Oud 25-02-2006, 20:53
LexCi
LexCi is offline
Weet iemand hier wat de verschil is tussen een splitter en een router/switch? wat de voordelen en nadelen zijn? ik heb een KPN telefoon verbinding en ik heb 2 computers en ik wil dat ze allebei verbonden zijn met het internet. Ik weet niet wat ik moet gebruiken. Ik weet niet precies wat een splitter doet en wat voor voordelen en nadelen die heeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2006, 21:09
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
--> Hardware
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 27-02-2006 om 12:32.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 14:51
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Splitter heb je sowieso nodig voor als je ADSL hebt.

Router/switch is gewoon een hub met ingebouwde modem (router), switch weer wat anders.

Google erop los
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 15:00
LexCi
LexCi is offline
Citaat:
Jolt schreef op 27-02-2006 @ 14:51 :
Splitter heb je sowieso nodig voor als je ADSL hebt.

Router/switch is gewoon een hub met ingebouwde modem (router), switch weer wat anders.

Google erop los
okay maar wat zijn de voor en nadelen van een splitter? ik kan het nergens vinden op het internet. is een splitter beter dan een siwtch of een router? wanneer gebruik je een splitter en wrm?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 15:07
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
een splitter is een soort filter.
wij als mens horen niet zo bijster breed, ergens tussen de 0 en 20 KHz. Details wisselen van mens tot mens maar het dekt de lading aardig.

boven die frequenties horen wij niets, dus van 20 KHz tot pak maar beet 1 megahertz is het mogelijk om ook iets over het telefoondraadje te sturen. Juist daar zit de ADSL-verbinding.

Die splitter is een soort filter, aan de ene kant komt de telefoon eruit, aan de andere kant het signaal voor de modem.

pas aan de andere kant van de modem komt er een ethernet-plug uit, dus het heeft niets te maken met, of is niet beter dan, een switch/hub/router/etc.

Dat tegenwoordig veel routers een ingebouwd modem hebben is een ander verhaal namelijk
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 19:10
Verwijderd
Dat is echt net zo'n vraag als 'ik wil internetten, wat zijn de voor- en nadelen van een computer'. Je hebt een splitter nodig om het ADSL-signaal te kunnen scheiden van het telefoonsignaal. Zonder splitter werkt je ADSL-modem niet, of dat nu een USB- of ethernetmodem is, router, switch of allebei, maakt niets uit. Zonder splitter geen ADSL. Er zit ook geen kwaliteits- of snelheidsverschil tussen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 00:04
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
nouja! vond je mijn relaas niet verhelderend genoeg?
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 09:48
ThunderW
ThunderW is offline
er zitten een paar kleine spellingsfoutjes in



In jou geval zou ik voor een modem gaan waar ook al een router in zit, zo kun je met 1 of meerdere pc's 't net op. Ik hoop dat 't zo een beetje duidelijk is.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 11:38
LexCi
LexCi is offline
Citaat:
ThunderW schreef op 28-02-2006 @ 09:48 :
er zitten een paar kleine spellingsfoutjes in

[afbeelding]

In jou geval zou ik voor een modem gaan waar ook al een router in zit, zo kun je met 1 of meerdere pc's 't net op. Ik hoop dat 't zo een beetje duidelijk is.
Thanks allemaal, allemaal heel goed uitgelegd. Is het ook mogelijk met een splitter meerdere pc's aan te sluiten? (want kheb namelijk 2 pc, 1 zit zonder internet) zoja hoe

Maybe neem ik een router, maar welke is dan de beste voor mij? Ik heb een KPN verbinding met telefoon, kwil alleen dan die 2 pc's internet hebben + eventueel nog later een laptop bij (wifi draadloos) router moet wel betaalbaar zijn
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 11:49
ThunderW
ThunderW is offline
Citaat:
LexCi schreef op 28-02-2006 @ 11:38 :
Thanks allemaal, allemaal heel goed uitgelegd. Is het ook mogelijk met een splitter meerdere pc's aan te sluiten? (want kheb namelijk 2 pc, 1 zit zonder internet) zoja hoe

