Oud 03-04-2005, 11:00
Frederike
Avatar van Frederike
Frederike is offline
ik vroeg me af of een zelfstandig gymnasium beter is dan een gymnasium op een scholengemeenschap. soms hoor je namelijk van die verhalen, waardoor het lijkt dat je beter naar een zelstandig gymnasium kunt gaan. ik vroeg me af wat het verschil is.
__________________
veni, vidi, vici.... maar niet heus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2005, 14:17
Verwijderd
Vooral cultuur en instelling. Op categorale gymnasia heerst vaak meer een houding van 'non scholae sed vitae': je leert niet voor de school maar voor het leven. Al je andere schoolgenoten zijn min of meer van hetzelfde niveau (dat wil niet zeggen dat het allemaal aardig of zelfs beschaafd volk is). Vaak is er meer aandacht voor cultuur (kamermuziek, uitstapjes).

Nadeel is dat categorale gymnasia absoluut geen representatieve afspiegeling van de werkelijkheid bieden. Je komt alleen maar toekomstige academici tegen, zeg maar de bovenste 5% van de samenleving. Allochtonen? No way. In dat opzicht raak je sociaal wel wat verwilderd.

Ik vind het te riskant om uitspraken over niveau te doen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 21:44
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Snees schreef op 03-04-2005 @ 15:17 :
Al je andere schoolgenoten zijn min of meer van hetzelfde niveau (dat wil niet zeggen dat het allemaal aardig of zelfs beschaafd volk is).
Jij hebt nooit op een zelfstandig gymnasium gezeten he?

Wat wel een voordeel is aan een gymnasium is dat je meteen op je eigen niveau terecht komt, ofwel niet in een gemengde brugklas met havo-mensen. Dan kun je meteen beginnen met Latijn of Grieks. Je wisselt dan ook niet meer zo van klasgenoten.
Daarnaast schijnen scholengemeenschappen soms de neiging te hebben mensen met wie het iets minder gaat maar meteen een niveau terug te zetten. Op een zelfstandig gymnasium denken ze wel twee keer na, want dan zijn ze meteen een leerling kwijt. Dan kun je nog wat blunderen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 09:15
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
De dingen die hier boven genoemd zijn, kloppen.
Ik denk dat het niveau op een zelfstandig gymnasium hoger ligt, in elk geval dus met Grieks en Latijn. Ik zit zelf op een zelfstandig gymnasium en ik ken ook mensen op een scholengemeenschap waar ze gymnasium doen. Vaak beginnen ze een of twee jaar later met de klassieke talen en het niveau ligt sowieso veel lager. In klas 3 zijn ze nog bezig met teksten die wij in de 1e deden.
Ik vond het zelf erg fijn om in de 1e niet met havo en vwo gemengd te zitten. Dat is namelijk niet erg bevordelijk voor het niveau. De sfeer hier op school is ook wel wat beter. Je wordt niet meteen afgekraakt als je bepaalde dingen op school wel interessant vindt.
Het is helaas ook zo dat een zelfstandig gymnasium helemaal niet representatief is. Wij hebben op de hele school maar een paar allochtonen zitten. De sfeer is best leuk, maar het is inderdaad geen afspiegeling van de maatschappij.
Tot slot wat al eerder werd genoemd: hier wordt je niet meteen naar een lager niveau geplaatst als je het eens wat slechter doet. Dat vind ik best een goede zaak. Soms heb je gewoon een jaartje extra nodig, maar kun je het best wel.
Nog een nadeel van een zelfstandig gym: er komen ook veel mensen die het puur om de naam doen. 'Gymnasium' , dat klinkt goed. Nogal elitair dus. Gelukkig vallen die mensen in de onderbouw wel af.
Maar als je kiest voor een gymnasium opleiding, kies dan voor een zelfstandig gymnasium. Het is een beter niveau en ik vind zelf de sfeer veel leuker.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 10:25
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Ik heb niet op een zelfstandig gymnasium gezeten, omdat er geen een in de buurt was .
Achteraf heb ik daar ontzettend spijt van. Nu had ik gewild dat mijn ouders mij op een zelfstandig gymnasium hadden gedaan (de dichtstbijzijnde was 45 min. met de bus, dus 1,5 uur / dag). Het niveau van de havo / vwo school waar ik op zat was ronduit belabberd. Mijn ene Latijnlerares zag voor 3%, de andere was gefrustreerd lesbisch en vaker overspannen en gestressed dan in staat om les te geven. Ik ben gewoon niet proper onderwezen en heb heel veel gemist. Maarja, mijn ouders konden natuurlijk ook niet weten dat halve allochtonen (om maar met de woorden van snees te spreken) ook super geniaal zouden kunnen zijn .
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 15:28
Frederike
Avatar van Frederike
Frederike is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 04-04-2005 @ 10:15 :
Nog een nadeel van een zelfstandig gym: er komen ook veel mensen die het puur om de naam doen. 'Gymnasium' , dat klinkt goed. Nogal elitair dus. Gelukkig vallen die mensen in de onderbouw wel af.
het valt mij ook op dat er in de eerste allemaal mensen afvielen. maar er zijn er nu nog steeds die zich heel wat voelen omdat ze op een gymnasium zitten. ik kan dat nooit uitstaan!
__________________
veni, vidi, vici.... maar niet heus
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 17:21
Verwijderd
Ik doe nu gymnasium op een scholengemeenschap. Het niveau is me erg tegengevallen. Dit is ook niet zo verwonderlijk: in de tweede klas had ik precies dezelfde lessen als de havo/vwo gemengde tweede klas, met uitzondering van de klassieke talen. In de bovenbouw werden gymnasium en atheneum weer gemengd. Feitelijk is er helemaal geen verschil tussen gymnasium en atheneum meer in de bovenbouw. Op het gymnasium heb je alleen een klassieke taal in je vrije deel.

