Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2011, 20:09
Meisje1996
Meisje1996 is offline
Hoi
ik ben een meisje van 15 jaar oud, en ik heb thuis best wel wat problemen met mijn ouders.
Ik heb altijd ruzie met ze over van alles
Ten 1e, ze vertrouwen mij niet meer, de redenen daarvoor zijn
- ik begon 2 jaar terug met liegen
- ik jat geld van mijn ouders
- ik hang buiten met vrienden(wat hun dus niet willen)
- ik ben sinds een half jaar begonnen met roken
- Mijn ouders denken dat ik met verkeerde mensen omga
- ze denken dat ik makkelijk te krijgen ben, door de mannen.
- ik kom nooit thuis met vrienden.

Wat dus ook is een probleem is, me ouders denken dat ik echt zo'n hangjongere ben die 'savonds en overdag bij de supermarkt of in de stad zit op een bankje met van die sjonnies, maar dat is juist totaal niet het geval! maar me ouders willen me niet geloven.
en doordat ik wel is buiten met mensen chill, denken me ouders dat ik me echt zo gedraag van,; oh jongens kom maar, mij kun je makkelijk krijgen. wat dus ook echt totaal niet zo is. daardoor zijn me ouders bang dat is snel verkracht word of in de handen kom van loverboys enz

Waar ik dus ook niet tegen kan is dat ik 1 verkeerd ex vriendje heb gehad, waardoor hun denken dat ik met dat soort mensen om ga zoals hij! wat ook echt totaal niet zo is, ik heb er wel een paar maar niet veel. maar die zijn gewoon aardig en gezellig. maar dat begrijpen me ouders niet.

ik neem ook nooit vrienden mee naar huis, omdat me ouders altijd wel iets te klagen hebben of niet gezellig zijn, en vaag chagerijnig doen. en dan gaan ze zeuren dat ik vrienden mee naar huis moet nemen zodat ze weten met wie ik omga, en dan zeggen ze dat ze dan weten met wie ik omga, vertrouwen ze het meer als ik wegga. maar ik neem ze niet mee naar huis als hun zo chagerijnig doen en zo serieus. me vader is erg kritisch!

Dus wat moet ik doen? de band met me ouders word steeds slechter!
steeds minder gezelligheid in huis

Hoe zorg ik ervoor dat ik meer vrijheid krijg?!
help me asjeblieft ik zit er erg mee!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2011, 20:21
JustADreamer
JustADreamer is offline
Niet liegen, geen geld stelen, niet met verkeerde mensen omgaan, niet roken, niet buiten zinloos hangen, je niet aan iedere jongen aanbieden en gewoon eens wat leuke gezellige mensen mee naar huis nemen. Ik kan het je ouders niet kwalijk nemen, laat eerst maar eens zien dat je vertrouwen waard bent, want wat mij betreft heb je zélf al teveel vrijheid genomen...
__________________
I'm just a dreamer, dreaming of better days...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Niet liegen, geen geld stelen, niet met verkeerde mensen omgaan, niet roken, niet buiten zinloos hangen, je niet aan iedere jongen aanbieden en gewoon eens wat leuke gezellige mensen mee naar huis nemen. Ik kan het je ouders niet kwalijk nemen, laat eerst maar eens zien dat je vertrouwen waard bent, want wat mij betreft heb je zélf al teveel vrijheid genomen...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 21:29
AceSpade
AceSpade is offline
EN HET DUIDELIJK MAKEN!!!

"Mam, pap? Ik wil wat vertellen.... *Zucht*.. Ik weet dat ik de laatste tijd nogal wat moeilijkheden heb veroorzaakt en dat ik veel fouten gemaakt heb. Maar ik zie het nu in... Ik heb veel fout gedaan en ik wil vanaf nu alles het tegenovergestelde doen dus ik doe dit, dat, dit, dat, dit, dinges niet meer". Daarbij gaan je ouders er echt op letten en dan is het binnen een maand vergeven.

