Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2005, 14:53
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Sleeves schreef op 31-05-2005 @ 15:34 :

Bij cultuur en maatschappij heb je het volgens mij alleen nodig als je ook economie volgt, dus kunnen ze het niet gewoon zo doen, dat als je economie hebt gekozen dat je dan verplicht wiskunde A1 d'r bij krijgt, en als je geen economie hebt gekozen dan niet.
De wiskunde die CM'ers krijgen is inderdaad niet zo uitgebreid dat je er later iets mee kan lijkt me, ik vraag me al af wat ik later aan wiskunde A12 zal hebben.
Oeh, deden ze dat maar, dan had ik nu geen wiskunde hebben moeten hebben (vage formulering) Het wordt ook wel aangeraden om economie te doen, maar ik heb het niet gekozen en geen moment spijt van gehad
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2005, 16:10
Verwijderd
Citaat:
JasperKoekie schreef op 31-05-2005 @ 14:53 :
Maar bij Cultuur en maatschappij dan? en een vervolg in bijvoorbeeld Journalistiek
Journalistiek is geen WO-opleiding. Het VWO zou moeten opleiden tot het volgen van een WO-opleiding. Maar voor veel studies die je kunt doen met CM heb je vaak ook wat (simpele) wiskunde nodig. Zonder wiskunde A1 wordt die simpele wiskunde toch wel lastig.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:10
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
JasperKoekie schreef op 31-05-2005 @ 14:53 :
Maar bij Cultuur en maatschappij dan? en een vervolg in bijvoorbeeld Journalistiek
1. Algemene ontwikkeling
2. Je zal het in je studie toch wel op een manier nodig hebben. Bij bijna alle studie's. Dat dat dan bij een echte talenstudie anders is is een ander verhaal.

Denk dat je voor Journalistiek absoluut wel enig wiskundige inzichten moet hebben. Al is het alleen maar om gegevens te kunnen interpreteren. (met name iets tatistiek achtige dingen)

Het is natuurlijk wel zo dat je bepaalde dingen echt niet nodig zal hebben, maar het is ook een inzicht en die dingen kan je weer nodig hebben om andere stukjes van de wiskunde te snappen die wel nodig zijn.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:38
Verwijderd
Wiskunde is een goede oefening voor analytisch denken, iets dat je bij maatschappelijke profielen ook profijt aan kunt hebben.
En je zegt nu wel vol vertrouwen dat je er nooit mee te maken zult hebben, maar zeg nooit nooit. Mocht journalistiek bijvoorbeeld niet voor je uitpakken, wat dan? Tuurlijk kan je doorblijven zoeken in die richting tot je iets vindt, dat je aanspreekt, maar stel dat dat er niet is? Ben jij dan even blij dat je nog een vak als wiskunde hebt, dat je iets veelzijdiger maakt
Ik spreek overigens uit ervaring, ik was er zo van overtuig dat Informatica de studie voor mij zou zijn... sigh, dat viel tegen en ben ik even blij dat ik nog economie gevolgd heb, dat ik wel kan gebruiken voor m'n vervolgstudie
Dat neemt niet weg dat ik tot op de dag van vandaag nog steeds spijt heb van het feit dat ik geen Biologie in m'n pakket had, want een studie in de richtin van de geneeskunde zou me ook prima hebben gestaan achteraf
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:58
Verwijderd
Citaat:
JasperKoekie schreef op 31-05-2005 @ 14:53 :
Maar bij Cultuur en maatschappij dan? en een vervolg in bijvoorbeeld Journalistiek
Ik doe de lerarenopleiding Engels. Geen wiskunde benodigd, zou je denken. Maar ja, zodra je al een grafiekje van een of ander lullig testje moet maken, heb je al een basale kennis van wiskunde nodig (welke grafieksoort is het duidelijkst?). En als je dan als voorbereidend praktijkonderzoek een enquete doet, ja, dan heb je natuurlijk helemaal een probleem als je geen wiskunde hebt gehad...
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 20:31
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
DutchECK schreef op 31-05-2005 @ 17:58 :
Ik doe de lerarenopleiding Engels. Geen wiskunde benodigd, zou je denken. Maar ja, zodra je al een grafiekje van een of ander lullig testje moet maken, heb je al een basale kennis van wiskunde nodig (welke grafieksoort is het duidelijkst?). En als je dan als voorbereidend praktijkonderzoek een enquete doet, ja, dan heb je natuurlijk helemaal een probleem als je geen wiskunde hebt gehad...
gelukkig hangt je cijfer dan ook niet zoveel af van die ene vraag met de grafiek?