Als ik het opnieuw had kunnen doen, was ik naar een zelfstandig gymnasium gegaan. Maar ja. Te laat.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 19:42
Frederike
Avatar van Frederike
Frederike is offline
ik begin zo onderhand te denken dat een zelfstandig gymnasium toch wat beter is dan een scholengemeenschap! ik vind het ook zo raar dat je op een scholengemeenschap maar een klassieke taal mag! zou ik heel jammer vinden. ik vind het ook wel heel "apart' dat er niet veel verschil is tussen gymnasium en atheneum. ben ik even blij dat ik op een zelfstandig gymnasium zit!
__________________
veni, vidi, vici.... maar niet heus
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 11:10
Toscane
Toscane is offline
Ik denk dat vooral de instelling sterk verschilt. Ik heb op een zelfstandig gymnasium gezeten en tot mijn eindexamen geroepen gymnasium is atheneum maar dan met klassieke talen. Ik denk dat dit idd het geval is op het gymnasium van een scholengemeenschap.

Nu na mijn eindexamen merk ik echter het verschil wat de docenten bij ons bij alle vakken altijd benadrukten; je doet gymnasium dus ga je dieper op de stof in. De uitkomst is minder belangrijk dan het mechanisme wat zorgt voor die uitkomst. Ik zeg niet dat het atheneum slechter is, maar het is gewoon een totaal andere manier van leren. En ik denk dat dat verschil groter is tussen zelfstandig gymnasium en een scholengemeenschap en amper aanwezig tussen atheneum en gymnasium op diezelfde scholengemeenschap.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 15:18
filia dei
Avatar van filia dei
filia dei is offline
Ik doe gymnasium op een havo vwo school en wij leren ook dat de manier waarop je tot het antwoord komt belangrijker is dan de uitkomst...en dat leren ze op de havo ook... dus dat vind ik niet echt typerend voor een gymnasium school. Verder denk ik wel dat de sfeer anders is
__________________
Leve het heilige aluminium conserven blikje met haring in tomaten saus! Dood aan de spellingcorrector!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 14:48
Verwijderd
Zelf doe ik gymnasium op een scholengemeenschap, maar in de stad is ook een categoraal gymnasium. Het is voor mij lastig om te vergelijken, maar ik heb toch het idee dat het niveau in eerste instantie op het categoraal gym hoger ligt dan bij mij op school. Mensen uit hetzelfde jaar op het zelfstandig gym waren gewoon verder en hadden naar mijn idee meer inzicht in de structuur van talen omdat er gewoon wat meer nadruk op ligt.

Aan de andere kant komt op een categoraal gym natuurlijk wel een ander publiek af dan op een gewone scholengemeenschap. Ik vind het wel prettig dat het publiek zo divers is, dat is op een cat. gym natuurlijk ook wel zo, maar ik denk dat het op een scholengemeenschap toch wat gevarieerder is en dat vind ik wel leuk en prettig.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 15:05
patrik594
patrik594 is offline
Citaat:
ik begin zo onderhand te denken dat een zelfstandig gymnasium toch wat beter is dan een scholengemeenschap! ik vind het ook zo raar dat je op een scholengemeenschap maar een klassieke taal mag! zou ik heel jammer vinden. ik vind het ook wel heel "apart' dat er niet veel verschil is tussen gymnasium en atheneum. ben ik even blij dat ik op een zelfstandig gymnasium zit!
Dit klopt niet, tenminste niet altijd! Ik zit ook op een scholengemeenschap, maar ik ben al in de 1ste met latijn begonnen en in de 2e met Grieks en nouja ik kan niet zeggen dat andere scholen meer leren dan wij want als ik het met kinderen van andere scholen vergelijk zitten wij meestal net ietsje voor.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 18:29
Freestyler*
Freestyler* is offline
het verschil is dat op een zelfstandig gymnasium de mensen denken dat ze beter zijn

