Oud 28-02-2006, 08:03
BestGamer
Avatar van BestGamer
BestGamer is offline
Hallo,

Ik heb laatst mijn eigen documenten beveiligd, zodat het een gecodeerde map is geworden. Je kunt er niet meer in via een andere account. Mijn vader heeft de pc een beetje veranderd. Hij heeft nu als je windows opstart 3 keuzes van welke besturingsystemen opstart. Bijvoorbeeld Besturingstysteem van mij, Besturingsysteem van mn zusje of Besturingsysteem van mn pa. Ik klik gewoon op de mijne, ik heb dus een nieuw accountje, maar mn oude "Mijn Documenten" zijn er nog wel, maar hij is gecodeerrd... Hoe kan ik hem eraf halen er zit wel ongeveer10 gig aan belangrijk informatie

Alvast Bedankt,

BestGamer
__________________
Tha Tuff Assasin Izz Alive... Its Me !!! Say Goodbye, Watch My Eyes When I Pull The Trigger.........
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2006, 09:23
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Bedoel je echt geëncrypteerd of gewoon beveiligd? Dit is wel degelijk een verschil:
bij beveiliging zul je volgens mij in Windows XP Pro gewoon als admin de totale rechten van die map moeten overdragen (simple file sharing uitzetten in folder options van windows en dan rechtsklikke op de map >security > advanced > owner > make owner ... (o.i.d.)).

Als je echter de map geëncrypteerd hebt met EFS (Encrypted File System bovenop een NTFS-partitie) dan hoop ik dat je nog een back-up van je vorige windowsinstallatie hebt liggen. Als ik me niet vergis heeft elke user (en userA op machineA is een andere user dan userA op machineB) een eigen certificaat (wachtwoordbestand) waarmee die bestanden ontcijferd kunnen worden. Dus je zal in de oude Windowsinstallatie (ik hoop dat die van je pa dat is) moeten kunnen. Stel dat je certificaat toch gewist zou zijn (bijvoorbeeld dat je pa in zijn Windows alle andere gebruikers verwijderd heeft), dan kun je in die installatie nog altijd inloggen als Administrator en zo aan je bestanden geraken. Microsoft is immer zo slim geweest om naast gewone gebruikers voor encryptie een soort super user te maken die alle geëncrypteerde bestanden (die op het systeem van die super user geëncrypteerd zijn, dus admin van machineA kan niet de geëncrypteerde bestanden van machineB openen) kan ontcijferen. Hier ook weer dezelfde bemerking: gaat enkel als je nog aan de oude Windows-installatie komt.

Er zijn ook wel tooltjes die het vanuit een andere Windows-installatie kunnen, als ik me niet vergis; maar ook daar heb je voor een goede werking bepaalde bestanden nodig uit je oude Windows-installatie (de naam van zo'n programma schiet me niet te binnen). Anyhow, ik geloof dat je wel genoeg informatie hebt voor een beetje Googlewerk Veel geluk ermee in ieder geval
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 09:27
BestGamer
Avatar van BestGamer
BestGamer is offline
Hmm helaas niet, en we zyn alles kwijtgeraakt zei mn pa alleen onze documenten zijn behouden, en ik weet bij god niet waar ik moet zoeken op google en encryptie zegt me niks, ben nogal noob in dit soort dingen. maar er staat bij bij informatie ook nog gecodeerd dus.. ik zou t niet weten hoe dat moet
__________________
Tha Tuff Assasin Izz Alive... Its Me !!! Say Goodbye, Watch My Eyes When I Pull The Trigger.........
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 12:06
Verwijderd
Wat dacht je van... 'Encryption my documents windows xp'?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 18:06
namnatulco
Avatar van namnatulco
namnatulco is offline
er was ook nog een console commando waarmee je schrijfrechten kunt aanpassen per map (voor als je windows xp home gebruikt):

ga naar start -> uitvoeren
typ cmd en druk enter
typ cacls <maplocatie> en druk enter

