Oud 25-04-2012, 23:11
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Ik kwam laatst toevallig tot de ontdekking dat ik soms in rust best een hoge hartslag heb, van wel 80-100 slagen per minuut. Andere keren, bijvoorbeeld na een nacht goed slapen, is het wel 'gewoon' 70.

Ik probeer nu een beetje te achterhalen waar het door komt. De eerste keer dat ik het merkte had ik koffie en redbull op, maar ik heb het ook op tijden dat ik dat niet op heb. Soms zelfs na het eten van een maaltijd (gewoon brood, bijv). Is dat normaal?

Ik voel me wel relaxed wanneer ik het meet, geen last van zenuwen of stress. Maar mijn hart denkt daar misschien anders over?
Het is op zich geen ramp als het later weer teruggaat naar 70, maar waarom ie dan tijdelijk zo uitschiet is me een RAADSEL. Mijn conditie is verder best goed, denk ik. Ik eet relatief gezond, ik beweeg genoeg en ben ook niet te zwaar.

Enig idee?
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2012, 23:33
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Zolang je hartfrequentie niet boven de 100 komt valt het gewoon nog binnen wat normaal is. Er zijn een boel dingen die er invloed op hebben. Niet alleen koffie en red bull, maar ook dingen als je ademhaling en als je er op let (en je misschien wel onbewust zorgen maakt) dan gaat ie ook rapper. Zelfs tussen zitten en liggen zit vaak al een paar slagen verschil.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 25-04-2012, 23:33
astro-rock79
Avatar van astro-rock79
astro-rock79 is offline
Nu ga even doen wat jij ook deed:

*knip*

Laatst gewijzigd op 26-04-2012 om 00:34. Reden: nee, dat dacht ik dus even niet :)
Met citaat reageren
Oud 26-04-2012, 00:36
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Het heeft ook een beetje met je conditie te maken. Als je weinig sport en geen enorm goede conditie hebt is je hartslag in rust ook wat hoger. Sporters hebben vaak met een hele lage hartslag in rust te maken. Dat wil verder niks zeggen, je rusthartslag is persoonlijk, en zo lang je verder gezond leeft en hij niet extreem hoog of onregelmatig is, is het waarschijnlijk niks. Maar als je je er zorgen over maakt kun je natuurlijk altijd even langs de huisarts gaan.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 26-04-2012, 00:44
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Nja, mijn conditie is wel gewoon goed, iig zeker niet zo slecht dat het een rusthartslag van 80 of hoger zou moeten geven. Zeker niet als het ook 70 kan zijn soms.

Dus het zijn denk ik uitzonderingen, maar veel van die uitzonderingen betekent wel dat mijn hart teveel inspanning verricht wanneer het niet nodig is. En zoals we allemaal weten gaat een hart maar een x aantal slagen mee in een leven, dus die overbodige hartslagen tikken wel aan.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2012, 01:00
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Het hoeft niet alleen aan je conditie te liggen. Daarnaast ben je nog relatief jong (huhu ) dus dan is de hartslag ook wel wat hoger. En zoals Pluis zegt: het kan aan heel veel dingen liggen: je voedingspatroon, je leefritme, bewegingspatroon, conditie, omgevingsfactoren, etc... en bij sommige mensen is hij gewoon hoger dan bij anderen, zonder direct aanwijsbare reden.

Overigens weet ik niet of een hart echt maar X aantal slagen meegaat tijdens je leven, ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.

Wel is het zo dat je natuurlijk je hart niet constant op de top van zijn niveau moet laten presteren, maar dat wil niet zeggen dat als je een hogere hartslag dan de gemiddelde nederlander hebt je ook sneller dood gaat.
Daarnaast is het ook zo dat het hart zich kan aanpassen aan een hogere gemiddelde hartslag mits de stijging in gemiddelde hartslag niet te abrupt is (zodat het hartweefsel zich kan aanpassen) en door die aanpassing ook optimaal kan functioneren (en dus niet constant op de top van het niveau zit) met een wat hogere hartslag.
__________________
you're not my demographic