maarja wiskunde is de enige vak die iedereen hoort te krijgen (vind ik)
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 00:43
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Schoenveter schreef op 30-05-2005 @ 14:30 :
Daar ben ik het wel helemaal mee eens. Beta's moeten gewoon meer alfa-vakken krijgen!
Ok, ik moet toegeven dat ik bij deze opmerking ben gestopt met lezen. Ik vind het maar al terecht dat er meer beta verplichtingen zijn bij niet beta gerichte scholieren. Beta's krijgen ook best wel wat vakken voor de kiezen waar ze niet voor kiezen (bijv, in mijn tijd, verplicht Nederlands en Engels. Op zich vond/vind ik dat heel erg terecht, maar ik ben best wel een dislect en zou t dus ook best graag hebben laten vallen, maar dat kon niet.
Nu gaan mensen opeens klagen dat ze verplicht wiskunde krijgen??? Totaal onterecht, misschien is t wel net zo belangrijk als Nederlands. Je moet toch wel weten of je loon goed is opgeteld, of je niet te veel betaald voor je boodschappen etc etc. Dat soort dingen zijn toch allemaal Wiskunde.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 06:43
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
Schoenveter schreef op 30-05-2005 @ 14:30 :
Daar ben ik het wel helemaal mee eens. Beta's moeten gewoon meer alfa-vakken krijgen!
Alsof we nog niet genoeg tijd kwijt zijn met Literatuur, Frans, Duits, Nederlands, CKV/CKV, Maatschappijleer. Overigens was ik emt zowel Fa1 als Du1 3 jaar bezig op het VWO.

Citaat:
DutchECK schreef op 31-05-2005 @ 17:58 :
Ik doe de lerarenopleiding Engels. Geen wiskunde benodigd, zou je denken. Maar ja, zodra je al een grafiekje van een of ander lullig testje moet maken, heb je al een basale kennis van wiskunde nodig (welke grafieksoort is het duidelijkst?). En als je dan als voorbereidend praktijkonderzoek een enquete doet, ja, dan heb je natuurlijk helemaal een probleem als je geen wiskunde hebt gehad...
IUk vind dit eigenlijk wel veel zeggen. Je hebt op veel alfa-studies waarvan je het niet zou denken toch wel die wiskunde nodig. Als VWO scholier ben je er misschien niet van bewust, maar als je eenmaal studeert zul je het wel ontdekken.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 08:49
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
JasperKoekie schreef op 31-05-2005 @ 14:53 :
Maar bij Cultuur en maatschappij dan? en een vervolg in bijvoorbeeld Journalistiek
Dan moet je je klasgenoten verplichten E&M te gaan doen omdat ze bijv. sociologie of pedagogiek willen doen. Succes.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 08:54
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Keith schreef op 01-06-2005 @ 07:43 :
Alsof we nog niet genoeg tijd kwijt zijn met Literatuur, Frans, Duits, Nederlands, CKV/CKV, Maatschappijleer. Overigens was ik emt zowel Fa1 als Du1 3 jaar bezig op het VWO.
Aanvulling: KCV, Kunstbeschouwing en ANW

Citaat:
Keith schreef op 01-06-2005 @ 07:43 :
IUk vind dit eigenlijk wel veel zeggen. Je hebt op veel alfa-studies waarvan je het niet zou denken toch wel die wiskunde nodig. Als VWO scholier ben je er misschien niet van bewust, maar als je eenmaal studeert zul je het wel ontdekken. .
Misschien moet je sommige mensen toch maar hun hoofd laten stoten? Al zadel je de universiteiten en HBO's dan op met een probleem.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 09:46
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Narekenen of je genoeg loon krijgt kun je wel denk ik, omdat je op de basisschool en in de brugklas (en 2e/3e klas) als het goed is ook wiskunde hebt gehad.
In de brugklas en 2e/3e klas moet wiskunde daarom verplicht zijn, want dat is je basiskennis.

Ik wil uiteindelijk pabo gaan doen en daar krijg je ook wel gecijferdheid heb ik gehoord, maar je schijnt niks aan wiskunde A12 of wat dan ook te hebben omdat het helemaal back to basic gaat. Dan heb je er toch niks aan dat je weet hoe je dingen in je rekenmachine in moet voeren? (want dat is wiskunde A1 voor het grootste gedeelte, goed overweg kunnen met de GR)
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 10:01
Verwijderd
Citaat:
Sleeves schreef op 01-06-2005 @ 10:46 :
Narekenen of je genoeg loon krijgt kun je wel denk ik, omdat je op de basisschool en in de brugklas (en 2e/3e klas) als het goed is ook wiskunde hebt gehad.
In de brugklas en 2e/3e klas moet wiskunde daarom verplicht zijn, want dat is je basiskennis.

