Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2004, 14:08
Verwijderd
Ik heb morgen een sk-herkansing en 'k ben 't spoor bijster.. Kan iemand even kijken of dit klopt?

- reactie tussen sterk zuur en sterke base: alle H+ worden afgestaan/opgenomen. Reactie is aflopend

- reactie tussen sterk z of b met zwakke z of b: idem?

- reactie tussen 1 zwak zuur en 1 zwakke base: Als de z en b links van de pijl sterker zijn dan de z en b rechts van de pijl, verloopt de reactie. Hierbij wordt altijd 1 H+ afgestaan? De reactie is aflopend?

en dan vraag ik me af hoe dit dan kan?:
CH3COOH(aq) + H2O(l) ---> H3O+(aq) + CH3COO-(aq)
<---
Hoe kan dit dan reageren? ze zijn allebei zwak, en ch3ooh staat ten opzichte van h2o linksonder zodat de reactie volgens een stukje verderop in mijn boek niet verloopt. En toch beweren ze dat dit klopt.. Is een reactie met water een uitzondering? Geldt daar altijd dat een zwak zuur of zwakke base altijd 1 H+ afstaat/opneemt en er een evenwichtsreactie ontstaat?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2004, 15:22
sdekivit
sdekivit is offline
en dan vraag ik me af hoe dit dan kan?:
CH3COOH(aq) + H2O(l) ---> H3O+(aq) + CH3COO-(aq)
<---


azijnzuur is een zwak zuur en zorgt voor het bovenstaande evenwicht in water.

In het algemeen geldt er dat als een je een zwk zuur in oplossing brengt er een evnwicht ontstaat. Zo ook als je ammoniak in water oplst. Je krijgt dan het volgende evenwicht:

NH3 + H2O <--> NH4+ + OH-

Maar volgens mij waren zuur-base-reacties altijd aflopend zolang er maar voldoende stof aanwezig is om te kunnen reageren. Verder geldt altijd:

zuur + base --> zout + water

HCl + NH3 --> NH4Cl (salmiak) + H2O (ga maar na, HCl is een sterk zuur en ioniseert volledig tot H3O+ en Cl- en NH3 is een base die alle H+ die er aanwezig is op zal nemen en NH4+ vormen. De positieve en negatieve ionen vormen dan het zout, dat een neerslag KAN vormen. Ga dus altijd na of het ontstane zout goed of slecht oplosbaar is in water)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 20:58
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 15-03-2004 @ 16:22:
Verder geldt altijd:

zuur + base --> zout + water

HCl + NH3 --> NH4Cl (salmiak) + H2O (ga maar na, HCl is een sterk zuur en ioniseert volledig tot H3O+ en Cl- en NH3 is een base die alle H+ die er aanwezig is op zal nemen en NH4+ vormen. De positieve en negatieve ionen vormen dan het zout, dat een neerslag KAN vormen. Ga dus altijd na of het ontstane zout goed of slecht oplosbaar is in water)
Heb je dat zo geleerd? Ik vind de aanname zuur+base=zout+water wel erg kort door de bocht, omdat er bij zuren en basen zelden een zout zal neerslaan (en dus werkelijk een zout zal vormen). Immers Cl- en CH3COO- (veel voorkomende basen in opgaven die in de zoutentabel staan) slaan nergens mee neer, en NH4+ (zuur in de zoutentabel) slaat nergens mee neer! Jouw reactie hierboven klopt dus ook niet, omdat NH4+ niet neerslaat met Cl-. Goed, je zegt wel dat het kán neerslaan, maar zoals het er nu staat is het gewoon fout, salmiak verkrijg je dacht ik alleen door een oplossing met NH4+ en Cl- in te dampen.
Je kan volgens mij beter de ionen in eerste instantie in oplossing schrijven, dus gewoon als zuur en base, en daarná nog even controleren of er misschien een zout neerslaat.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 21:27
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
nienie schreef op 15-03-2004 @ 21:58:
Heb je dat zo geleerd? Ik vind de aanname zuur+base=zout+water wel erg kort door de bocht, omdat er bij zuren en basen zelden een zout zal neerslaan (en dus werkelijk een zout zal vormen). Immers Cl- en CH3COO- (veel voorkomende basen in opgaven die in de zoutentabel staan) slaan nergens mee neer, en NH4+ (zuur in de zoutentabel) slaat nergens mee neer! Jouw reactie hierboven klopt dus ook niet, omdat NH4+ niet neerslaat met Cl-. Goed, je zegt wel dat het kán neerslaan, maar zoals het er nu staat is het gewoon fout, salmiak verkrijg je dacht ik alleen door een oplossing met NH4+ en Cl- in te dampen.
Je kan volgens mij beter de ionen in eerste instantie in oplossing schrijven, dus gewoon als zuur en base, en daarná nog even controleren of er misschien een zout neerslaat.
sorry maar ik denk dat jij mij verkeerd begrijpt: er geldt namelijk ALTIJD zuur + base --> zout + water. als je idd gaat indampen krijg je na een zuur-base-reactie ALTIJD een zout (tenzij het is neergeslagen). Dus volgens mij is je commentaar onterecht. Aangezien ik geen toestandsaanduiding erbij heb gezet is het gewoon goed. Salmiak (aq) betekent niets anders dan NH4+ (aq) en Cl- (aq) Natuurlijk zal salmiak aanwezig zijn als NH4+ met Cl- maar ik heb volgens mij nergens gezegt dat het salmiak zal neerslaan hoor Dus nog even voor de duidelijkheid:

H3O + + Cl- + NH3(g) --> NH4Cl (aq) + H2O

Dit gaat trouwens prima hoor als je ammoniakgas door een HCl-oplossing leidt. Dit wordt echter nooit gedaan. Normaal wordt salmiak idd bereidt op de volgende manier:

H3O+ + NH4OH --> NH4Cl (aq) + H2O en dan indampen. Er zijn trouwens meerder wegen die naar Rome leiden.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 21:57
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef op 15-03-2004 @ 15:08:
en dan vraag ik me af hoe dit dan kan?:
CH3COOH(aq) + H2O(l) ---> H3O+(aq) + CH3COO-(aq)
<---
Hoe kan dit dan reageren? ze zijn allebei zwak, en ch3ooh staat ten opzichte van h2o linksonder zodat de reactie volgens een stukje verderop in mijn boek niet verloopt. En toch beweren ze dat dit klopt.. Is een reactie met water een uitzondering? Geldt daar altijd dat een zwak zuur of zwakke base altijd 1 H+ afstaat/opneemt en er een evenwichtsreactie ontstaat?

Alvast bedankt!
Vergeet niet dat water zowel als base als zuur kan zijn. Als je in binas kijkt in tabel 49, zal je ook zien dat water de sterke en zwakke zuren scheidt, maar ook sterke en zwakke basen.

En azijnzuur staat altijd nog linksboven de "base" H2O.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 21:58
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Ja okee, als je er van uitgaat dat je altijd kan gaan indampen kan je het wel op die manier stellen. Het ligt waarschijnlijk aan de opgaven die je hebt gehad; ik heb altijd gewoon eerst de losse deeltjes bepaald en daarna pas gecontroleerd of er iets neerslaat. Een zout dat je pas verkrijgt door indampen is niet relevant bij het opstellen van reactievergelijkingen.

Maar goed, ik zei ook niet dat het fout was, ik vind het alleen een rare manier van stellen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 14:01
Verwijderd
bedankt allemaal

Citaat:
lafjuh schreef op 15-03-2004 @ 22:57:

En azijnzuur staat altijd nog linksboven de "base" H2O.
bij mij niet

'k kan nu ff niet scannen maar d'r staat zegmaar dit (binas, 4e druk)

Code:
ZUUR           base           zuur               base
sterkst       zwakst        nog zwakker   nog sterker
 .                 H2O             .                      . 
 .                     .                  .                 . 
ch3cooh        .                  .                   . 
 zwakker       sterker        zwakst       sterkst
edit: 't proefwerk ging goed , 'k hoop alleen dat 'k niet weer allemaal van die domme fouten heb gemaakt :/

Laatst gewijzigd op 16-03-2004 om 16:13.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 18:28
sdekivit
sdekivit is offline
ik vind het alleen een rare manier van stellen.

--> bij een zuur-base-reactie spreekt men niet voor niets over een zoutvorming
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 19:33
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 16-03-2004 @ 19:28:
ik vind het alleen een rare manier van stellen.

--> bij een zuur-base-reactie spreekt men niet voor niets over een zoutvorming
In mijn boek doen ze dat niet. De leraar trouwens ook niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Reactievergelijking
Verwijderd
2 13-03-2012 13:41
VWO Proefexamens
Maarten.
5 17-05-2008 10:48
Huiswerkvragen: Exacte vakken zuur base reacties vraag
lindevl
5 22-10-2006 14:08
Huiswerkvragen: Exacte vakken Zuur-base, redox;..
Amityville
2 11-10-2005 14:47
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] schuurmiddel
misszwelgje
1 04-02-2005 20:09
Huiswerkvragen: Exacte vakken scheikunde vraagjes!!
animalfreak
4 11-05-2003 19:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.