op een scholengemeenschap hoef je helemaal niet met havo mensen in een klas te zitten hoor
dat slaat natuurlijk nergens op, want daar heb je ook gymnasium en atheneum brugklassen. Je hebt mensen die daarna terugvallen, maar dat is op een zelfstandig gymnasium ook zo, alleen wordt men daar van school getrapt.
Er wordt vaak ook gewoon in de eerste begonnen met latijn, grieks misschien in de tweede.
En dat 'totaal' andere manier van leren is helemaal een belachelijk idee.

Face it, gymnasium is atheneum met meer klassieke talen en kcv.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 18:40
naatje287
naatje287 is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 08-04-2005 @ 19:29 :
het verschil is dat op een zelfstandig gymnasium de mensen denken dat ze beter zijn

op een scholengemeenschap hoef je helemaal niet met havo mensen in een klas te zitten hoor
dat slaat natuurlijk nergens op, want daar heb je ook gymnasium en atheneum brugklassen. Je hebt mensen die daarna terugvallen, maar dat is op een zelfstandig gymnasium ook zo, alleen wordt men daar van school getrapt.
Er wordt vaak ook gewoon in de eerste begonnen met latijn, grieks misschien in de tweede.
En dat 'totaal' andere manier van leren is helemaal een belachelijk idee.

Face it, gymnasium is atheneum met meer klassieke talen en kcv.
Bij ons verschilt atheneum niks met gymnasium, wij zitten gewoon gemengd. Alleen de lessen dat de andere latijns en grieks hebben hebben wij vrij
__________________
Ik ben ik en jij bent jij, wie is het gekst van allebei???
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 18:04
de abt van sion
de abt van sion is offline
De 5-10 goede leerlingen van een gymnasiumklas verschillen niet van de klassieke-talenkiezers op een VWO. Het leuke van het VWO is dat je geen last hebt van die andere 20-25 leerlingen die op het gymnasium ook worden meegesleept, maar die of niets kunnen, of - wat vaker voorkomt - nergens zin in hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 18:12
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 08-04-2005 @ 19:29 :

Face it, gymnasium is atheneum met meer klassieke talen en kcv.
Wrong. Bij mij op school gaat het veel sneller dan op een vwo afdeling van een school in de buurt. Afvallers gaan meestal naar het vwo en redden het daar makkelijk, omdat het tempo veel lager is.
Inderdaad geen allochtonen en er heerst wel een mentaliteit waar ik me thuis voel. Nadeel is dat je bij meerdere keren blijven zitten van school af moet en ergens anders vwo moet gaan doen, en dus niet gewoon een afdeling lager kan. Oja, afgezien van wat 6e klassers en een paar leraren rookt niemand, heeft misschien ook wat met het gymnasium te maken? iig ik vind gymnasium relaxed, niet tussen de primaten zitten.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:07
de abt van sion
de abt van sion is offline
Stel, een gymnasiumklas omvat 30 leerlingen. Van die 30 zijn er gemiddeld 5-10 géén primaten.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 15:45
fractuur
fractuur is offline
Ik denk dat op een scholengemeenschap de verleiding om atheneum groter is dan op een apart gymnasium. Zo zullen dus de slechte tot matige, of gewoon de minder gemotiveerde lerlingen afvallen. Wat overblijft is dan wel erg uitgedund (naja, das bij ons ook wel zo in de zesde..) cluster Latijn/Grieks, die gemotiveerd danwel gewoon goed zijn in de klassieke talen. Bij ons is er ook selectie, maar mensen die slechter zijn in de klassieke talen gaan wel gewoon over omdat ze voor andere vakken redelijk staan, ze gaan daardoor geen atheneum doen. En verder geldt in Utrecht dat op 'mijn' gym de begeleiding van de leerlingen erg ged is, beter dan in naastgelegen colleges die latijn aanbieden..
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-04-2005, 19:13
Project 50
Project 50 is offline
Wat het roken betreft van enige posts hierboven.

