Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2005, 15:41
thinky
Avatar van thinky
thinky is offline
Ik schaam me diep, maar ik ben niet echt goed in engels. Nou moet ik voor school een verslag maken over de cultuur van kenia en ik kan bijna alleen maar engelse info. vinden.

Zou iemand het volgende stukje over eetgewoontes in Kenia voor me kunnen vertalen? of anders misschien de woorden die onderstreept zijn?

Kenyan food is a meeting of different cultures. A popular meal might be a meat dish , usually served as a stew , accompanied by potatoes, rice, or a dish known to all Kenyans, ugali . Ugali is a steamed corn meal, similar in texture to dough .
On the coast, spiced rice and fish are often eaten with chapati, a pancake of flour and water. Curried stew is also popular, as is a dish called githeri, made from beans, maize and vegetables. Soup, mostly broth with spices, is also eaten in Kenya.

The national drink is tea, or chai. Chai is prepared like a soup. Sugar, tea, ginger, and milk are added to cold water and the mixture is brought to a boil and served piping hot. Kenya's warm climate provides a delicious assortment of tropical fruits. Mangoes, known as maembe, paipai or papaya, pasheni or passion fruit, ndizi or bananas and stafeli or custard apples are widely available.
Nyama choma, or barbecued shish kebab of goat's meat, is a popular food to offer guests. Once you pick the part that you prefer, the meat is roasted and served in bite-sized pieces and served with ugali or curried stew .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2005, 15:52
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Woordenboek?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 17:03
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 22-04-2005 @ 16:52 :
Woordenboek?
Ja, volgens mij kun je deze woorden in je woordenboek vinden. Probeer het eens.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:51
Klijn
Avatar van Klijn
Klijn is offline
Of, ook hier maar weer: www.interglot.com valt te proberen voor woordjes vertalen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:59
Verwijderd
Ik doe alleen de onderstreepte woorden, hoewel die natuurlijk ook in een woordenboek staan...

dish - gerecht
stew - stoofpot
accompanied - samen met
dough - deeg
broth - boullion
added - toegevoegd
mixture - mix/mengsel
to a boil - tot koken brengen
piping hot - heel heet
shish kebab of goat's meat - shish kebab van geiten vlees
bite-sized - zo groot als een hap
curried stew - stoofpot met curry-kruiden
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 20:06
swolha
swolha is offline
Ongeveer 70% van de Kenianen hangt het Christelijke geloof aan in wat voor vorm dan ook. De oorsprong van het Christendom in Kenia ligt in het feit dat in de 19e eeuw al veel missionarissen in Kenia het Christendom predikten. Ook vandaag de dag kom je vooral in de wat afgelegener gebieden klinieken of schooltjes tegen die geleid worden door missionarissen. Veel Keniaanse stammen hangen het Christendom aan, maar interpreteren de teksten van de bijbel op verschillende wijzen. Daarnaast kent iedere stam zijn eigen rituelen.

De inheemse religies verschillen nogal per etnische groep, hoewel er vaak één of enkele goden een grote rol spelen. Bepaalde rites en tovenarij komen nog overal voor. Een grote rol bij alle gelovigen speelt nog steeds de voorouderverering. Via mediums, vaak medicijnmannen of stamoudsten, probeert men om met de voorouders in contact te komen en hulp te vragen. Naast een god die alles geschapen heeft kent men nog vele goede en kwade geesten en demonen. Animisme met bomen en bergen als heilige plaatsen speelt ook nog steeds een belangrijke rol. De Kikuyu-religie concentreert zich rond de oppergod Ngai, die ook bij andere volken een grote rol speelt. Van Ngai wordt gezegd dat hij op de top van Mount Kenya leeft en er worden dan ook veel offers gebracht aan de voet van de berg.
Ongeveer 7% van de Keniaanse bevolking is moslim. Deze bevolkingsgroep leeft voornamelijk langs de kust en in het oosten. De islam bestaat in Kenia al langer dan het Christendom, en werd oorspronkelijk gesticht door Arabische handelaren. De moslimpopulatie neemt snel toe en is in de laatste decennia verdubbeld. In het noordoosten bij de grens met Somalië en aan de kust wonen de meeste moslims, de afstammelingen van de Arabieren. De meeste Afrikanen van Arabische afkomst behoren tot de orthodoxe soennieten, de Aziatische moslims behoren vaak tot de sjiitische richting. De Lamu-archipel is nog zeer strikt in de islamitische leer. Het belangrijkste islamitische feest aan de Afrikaanse oostkust is het Maulidi-al-Nabin feest. Ook onder de Aziaten zitten nog moslims, evenals hindoes en sikhs.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 12:10
Kim18
Avatar van Kim18
Kim18 is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 22-04-2005 @ 16:52 :
Woordenboek?
__________________
So just get up, stand up, move on, I've got something to say
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:21
Wijze lama
Avatar van Wijze lama
Wijze lama is offline
Swolha doet veel moeite voor zo iemand die niet eens weet dat dit alles ook in een woordenboek staat.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:22
Verwijderd
Citaat:
Wijze lama schreef op 25-04-2005 @ 19:21 :
Swolha doet veel moeite voor zo iemand die niet eens weet dat dit alles ook in een woordenboek staat.
Swolha heeft niets vertaald, maar iets gegoogled, geloof ik...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:41
swolha
swolha is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-04-2005 @ 18:22 :
Swolha heeft niets vertaald, maar iets gegoogled, geloof ik...
Jep en toen heb ik dit stukje ervanaf gehaald maar er stonden meer bruikbare stukken op in het het nederlands. En stukken die misschien meer bruikbaar zijn maar ach. Ik zou zeggen google nog eens op nieuw! Zijn er specifieke dingen die moet behandel bv eetgewoontes, godsdienst etc
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen vertaling de re publica
metal_meid
8 22-05-2011 09:42
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen vertaling frans->nederlands nodig
mcvk
2 30-10-2008 21:47
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Vertaling
Poaro
17 16-10-2007 09:54
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Vertaling frans ww-schema
cmmark
7 08-11-2003 15:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Handig: je vertalingen via WAP!
Prenobe
2 02-07-2002 10:30
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Stuur je vertalingen naar flosculusolet@hotmail.com
MV uit E
1 08-02-2001 18:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.