Maybe neem ik een router, maar welke is dan de beste voor mij? Ik heb een KPN verbinding met telefoon, kwil alleen dan die 2 pc's internet hebben + eventueel nog later een laptop bij (wifi draadloos) router moet wel betaalbaar zijn
Een splitter heb je zoiezo nodig, je moet dan gaan praten over een wireless router, dan kun je er later altijd nog een laptop aan koppelen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 14:04
LexCi
LexCi is offline
Citaat:
ThunderW schreef op 28-02-2006 @ 11:49 :
Een splitter heb je zoiezo nodig, je moet dan gaan praten over een wireless router, dan kun je er later altijd nog een laptop aan koppelen.
Heel erg bedankt ThunderW, nog een vraagje, is het wel mogelijk om ALLEEEN een splitter te gebruiken (zonder router) en die 2 pc's dmv de splitter te laten verbinden met het internet?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 14:24
ThunderW
ThunderW is offline
Citaat:
LexCi schreef op 28-02-2006 @ 14:04 :
Heel erg bedankt ThunderW, nog een vraagje, is het wel mogelijk om ALLEEEN een splitter te gebruiken (zonder router) en die 2 pc's dmv de splitter te laten verbinden met het internet?
Nee, dat is niet mogelijk want het splitter gebeuren staat helemaal los van het delen van je internet over 2 pc's.

Wat je dus nodig hebt:
-een splitter (die splitst je lijn op in een telefoonlijn en een internetlijn) die je standaard bij je internet abonnement krijgt
-een modem/router die je ook vaak krijgt of voor een lagere prijs

Dat is het ongeveer en als je het nog niet snapt zou ik maar even naar een speciaalzaak gaan en je daar erover laten inlichten, dat werkt een stuk makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 18:18
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Volgens mij heeft iemand je op het verkeerde spoor gezet met dat splittergedoe. Splitters dienen niet om een netwerkkabel af te splitsen om er zo meerdere computers op aan te sluiten of wat je ook mocht denken.

Zelf ken ik 2 soorten splitters:
- Ten eerste heb je splitters om binnenkomend signaal van de lijn af te splitsen in telefoonsignaal en adslsignaal.

- Verder heb je ook nog een splitter om van één netwerkingang er twee te maken om zo geen extra bekabeling hoeven te leggen. Deze splitters maken gebruik van het feit dat bij 10/100 Mbps Ethernet niet alle draden in de kabel worden gebruikt.

Met geen van beide van deze splitters kan je één computer met een andere verbinden of iets dergelijks. Waarschijnlijk bestaat zo een splitter niet eens want daarvoor gebruik je nu éénmaal hubs, switches of routers.

Maar wat jij -kan- doen is je twee computers met een crossover netwerkkabel met elkaar verbinden. Vervolgens ga je gewoon je internet delen in windows via de wizard. Maar dan moet je pc met internet wel ingeschakeld zijn wanneer je wil internetten op de twee pc. En geloof me, dat is echt vervelend, vooral als je de pc met internet (met de modem dus) moet herstarten. Niet aan te raden dus.

Jij zou vast veel hebben aan een router met ingebouwde modem. Heb ik zelf ook, en het is een hele verbetering tegenover internet delen met een andere computer al brengt dit laatste geen extra kosten met zich mee naast de crossoverkabel. Het is het echt waard om een router of iets dergelijks aan te schaffen.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 19:26
LexCi
LexCi is offline
Citaat:
Droyd schreef op 28-02-2006 @ 18:18 :
Volgens mij heeft iemand je op het verkeerde spoor gezet met dat splittergedoe. Splitters dienen niet om een netwerkkabel af te splitsen om er zo meerdere computers op aan te sluiten of wat je ook mocht denken.

Zelf ken ik 2 soorten splitters:
- Ten eerste heb je splitters om binnenkomend signaal van de lijn af te splitsen in telefoonsignaal en adslsignaal.