Het heeft niets met een zelfstandig gymnasium te maken denk ik zelf. Bij mij op school rookt echt een groot percentage van de leerlingen en blowen wordt ook echt veel gedaan. ( ook onder schooltijd )
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 19:27
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
IdioLogic schreef op 12-04-2005 @ 20:13 :
Wat het roken betreft van enige posts hierboven.

Het heeft niets met een zelfstandig gymnasium te maken denk ik zelf. Bij mij op school rookt echt een groot percentage van de leerlingen en blowen wordt ook echt veel gedaan. ( ook onder schooltijd )
Op het gymnasium?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 20:38
Project 50
Project 50 is offline
Zelfstandig gymnasium te Amsterdam
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 21:09
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 12-04-2005 @ 20:27 :
Op het gymnasium?
Ja, waarom niet? Dat was bij mijn school ook zo... niet dat echt een meerderheid het deed, maar er waren best mensen die het deden. Vaak wel kansloze figuren, maar ach.

Maar waarom zouden mensen op een gymnasium dat niet doen? Het zijn net zo goed pubers die dingen uit willen proberen, stoer willen doen etc.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 21:23
Verwijderd
Citaat:
IdioLogic schreef op 12-04-2005 @ 21:38 :
Zelfstandig gymnasium te Amsterdam
Is nou het Vossius of het Barlaeus zo berucht om al dat blowende tuig?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 23:07
de abt van sion
de abt van sion is offline
Ik geloof niet dat gymnasiasten niet roken en/of blowen.

En drinken doen ze zeker.

Heel veel.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 11:00
Freestyler*
Freestyler* is offline
het is wel duidelijk dat leerlingen van een zelfstandig gymnasium een ander beeld hebben van de maatschappij

Een school kan wel een hoger tempo aanhouden, maar uiteindelijk doe je toch dezelfde centrale examens (en gebruikt men dezelfde lesmethoden). Het niveau van scholengemeenschappen onderling zal ook verschillen. Ik denk niet dat je kunt stellen dat een zelfstnadig gymnasium per definitie beter is.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2005, 17:21
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 13-04-2005 @ 12:00 :
het is wel duidelijk dat leerlingen van een zelfstandig gymnasium een ander beeld hebben van de maatschappij

Een school kan wel een hoger tempo aanhouden, maar uiteindelijk doe je toch dezelfde centrale examens (en gebruikt men dezelfde lesmethoden). Het niveau van scholengemeenschappen onderling zal ook verschillen. Ik denk niet dat je kunt stellen dat een zelfstnadig gymnasium per definitie beter is.
Ik geloof het ook niet. In iedere gymnasiumklas zitten een paar goede leerlingen(stel: 5 van de 30). In iedere VWO-klas ook. Het voordeel van VWO met klassieken is dat je die andere 25 lieden kwijt bent. Die kiezen daar namelijk niet voor die vakken.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 17:36
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik zat op een zelfstandig gymnasium en dat had een aantal voordelen:

-Iedereen doet er gymnasium. (ja, duh) En daardoor heerst er niet zo'n verdeeld sfeertje.

-Ze deden meer hun best voor je als het er naar uitzag dat je het jaar misschien niet zou halen. Op scholengemeenschappen zeggen ze al snel: Ga maar een niveautje lager doen. Op een zelfstandig gymnasium betekent dat dat je van school moet en dat wil niemand.

-Het is kleiner. Ik persoonlijk vind dat prettig. Dat hoeft natuurlijk niet voor jou ook zo te zijn.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 17:43
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 13-04-2005 @ 18:21 :
Ik geloof het ook niet. In iedere gymnasiumklas zitten een paar goede leerlingen(stel: 5 van de 30). In iedere VWO-klas ook. Het voordeel van VWO met klassieken is dat je die andere 25 lieden kwijt bent. Die kiezen daar namelijk niet voor die vakken.
Op mijn scholengemeenschap waren het echt niet de slimste leerlingen die wel de klassieke talen kozen hoor.

Verdeeld sfeertje was er niet.
VWO zonder klassieke talen is niet een niveautje lager dan VWO met klassieke talen. Er zijn bij ons trouwens zo goed als geen leerlingen overgestapt naar de havo. Wel mensen teruggekomen van een zelfstandig gymnasium, omdat ze daar weggestuurd waren. Dat mensen die moeite hebben op een zelfstandig gymnasium meer aandacht krijgen, omdat de school hun niet kwijt wil, lijkt me eerder een nadeel. Er moet juist aandacht besteed worden aan de leerlingen die wel presteren.

