Oud 24-04-2012, 16:45
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
Geen troost voor gymnasiasten
Een nieuwe regel voor gymnasiasten: als je door Grieks of Latijn zakt voor je eindexamen, kun je voortaan geen atheneumdiploma meer krijgen als troostprijs.

Vroeger kon dat in bepaalde situaties wel, maar helaas: het College voor Examens kent geen genade meer.

Toen...
Tot en met vorig schooljaar bestond deze superchille escape route namelijk voor sommige gymnasiasten: als je gezakt was door een onvoldoende voor Grieks en/of Latijn.

Als je dat vak náást een 'gewoon' volledig atheneumvakkenpakket had gevolgd (dus Grieks of Latijn als extra vak), dan kon je het gewoon laten vallen als je een onvoldoende bleek te hebben gehaald. Wat dan overbleef was een schitterende atheneumlijst vol voldoendes, en dito diploma.

Deze troostprijs gold trouwens alleen voor scholieren op een scholengemeenschap, waar dus ook echt atheneum wordt aangeboden. Zat je op een school met alleen maar gymnasiasten, dan was je sowieso de sjaak en moest je later via staatsexamens of de vavo alsnog je gymdiploma proberen te halen.

... en nu
Aber jetzt: met ingang van 2012 is deze regeling gewijzigd. Zit je op een scholengemeenschap, dan moet je voor aanvang van het centraal examen kiezen of je a) voor een echt gymnasiumdiploma opgaat, of b) voor een atheneumdiploma opgaat (dat kan wel een atheneumdiploma met extra Latijn en/of Grieks zijn).

Zet je in op een gymnasiumdiploma maar faal je op Latijn of Grieks, dan ben je dus gewoon écht gezakt. Zonder mogelijk atheneumdiploma als troost. Tip van het LAKS: denk goed na wat je kansen zijn en hoeveel een gymnasiumdiploma je waard is. Als je zakt, kost het je alleen maar tijd en geld...
http://www.scholieren.com/artikel/22...r-gymnasiasten

Relevant nieuws voor de gymnasiasten onder u.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Advertentie
Oud 24-04-2012, 16:48
Verwijderd
Wat is de reden van deze regel?
Oud 24-04-2012, 16:50
Verwijderd
Misschien ligt het aan mij, maar wat is het verschil tussen een gymnasiumdiploma en een atheneumdiploma met extra Grieks of Latijn? Dan is dat laatste toch de veiligste optie, waarom zou je dat niet doen?
Oud 24-04-2012, 16:53
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Maar op de site van de rijksoverheid staat ook:

Citaat:
Cijferlijst inwisselen voor een staatsexamendiploma

Als u aan een gymnasium, vwo of havo zakt, kunt u de school verlaten en uw cijferlijst voorleggen bij de aanvraag voor een staatsexamendiploma. Als u bent gezakt voor het gymnasium, zou u op deze manier een staatsexamendiploma voor het atheneum kunnen krijgen. Bent u gezakt voor het vwo dan kunt u een staatsexamendiploma havo ontvangen en als u gezakt bent voor de havo een staatsexamendiploma vmbo-tl (mavo).

De staatsexamencommissie vwo-havo-mavo bepaalt of uw cijferlijst voldoet aan de eisen voor een staatsexamendiploma. U moet dan wel zijn gezakt op vakken die niet bij het staatsexamen meetellen.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...m-of-havo.html

... terwijl het stukje ervoor nog staat dat je je gymnasiumdiploma niet voor atheneumdiploma mag inruilen, je vwo niet voor havo en je havo niet voor vmbo. Maar uit het geciteerde stukje haal ik dat het eigenlijk wél kan, alleen dan heet het ineens staatsexamendiploma. Of zit er dan zoveel verschil tussen een 'staatsexamendiploma' en een gewoon diploma? (Of lees ik het gewoon verkeerd?)
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Oud 24-04-2012, 16:53
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Misschien ligt het aan mij, maar wat is het verschil tussen een gymnasiumdiploma en een atheneumdiploma met extra Grieks of Latijn? Dan is dat laatste toch de veiligste optie, waarom zou je dat niet doen?
Gymnasium klinkt slimmer.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Oud 24-04-2012, 17:07
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar op de site van de rijksoverheid staat ook:



Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...m-of-havo.html

... terwijl het stukje ervoor nog staat dat je je gymnasiumdiploma niet voor atheneumdiploma mag inruilen, je vwo niet voor havo en je havo niet voor vmbo. Maar uit het geciteerde stukje haal ik dat het eigenlijk wél kan, alleen dan heet het ineens staatsexamendiploma. Of zit er dan zoveel verschil tussen een 'staatsexamendiploma' en een gewoon diploma? (Of lees ik het gewoon verkeerd?)
Je leest het goed, volgens mij. De school mag het niet, maar de staatsexamencommissie wel. Een staatsexamendiploma is gelijkwaardig aan een gewoon diploma.

