Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2008, 22:43
Sandra1988
Sandra1988 is offline
Op dit moment heb ik het allemaal niet even helder..
Ik maak het ook erg dramatisch wat helemaal nergens op slaat

Situatie:
Ik ben 20 jaar,
2004 VMBO-tl diploma behaald. Havo gaan doen omdat ik het niet wist.
2007 Havo (E&M profiel) diploma behaald (heb 1 jaar over gedaan voor 2 vakken) Daarna een jaar gewerkt. Het nieuwe schooljaar begint volgende week, maar ik nog geen keuze gemaakt.

Het lijkt wel een eeuwigheid dat ik niet op school heb gezeten.. En daarbij weet ik totaal niet wat ik wil gaan doen. Ik vind het lastig om over zo'n keuze gestructureerd en rustig na te denken, waardoor alles op het laatste moment neer komt.

Ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat binnen mijn kunnen ligt en wat realistisch is om te doen.


Wat kan ik doen...?
- 1 jaar werken en het me dan bedenken
- een aantal vakken vwo volgen om vervolgens naar de uni te gaan
- P HBO

Dat bedenken duurt al een eeuwigheid en ik lijk juist verder van alles af te gaan staan.

Ik zal dit bericht later editten, dit is een zooitje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2008, 22:46
Verwijderd
Als je als uiteindelijk doel de universiteit hebt is in de meeste gevallen je P halen op het HBO de snelste weg, maar volgens mij moet je allang ingeschreven hebben?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 22:49
Loveley
Avatar van Loveley
Loveley is offline
Mmz. Ik ken het! ^^ Ik ben ook helemaal niet goed in keuze's maken, maar wij kunnen toch moeilijk even gaan vertellen wat jij moet gaan studeren? ^^

Misschien kun je eventueel al beginnen met het opsommen waar je interesse's liggen, wat je graag doet, wat je hobby's zijn, die dingen =) En beroepskeuzetest/studiekeuzetests doen. Dat lijkt misschien stom, maar wie weet kan het voor jou wel helpen?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 22:50
Sandra1988
Sandra1988 is offline
Ja, ik weet niet of er misschien nog een mogelijkheid is tot aanmelding HBO.

Maar dat is het beste wanneer je weet wat je op de uni precies wilt gaan doen, anders heb je daar toch ook niets aan?

Het liefste zou ik een HBO P doen (lijkt me op een of andere manier leuker, VWO is net alsof ik terug ga in de tijd, achteruit... das wel een scheve gedachte..)

Eigenlijk kan ik er gewoon niet realistisch over nadenken.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 22:52
Sandra1988
Sandra1988 is offline
hey lovely, ja ik begrijp wat je bedoelt..

Daarvoor heb ik zat kansen gehad om die testen te doen. Het klinkt raar, maar het lijkt alsof ik ze dan niet spontaan invul. Alsof ik me zooo druk maak dat het allemaal een warboel is en simpel (uchter) nadenken dan niet meer mogelijk is.

Dit ben ik namelijk al sinds het VMBO aan het doen..
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 22:58
Sandra1988
Sandra1988 is offline
morgen ga naar een ROC met een decaan praten. Hij wist niet of VWO iets voor mij is qua mijn inzet. (toen ik mijn havo niet had gehaald heb ik hier de resterende vakken afgesloten).

De decaan wil weten wat ik het jaar erna wil (mocht ik vwo gaan doen), cijfers en een top3 WO opleidingen.

Ja, wat is het probleem denken jullie... dat vraag ik mezelf ook af.

Ik denk dat ik beter zo maar ff kan slapen
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 23:56
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Om te kiezen (wat je het komende jaar wil gaan doen én wat je opleiding zal zijn) moet je misschien op een andere manier denken: Niet ''wat wil ik doen'', maar ''wat wil ik niet doen''. Dan valt het grootste deel al af.
Trouwens, als je bent begonnen op vmbo, dan vrees ik dat je vwo misschien maar net haalt en dat de universiteit net te hoog gegrepen is. HBO is voor de meeste beroepen ook goed genoeg.
Ik zou trouwens niet al te lang nadenken, want straks begin je je carriere pas als je 40 bent ofzo(1 jaartje wachten kan nog wel lijkt mij)
Met citaat reageren
Oud 21-08-2008, 18:29
ganralph
ganralph is offline
- er zijn genoeg mensen die vanaf mavo/vmbo op de uni terecht komen, dus dat is het probleem niet.
- er zijn genoeg opleidingen waar je in oktober, of anders in januari kunt instromen (even navragen natuurlijk), dus dat is ook geen probleem.
- je bent pas 20, dus dat is ook geen probleem. (overigens kun je na je 21e ook via aparte toelatingsexamens op de uni terecht komen in veel gevallen)
- ik weet niet waar je interesses / talenten liggen, maar er zijn genoeg mensen die een HBO P gebruiken om iets totaal anders te doen op de uni (afhankelijk natuurlijk van de eisen van de opleiding of dat kan)

allemaal zaken waar je je in eerste instantie niet te druk over hoeft te maken

het enige is: waar wil je over 2-5 jaar staan (ook niet te ver vooruit denken)? en dat moet je echt zelf uitvogelen.

pas alleen wel op dat als je nog n jaar gaat werken, je misschien de stap naar het hoger onderwijs nooit meer maakt (omdat je lekker in de arbeidswereld zit)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2008, 19:44
Verwijderd
Je kunt je nog aanmelden op het HBO, alleen zullen sommige studie volzitten. Hetzelfde geldt voor de universiteit, alleen niet voor bepaalde studies ed (bv. lotingsstudies).

Wat vind je leuk? Wat zou je later willen doen? Even los van of het realistisch is. En als je dat niet weet: wat heb je het afgelopen jaar gedaan? Trok dat je? Zou je dat de rest van je leven willen doen? Welke vakken vond je op het vmbo en de havo leuk? Wat doe je in je vrije tijd? Enzovoorts.

Er zijn maar heel weinig mensen die studiekeuzetests echt spontaan invullen. Probeer zo'n test vraag voor vraag te maken (kopieer de test desnoods naar word en zet op iedere pagina één vraag of zo). En realiseer je dat er aan zo'n test niets afhangt, je hoeft de studie die er uitkomt niet te gaan doen oid, het kan je hoogstens een beter beeld geven van je interesses.

En als je er zelf echt niet uitkomt is het misschien een idee om een keer langs een bureau te gaan waarbij ze je met dit soort dingen kunnen helpen. Je bent echt niet de enige met dit probleem.

Offtopic: Via mavo/vmbo op de universiteit terecht komen kan best goed komen; het is mij ook gelukt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Weet even niet meer wat te doen..
snippersz1
11 25-10-2010 16:50
Psychologie Ik weet niet goed wat te doen
tinkebel
19 09-03-2006 19:56
Liefde & Relatie Vage situatie (wat te doen?)
useful_idiot
34 12-08-2005 23:00
Algemene schoolzaken wat te doen na je examen - leuke tip!
claudia82
14 04-05-2005 01:16
Studeren Wat te doen?
Jean-Paul
5 30-11-2004 21:49
Algemene schoolzaken Ik ga het eerste jaar van mijn Studie niet halen! .....wat nu voor volgend jaar?
G.T.C.
8 28-05-2003 16:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:31.