Maar ik zou ook niet op een scholengemeenschap willen zitten waar alle niveaus op een locatie vertegenwoordigd zijn. Met andere woorden; ik wil niet in het zelfde gebouw zitten met het vmbo. Op een zelfstandig gymnasium heb je dat natuurlijk iig niet.
__________________
I love dr Phil :D

Laatst gewijzigd op 13-04-2005 om 17:48.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 15:47
Verwijderd
Volgens de docent en docente (getrouwd stel) Klassieke Talen bij ons op school zijn de cijfers Latijn en Grieks van gymnasiumleerlingen op scholengemeenschappen beduidend hoger dan op klassieke gymnasia.
Die info hadden ze niet alleen uit eigen ervaring, maar ook uit statistieken.

Als mogelijke oorzaak gaven ze ervoor dat de leerlingen Latijn en Grieks op scholengemeenschappen die vakken als keuzevak hebben in hun vrije ruimte, en er dus echt voor gemotiveerd zijn, terwijl op klassieke gymnasia het een standaard verplicht vak is voor iedereen, en de motivatie wat lager ligt.

Het is trouwens onzin dat bij alle scholengemeenschappen havo en vwo brugklassen gemengd zijn en ook pas in de bovenbouw met Latijn en Grieks begonnen wordt.

Citaat:
Freestyler* schreef op 08-04-2005 @ 19:29 :
Face it, gymnasium is atheneum met meer klassieke talen en kcv.
Ook niet helemaal waar. In de bovenbouw misschien wel, maar in de onderbouw niet.

In de onderbouw heeft gymnasium net zoveel lesuren als atheneum, maar wel 6 uur Latijn en Grieks (opgeteld).
Dat betekent dus dat gymnasiumleerlingen 6 uur moeten inleveren aan de andere vakken, maar toch dezelfde stof moeten doorlopen. Dus meer werk, in dezelfde tijd.

Citaat:
grl schreef op 13-04-2005 @ 18:36 :
-Ze deden meer hun best voor je als het er naar uitzag dat je het jaar misschien niet zou halen. Op scholengemeenschappen zeggen ze al snel: Ga maar een niveautje lager doen. Op een zelfstandig gymnasium betekent dat dat je van school moet en dat wil niemand.
Geloof me, een goede scholengemeenschap wilt ook niet dat je een niveau omlaag gaat.
Bij gymnasia ligt de oorzaak wat meer bij het feit dat als een leerling een niveau omlaag moet en dus van school vertrekt, de school minder centjes ziet, terwijl een scholengemeenschap daar niets van merkt.

Laatst gewijzigd op 16-04-2005 om 15:55.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 16:51
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 13-04-2005 @ 18:43 :
Dat mensen die moeite hebben op een zelfstandig gymnasium meer aandacht krijgen, omdat de school hun niet kwijt wil, lijkt me eerder een nadeel. Er moet juist aandacht besteed worden aan de leerlingen die wel presteren.
Zou een school zich niet om je moeten bekommeren als je het wat minder doet? Dat vind ik absoluut niet. Sommige leerlingen hebben gewoon iets meer moeite en met wat hulp kunnen zij het ook wel halen. En dat is wel een probleem van een scholengemeenschap: het interesseert ze iets minder en ze laten je makkelijker een niveau lager doen.
Echter, sommige mensen gaan ook onterecht naar een gymnasium. Meestal zijn het dan de ouders die het zo belangrijk vinden dat hun kind gymnasium doet. Maar die vallen wel af, zeker in de onderbouw.
Bij ons (zelfstandig gym) is het percentage zitteblijvers wel redelijk hoog, waarschijnlijk door de eerder genoemde oorzaken. Daar komt dan wel voor in de plaats dat we al drie jaar een slagingspercentage van 100% hebben (is onze rector zo trots op ).
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 17:33
Verwijderd
Citaat:
ecrivaine schreef op 16-04-2005 @ 17:51 :
Zou een school zich niet om je moeten bekommeren als je het wat minder doet? Dat vind ik absoluut niet. Sommige leerlingen hebben gewoon iets meer moeite en met wat hulp kunnen zij het ook wel halen. En dat is wel een probleem van een scholengemeenschap: het interesseert ze iets minder en ze laten je makkelijker een niveau lager doen.
Echter, sommige mensen gaan ook onterecht naar een gymnasium. Meestal zijn het dan de ouders die het zo belangrijk vinden dat hun kind gymnasium doet. Maar die vallen wel af, zeker in de onderbouw.
Bij ons (zelfstandig gym) is het percentage zitteblijvers wel redelijk hoog, waarschijnlijk door de eerder genoemde oorzaken. Daar komt dan wel voor in de plaats dat we al drie jaar een slagingspercentage van 100% hebben (is onze rector zo trots op ).
En hoeveel procent van de leerlingen gaat in 1x over van de 5e naar de 6e?

