt lekkerder,je loopt dan met een doel om die 5 km te lopen.En met tijd kun je altijd smokkelen zeggen dat je half uur hebt gelopen maar in werelijkheid maar 25min en dat is helemaal nie zo veel.En met afstand kun je makkelijker opbouwen.
__________________
May the force be with you...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 15:06
Verwijderd
Citaat:
combatguy schreef op 26-03-2004 @ 14:54:
En 5 km is trouwens heleaal niet veel je,je kunt ook met 2.5 km beginnen dat loopt lekkerder,je loopt dan met een doel om die 5 km te lopen.En met tijd kun je altijd smokkelen zeggen dat je half uur hebt gelopen maar in werelijkheid maar 25min en dat is helemaal nie zo veel.En met afstand kun je makkelijker opbouwen.
Ik loop bijvoorbeeld heel langzaam.. Omdat ik ook maar korte beentjes heb duurt het ook nog langer.. dus voordat ik 1 km heb afgelegd lig ik al dood op de weg..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 17:09
Binatone
Avatar van Binatone
Binatone is offline
Ik heb niet alle replys hierboven gelezen dus sorry als het al ergens staat, maar ik heb het zo opgebouwd:

week 1, 2 keer per week. Beginnen met 1 min. hardlopen en dan 9 min. lopen (wel in een hoog tempo) en dat dan 4 blokken(of meer, ligt eraan hoe ver je wilt lopen) zeg maar.
week 2, 2 keer per week. 2 min. hardlopen en dan 8 min. lopen en dan dus weer 4 blokken.
week 3, 2 keer per week. 3 min. hardlopen en dan 7 min. lopen en weer 4 blokken.
enz..totdat je dus tussendoor niet meer hoeft te lopen.
Het duurt wel een tijd, maar dit heb ik van iemand van een loopschool gekregen dus ik neem aan dat ze er daar wel verstand van hebben
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 18:44
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
combatguy schreef op 26-03-2004 @ 14:54:
En 5 km is trouwens heleaal niet veel je,je kunt ook met 2.5 km beginnen dat loopt lekkerder,je loopt dan met een doel om die 5 km te lopen.En met tijd kun je altijd smokkelen zeggen dat je half uur hebt gelopen maar in werelijkheid maar 25min en dat is helemaal nie zo veel.En met afstand kun je makkelijker opbouwen.
Ik zie even niet in waarom dan afstand beter is dan tijd....immers tijd kun je heel precies meten hoor....met name als je van een laag conditieniveau gaat opbouwen is het handiger om met een minutenschema te werken. Dat kun je namelijk redelijk snel aanpassen, door bijvoorbeeld langer hard te lopen of korter te wandelen.
Als je uiteindelijk een behoorlijke tijd achtereen kunt lopen, kun je wat meer op afstand gaan letten. Voor sommige mensen is een halfuur achter elkaar lopen al n behoorlijke stap.
En als je langzamerhand dan uitbreidt naar bijvoorbeeld een uur of drie kwartier ofzo, dan kun je dan ns op afstanden gaan lopen...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 18:55
Ellàn
Avatar van Ellàn
Ellàn is offline
Wat leuk om dit allemaal te lezen.
Ik ben namelijk net vandaag begonnen met hardlopen (wow maar het is de bedoeling dat ik het twee keer per week volhou. Ik doe het samen met mijn vader en die heeft meer conditie dan ik heb... Ik heb in dat half uur meer gelopen dan gerend en het viel me nog best tegen
Ik moet eerst maar eens kijken of ik het wel wil blijven doen en daarna kan ik wel overgaan tot het kopen van (dure?) schoenen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 26-03-2004 @ 19:44:
Ik zie even niet in waarom dan afstand beter is dan tijd....immers tijd kun je heel precies meten hoor....met name als je van een laag conditieniveau gaat opbouwen is het handiger om met een minutenschema te werken. Dat kun je namelijk redelijk snel aanpassen, door bijvoorbeeld langer hard te lopen of korter te wandelen.
Als je uiteindelijk een behoorlijke tijd achtereen kunt lopen, kun je wat meer op afstand gaan letten. Voor sommige mensen is een halfuur achter elkaar lopen al n behoorlijke stap.
En als je langzamerhand dan uitbreidt naar bijvoorbeeld een uur of drie kwartier ofzo, dan kun je dan ns op afstanden gaan lopen...
eens.. voor mij is 5 minuten al goed

nou, ik ga zo voor de laatste keer deze week. Gun mezelf rust het weekend.
Heb met mn mama gepraat en we gaan schoenen voor mij kopen.. goede.. ik had eerst zoiets van: eerst eens kijken of ik het wel volhoud.. maar dat lukt dus, en ik ben niet van plan te stoppen.. heb wel even momenten gehad van: ik kap ermee, maar ik heb doorgezet en dat maakt me ook weer trots

succes iedereen iig die begint met lopen
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 20:25
Verwijderd
Ik heb wel pijn met rennen en ook zonder rennen. Mn zusje zei dat t mijn buikspiertjes waren en snoopy zei dat dat best wel eens zou kunnen, aangezien je meer je buikspieren bij hardlopen gebruikt dan bij situps..