^zo kan je zien wie er schrijfrechten heeft

typ cacls <maplocatie> /T /E /G<je huidige username>:F en druk enter
^/T wil zeggen voor alle mappen en submappen
^/E wil zeggen bewerken ipv vervangen
^/G user:F wil zeggen geef de gebruiker user volledige rechten

maplocatie is c:\documents and settings\<oude username>. als et niet lukt moet je even in de map c:\documents and settings\ kijken welke van jou is.

correct me if i'm wrong
__________________
www.mastermovies.nl
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 18:09
namnatulco
Avatar van namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 28-02-2006 @ 09:23 :
(...)Microsoft is immer zo slim geweest om naast gewone gebruikers voor encryptie een soort super user te maken die alle geëncrypteerde bestanden (die op het systeem van die super user geëncrypteerd zijn, dus admin van machineA kan niet de geëncrypteerde bestanden van machineB openen) kan ontcijferen. (..)
hoe kom je eigelijk bij de admin-account als je winXP home gebruikt
__________________
www.mastermovies.nl
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 20:33
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
namnatulco schreef op 28-02-2006 @ 18:09 :
hoe kom je eigelijk bij de admin-account als je winXP home gebruikt
Dat is in gewone modus onmogelijk, in veilige modus komt die account wel beschikbaar.

In Windows XP Home zijn veel 'geavanceerde' dingen uitgeschakeld of beter gezegd 'afgeschermd'. In Windows XP Home heb je dus steeds "Simple File Sharing" aan bijvoorbeeld. Net hetzelfde met de adminaccount en dergelijke, maar volgens mij kun je zonder veel moeite te doen zelfs geen EFS toepassen op bestanden in Windows XP Home. Maar waarschijnlijk zal je met de nodige command line tooltjes die juist wel kunnen laten toepassen (XP Home is dus XP Pro zonder grafische frontends voor al die moeilijkere dingen en met wat meer wizards en nog wat kleine beperkinkjes).

In ieder geval zou ik met je vader bespreken wat je kan doen: hij zal goed weten wat hij gedaan heeft met de verschillende installaties en dus gok ik dat hij ook wel iets afkent van de MSKB (de Microsoft Knowledge Base, de grote bibliotheek van MS waarin je veel info kunt halen over alles wat met MS/Windows/... te maken heeft zoals EFS, NTFS, accounts, ...). Want we zitten nu in het donker te raden, denk ik. In ieder geval moet een dergelijk probleem zo snel mogelijk opgelost worden: stel dat de schijf gewist is, kun je met speciale tools (file recovery van convar bv.) de benodigde bestanden misschien nog terughalen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 13:17
BestGamer
Avatar van BestGamer
BestGamer is offline
hmm is het ook dezelfde procedure als ik XP Pro gebruik?
__________________
Tha Tuff Assasin Izz Alive... Its Me !!! Say Goodbye, Watch My Eyes When I Pull The Trigger.........
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 13:29
BestGamer
Avatar van BestGamer
BestGamer is offline
Citaat:
namnatulco schreef op 28-02-2006 @ 18:06 :
er was ook nog een console commando waarmee je schrijfrechten kunt aanpassen per map (voor als je windows xp home gebruikt):

ga naar start -> uitvoeren
typ cmd en druk enter
typ cacls <maplocatie> en druk enter

^zo kan je zien wie er schrijfrechten heeft

typ cacls <maplocatie> /T /E /G<je huidige username>:F en druk enter
^/T wil zeggen voor alle mappen en submappen
^/E wil zeggen bewerken ipv vervangen
^/G user:F wil zeggen geef de gebruiker user volledige rechten

maplocatie is c:\documents and settings\<oude username>. als et niet lukt moet je even in de map c:\documents and settings\ kijken welke van jou is.