Ik wil uiteindelijk pabo gaan doen en daar krijg je ook wel gecijferdheid heb ik gehoord, maar je schijnt niks aan wiskunde A12 of wat dan ook te hebben omdat het helemaal back to basic gaat. Dan heb je er toch niks aan dat je weet hoe je dingen in je rekenmachine in moet voeren? (want dat is wiskunde A1 voor het grootste gedeelte, goed overweg kunnen met de GR)
Ja, als het aan mij ligt wordt wiskunde A1 weer gewoon wiskunde in plaats van grafische rekenmachinevaardigheid A1.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Global schreef op 31-05-2005 @ 21:31 :
gelukkig hangt je cijfer dan ook niet zoveel af van die ene vraag met de grafiek?

maarja wiskunde is de enige vak die iedereen hoort te krijgen (vind ik)
Als je een onduidelijk onderzoek hebt, dan krijg je wel mooi een onvoldoende. Het is dus wel zo makkelijk om die grafiekjes even goed op papier te zetten.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 18:59
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
JasperKoekie schreef op 30-05-2005 @ 13:12 :
10 jaar geleden konden mensen zelf de vakken kiezen, als ik dat zou mogen doen dan had ik nooit maar dan ook nooit wiskunde gekozen... Ik kan dat gewoon niet, dus ik zal ook nooit verder gaan in de wiskunde, waarom staat zo'n vak dan in het algemene deel? Ik vind dat wiskunde een keuzevak moet worden voor de m-profielen, de n-profilen zijn exacter en kunnen daarom niet zonder wiskunde. Maar alles wat ik in 4, 5 en 6V aan wiskunde heb geleerd zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit meer gebruiken. Wiskunde moet naar mijn mening echter wel in de eerste 3 jaren gegeven worden omdat men daar nog spreekt van een basis... Wat vinden jullie?
Als je E&M doet lijkt me wel waarschijnlijk dan ook een economische studie daarna doet. Bij economie is wiskunde toch erg belangrijk. Dat heb ik zelf gemerkt. Ik heb E&M gedaan en doe nu Economie. Ik had zelfs wiskunde b1 genomen en ik ben echt blij dat ik dat heb gedaan want daar heb ik heel veel profijt van gehad. Alle stof die behandeld was op de middelbare school werd toen op de uni eventjes in 1 week herhaald. Ik denk dat het dan ook gewoon niet te doen is als je helemaal geen wiskunde heb gekozen. En bij C&M.. ik vind niet dat ze mogen klagen want het was volgens mij ook maar 1uur in de week ofzo
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 10:26
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 01-06-2005 @ 01:43 :

Nu gaan mensen opeens klagen dat ze verplicht wiskunde krijgen??? Totaal onterecht, misschien is t wel net zo belangrijk als Nederlands. Je moet toch wel weten of je loon goed is opgeteld, of je niet te veel betaald voor je boodschappen etc etc. Dat soort dingen zijn toch allemaal Wiskunde.
Ja, maar dat leren we toch echt niet, hoor... Dat is rekenen en dat hoor je op de basisschool te krijgen, maar ik heb dat soort dingen nooit gekund Maar bij wiskundea1 krijg je rijen en kansberekening. Dat zijn toch dingen die je waarschijnlijk niet echt vaak meer nodig zult hebben als je een talenstudie zult gaan doen. Oké, kansberekening nog welooit, misschien... Maar dat kon ik wel

Maar met je loon en zo, dat leer je dus echt niet bij wiskunde. Zou wel handig zijn geweest


@Moon: Ja, dat dacht ik eerst ook. Hoera, één uur wiskunde! Nou, ik had liever drie uur wiskunde gehad, want in dat ene uur probeerden ze zoveel stof te stoppen dat het echt hopeloos was. We hadden altijd haast en ik kon het tempo echt niet bijhouden
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 09:51
JasperKoekie
JasperKoekie is offline
Citaat:
DutchECK schreef op 31-05-2005 @ 17:58 :
Ik doe de lerarenopleiding Engels. Geen wiskunde benodigd, zou je denken. Maar ja, zodra je al een grafiekje van een of ander lullig testje moet maken, heb je al een basale kennis van wiskunde nodig (welke grafieksoort is het duidelijkst?). En als je dan als voorbereidend praktijkonderzoek een enquete doet, ja, dan heb je natuurlijk helemaal een probleem als je geen wiskunde hebt gehad...
Ik begrijp dat je wel wiskunde nodig hebt maar dat gedoe met grafieken ed, dat leer je toch voor het studiehuis, dus die kennis heb je dan al, ik denk dat je de wiskunde uit studiehuis (A1) echt nooit meer terug zal zien, ik noem maar: kansberekening, logaritmen...
__________________
Last van een vietnamsyndroom
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 09:52
Verwijderd
Citaat:
JasperKoekie schreef op 03-06-2005 @ 10:51 :
Ik begrijp dat je wel wiskunde nodig hebt maar dat gedoe met grafieken ed, dat leer je toch voor het studiehuis, dus die kennis heb je dan al, ik denk dat je de wiskunde uit studiehuis (A1) echt nooit meer terug zal zien, ik noem maar: kansberekening, logaritmen...
Ja, de logaritmische schaal kom je echt nóóit tegen bij grafieken.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 09:56
JasperKoekie
JasperKoekie is offline
Ik blijf bij mijn standpunt dat Wiskunde A1 nutteloos is voor iemand die een taal oid wil studeren, dus zeg ik maak er een keuzevak van en noem het "Wegwijs met de GRM"
__________________
Last van een vietnamsyndroom
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 11:07
Joyceb
Joyceb is offline
Citaat:
JasperKoekie schreef op 03-06-2005 @ 10:56 :
Ik blijf bij mijn standpunt dat Wiskunde A1 nutteloos is voor iemand die een taal oid wil studeren, dus zeg ik maak er een keuzevak van en noem het "Wegwijs met de GRM"
Helaas weten de meeste mensen in de 4e/5e klas nog niet wat ze willen doen, en zorg je ervoor dat als het een keuzevak is, de keuze nog meer beperkt is dan het bij CM al is.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 12:18
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 03-06-2005 @ 12:07 :
Helaas weten de meeste mensen in de 4e/5e klas nog niet wat ze willen doen, en zorg je ervoor dat als het een keuzevak is, de keuze nog meer beperkt is dan het bij CM al is.
Wat bedoel je met dat laatste? Qua opleidingen of zo?