Buiten "op straat hangen" zorgt voornamelijk voor problemen. Ik ken het volk en heb erbij gestaan. Natuurlijk kun je altijd wel eens met vriendinnen buiten "hangen" maar over het algemeen is het "hang"volk geen goede inspiratie bron en al helemaal niet voor jouw leeftijd. De meeste vrienden van mij die vroeger hingen, zie ik nu, na 4 jaar werken, nog steeds op dezelfde plaatsen hangen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 21:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Open kaart spelen. Roep je ouders bij elkaar en benoem dat je heel graag het vertrouwen terug wil winnen. Dat je daarvoor eerst alles open en bloot op tafel moet leggen en dat zij ook moeten uitspreken wat zij denken/vinden. Benoem wat je doel is (vertrouwen winnen en zo te lezen ook respect krijgen) en bedenk gezamenlijk hoe je dat zou kunnen doen.
Bijvoorbeeld door af te spreken waar je bent als je weg gaat, door op de afgesproken tijd terug te keren, door inzage te geven in je inkomsten/uitgave patroon, door eerlijk antwoord te geven als ze vragen of je gerookt/gedronken hebt.
Andersom kan je van hen ook dingen verwachten. Bijvoorbeeld dat ze je meer vrijheid geven, op het moment dat jij je een maand bewezen hebt.

Stel wel realistische verwachtingen. Je bent pas 15, dus daar horen gewoon nog tijden bij van hoe laat je thuis moet zijn en of je wel/niet op straat mag hangen. En je ouders horen ook enigszins beschermend te zijn en zullen dus vaker een rokje te kort vinden dan jij. Maar je kan dan wel een middenweg kiezen ipv provocerend het te korte rokje blijven dragen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 22:41
Meisje1996
Meisje1996 is offline
Bedankt voor jullie reacties!
maar het is niet zo makkelijk als het lijkt!
want als ik ze ga vertellen wat ik ga doen en waar ik heen ga, bijv. als ik zeg ik ga chillen buiten denken hun dat ik gelijk weer op straat ga lopen handen terwijl dat dan niet eens het geval is!!
al vaaak genoeg tegen ze gezegt maar hun blijven bij hun standpunt buiten chillen is gewoon ergens rond lopen hangen bij een bankje..
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 22:45
AceSpade
AceSpade is offline
Citaat:
Bedankt voor jullie reacties!
maar het is niet zo makkelijk als het lijkt!
want als ik ze ga vertellen wat ik ga doen en waar ik heen ga, bijv. als ik zeg ik ga chillen buiten denken hun dat ik gelijk weer op straat ga lopen handen terwijl dat dan niet eens het geval is!!
al vaaak genoeg tegen ze gezegt maar hun blijven bij hun standpunt buiten chillen is gewoon ergens rond lopen hangen bij een bankje..
Ja maar meid, zo laat je het wel klinken. Zeg dan "Ik ga even met vrienden wat doen". Als je zegt aan "Ik ga buiten even hangen" dan zeg je het gelijk. Van "Ik ga buiten bij het hangvolk hangen". Zo klinkt het ook. Daarbij ook nog eens dat je bent gaan roken. Het klinkt heel vaag. Dan moet je dat gewoon eerlijk zeggen. Of anders maak eens foto's met je mobiel af en toe. Dan zien ze met wie je op trekt en wat je doet
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 23:27
Meisje1996
Meisje1996 is offline
Citaat:
Ja maar meid, zo laat je het wel klinken. Zeg dan "Ik ga even met vrienden wat doen". Als je zegt aan "Ik ga buiten even hangen" dan zeg je het gelijk. Van "Ik ga buiten bij het hangvolk hangen". Zo klinkt het ook. Daarbij ook nog eens dat je bent gaan roken. Het klinkt heel vaag. Dan moet je dat gewoon eerlijk zeggen. Of anders maak eens foto's met je mobiel af en toe. Dan zien ze met wie je op trekt en wat je doet
Jaa oke daar heb je wel gelijk in! Maar dan krijg ik weer de vraag wat ga je dan doen?
en als ik dan ga zeggen ja buiten ofso, dan krijgen ze dat gevoel toch ook nog steeds?:$
Hm ja dat is wel goed idee!
dankje!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2011, 00:09
Mc Kauw
Avatar van Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Citaat:
Jaa oke daar heb je wel gelijk in! Maar dan krijg ik weer de vraag wat ga je dan doen?
en als ik dan ga zeggen ja buiten ofso, dan krijgen ze dat gevoel toch ook nog steeds?:$
Hm ja dat is wel goed idee!
dankje!
Zeg gewoon dan wat jij doet buiten met je "chillen".