Vind persoonlijk de eerste paar minuten hardlopen, maar vooral ook de eerste minuut lopen na het hardlopen het zwaarst.. terwijl ik vroeger altijd blij was dat ik weer kon lopen.. het is niet alleen de overgang van t ritme, maar ook ineens voel ik veel meer als ik weer ga lopen..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 20:36
karo'ke
Avatar van karo'ke
karo'ke is offline
as ge vb een afstand in gedachte houd en ge wilt die echt bereike gaat da veel gemakkelijker
en as ge me 2 ofzo gaat lope houd ge da ook langer vol
veel suc-6 in elk geval
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 20:37
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 26-03-2004 @ 19:57:
eens.. voor mij is 5 minuten al goed

nou, ik ga zo voor de laatste keer deze week. Gun mezelf rust het weekend.
Heb met mn mama gepraat en we gaan schoenen voor mij kopen.. goede.. ik had eerst zoiets van: eerst eens kijken of ik het wel volhoud.. maar dat lukt dus, en ik ben niet van plan te stoppen.. heb wel even momenten gehad van: ik kap ermee, maar ik heb doorgezet en dat maakt me ook weer trots

succes iedereen iig die begint met lopen
Nou 5 minuten is zo gek nog niet hoor....bovendien zul je vast wel merken dat je straks vooruitgaat. Ik vind t knap dat je t zo in je eentje volhoudt.... zelf had ik wel een groep nodig.
Alleen op t moment heb ik gewoon wat te weinig tijd om te lopen, maar dat gaat wel weer komen...

Kweet niet of je die schoenen al hebt gekocht, maar zorg dat je naar een zaak gaat waar ze je goed advies kunnen geven. Er zijn wel een aantal hardloopspecialisten in Nederland (o.a. Runnersworld en Run2day). Die kunnen je vaak beter helpen dan in de gemiddelde sportzaak, omdat ze alleen maar met lopers werken.

Trouwens een paar naadloze sokken is ook geen slechte investering om blaren te voorkomen...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 20:45
MickeyV
MickeyV is offline
Foei toch, Chaucus. Hardlopers doodlopers. Dat weet je best. Ik heb het één keer geprobeerd: ik houd het liever bij Caesar.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 27-03-2004 @ 21:37:
Nou 5 minuten is zo gek nog niet hoor....bovendien zul je vast wel merken dat je straks vooruitgaat. Ik vind t knap dat je t zo in je eentje volhoudt.... zelf had ik wel een groep nodig.
Alleen op t moment heb ik gewoon wat te weinig tijd om te lopen, maar dat gaat wel weer komen...

Kweet niet of je die schoenen al hebt gekocht, maar zorg dat je naar een zaak gaat waar ze je goed advies kunnen geven. Er zijn wel een aantal hardloopspecialisten in Nederland (o.a. Runnersworld en Run2day). Die kunnen je vaak beter helpen dan in de gemiddelde sportzaak, omdat ze alleen maar met lopers werken.

Trouwens een paar naadloze sokken is ook geen slechte investering om blaren te voorkomen...
Dank je.
Had vandaag echt weer zin in hardlopen, dat zakte wat af, maar heb nu ook weer zin. Ik kan maar beter niet gaan, maar misschien kan ik morgen de verleiding echt niet weerstaan en ga ik toch tegen mn belofte in
Maarja, dat zien we dan wel weer

Nee, heb ze niet gekocht. Waar zitten deze zaken dan?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 12:09
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Chimera schreef op 24-03-2004 @ 13:02:
Ik heb die steken ook, dat zijn waarschijnlijk je longen die een beetje last krijgen van de grote hoeveelheden koude lucht die naar binnen komt. Toevallig last van CARA?
uhm, naar mijn weten bestaat CARA niet officieel meer
maar goed, dat met de hoeveelheden koude lucht heeft iedereen wel, volgens mij. al heb ik het als ik naar mezelf kijk wel meer dan iemand die geen astma heeft (wat ik dus wel heb)

@Loontjuh: die ademhaling, dat heb ik ook - ik ga er ook heel erg op letten en ben na een tijdje volledig de controle kwijt. is in feite hyperventilatie. daarom is het ook goed om in het begin hardlopen en wandelen of te wisselen, zodat je die controle over je ademhaling houdt....
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Vanavond ga ik saaien #1410
Edelweiss
500 14-06-2011 20:18
Lichaam & Gezondheid Hardlooptopic #6
Larry Flint
500 08-04-2009 09:40
Lichaam & Gezondheid hardlopen - beginnen
Fleurop
100 29-01-2007 14:55
Vrije tijd conditie trainen
knijtert!
9 14-07-2004 20:22
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic #16!!!
Snufje
310 06-10-2003 20:09
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic #5!
Snufje
200 23-09-2002 20:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.