Mja, de vraag is of dat wat uitmaakt. Heel veel opleidingen kun je in principe ook met CM doen, al is het vaak handiger als je wiskundea1(2) hebt. Maar als je wiskunde uit dat profiel schrapt en er een keuzevak van maakt, dan zullen er nog steeds wel mensen zijn die dat profiel kiezen mét wiskunde, of gewoon zonder wiskunde. En dat zullen dan wel mensen zijn zoals ik, die alle wiskunde het liefst gewoon mijden

Hm.. Nee, want dan zit je weer met dat basiskennis en algemene ontwikkeling en zo. Van mij mogen ze van wiskundea1 gewoon een vak maken dat je alleen in de vierde doet en dat dan verplicht is, en dat je dan later wiskundea12 erbij mag kiezen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 18:04
Joyceb
Joyceb is offline
Ik denk dat universiteiten wel een basisniveau wiskunde willen hebben; en dus voor studies wiskunde A verplicht zullen maken.
(zelfde verhaal met bijvoorbeeld Van der Hoeven die Natuurkunde 1 uit NG wil gooien; en Geneeskunde studies al hebben aangekondigd dat de kans groot is dat de Na1 verplicht zullen stellen).

Ik denk dat het dus goed is om wiskunde A verplicht in het profiel te houden. Een basis wordt gelegd die in de toekomst van pas kan komen.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 18:05
Joyceb
Joyceb is offline
Overigens bedoelde ik inderdaad qua opleidingen; ik heb het idee dat je met CM nou niet het grootste aantal opleidingen kan doen (vergeleken met de andere profiellen) als je geen keuzevakken heb gevolgd zoals economie.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Joyceb schreef op 03-06-2005 @ 19:04 :
Ik denk dat universiteiten wel een basisniveau wiskunde willen hebben; en dus voor studies wiskunde A verplicht zullen maken.
(zelfde verhaal met bijvoorbeeld Van der Hoeven die Natuurkunde 1 uit NG wil gooien; en Geneeskunde studies al hebben aangekondigd dat de kans groot is dat de Na1 verplicht zullen stellen).

Ik denk dat het dus goed is om wiskunde A verplicht in het profiel te houden. Een basis wordt gelegd die in de toekomst van pas kan komen.
Van der Hoeven heeft met haar intelligent design-flater al bewezen incompetent te zijn. Ik snap eerlijk gezegd niet dat er nog geen motie van wantrouwen tegen haar is ingediend. Natuurkunde uit NG is natuurlijk belachelijk.

Overigens vind ik dat wiskunde B1 voor alle profielen verplicht moet zijn. Wiskunde is al zodanig uitgekleed dat het weinig meer voorstelt en het dus voor iedereen verplicht moet zijn. Verder zouden ze dan wel een wiskunde C mogen invoeren voor de intelligente cq. gemotiveerde leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 18:13
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-06-2005 @ 19:09 :

Overigens vind ik dat wiskunde B1 voor alle profielen verplicht moet zijn. Wiskunde is al zodanig uitgekleed dat het weinig meer voorstelt en het dus voor iedereen verplicht moet zijn. Verder zouden ze dan wel een wiskunde C mogen invoeren voor de intelligente cq. gemotiveerde leerlingen.
Daar heb je wel gelijk in, maar veel mensen vinden wiskunde B echt moeilijk en dat is het ook. Wiskunde A12 gaat me goed af maar als ik dan kijk wat je moet kunnen/kennen als je wiskunde B hebt, daar moet ik echt niet aan denken, veels te moeilijk. Als je wiskunde B verplicht invoert gaan er denk ik heeeeel veel mensen zakken op wiskunde.
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 18:18
Joyceb
Joyceb is offline
Daar ben ik het niet mee eens, wiskunde B1 en 2 zouden nog eerder samengevoegd kunnen worden en gelden voor beide N-profiellen.

Teveel mensen zullen afvallen/zakken op wiskunde, terwijl ze het niet echt nodig hebben. Dan kunnen M'ers zich beter richten op wat de studies die aansluiten bij dat profiel vragen; wiskunde met statistiek etc.