- Verder heb je ook nog een splitter om van één netwerkingang er twee te maken om zo geen extra bekabeling hoeven te leggen. Deze splitters maken gebruik van het feit dat bij 10/100 Mbps Ethernet niet alle draden in de kabel worden gebruikt.

Met geen van beide van deze splitters kan je één computer met een andere verbinden of iets dergelijks. Waarschijnlijk bestaat zo een splitter niet eens want daarvoor gebruik je nu éénmaal hubs, switches of routers.

Maar wat jij -kan- doen is je twee computers met een crossover netwerkkabel met elkaar verbinden. Vervolgens ga je gewoon je internet delen in windows via de wizard. Maar dan moet je pc met internet wel ingeschakeld zijn wanneer je wil internetten op de twee pc. En geloof me, dat is echt vervelend, vooral als je de pc met internet (met de modem dus) moet herstarten. Niet aan te raden dus.

Jij zou vast veel hebben aan een router met ingebouwde modem. Heb ik zelf ook, en het is een hele verbetering tegenover internet delen met een andere computer al brengt dit laatste geen extra kosten met zich mee naast de crossoverkabel. Het is het echt waard om een router of iets dergelijks aan te schaffen.
Thnx!! waar moet ik ongeveer gaan in winPX om mijn internet te delen?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 22:19
namnatulco
Avatar van namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
LexCi schreef op 28-02-2006 @ 19:26 :
Thnx!! waar moet ik ongeveer gaan in winPX om mijn internet te delen?
ik meen me te herrineren dat het ergens tussen de netwerkinstellingen staat (ergens in de richting van start-> configuratiescherm->netwerk-verbindingen)
__________________
www.mastermovies.nl
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 11:34
LexCi
LexCi is offline
Citaat:
namnatulco schreef op 28-02-2006 @ 22:19 :
ik meen me te herrineren dat het ergens tussen de netwerkinstellingen staat (ergens in de richting van start-> configuratiescherm->netwerk-verbindingen)
Thanks, is het eingelijk ook waar dat als je je 2 PC met elkaar wilt laten verbinden dat je 2 dezelfde netwerkkaarten nodig moet hebben? of is dat tegenwoordig niet nodig
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 12:54
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2006 @ 19:10 :
Dat is echt net zo'n vraag als 'ik wil internetten, wat zijn de voor- en nadelen van een computer'. Je hebt een splitter nodig om het ADSL-signaal te kunnen scheiden van het telefoonsignaal. Zonder splitter werkt je ADSL-modem niet, of dat nu een USB- of ethernetmodem is, router, switch of allebei, maakt niets uit. Zonder splitter geen ADSL. Er zit ook geen kwaliteits- of snelheidsverschil tussen.
Ho ho, een splitter heb je lang niet in alle gevallen nodig
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 16:09
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Wel als je ook tegelijkertijd wilt bellen. Als je toch geen vaste telefoonaansluiting hebt dan heb je ook niks aan splitter, nee.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-03-2006, 17:46
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
M@rco schreef op 02-03-2006 @ 16:09 :
Wel als je ook tegelijkertijd wilt bellen. Als je toch geen vaste telefoonaansluiting hebt dan heb je ook niks aan splitter, nee.
Dat is niet de enige mogelijkheid. Meestal fungeert het eerste telefoonstopcontact in de lijn al als splitter.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 01:30
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2006 @ 19:10 :
Je hebt een splitter nodig om het ADSL-signaal te kunnen scheiden van het telefoonsignaal. Zonder splitter werkt je ADSL-modem niet, of dat nu een USB- of ethernetmodem is, router, switch of allebei, maakt niets uit. Zonder splitter geen ADSL.
Dat is niet waar hoor. Je hebt geen splitter nodig. Je hebt alleen een splitter nodig als je naast ADSL ook telefonie op de lijn wilt. SHDSL wordt vrijwel altijd zonder splitter geleverd en lijntelefonie is dan ook niet mogelijk.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Internet]snelheid verbinding klopt niet
Maradinus
65 04-04-2006 23:57
Software & Hardware [Router] Router keuze
I-brahimovic
8 07-10-2004 22:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.