Laatst gewijzigd op 26-04-2012 om 01:05.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2012, 01:07
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
En 80 is niet echt te hoog hoor. Mijn hartslag in rust hangt ook rond de 70-75.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 26-04-2012, 09:17
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
En zoals we allemaal weten gaat een hart maar een x aantal slagen mee in een leven,
ik hoop dat je een grapje maakt?
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 26-04-2012, 09:29
Verwijderd
Met 80 zou ik me geen zorgen maken. Ik had een tijdje een hele hoge hartslag in rust door de medicijnen die ik toen slikte (soms zelfs 140). Toen kreeg ik wel extra pillen om het omlaag te brengen. Als ze mijn hartslag dan controleerden en hij was onder de 100 zeiden ze altijd 'keurig!'. Iets boven de 100 wachtten ze nog even af en controleerde ze het nog eens, maar dat was ook nog niet direct een ramp. No worries!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2012, 20:51
Greenscarfed
Avatar van Greenscarfed
Greenscarfed is offline
ik heb gehoord, (ik weet dus niet of dat echt wel zo is) als je snelle hartslag hebt bij rust, dat dat komt door stress/vermoeidheid etc.. (ook door je conditie enzo)
ik heb in rust een hartslag van 78 , maar soms heb ik van die momenten dat m'n hart precies erg 'hard klopt'
m'n dokter zei dat dit door vermoeidheid kwam..
dus misschien heb jij iets gelijkaardigs?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2012, 14:14
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
ik hoop dat je een grapje maakt?
Hoezo, uiteindelijk is het hart gewoon 'op'. En des te harder een hart moet werken in rust, des te sneller hij 'slijt'.

Natuurlijk verschilt het x aantal slagen van mens tot mens, maar gemiddeld genomen schijnt een gezond hart iets van 2,8 miljard keer te kloppen, uitgaande van de gemiddelde levensduur van 77 jaar bij een normale hartslag van 70.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.

Laatst gewijzigd op 01-05-2012 om 14:20.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2012, 14:17
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
ik heb gehoord, (ik weet dus niet of dat echt wel zo is) als je snelle hartslag hebt bij rust, dat dat komt door stress/vermoeidheid etc.. (ook door je conditie enzo)
ik heb in rust een hartslag van 78 , maar soms heb ik van die momenten dat m'n hart precies erg 'hard klopt'
m'n dokter zei dat dit door vermoeidheid kwam..
dus misschien heb jij iets gelijkaardigs?
Mwah, ik heb geen last van oververmoeidheid. Stress ook niet echt. Mijn conditie is denk ik wel oke, niet bar slecht. En mijn hart kán ook 'gewoon' 70 kloppen, dus dat is wel gek.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2012, 15:27
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Hoezo, uiteindelijk is het hart gewoon 'op'. En des te harder een hart moet werken in rust, des te sneller hij 'slijt'.

Natuurlijk verschilt het x aantal slagen van mens tot mens, maar gemiddeld genomen schijnt een gezond hart iets van 2,8 miljard keer te kloppen, uitgaande van de gemiddelde levensduur van 77 jaar bij een normale hartslag van 70.
Ja, je hart is op een gegeven moment 'op' (net zoals de rest van je lichaam), maar hoe je het nu stelt is wel erg versimpeld. Er zit geen tellertje in de spiercellen dat bijhoudt hoeveel slagen er zijn geweest en besluit te stoppen zodra het doel is bereikt.

Hoe snel en hoe hard je hart moet kloppen is afhankelijk van de staat van je vaatstelsel, je lichaamsmassa, conditie, etc. etc. Zo lang dat allemaal een beetje in balans is en je hartslag in rust stabiel is gaat je hart gewoon een hele lange tijd mee, en daar heeft je persoonlijke hartslag weinig mee te maken. De cijfers die in de boekjes te vinden zijn, zijn gemiddelden. Er is geen enkele persoon die precies aan al die standaarden voldoet, ieder mens is verschillend en er zijn heel veel factoren (erfelijkheid, woonsituatie, leeftijd, levensstijl, lichaamsbouw, etc.) die invloed op je lichaam hebben.

Je kunt altijd aan je huisarts vragen of die je kan doorsturen naar een cardioloog. Je kunt natuurlijk nooit iets volledig uitsluiten, maar een onderzoek kan nooit kwaad, mits je niet al te veel zorgen gaat krijgen over dingen die je mogelijkerwijs onder de leden kunt hebben.
__________________
you're not my demographic

Laatst gewijzigd op 08-05-2012 om 00:49.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Laten onderzoeken of niet?
blurred
5 01-09-2009 22:25
Verhalen & Gedichten Eva en Atum
Chick Rock
11 27-08-2004 23:24
Drugs & Alcohol mdma
guess what
42 24-08-2004 20:19
Drugs & Alcohol Kruidenfoto-topic!
Vlooienband
26 19-01-2004 14:37
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De ondraaglijke lichtheid
clubje
124 27-09-2003 12:07
Drugs & Alcohol Het gebruik van middelen
Internationalist
6 20-04-2002 11:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.