Overigens vind ik dat scheikunde 1 en scheikunde 2 één vak moeten worden; het verschil tussen die twee is miniem en scheikunde 2 is ook niet echt moeilijker ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 19:14
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Schoenveter schreef op 30-05-2005 @ 14:29 :
Ik vind dat wiskunde er zeker wel bij hoort, ook bij een C&M-profiel. Dat je er slecht in bent vind ik geen goede reden om te zeggen: we halen het uit het profiel. Heel veel praktisch nut zal wiskunde waarschijnlijk niet hebben in het dagelijks leven, maar het is ook een soort inzicht dat je krijgt. En aan dat inzicht heb je wel degelijk iets.

Zelf doe ik C&M met Wiskunde B1. Beetje apart, ik weet het. Simpelweg omdat ik vond dat er bij C&M weinig wiskunde in het pakket zit. Wiskunde A1 bijvoorbeeld is heel miniem. Wil je zelfs dat helemaal wegstrepen?
Dat inzicht valt volgens mijn leraren ook te verkrijgen zijn via talen. Zeker Grieks en Latijn aangezien dat ook een soort puzzelen met regeltjes is.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 19:45
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Lotte schreef op 03-06-2005 @ 20:14 :
Dat inzicht valt volgens mijn leraren ook te verkrijgen zijn via talen. Zeker Grieks en Latijn aangezien dat ook een soort puzzelen met regeltjes is.
nee, grammatica ed is toch wel heel anders dan wiskunde
daarbij, als zelfs A1 uit C&M wordt gehaald, kunnen die mensen al helemaal uit weinig studies kiezen
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 03-06-2005 @ 20:14 :
Dat inzicht valt volgens mijn leraren ook te verkrijgen zijn via talen. Zeker Grieks en Latijn aangezien dat ook een soort puzzelen met regeltjes is.
Ik houd van wiskunde én van talen, maar IMHO is het oplossen van een wiskundeprobleem totaal anders dan een vertaalprobleem. Vertaalproblemen vragen om interpretatie en structurering, wiskundeproblemen meer om een soort 'hardwarematig' inzicht.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Sleeves schreef op 03-06-2005 @ 19:13 :
Daar heb je wel gelijk in, maar veel mensen vinden wiskunde B echt moeilijk en dat is het ook. Wiskunde A12 gaat me goed af maar als ik dan kijk wat je moet kunnen/kennen als je wiskunde B hebt, daar moet ik echt niet aan denken, veels te moeilijk. Als je wiskunde B verplicht invoert gaan er denk ik heeeeel veel mensen zakken op wiskunde.
Kwestie van meer tijd er in steken. Vroeger hadden scholieren geen 26 bijbaantjes en dat is ook nergens voor nodig.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 23:37
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-06-2005 @ 22:34 :
Kwestie van meer tijd er in steken. Vroeger hadden scholieren geen 26 bijbaantjes en dat is ook nergens voor nodig.
Sommige mensen kunnen het echt niet, net zo als er anderen zijn die geen talen kunnen. Vind dit wel erg makkelijk gedacht.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 23:42
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Ieke schreef op 04-06-2005 @ 00:37 :
Sommige mensen kunnen het echt niet, net zo als er anderen zijn die geen talen kunnen. Vind dit wel erg makkelijk gedacht.
Sommige mensen zijn ook gewoon dom.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 23:52
Verwijderd
'Mensen die geen talen kunnen', dat zijn bijna altijd mensen die gewoon hun woordjes niet leren.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 02:54
reno
reno is offline
Het is weer duidelijk hoor.
Weten jullie wat, beste Betamensjes? Ik geef jullie een woordenboek Latijn-Nederlands, en jullie vertalen tien regels uit de Aeneas. Veel plezier.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 09:08
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
perseus schreef op 04-06-2005 @ 00:52 :
'Mensen die geen talen kunnen', dat zijn bijna altijd mensen die gewoon hun woordjes niet leren.
Als jij dat gelooft moet je dat vooral doen.
Ik denk dat iedereen zijn sterkere en zwakkere punten heeft en het is wel vrij lullig mensen behoorlijk zware wiskunde te verplichten terwijl ze daar niet goed in zijn. Beetje wiskunde dienen ze wel te krijgen, vind ik normaal.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 09:44
Verwijderd
Ja, ik weet het zelfs zeker. Wat mensen betreft die dyslexie of faalangst hebben is het wat anders, maar de meeste mensen die zeggen dat ze geen talen kunnen zeuren gewoon en leren hun woordjes niet goed. Niemand maakt mij wijs dat een normale bèta op het vwo die nou eenmaal iets minder goed is in talen geen talen kan. Dat is gewoon luiheid of arrogantie.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 10:20
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 03-06-2005 @ 20:45 :
nee, grammatica ed is toch wel heel anders dan wiskunde
daarbij, als zelfs A1 uit C&M wordt gehaald, kunnen die mensen al helemaal uit weinig studies kiezen
Maar de vraag is dus of dat erg is Dat is dan toch je eigen keuze?

