Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2005, 18:44
Bhai
Bhai is offline
Ik heb voor het vak KCV (6VWO) de volgende opdracht:
Schrijf een essay over een wijsgerig substraat in een werk uit de moderne wereldliteratuur. Anders gezegd: analyseer een Nederlandse, Engelse, Duitse of Franse roman of een toneelstuk of gedicht en noteer in hoeverre het gedachtegoed van de oude filosofen (bij voorkeur Socrates) erin terug is te vinden.

Nu vind ik het moeilijk (heb niet veel boeken gelezen) om een geschikt boek hiervoor te vinden, en vraag me af of er hier mensen zijn die toevallig een boek hebben gelezen en die mij kunnen vertellen dat het gedachtegoed van bijv. Socrates erin is terug te vinden.
Misschien is er wel een boek dat jij gelezen hebt, waarin verhaald wordt over een Griekse of Romeinse mythe/Goden. De kans bestaat dan dat dit mij meer grip op deze opdracht geeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2005, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Bhai schreef op 27-04-2005 @ 19:44 :
Ik heb voor het vak KCV (6VWO) de volgende opdracht:
Schrijf een essay over een wijsgerig substraat in een werk uit de moderne wereldliteratuur. Anders gezegd: analyseer een Nederlandse, Engelse, Duitse of Franse roman of een toneelstuk of gedicht en noteer in hoeverre het gedachtegoed van de oude filosofen (bij voorkeur Socrates) erin terug is te vinden.

Nu vind ik het moeilijk (heb niet veel boeken gelezen) om een geschikt boek hiervoor te vinden, en vraag me af of er hier mensen zijn die toevallig een boek hebben gelezen en die mij kunnen vertellen dat het gedachtegoed van bijv. Socrates erin is terug te vinden.
Misschien is er wel een boek dat jij gelezen hebt, waarin verhaald wordt over een Griekse of Romeinse mythe/Goden. De kans bestaat dan dat dit mij meer grip op deze opdracht geeft.
Ik denk niet dat het laatste de bedoeling is.
In de opdracht staat dat het moet gaan om 'moderne wereldliteratuur'. Bovendien komt uit de mythologie niet altijd duidelijk oude filosofie tot uitdrukking.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 20:59
filia dei
Avatar van filia dei
filia dei is offline
de wereld van sofie? dat is een modern boek en daar worden ongeveer alle filosofie in behandeld.

Naja, en anders iets van W. F. Hermans? ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat hij veel dubbele bodems enzo heeft en ook wat doet met filosofie. Maar vergeef me als ik het fout heb.
__________________
Leve het heilige aluminium conserven blikje met haring in tomaten saus! Dood aan de spellingcorrector!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.