Laatst gewijzigd op 16-04-2005 om 17:37.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 17:51
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Olafant schreef op 16-04-2005 @ 16:47 :
Ook niet helemaal waar. In de bovenbouw misschien wel, maar in de onderbouw niet.

In de onderbouw heeft gymnasium net zoveel lesuren als atheneum, maar wel 6 uur Latijn en Grieks (opgeteld).
Dat betekent dus dat gymnasiumleerlingen 6 uur moeten inleveren aan de andere vakken, maar toch dezelfde stof moeten doorlopen. Dus meer werk, in dezelfde tijd.
ja maar het is niet zo dat je meer stof behandelt ofzo
vaak lever je zelfs handvaardigheid of zo'n soort vak in.
het algehele niveau is niet beter, daar gaat het hier om

en mijn scholengemeenschap met 1300 leerlingen ook al jaren 100% slagingspercentage vwo hoor, havo ligt op 98% ofzo

Maar inderdaad zo'n gymnasium kan de kids wel allemaal laten zitten. Zo'm cijfer zegt dan ook niet alles.

Net alsof er op een scholengemeenschap geen ruimte is voor begeleiding. Alleen ik vind niet dat een school alles moet doen om een slechte leerling op het gymnasium te houden.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 18:39
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Olafant schreef op 16-04-2005 @ 16:47 :

Geloof me, een goede scholengemeenschap wilt ook niet dat je een niveau omlaag gaat.
Bij gymnasia ligt de oorzaak wat meer bij het feit dat als een leerling een niveau omlaag moet en dus van school vertrekt, de school minder centjes ziet, terwijl een scholengemeenschap daar niets van merkt.
Natuurlijk.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 18:42
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Olafant schreef op 16-04-2005 @ 18:33 :
En hoeveel procent van de leerlingen gaat in 1x over van de 5e naar de 6e?
Zie mn post
Citaat:
Bij ons (zelfstandig gym) is het percentage zitteblijvers wel redelijk hoog, waarschijnlijk door de eerder genoemde oorzaken.
Exacte percetage weet ik zo gauw niet... maar het ligt ook weer niet extreem hoog hoor
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 20:23
Verwijderd
Citaat:
ecrivaine schreef op 16-04-2005 @ 19:42 :
Zie mn post

Exacte percetage weet ik zo gauw niet... maar het ligt ook weer niet extreem hoog hoor
Oh, ik had er straal overheen gelezen.
Citaat:
Freestyler* schreef op 16-04-2005 @ 18:51 :
ja maar het is niet zo dat je meer stof behandelt ofzo
vaak lever je zelfs handvaardigheid of zo'n soort vak in.
het algehele niveau is niet beter, daar gaat het hier om
Ja dat is ook weer waar. Maar dat gaat bijvoorbeeld niet op voor de derde klas, waar (op mijn school dan) geen handvaardigheid wordt gegeven.

Ik geloof dat op mijn school wiskunde, tekenen en gym moesten inleveren. En nog 2 vakken die ik niet meer weet.

Laatst gewijzigd op 16-04-2005 om 20:25.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 20:29
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 16-04-2005 @ 18:51 :
ja maar het is niet zo dat je meer stof behandelt ofzo
vaak lever je zelfs handvaardigheid of zo'n soort vak in.
het algehele niveau is niet beter, daar gaat het hier om.
Nou, ik heb toch echt in de eerste muziek, handvaardigheid, tekenen, techniek en verzorging gehad hoor. In de tweede ook nog verzorging, techniek, en tekenen. Niveau lag ook nog behoorlijk hoog bij die vakken, behalve natuurlijk bij verzorging, wat een dom vak.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-04-2005, 15:20
Verwijderd
Citaat:
Mindfields schreef op 16-04-2005 @ 21:29 :
Nou, ik heb toch echt in de eerste muziek, handvaardigheid, tekenen, techniek en verzorging gehad hoor. In de tweede ook nog verzorging, techniek, en tekenen. Niveau lag ook nog behoorlijk hoog bij die vakken, behalve natuurlijk bij verzorging, wat een dom vak.
Inderdaad, dat is gewoon de basisvorming. Allemaal verplichte vakken.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 21:52
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Snees schreef op 17-04-2005 @ 16:20 :
Inderdaad, dat is gewoon de basisvorming. Allemaal verplichte vakken.
weet ik veel
maar ik weet wel voorbeelden van waar in de atheneumklas handvaardigheid gegeven werd en in de gynasiumklas grieks (tweede klas).