Ik wist van te voren dat ik met mijn profiel erg weinig studies kon gaan doen (CM met Aardrijkskunde), maar dat vond ik juist wel prettig want dan had ik minder om uit te kiezen

En Mephostophilis, waarom zou je in godsnaam wiskundeB verplicht gaan stellen? Een hoop mensen hebben dat toch niet echt nodig voor hun vervolgstudie en bovendien vinden veel mensen het gewoon veel te moeilijk. Dat is geen kwestie van tijd erin stoppen, sommige dingen kun je en andere dingen kun je niet. Als wiskundeB verplicht was geweest, had ik havo moeten doen, terwijl ik toch op zich best het vwo aankan. Ik ben goed in dingen uit mijn hoofd leren en ik vind talen leuk, daarmee kun je best naar de universiteit gaan. Maar ik ben gewoon niet goed in wiskunde, het lukt me al niet om de meest eenvoudige som uit te rekenen (oké, 3+5 gaat nog net, maar zodra het boven de tien is pak ik er een rekenmachine bij). Dat is geen kwestie van er meer tijd in stoppen, want dat heb ik op de basisschool al veel gedaan. Ik kán het gewoon niet. Net zoals sommige mensen niet goed zijn in talen, maar wel geniaal in natuurkunde of zo. Die mogen toch ook gewoon VWO doen?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 11:56
IvdSangen
IvdSangen is offline
Citaat:
nee, grammatica ed is toch wel heel anders dan wiskunde
daarbij, als zelfs A1 uit C&M wordt gehaald, kunnen die mensen al helemaal uit weinig studies kiezen
Vreemd dat iedereen denkt dat wiskunde en taal zo verschillend zijn. Taal is wiskundig gedefinieerd object, net zoals grammatica. Ik denk dat de goede wiskunde leerlingen veel beter de structuur van de grammatica doorhebben dan de andere leerlingen. Woordjes leren hoort er inderdaad bij en daar had ik nooit zin in, vandaar dat ik Latijn en Grieks heb laten vallen. Gewoon luiheid, maar zeker niet omdat ik het niet kon.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:19
Verwijderd
Citaat:
reno schreef op 04-06-2005 @ 03:54 :
Het is weer duidelijk hoor.
Weten jullie wat, beste Betamensjes? Ik geef jullie een woordenboek Latijn-Nederlands, en jullie vertalen tien regels uit de Aeneas. Veel plezier.
Wat is het toch leuk om een multitalentje te zijn

[Bovendien: zo moeilijk is de Aeneis ook weer niet. Taal is een communicatiemiddel: Vergilius schreef niet om zijn lezers intellectueel uit te dagen, maar als kunst of als vermaak. Bètaproblemen zijn soms wel voor het 'competitieve' element gemaakt.]

Laatst gewijzigd op 04-06-2005 om 12:24.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:43
mar87
mar87 is offline
nou wiskunde is zeker nuttig als je E&M doet. Ik doe nu Accountancy/Bedrijfseconomie en zonder wiskunde op de havo was 't niet erg gemakkelijk geworden. Wiskunde B1 was nog handiger geweest ipv Wiskunde A1,2, dat stelt ook weinig voor.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 04-06-2005 @ 13:19 :
Wat is het toch leuk om een multitalentje te zijn

[Bovendien: zo moeilijk is de Aeneis ook weer niet. Taal is een communicatiemiddel: Vergilius schreef niet om zijn lezers intellectueel uit te dagen, maar als kunst of als vermaak. Bètaproblemen zijn soms wel voor het 'competitieve' element gemaakt.]
Waar haal je dat vandaan? Het was juist in het milieu van Vergilius heel belangrijk voor dichters om veel kennis en taalvaardigheid te laten zien in poëzie. In onze tijd worden mensen die veel pronken met kennis en taalvaardigheid vaak gezien als arrogant, maar in die tijd wekte het veel bewondering op. Het publiek, de gegoede burgerij en de politici, was namelijk vrij goed geschoold, bijna iedereen met een béétje reputatie had wel een opleiding in welsprekendheid of literatuur genoten. Ook Vergilius verwachtte bepaalde dingen van zijn lezer, zoals bijvoorbeeld het hebben van veel literaire kennis van bijvoorbeeld de werken van Homeros, want als er een werk is waarin veel indirect wordt gerefereerd aan de Odyssee is het wel de Aeneïs. Heel veel kleine passages van de Aeneïs zijn varianten op passages uit de Odyssee, veel van die verwijzingen naar de Odyssee worden tegenwoordig alleen nog opgemerkt door mensen met heel veel kennis van bijvoorbeeld de Odyssee. Pak maar eens een vertaling van d'Hane-Scheltema en zie hoeveel voetnoten er staan over verwijzingen die de meeste lezers niet op zouden merken. Waarschijnlijk zijn er trouwens nog veel meer verwijzingen aanwezig die wij gewoon niet op kunnen merken door een gebrek aan kennis, want relatief veel poëzie die in die tijd beroemd was is helaas niet aan ons overgeleverd.