correct me if i'm wrong
Ik heb dat geprobeerd maar het lukt maar niet. Ik heb allemaal verschillende schijven, de map waar k geen toegang voor heb is D:\Documents and Settings\Patrick\Mijn documenten.

ik gebruik trouwens xp pro, die commands werken wel. alleen ik snap echt niet hoe dit werkt
__________________
Tha Tuff Assasin Izz Alive... Its Me !!! Say Goodbye, Watch My Eyes When I Pull The Trigger.........
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 20:32
namnatulco
Avatar van namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
BestGamer schreef op 01-03-2006 @ 13:29 :
Ik heb dat geprobeerd maar het lukt maar niet. Ik heb allemaal verschillende schijven, de map waar k geen toegang voor heb is D:\Documents and Settings\Patrick\Mijn documenten.

ik gebruik trouwens xp pro, die commands werken wel. alleen ik snap echt niet hoe dit werkt
dan moet je de manier van ilusion gebruiken, dat wat ik beschrijf is voor winXP home (daar zit die mapbeheer functie niet in, dacht ik)
__________________
www.mastermovies.nl
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 08:16
BestGamer
Avatar van BestGamer
BestGamer is offline
Dit word wel erg lastig, ik was vergeten te vertellen dat mn vader dit niet gedaan heeft. Iemand anders heeft het gedaan maar hij is waarschijnlijk vergeten te checken of iemand zn documenten beveiligd had om dit te voorkomen. Er staat gewoon <maplocatie> is niet toegankelijk
Toegang geweigerd

Kan je niet gewoon een handig tooltje gebruiken ervoor.
Voordat we de die verschillende besturingsystemen hadden had ik via administrator account ingelogd, in veilige modus om te testen of de admin mijn documenten niet in kon. En hij kon er ook niet in. Dus ik zou haast wel denken dat ik een tool nodig heb. Verder werd mij verwezen dat ik moest zoeken op "Encrypt my documents" ? dat is toch het beveiligen, niet het unlocken?
__________________
Tha Tuff Assasin Izz Alive... Its Me !!! Say Goodbye, Watch My Eyes When I Pull The Trigger.........
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 00:18
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
BestGamer schreef op 02-03-2006 @ 08:16 :
Dit word wel erg lastig, ik was vergeten te vertellen dat mn vader dit niet gedaan heeft. Iemand anders heeft het gedaan maar hij is waarschijnlijk vergeten te checken of iemand zn documenten beveiligd had om dit te voorkomen. Er staat gewoon <maplocatie> is niet toegankelijk
Toegang geweigerd

Kan je niet gewoon een handig tooltje gebruiken ervoor.
Voordat we de die verschillende besturingsystemen hadden had ik via administrator account ingelogd, in veilige modus om te testen of de admin mijn documenten niet in kon. En hij kon er ook niet in. Dus ik zou haast wel denken dat ik een tool nodig heb. Verder werd mij verwezen dat ik moest zoeken op "Encrypt my documents" ? dat is toch het beveiligen, niet het unlocken?
Encrypteren is inderdaad beveiligingen, maar als je niet begrijpt hoe dat in izjn werk gat, kun je het natuurlijk niet ongedaan maken; plus op sites die zeggen 'zo kunnen encrypteren' zal ook wel een verwijzing staan naar 'zo kun je decrypteren in geval van nood'.