Dus niet te veel wanhopen, gymnasiasten
Oud 24-04-2012, 17:58
Verwijderd
Waar slaat het dan op? Wat is het nut?
Oud 24-04-2012, 18:18
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Waar slaat het dan op? Wat is het nut?
Ik kan me voorstellen dat het er iets mee te maken heeft dat alleen sommige gymnasiasten deze sluiproute hadden (namelijk zij die op een school zaten waar ook atheneum zat) en andere niet (die op scholen zaten waar alleen gymnasium zat).

Maar misschien wil de minister gewoon dat dit soort 'sluipwegen' in het geheel niet meer bestaat vanwege zesjescultuur of whatever. Ik weet ook niet zo goed wat het zou moeten toevoegen in het algemeen - maar in dit geval lijkt het me wel eerlijker, als niemand het meer mag.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Oud 24-04-2012, 19:00
Verwijderd
Maar het mag toch juist nog wel, volgens Axels post.
Oud 24-04-2012, 19:29
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Maar het mag toch juist nog wel, volgens Axels post.
Nou ja, de schoolleiding zelf mag het niet, maar het lijkt erop dat je het wel nog gewoon kunt aanvragen bij de staatsexamencommissie. Dus dan kun je wel nog gewoon je niet gehaalde gymnasiumcijferlijst omruilen voor een atheneumdiploma, alleen is het dan voor iedereen even lastig.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Oud 24-04-2012, 20:44
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Hmm ik wist überhaupt niet dat dat kon. Maar dan kom je in normale situaties toch ook een vak tekort, als ze Grieks of Latijn niet meetellen omdat je gered wordt met een atheneumdiploma?
Oud 24-04-2012, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Hmm ik wist überhaupt niet dat dat kon. Maar dan kom je in normale situaties toch ook een vak tekort, als ze Grieks of Latijn niet meetellen omdat je gered wordt met een atheneumdiploma?
Nee, het gelde sowieso alleen voor Gymnasiasten met Frans of Duits.
Oud 24-04-2012, 22:46
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Hmm ik wist überhaupt niet dat dat kon. Maar dan kom je in normale situaties toch ook een vak tekort, als ze Grieks of Latijn niet meetellen omdat je gered wordt met een atheneumdiploma?
Daarom staat er ook: 'Als je dat vak náást een 'gewoon' volledig atheneumvakkenpakket had gevolgd (dus Grieks of Latijn als extra vak), dan kon je het gewoon laten vallen als je een onvoldoende bleek te hebben gehaald.' Dus het geld inderdaad alleen voor mensen die al een extra vak deden en zonder hun Grieks/Latijn een volwaardig pakket overhouden.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Oud 27-04-2012, 08:42
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Nee, het gelde sowieso alleen voor Gymnasiasten met Frans of Duits.
Volgens mij moet je een extra vreemde taal hebben, en daar vallen Latijn en Grieks dus niet onder, dus een gymnasiast heeft sowieso ook nog Frans of Duits.

Hier bij ons school gold deze regel volgens mij sowieso niet, dus veel zal er voor mij niet veranderen...
Oud 27-04-2012, 12:04
Kim
Avatar van Kim
Kim is offline
BELANGRIJK: Deze regel is een jaartje uitgesteld. Met dank aan het LAKS, die de minister ervan heeft kunnen overtuigen dat de scholieren van dit jaar hier niet voldoende over waren voorgelicht:

Citaat:
Toch geen nieuwe regel voor vavo en gym

Nieuwsbericht door Renske op 27/04/2012

De exameneisen voor het vavo en gymnasium blijven dit jaar toch nog gewoon hetzelfde. De slechte voorlichting over de nieuwe eisen zou anders nadelig voor scholieren kunnen uitpakken.

Dat melden onze collega's van het LAKS, na een gesprekje met demissionair onderwijsminister Marja van Bijsterveldt.