Het competitieve element van literatuur schrijven was trouwens zeker in de Hellenistische periode érg belangrijk, denk maar eens aan de geleerden in Alexandrië en de standpunten van Callimachos aangaande literatuur en zijn problemen met Apollonios van Rhodos.

Taal is, zeker als je over kunst praat, niet alleen maar een communicatiemiddel.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:35
Verwijderd
Dat weet ik ook allemaal wel. Je moet als lezer de referenties snappen, maar het is niet de bedoeling dat je een half uur bezig bent met de structuur inzien van twee regels tekst - dat bedoelt reno natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:50
Verwijderd
Ja, maar er klopt geen hout van jouw stellingen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-06-2005 @ 19:09 :
Van der Hoeven heeft met haar intelligent design-flater al bewezen incompetent te zijn. Ik snap eerlijk gezegd niet dat er nog geen motie van wantrouwen tegen haar is ingediend. Natuurkunde uit NG is natuurlijk belachelijk.

Overigens vind ik dat wiskunde B1 voor alle profielen verplicht moet zijn. Wiskunde is al zodanig uitgekleed dat het weinig meer voorstelt en het dus voor iedereen verplicht moet zijn. Verder zouden ze dan wel een wiskunde C mogen invoeren voor de intelligente cq. gemotiveerde leerlingen.
Vraag, wát precies heb ik aan Wiskunde B1 voor de C&M-gerelateerde studies? Wat voor nut heeft het? Kan ik er iets mee? Nee. Dom plan dus, maar ik ben niets anders van je gewend.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 14:21
knir
Avatar van knir
knir is offline
Ook bij C&M heb je wiskunde nodig. Bij veel studies zit een deel statistiek, bijv. bij psychologie, een studie die toch redelijk populair is. Zonder enige basiskennis kan je niet verder of kom je in de problemen. En echt waar wiskunde a1 is zo makkelijk Ik heb ook geen aanleg voor wiskunde, heb er niks voor gedaan en toch een 7 op mn eindlijst. Dus gewoon even doorbikkelen hoor!
__________________
i am not a nugget
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 14:35
Flenya
Avatar van Flenya
Flenya is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 03-06-2005 @ 19:18 :

Overigens vind ik dat scheikunde 1 en scheikunde 2 één vak moeten worden; het verschil tussen die twee is miniem en scheikunde 2 is ook niet echt moeilijker ofzo.
Op havo is scheikunde ook één vak en niet gesplitst. Tenminste, dat is bij mij op school zo.

Ook ik vind het lachwekkend dat natuurkunde uit Natuur en gezondheid is gehaald... gelukkig krijg ik daar geen last van maar ik vind het wel dom eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 15:16
IvdSangen
IvdSangen is offline
Citaat:
Sylph schreef op 04-06-2005 @ 14:53 :
Vraag, wát precies heb ik aan Wiskunde B1 voor de C&M-gerelateerde studies? Wat voor nut heeft het? Kan ik er iets mee? Nee. Dom plan dus, maar ik ben niets anders van je gewend.
Een beetje gestructureerd denken leren. Dat leer je bij A1,2 in ieder geval niet.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 16:03
reno
reno is offline
Citaat:
Snees schreef op 04-06-2005 @ 13:19 :
Wat is het toch leuk om een multitalentje te zijn

[Bovendien: zo moeilijk is de Aeneis ook weer niet. Taal is een communicatiemiddel: Vergilius schreef niet om zijn lezers intellectueel uit te dagen, maar als kunst of als vermaak. Bètaproblemen zijn soms wel voor het 'competitieve' element gemaakt.]
Incorrect, maar dat heeft iemand anders al uitgelegd.

Mijn punt was dat er bij het beheersen van een taal veel meer komt kijken dan alleen woord- en grammaticakennis. En dat er ook nog moeilijke talen bestaan op het VWO. Als je het schoolniveau wilt opschroeven zou je net zo goed één klassieke taal verplicht kunnen stellen, als dat je Wiskunde (A dan wel B) verplicht stelt.
Maargoed. C&M-ers moeten niet zeiken, WiskundeA1 is belachelijk makkelijk. Hun examen bestaat uit dingen die ik begin 5e al heb gehad met A12, en die ik moeiteloos kan doen hoewel ik onvoldoende sta.

En of het nou nut heeft voor je studie? Kom op zeg. Ten eerste is een beetje Wiskunde voor iedereen handig, zowel voor je manier van denken als in de praktijk. En ten tweede bestaan er zoveel meer vakken die je ook niet nodig zult hebben bij je studie, alleen hoor ik daar niemand over want die zijn te makkelijk.