Maar als je voor zo'n vak minder tijd hebt, betekent niet dat je daardoor beter onderwijs geniet
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 09:52
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 16-04-2005 @ 21:29 :
Nou, ik heb toch echt in de eerste muziek, handvaardigheid, tekenen, techniek en verzorging gehad hoor. In de tweede ook nog verzorging, techniek, en tekenen. Niveau lag ook nog behoorlijk hoog bij die vakken, behalve natuurlijk bij verzorging, wat een dom vak.
Je vindt deze vakken dus volkomen overbodig voor de intellectueel?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 12:22
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 18-04-2005 @ 10:52 :
Je vindt deze vakken dus volkomen overbodig voor de intellectueel?
Verzorging wel ja. Kijk, maatschappijleer 2 zou best bij mij op school mogen worden ingevoerd, maar verzorging is echt een lachertje.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 19:40
Frederike
Avatar van Frederike
Frederike is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 18-04-2005 @ 13:22 :
Verzorging wel ja. Kijk, maatschappijleer 2 zou best bij mij op school mogen worden ingevoerd, maar verzorging is echt een lachertje.
inderdaad ja, verzorging is regelrechte onzin!!!! net zoals ANW trouwens!!!
__________________
veni, vidi, vici.... maar niet heus
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Frederike schreef op 18-04-2005 @ 20:40 :
inderdaad ja, verzorging is regelrechte onzin!!!! net zoals ANW trouwens!!!
Voor mijn alfa-klasgenootjes is het anders wel nuttig om de namen Isaac Newton en Galileo Galilei te kennen, en voor iedere VWO'er is het handig om 'falsifieerbaarheid' te begrijpen. Niet iedereen wil bovendien de rest van zijn leven als een mongool over DNA of het heelal praten.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 11:06
Flenya
Avatar van Flenya
Flenya is offline
Citaat:
Olafant schreef op 16-04-2005 @ 16:47 :
Volgens de docent en docente (getrouwd stel) Klassieke Talen bij ons op school zijn de cijfers Latijn en Grieks van gymnasiumleerlingen op scholengemeenschappen beduidend hoger dan op klassieke gymnasia.
Die info hadden ze niet alleen uit eigen ervaring, maar ook uit statistieken.
Idd. In het Klassieke Talen lokaal bij mij op school, hangt een lijstje met 'de beste in Klassieke Talen over de examens van 2001, 2002 en 2003.'
Je zou verwachten dat hier veel categoriale gymnasia op staan, maar geeneen.

Ikzelf zit op een scholengemeenschap met gymnasium en ik ben daar blij mee. In de brugklas zat ik in een havo/vwo klas. Binnen het systeem van de studielessen kreeg ik wel degelijk lessen Latijn (met de leerlingen die weinig of geen studielessen nodig hadden), en in de tweede er ook Grieks erbij.
Misschien kunnen de hogere eindexamencijfers te maken hebben met het feit dat de clusters in de bovenbouw klein zijn, waardoor de docent gemiddeld meer aandacht aan één leerling kan besteden.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:36
Frederike
Avatar van Frederike
Frederike is offline
Citaat:
Snees schreef op 18-04-2005 @ 22:13 :
Voor mijn alfa-klasgenootjes is het anders wel nuttig om de namen Isaac Newton en Galileo Galilei te kennen, en voor iedere VWO'er is het handig om 'falsifieerbaarheid' te begrijpen. Niet iedereen wil bovendien de rest van zijn leven als een mongool over DNA of het heelal praten.
dat is wel zo, maar dat krijgen wij niet bij ANW! dat krijgen we bij biologie! (als je dat tenminste gekozen hebt...)
__________________
veni, vidi, vici.... maar niet heus
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:25
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Flenya schreef op 19-04-2005 @ 12:06 :
Idd. In het Klassieke Talen lokaal bij mij op school, hangt een lijstje met 'de beste in Klassieke Talen over de examens van 2001, 2002 en 2003.'
Je zou verwachten dat hier veel categoriale gymnasia op staan, maar geeneen.