Anyhow, ik begin hier eerder te vermoeden dat het een kwestie van rechten/machtigingen is: volgens mij zal een versleutelde map als foutmelding iets geven als "Deze map is versleuteld" en niet "Deze map is niet toegankelijk". Dat lijkt me dus eerder aan de rechten te liggen. Je kan dus proberen in te loggen als (een) administrator (dus niet noodzakelijk de gebruiker administrator maar een lid van de groep administrators/beheerders) en ownership van de map op je te nemen; dit kan je doen door rechts te klikken op de map > properties > security > advanced > ownership > (gebruiker kiezen) > replace owner on subcontainers > apply > ok. Eventueel kun je ook alle deny-machtigingen weghalen, dat wilt soms nogal eens problemen geven omdat die machtigingen voorrang hebben op de Allow-machtigingen. En anders zit er weinig anders op dan kraaktools te zoeken, of de gegevens van je oude schijf terug te halen, maar dan nog. Dat EFS is niet zo op 1-2-3 te kraken, gok ik zo (en dat is dus ook de bedoeling).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 01:16
Integer
Integer is offline
Ja hou eens op, encryptie is er inderdaad niet voor niets, en je hoeft ook niet te hopen dat je het met je PC-tje binnen de leeftijd van dit heelal zal ontcijferen. Maar aangezien je de username en password van je oude account nog wel weet, is er nog wel een beetje hoop: misschien is er wel een tooltje van Microsoft waarmee je met die gegevens je map kunt decrypten? Zoek eens in de Microsoft Knowledgebase...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 02:33
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Integer schreef op 03-03-2006 @ 01:16 :
Ja hou eens op, encryptie is er inderdaad niet voor niets, en je hoeft ook niet te hopen dat je het met je PC-tje binnen de leeftijd van dit heelal zal ontcijferen. Maar aangezien je de username en password van je oude account nog wel weet, is er nog wel een beetje hoop: misschien is er wel een tooltje van Microsoft waarmee je met die gegevens je map kunt decrypten? Zoek eens in de Microsoft Knowledgebase...
http://www.microsoft.com/technet/pro...c18621675.mspx gaat over EFS, ook over het terughalen van gegevens bij EFS en daar zegt MS net hetzelfde als ik zei: je moet aan de juiste certificaten (keys) geraken, die zitten opgeslagen in het oorspronkelijke gebruikersprofiel, hetgene dat dus in de oude Windows-installatie zat. Het zou trouwens een beetje stom zijn als je gewoon met een gebruikersnaam en wachtwoord gewoon een heel certificaat zou kunnen genereren, omdat je certificaat dan niet meer (=veiliger) is dan dat wachtwoord en die gebruikersnaam. Bij het aanmaken van zo'n certificaat moeten er toevalsfactoren meespelen, voor de veiligheid. Daarom kan er dus ook geen tooltje zijn dat met zekerheid een certificaat kan maken alleen op basis van die 2 gegevens. Het komt daar dus ook neer op brute-forcing, in feite (en zoals je zegt duurt dat onnoemelijk lang). Ik heb niet zo'n ervaring met het decrypteren van EFS, maar met die kraaktools doel ik juist op het feit dat er misschien wel omwegen zijn voor het decrypteren (geen idee eigenlijk, het zou ook niet mogen zijn, maar ja: wie niet waagt, niet wint).

MS heeft al voor extra veiligheid gezorgd door ervoor te zorgen dat de recovry agent een algemene sleutel heeft voor de bestanden die op één bepaald systeem gemaakt zijn, maar vermits Windows opnieuw geïnstalleerd is, kan je daar geen beroep op doen tenzij je met FileRecovery of iets dergelijks die certificaten kan opdiepen uit je harde schijf.

Maar blijkbaar worden die certificaten ook op een Password Reset Disk gezet (misschien heb je zo eentje aangemaakt op je vorige installatie?) waardoor zo'n diskette de uitkomst zou kunnen bieden.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Win Vista] Beveiliging persoonlijke mappen
Atje85
6 02-02-2008 00:06
Software & Hardware Mappen beveiligen met wachtwoord
-(L)-
9 14-02-2006 18:50
Software & Hardware beveiliging windows xp
QuietNoise
5 29-08-2003 10:11
Software & Hardware Beveiligen
BestGamer
1 27-08-2003 17:13
Software & Hardware [Mijn Documenten] Beveiliging
Verwijderd
11 30-07-2003 14:05
Software & Hardware Een map in Mijn Documenten beveiligen
Verwijderd
5 13-05-2002 11:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34.