Ik heb E&M trouwens gekozen omdat ik vakken als Tekenen, Muziek en CKV onzin vind. Niet omdat ik Economie wil studeren (beurk) of niet creatief genoeg ben. Muziekmaken en tekenen kun je prima buiten schooltijd doen, doe ik ook gewoon. Ik krijg tenslotte toch ook geen schermlessen op school? Het niveau is bovendien ook nog eens dramatisch laag.
En CKV geeft eigenlijk al aan wat voor nietsnutten C&M doen: als je zogenaamd geinteresseerd bent in kunst hoor je 90% van wat je met CKV krijgt allang te weten. Daarnaast is CKV ook een debiel makkelijk vak, zoals alle C&M vakken overigens (hoewel ze natuurlijk wel hardstikke leuk zijn, ik heb zelf Frans2/Duits2 erbij genomen en Geschiedenis is mijn lievelingsvak).
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 19:15
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
reno schreef op 04-06-2005 @ 03:54 :
Het is weer duidelijk hoor.
Weten jullie wat, beste Betamensjes? Ik geef jullie een woordenboek Latijn-Nederlands, en jullie vertalen tien regels uit de Aeneas. Veel plezier.
Dank je. Ik zal het met veel plezier doen. Waarschijnlijk heb ik dan ook een behoorlijk cijfer voor mijn CE Latijn.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 19:27
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 04-06-2005 @ 11:20 :
Maar de vraag is dus of dat erg is Dat is dan toch je eigen keuze?

Ik wist van te voren dat ik met mijn profiel erg weinig studies kon gaan doen (CM met Aardrijkskunde), maar dat vond ik juist wel prettig want dan had ik minder om uit te kiezen
Nogmaals: hoe moet een derde klasser dat weten? En stel dat hij eindelijk weet wat ie leuk vindt, dat wil hij het laten valllen. Ik denk dat als pak em beet anderhalve klas dat zou doen, de school er echt niet blij mee is, aangezien ze dan in de eerste helft van de bovenbouw vakken geven die een groot percentage laat vallen.
Daarbij denk ik niet dat iemand die sociologie of psychologie wil gaan studeren, zit te wachten op een EM profiel. De spoeling wordt veel te dun voor een CM profiel zonder wiskunde: maar een klein percentage van de CM/ers van nu willen een kunstopleiding, of een taal/cultuurstudie gaan doen. Mensen wíllen misschien geen wiskunde meer, maar wat betreft beroepsperspectieven zal de overgrote meerderheid het toch wel bij bij het profiel kiezen (neem alleen al de psychologiestudenten..) en dus is er geen draagvlak voor een verandering van het profiel dat wiskunde een keuzevak moet maken.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 19:35
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
reno schreef op 04-06-2005 @ 17:03 :

Maargoed. C&M-ers moeten niet zeiken, WiskundeA1 is belachelijk makkelijk. Hun examen bestaat uit dingen die ik begin 5e al heb gehad met A12, en die ik moeiteloos kan doen hoewel ik onvoldoende sta.

En of het nou nut heeft voor je studie? Kom op zeg. Ten eerste is een beetje Wiskunde voor iedereen handig, zowel voor je manier van denken als in de praktijk. En ten tweede bestaan er zoveel meer vakken die je ook niet nodig zult hebben bij je studie, alleen hoor ik daar niemand over want die zijn te makkelijk.

Ik heb E&M trouwens gekozen omdat ik vakken als Tekenen, Muziek en CKV onzin vind. Niet omdat ik Economie wil studeren (beurk) of niet creatief genoeg ben. Muziekmaken en tekenen kun je prima buiten schooltijd doen, doe ik ook gewoon. Ik krijg tenslotte toch ook geen schermlessen op school? Het niveau is bovendien ook nog eens dramatisch laag.
En CKV geeft eigenlijk al aan wat voor nietsnutten C&M doen: als je zogenaamd geinteresseerd bent in kunst hoor je 90% van wat je met CKV krijgt allang te weten. Daarnaast is CKV ook een debiel makkelijk vak, zoals alle C&M vakken overigens (hoewel ze natuurlijk wel hardstikke leuk zijn, ik heb zelf Frans2/Duits2 erbij genomen en Geschiedenis is mijn lievelingsvak).
Kijk, dat is nou kort samengevat wat voorstanders van de wiskunde vinden.

Daarnaast kan ik (beta met geschiedenis en latijn, het liefst had ik ook duits2 erbij gekozen) me behoorlijk ergeren aan mensen die zo hoog opgeven van C&M. Maar omdat ik geen zin heb in die eeuwige discussie hou ik het er maar even op dat ik het volledig met je eens ben.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Weet niet wat ik moet doen
Ralnagor
8 10-03-2015 22:36
Studeren Vraag voor Natuurkunde-veteranen
midib
2 12-03-2011 19:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Plan kabinet voor reorganiseren onderwijs
T_ID
58 15-12-2010 23:14
Algemene schoolzaken studiehuis/ tweede fase- mening gevraagd
Verwijderd
32 08-09-2005 17:09
Algemene schoolzaken Dyslexie
Lotte
181 22-08-2004 15:06
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Sollicitatiebrief + CV
Balance
10 13-01-2004 20:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.