Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2005, 17:48
Trifa
Trifa is offline
Hoi allemaal,

Ik bak vaak groenten in olijfolie (gewoon een beetje olie tegen aanbakken) en ik dacht altijd dat ik heel gezond bezig was, maar nou zei iemand laatst tegen me dat het zo'n beetje even 'slecht' is als friet Omdat je bij friet ook iets gezonds (namelijk een aardappel) bakt in vet. Klopt dit ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2005, 17:59
knir
Avatar van knir
knir is offline
teveel vet is nooit goed, maar in olijfolie zitten 'goede' vetten, in tegenstelling tot frituurvet
__________________
i am not a nugget
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 18:42
Phlox
Avatar van Phlox
Phlox is offline
Wat een onzin.

Olijfolie is goed want het bevat veel onverzadigde vetten (of iig een stuk meer dan verzadigd frituurvet)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:02
Verwijderd
Er is een enorm verschil tussen een hele pan frituurvet, of 1 à 2 eetlepels olijfolie. Geroerbakte groenten zijn eerder te vergelijken met gebakken aardappels. Maar dan met minder zetmeel.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:14
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Dikke onzin. Bij patat wordt de friet helemaal ondergedompeld in vet. Als je groenten bakt, met een klein beetje olie, blijven ze knapperig en worden ze helemaal niet vet. Het is dus niet zo ongezond als een patatje
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:19
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Gut, gut, je gaat niet dood aan vet. Vet heb je zelfs nodig.

Zorg alleen voor een goede balans en vreet niet te veel. Van de hele dag fruit wordt je ook dik en verrotten je tanden.
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:54
kellytje
Avatar van kellytje
kellytje is offline
De meeste oliesoorten bevatten een 100cal per eetlepel dacht ik. Daar zul je dus echt niet van dik worden en vet heb je idd nodig
__________________
*You stay inside my mind, ain't no denying that.And only you can do those things that got me coming back*
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:14
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Je wordt echt niet dik van frieten, wel van de mayo en andere prut die je erbij eet.

Als je gewoon normaal beweegt is vet helemaal niet slecht voor je. Waarom moet toch altijd iedereen lijnen.

Als je je groenten mooi pakt in een hete pan, met een beetje olie of room boter. Daarna afblussen met water bijvoorbeeld, anders verkleuren ze. En op een zeefje eventjes laten uitlekken.

Klaar is kees, overtollige vet weg. En jij kan lekker smullen van je groenten.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:58
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Trifa schreef op 19-04-2005 @ 18:48 :
Ik bak vaak groenten in olijfolie (gewoon een beetje olie tegen aanbakken) en ik dacht altijd dat ik heel gezond bezig was, maar nou zei iemand laatst tegen me dat het zo'n beetje even 'slecht' is als friet Omdat je bij friet ook iets gezonds (namelijk een aardappel) bakt in vet. Klopt dit ?
Er is een verschil tussen het verdrinken van iets in het vet en er op laten liggen.. Alleen wil je niet echt olijfolie gebruiken als je op een hoge temperatuur bakt (boven de 180 graden Celsius), want dan komen er allemaal nare stoffen vrij. Gebruik dus bij dat soort temperaturen zonnebloemolie.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 22:09
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 19-04-2005 @ 22:58 :
Er is een verschil tussen het verdrinken van iets in het vet en er op laten liggen.. Alleen wil je niet echt olijfolie gebruiken als je op een hoge temperatuur bakt (boven de 180 graden Celsius), want dan komen er allemaal nare stoffen vrij. Gebruik dus bij dat soort temperaturen zonnebloemolie.
ik pak mijn groenten in frituur vet, kan het vet tenmiste niet verbranden

Anyway, ik denk zowizo niet dat het gezond voor je groenten is als hij in een pan wordt gegooid die ongeveer 180 ºC is, daar gaan je mooie groene en stevige groenten.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 23:40
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Jolt schreef op 19-04-2005 @ 23:09 :
Anyway, ik denk zowizo niet dat het gezond voor je groenten is als hij in een pan wordt gegooid die ongeveer 180 ºC is, daar gaan je mooie groene en stevige groenten.
Jawel hoor, je moet 't alleen niet een lange tijd laten liggen, gewoon het vuur op z'n hoogst en scheppen.. Wokken dus hmm.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 10:05
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik vind het juist lekker als er nog een kleine bite in zit.

Mhzhhzhz
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 11:18
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Het is ook gezonder dan bakboter als ik me niet vergis. Daarom (roer)bak ik meestal in olie.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 12:35
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Wokken/Roerbakken wordt zowizo meestal gedaan in olie, snel alles dichtschroeien e.d.
Maar lekkerste is nog altijd in room boter, of eventjse roomboter erna eroverheen.

Geklaarde boter, dat blijft nog het beste .
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 11:11
r is for rutger
Avatar van r is for rutger
r is for rutger is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 19-04-2005 @ 22:58 :
Er is een verschil tussen het verdrinken van iets in het vet en er op laten liggen.. Alleen wil je niet echt olijfolie gebruiken als je op een hoge temperatuur bakt (boven de 180 graden Celsius), want dan komen er allemaal nare stoffen vrij. Gebruik dus bij dat soort temperaturen zonnebloemolie.
als je de olijfolie te heet laat worden, worden de onverzadigde vetzuren omgezet in verzadigde vetzuren (die dus niet gezond zijn)
__________________
r&f
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 02:24
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 20-04-2005 @ 00:40 :
Jawel hoor, je moet 't alleen niet een lange tijd laten liggen, gewoon het vuur op z'n hoogst en scheppen.. Wokken dus hmm.
Ja maar je gaat groenten niet frituren bij 180 graden in de olijfolie, dat was zijn punt
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 18:48
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Roos schreef op 24-04-2005 @ 03:24 :
Ja maar je gaat groenten niet frituren bij 180 graden in de olijfolie, dat was zijn punt
Nee, dat is mijn punt.
Niks boven de 180 graden Celsius in de olijfolie.

Geweldig trouwens, er is nu ook olijfolie om in te frituren, speciaal omdat het zo gezond is hahahahaha.

edit: Frituurolie is vaak niets anders dan zonnebloemolie met een anti-schuimmiddel (E300 ofzo).
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde

Laatst gewijzigd op 24-04-2005 om 18:51.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:17
Nobucta
Avatar van Nobucta
Nobucta is offline
Volgens mij is het frituren niks meer dan het vocht in een product vervangen door vet. Althans, dat vertelden ze mij in de fabriek van Hegro (producent van frituurovens voor cafetaria etc.).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ctrl+V=?
Verwijderd
500 18-01-2011 15:12
Eten & Drinken Vegetarisch studentenvoedsel??
MademoiselleX
105 14-02-2007 10:24
Eten & Drinken wat/waar eten veganisten op lowlands?
dark princess
9 15-08-2005 17:58
Lichaam & Gezondheid Het grote Voeding en Gezondheid topic #36
Verwijderd
500 08-03-2005 16:24
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic #10
Snufje
390 08-05-2003 19:30
Drugs & Alcohol space cake, of andere gerechten...
slisje
18 20-03-2002 22:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:14.