Je bent ook wel een achtelijk wijf als je gaat stelen van je ouders.
__________________
O nou
Met citaat reageren
Oud 16-08-2011, 09:34
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Je kunt het je ouders niet kwalijk nemen dat ze je wantrouwen voor een bepaalde periode. En als je wilt ''chillen'' buiten dan verpak je dat mooi aan je ouders en zeg je dat je kleding gaat kijken ergens, of een patatje eten met vrienden (als het avond is bijvoorbeeld)

Je zult echt een tijdje even de gouden dochter moeten zijn als je wilt dat ze minder kritisch zijn. Vergeet niet dat hun kritische houding mede is door jouw gedrag van eerder...
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 16-08-2011, 10:17
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Tja, wat zou jij ervan vinden als je ouders tegen je zeiden dat ze even gingen chillen? Zou je dan weten wat ze waar en met wie gingen doen? Nee toch?

Als je wil dat je ouders je vertrouwen moet je ook laten zien dat je te vertrouwen bent. Neem je vrienden mee over de vloer zodat ze weten wie het zijn. En zeg niet dat je gaat chillen, vertel wat je echte plannen zijn. Want chillen is heel vaag en als je naar buiten gaat om te chillen klinkt het net of je een hangjongere bent die buiten op een bankje gaat roken. Wat bedoel je precies met chillen dan?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2011, 22:37
Meisje1996
Meisje1996 is offline
Citaat:
Tja, wat zou jij ervan vinden als je ouders tegen je zeiden dat ze even gingen chillen? Zou je dan weten wat ze waar en met wie gingen doen? Nee toch?

Als je wil dat je ouders je vertrouwen moet je ook laten zien dat je te vertrouwen bent. Neem je vrienden mee over de vloer zodat ze weten wie het zijn. En zeg niet dat je gaat chillen, vertel wat je echte plannen zijn. Want chillen is heel vaag en als je naar buiten gaat om te chillen klinkt het net of je een hangjongere bent die buiten op een bankje gaat roken. Wat bedoel je precies met chillen dan?
Als ik dat ga doen, gaan we gewoon met een stel vrienden naar een veldje ofso en op grass zitten en muziekje luisteren en kletsen..
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Als ik dat ga doen, gaan we gewoon met een stel vrienden naar een veldje ofso en op grass zitten en muziekje luisteren en kletsen..
Wat dacht je ervan om tegen je ouders te zeggen "ik ga met vrienden naar dat grasveldje, picknicken en gezellig kletsen". Dat klinkt voor ouders een stuk beter dan "chillen ergens buiten ofzo". Chillen wat? buiten waar? ofzo? wat is ofzo?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2011, 18:05
jojo-ff
Avatar van jojo-ff
jojo-ff is offline
stop met liegen, geld jatten van je ouders, neem leuke mensen mee naar huis, ga af en toe met ze mee als ze gaan wandelen ofzo, zeg dat je naar buiten gaat met wat vrienden en (weetikveel) wat gaat doen en wat bedoel je met klagen?
__________________
o shit, ben je nu blij?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2011, 14:31
zsg
Avatar van zsg
zsg is offline
hey..

ik weet hoe je je voelt op sommige pinten dan he
het is best lastig om er met hun over te hebben..
maar weetje als je nou gewoon een keer met ze probeerd te praten..
en dan ook ze uitlaten praten,,
laat ze alles zeggen wat ze denken.. en probeer dan samen een oplossing te vinden..
desnoods stap voor stap elk onderwerp af.. als dat helpt ben je al heel erg goed opweg..
ik heb soort dingen gedaan die ook erg waren..
tot ik ermee wilde stoppen.
zeg hoe jij er over praat en zeg het eerlijk hoe jij vind dat hun doen..
gewoon niet liegen! en eerlijk je gevoel laten spreken..
als dat de 1e keer helpt..
kan je of alles in 1 keer bepraten.. of laat elke keer even bezinken..
en laat zien dat je niet met zulke mensen omgaat..
neem ze desnoods binnen in je huis?? ik bedoel..
vraag ze of ze zich goed proberen te gedragen en beetje opteletten..
of laat ze zijn zoals ze zijn..
en dan kijken hoe je ouders erover denken..
maar niet gelijk..
desnoods komen ze savonds en dan dat je de volgende dag er met ze over praat..

heel veel succes..
als je msschien weer wil..
pm me maar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Mijn eigen boeken
Demipet660
6 04-09-2015 06:41
Liefde & Relatie Vriendin
Meatball
52 21-09-2008 17:57
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De zwarte roos
Evil creature
3 31-05-2005 13:14
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Vrijheid
Ieke
0 13-04-2004 10:33
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.