Oud 26-11-2006, 23:48
Hempo
Hempo is offline
Dag,

Heb VWO NT gedaan.

Ik doe nu HBO Journalistiek. Leuk vak, nieuws/actualiteit, economie, politiek spreken me erg aan. Ook het presenteren van nieuwsfeitsen in een tekst of andere vorm vind ik leuk om te doen.

Probleem: opleiding is wat makkelijk, simpel, schools, kinderachtig etc.

Nu heb je op de RUG in Groningen een Master-opleiding Journalistiek. Minimale eis is het volgen van een universitaire bachelor met de minor journalistiek.

Wat ik wil gaan doen is sociologie, omdat daarin de samenleving bestudeerd wordt: economie, overheid, organisaties etc.
Met als doel : de journalistiek in, met een pakket kennis over de samenleving, kritische houding en weten waar je over schrijft, in plaats van het leren 'nieuwsjagen' en les krijgen over tekststructuur (wat allemaal voor zich spreekt)

Al met al wil ik dus journalistiek bedrijven, maar dan wel op een wat hoger niveau dan het HBO nu biedt.

Zijn hier 'sociologen' die er wat over kunnen zeggen? Dat zou ik wel waarderen.

groeten,
Hempo

PS. paar weken terug had ik idd al een wiskunde topic geopend
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2006, 14:25
Nyawa
Misschien een beetje een overbodige reactie, maar toch: besef je je wel dat er in Groningen bij de master voor de dagbladjournalistiek maximaal 30 mensen per jaar worden toegelaten en voor de radio- en televisiejournalistiek maar maximaal 15, terwijl er zich in totaal elk jaar 200 mensen aanmelden? De kans is dus groot dat je niet wordt toegelaten. Daarom zou ik ook in de eerste plaats kiezen voor een bachelor die je écht leuk vindt en waar je eventueel wel verder mee zou willen, mocht je niet worden toegelaten. Het komt namelijk een beetje over alsof je sociologie gaat studeren met als enige doel de journalistiek in gaan. Aangezien wiskunde je ook interessant leek en je toch met welke bachelor dan ook een master journalistiek zou mogen volgen (tenminste, aan de RuG), zou ik dan eerder voor wiskunde kiezen, omdat je dan meer zekerheid op een baan hebt. Maar misschien interpreteer ik je post wel helemaal verkeerd.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 16:21
Hempo
Hempo is offline
Kijk, dat zijn handige dingen om te weten. De 30 plekken wist ik wel, maar dat van die 200 inschrijvingen per jaar wist ik nog niet. Hoe kom je trouwens aan deze informatie?

Mij lijkt de samenleving bestuderen opzich zelf leuk, dat is waar je met de journalistiek ook (misschien niet direct) mee bezig bent, dus ik zie wel raakvlakken.

Ik twijfel tussen:

1. Versnelde route op HBO (jaar 2, 3 en 4 in twee jaar).

2. Drie jaar Sociologie en 'gokken' op/streven/helemaal gaan voor de master journalistiek, met behulp van bijbaantjes op dat gebied de komende 3,5 jaar en een journalistiek-propedeuse + journalistiek-minor. Als dat niet lukt, andere master en nog een keer proberen (... ?)

De vraag is dus hoe groot de kans is om toegelaten te worden daar.
Verder zie ik niet sociologie alleen maar als middel, de studie zelf lijkt me ook behoorlijk interessant.

Er zijn trouwens genoeg mensen die de journalistiek inrollen, zonder daarbij een specifieke opleiding te hebben gevolgd.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 20:13
Nyawa
Citaat:
Hempo schreef op 27-11-2006 @ 16:21 :
Kijk, dat zijn handige dingen om te weten. De 30 plekken wist ik wel, maar dat van die 200 inschrijvingen per jaar wist ik nog niet. Hoe kom je trouwens aan deze informatie?
Ik heb met wat mensen gepraat op voorlichtingsdagen. Die 200 aanmeldingen was twee jaar geleden tenminste zo, dus het zou nu best anders kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 16:37
Nyawa
Oké, sorry, ik ontmoette gisteren toevallig iemand die nu in zijn eerste jaar Journalistiek zit en die vertelde me dat er per jaar ongeveer 60 aanmeldingen waren. Tweehonderd leek me ook al zoveel .
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 11:17
Hempo
Hempo is offline
Hehe ok

Zijn hier trouwens mensen die de master journalistiek aan de RUG in Groningen volgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Universitaire studie om later iets te doen in journalistiek
Riantje
76 03-05-2006 10:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.