De minister was eigenlijk van plan om een nieuwe regel door te voeren: namelijk dat gymnasiumscholieren die zakken op een klassieke taal (Grieks of Latijn) geen aanspraak meer kunnen maken op een atheneumdiploma.

Ook zouden vavo-leerlingen hun cijferlijsten niet meer kunnen combineren.
Onduidelijke voorlichting

De afgelopen tijd kreeg het LAKS behoorlijk wat berichten binnen over de onduidelijkheid rond de vavo en gymnasiumdiploma's. Na een gesprek met minister van Bijsterveldt is daarom besloten om de nieuwe regels nog een jaartje uit te stellen. De minister was het met het LAKS eens dat er het een en ander onduidelijk was door slechte voorlichting. Het LAKS is blij dat de scholieren ''eerlijk behandeld worden''.
Cijferlijstencombi

Op het vavo kunnen leerlingen hun jaar opnieuw doen en zo alsnog een diploma halen. De truc is om na examen je hoogst behaalde eindcijfer te kiezen: je kunt de cijferlijsten van de middelbare school en het vavo combineren. De minister wil hier een stokje voor steken en alleen nog het laatst behaalde cijfer meetellen. Deze regel gaat dit jaar gelukkig nog niet in, maar pas volgend jaar.
Atheneumdiploma

Ook de gymnasiasten hebben dit jaar nog mazzel. Tot nu toe kunnen gymnasiumscholieren die zakten op Grieks en/of Latijn en wel een extra vak volgden nog voor een atheneumdiploma kiezen, in plaats van hun gymnasiumpapiertje. Scholieren die volgend jaar eindexamen moeten doen, hebben pech: als zij op hun klassieke talen zakken, zijn ze ook echt gezakt.

Het LAKS raadt daarom aan de volgende lichting examenkandidaten van tevoren een goede afweging te maken: hoe schat jij je kansen in? Als je je kansen niet zo hoog inschat, kan je beter kiezen voor een atheneumdiploma. Dat scheelt je namelijk een hoop tijd en moeite.

P.S: dit betreft alleen deze regels. De nieuwe cijfer-eisen gaan dus nog wel gewoon door... Succes!
Oud 27-04-2012, 12:31
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Mooi dat besloten is het dit jaar nog te gedogen
Oud 27-04-2012, 12:45
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Daarom staat er ook: 'Als je dat vak náást een 'gewoon' volledig atheneumvakkenpakket had gevolgd (dus Grieks of Latijn als extra vak), dan kon je het gewoon laten vallen als je een onvoldoende bleek te hebben gehaald.' Dus het geld inderdaad alleen voor mensen die al een extra vak deden en zonder hun Grieks/Latijn een volwaardig pakket overhouden.
Ah zie daar, overheen gelezen!

Citaat:
Mooi dat besloten is het dit jaar nog te gedogen
Yep, misschien helpt het net wat meer mensen naar toch nog een diploma! Maar anders waren ze er ook wel aardig laat mee gekomen, zo in april van hetzelfde jaar...
Oud 27-04-2012, 17:35
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Volgens mij moet je een extra vreemde taal hebben, en daar vallen Latijn en Grieks dus niet onder, dus een gymnasiast heeft sowieso ook nog Frans of Duits.
De klassieke taal kan in de plaats komen van een tweede moderne vreemde taal.
Ads door Google
Oud 29-04-2012, 14:56
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Wat is de reden van deze regel?
Sommige leerlingen zitten alleen op een gymnasium omdat het moet van hun ouders (de snobs), en zitten zes jaar lang uit hun neus te vreten / de les te verstoren met geklets bij de klassieke talen, om vervolgens een normaal atheneumdiploma te halen.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Oud 30-04-2012, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Sommige leerlingen zitten alleen op een gymnasium omdat het moet van hun ouders (de snobs), en zitten zes jaar lang uit hun neus te vreten / de les te verstoren met geklets bij de klassieke talen, om vervolgens een normaal atheneumdiploma te halen.
Onzin.
Oud 02-05-2012, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Sommige leerlingen zitten alleen op een gymnasium omdat het moet van hun ouders (de snobs), en zitten zes jaar lang uit hun neus te vreten / de les te verstoren met geklets bij de klassieke talen, om vervolgens een normaal atheneumdiploma te halen.
Zeker onzin. Dit is geen oplossing voor jouw genoemde probleem.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.