Ikzelf zit op een scholengemeenschap met gymnasium en ik ben daar blij mee. In de brugklas zat ik in een havo/vwo klas. Binnen het systeem van de studielessen kreeg ik wel degelijk lessen Latijn (met de leerlingen die weinig of geen studielessen nodig hadden), en in de tweede er ook Grieks erbij.
Misschien kunnen de hogere eindexamencijfers te maken hebben met het feit dat de clusters in de bovenbouw klein zijn, waardoor de docent gemiddeld meer aandacht aan één leerling kan besteden.
Dat laatste is een waar woord. Leve de scholengemeenschappen met kleine, fijne klasjes voor klassieken. Dat is pas écht les krijgen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 20:01
Frederike
Avatar van Frederike
Frederike is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 19-04-2005 @ 22:25 :
Dat laatste is een waar woord. Leve de scholengemeenschappen met kleine, fijne klasjes voor klassieken. Dat is pas écht les krijgen.
toch vind ik het wel heel vreemd dat je vaak hoort dat de resultaten van klassieke talen op scholengemeenschappen meestal slechter zijn. en dat de mensen van het gymnasium soms niet eens twee klassieke talen kunnen kiezen! dat is toch eigenlijk gewoon slecht!?!?!?! dus ik zeg toch echt nog steeds Leve de categorale gymnasia!
__________________
veni, vidi, vici.... maar niet heus
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 14:16
Flenya
Avatar van Flenya
Flenya is offline
Citaat:
Frederike schreef op 20-04-2005 @ 21:01 :
en dat de mensen van het gymnasium soms niet eens twee klassieke talen kunnen kiezen! dat is toch eigenlijk gewoon slecht!?!?!?! dus ik zeg toch echt nog steeds Leve de categorale gymnasia!
Dat ligt gewoon puur aan wat je school aanbiedt... op veel scholengemeenschappen met gymnasium kun je echt wel zowel Latijn als Grieks volgen in de bovenbouw.
Dus krijg niet meteen een vertekend beeld van alle scholengemeenschappen met gymnasium . Bij mij op school kun je lekker wel Latijn én Grieks kiezen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 13:26
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik zit zelf op een scholengemeenschap gymnasium te doen. In de eerste, 2e en 3e klas hadden we een klas met alleen gymnasiasten, vanaf de 4e werden we weer vwo en konden we grieks en latijn kiezen in ons vrije deel. Ik heb alleen latijn gekozen, maar ik heb niet het idee dat ons niveau minder is dan dat van die echte gymnasia.

Ik wilde zelf gymnasium doen, en daarom ben ik ook naar deze school gegaan, dit was namelijk de enige school in de buurt die een gymnasium brugklas had. Dankzij mij hebben nu 2 andere scholen trouwens ook een gymnasiumbrugklas ^_^
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 12-04-2005 @ 22:23 :
Is nou het Vossius of het Barlaeus zo berucht om al dat blowende tuig?
Je vergeet het Ig!!
Of vind je gewoon dat iedereen op het Ig zo lief is?
Hmm daar ben ik het wel mee eens hoor!

Maar nu even ontopic...
Ik denk dat een zelfstandig gymnasium beter is. Als ik merk wat 'gymnasiasten' op scholengemeenschappen krijgen aan stof en diepgang, dan verschilt dat toch heel veel met wat ik krijg.
Ook is het, vind ik, erg fijn dat alle mensen die er niet horen in de onderbouw afvallen. Nu (ik zit nu in de vijfde) kan ik eigenlijk al bijna voorspellen bij de eerste klassertjes wie er gaan afvallen of niet. Alle kinderen uit mijn klas, die altijd heel vervelend waren en het niet goed konden bijhouden, zijn allemaal in de eerste drie jaar van school af gegaan. Velen van hen doen nu gewoon vwo en halen dit met gemak. Maar een zelfstandig gymnasium was teveel voor hun.
Ook vind ik de sfeer heel fijn. Je zit tussen allemaal mensen die een beetje zijn zoals jij. Natuurlijk zitten ook hier de strebertjes en de malloten, maar over het algemeen valt het erg mee. Je wordt niet gepest als je goeie cijfers haalt (behalve in de onderbouw door de vervelende kindjes die het niet kunnen bijbenen).
Ook is het een voordeel dat alle leraren (tenminste volgens mij alle leraren, misschien een enkeling uitgezonderd) academici zijn. Je krijgt daardoor geen les van mensen die ook aan de havo lesgeven en geen academische opleiding hebben. Zo bots je als intelligent persoon ook minder snel met je leraren.
Nou ja, zo kan ik nog wel eventjes doorgaan...



P.S. het Ig is het beste
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 13:19
de abt van sion
de abt van sion is offline
Leraren klassieke talen zijn altijd academici, ook als ze niet aan een zelfstandig gymnasium werken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.