Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2007, 20:44
BSDusr
BSDusr is offline
Ik heb hier een desktop pc staan, die ik wil upgraden. Hij wordt voornamelijk gebruikt voor kantoor-doeleinden, er wordt af en toe een game op gespeeld (ook zware games), maar ook audio-bewerking gebeurt er veel op.

Wat er nu in zit:

CPU: AMD Sempron, 1680 MHz 2400+
Mobo: ASRock K7S41GX (2 PCI, 1 AGP, 1 AMR, 2 DDR DIMM, Audio, Video, LAN)
Geheugen: 512 MB (PC3200 DDR SDRAM)
Video: NVIDIA GeForce4 MX 4000 (128 MB)
Geluid: TriTech TR28602 @ Creative SB Live! Value (CT4830) Sound Card
En de nodige randapparatuur.

Wat is zinvol om te upgraden? Het moet me geen 1000,- ex btw kosten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2007, 21:03
Lollige
Avatar van Lollige
Lollige is offline
Wat is 'r mis mee. Misschien wat extra ram derbij?
__________________
Wie een gat graaft voor een ander, is niet lui!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 23:10
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Het is een goed gebalanceerd systeem. Dit heeft echter als nadeel dat op dit moment gewoon alles tekort schiet voor (zware) games. Ik denk dus dat het beter is om voor een niewue PC te gaan als je toch wilt blijven gamen.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 01:43
N00se
N00se is offline
Wat versta jij onder "geluidsbewerking" ?
Vb opnames in stukjes knippen, of meer de richting van producen ?

Want als je met VST's en FX begint, dat vreet toch wel aan je cpu en vraagt ook een redelijk goeie geluidskaart...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 09:27
Verwijderd
Citaat:
BSDusr schreef op 06-01-2007 @ 21:44 :
Ik heb hier een desktop pc staan, die ik wil upgraden. Hij wordt voornamelijk gebruikt voor kantoor-doeleinden, er wordt af en toe een game op gespeeld (ook zware games), maar ook audio-bewerking gebeurt er veel op.

Wat er nu in zit:

CPU: AMD Sempron, 1680 MHz 2400+
Mobo: ASRock K7S41GX (2 PCI, 1 AGP, 1 AMR, 2 DDR DIMM, Audio, Video, LAN)
Geheugen: 512 MB (PC3200 DDR SDRAM)
Video: NVIDIA GeForce4 MX 4000 (128 MB)
Geluid: TriTech TR28602 @ Creative SB Live! Value (CT4830) Sound Card
En de nodige randapparatuur.

Wat is zinvol om te upgraden? Het moet me geen 1000,- ex btw kosten.
Je zou er wat meer geheugen in kunnen plaatsen. De meeste games vragen meer van je PC dan 512MB.

Daarnaast zou je kunnen overwegen om een snellere processor te nemen met meer L1/L2 cache, anderzijds is dat misschien zonde van het geld en kun je dan beter ook maar een nieuw moederbord kopen.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 17:45
J-roenn
J-roenn is offline
en voor gamen misstaat een andere videokaart ook niet, maar je kan het beste voor een compleet nieuw systeem gaan.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 19:04
Land_of_spirits
Avatar van Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
Ik persoon denk dat upgraden (op het er bij kopen van een plak RAM geheugen) niet erg veel zin heeft.

Stel dat je een nieuwe videokaart wilt: dan zul je al snel een PCI-express kaart moeten pakken (want AGP is helaas een uitstervende versie). Dat betekent dat je in jouw geval ook een nieuw moederbord moet, omdat je moederbord alleen AGP sloten heeft, en geen PCI-express.

Met een nieuw moederbord komt ook een nieuw soort geheugen (waarschijnlijk DDR2, je zult nu waarschijnlijk nog DDR1 hebben) en zeer waarschijnlijk ook een nieuwe processor.

oftewel: upgraden heeft weinig zin in zo'n geval, want je moet dan echt tig (dure) dingen er opnieuw bij kopen.

Wel interessant is als je eens gaat kijken naar de complete systemen die ze tegenwoordig aanbieden. Dan heb je voor 800 euro (natuurlijk wel veel geld, maar geen 1000 euro) bijvoorbeeld al een systeem waarmee je behoorlijk leuk kunt gamen.
__________________
majori cedo || Lieti-agent van de Orde der Metaal en Gerstennat
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 16:22
BSDusr
BSDusr is offline
Kleine opheldering: gamen gebeurt zo heel af en toe, pc wordt voornamelijk gebruikt voor audio-bewerking. Daarmee bedoel ik recording, bewerking van audio, VST's niet maar dat sluit ik voor de toekomst niet uit.

Het nadeel van deze sempron is de socket. Deze heeft een 462 socket, en volgens mij is dat socket verouderd dus houd een processor upgrade ook een moederbord upgrade in. Daarbij ga je dan automatisch het geheugen upgraden (DDR2) en als je dan toch bezig bent ook de videokaart. Dat wordt een duur verhaal inderdaad.

Streepje geheugen erbij kan geen kwaad, neem aan dat DDR1 nog wel te verkrijgen is, en een videokaart upgrade zou kunnen maar of het nodig is? Ik game eigenlijk alleen tussendoor als ik even zat ben van de audio en even afleiding zoek. Als ik 4 uur in de maand game is het veel.

Nieuw systeem zie ik niet zo zitten om eerlijk te zijn, dit systeem voldoet nog prima maar het mag allemaal wel wat stabieler en sneller.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 16:38
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
512MB DDR erbij en eventueel een snellere videokaart (7600GS bijv.). Maar als je toch heel weinig game't dan heeft dat laatste natuurlijk niet heel veel zin. Vooral meer RAM is aan te bevelen, 512MB -> 1GB ga je echt wel merken. Je kunt ook kijken of je ergens voor een leuk prijsje een snellere processor kunt vinden.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 08-01-2007 om 17:18.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 17:24
Land_of_spirits
Avatar van Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
Citaat:
M@rco schreef op 08-01-2007 @ 17:38 :
512MB DDR erbij en eventueel een snellere videokaart (7600GS bijv.). Maar als je toch heel weinig game't dan heeft dat laatste natuurlijk niet heel veel zin. Vooral meer RAM is aan te bevelen, 512MB -> 1GB ga je echt wel merken. Je kunt ook kijken of je ergens voor een leuk prijsje een snellere processor kunt vinden.
mja, een 7600 GS is wel een beetje overkill in zo'n geval natuurlijk. Je hebt niets aan een tamelijk goede videokaart, als de rest van 't systeem 't niet bij kan benen he..
__________________
majori cedo || Lieti-agent van de Orde der Metaal en Gerstennat
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 17:52
BSDusr
BSDusr is offline
Ik zie dat mijn moederbord DDR1 ondersteund van 266/333 Mhz, zijn DDR1 dimmetjes van 400 Mhz dan een probleem als ik ze gelijktijdig gebruik?

Laatst gewijzigd op 08-01-2007 om 17:57.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 17:56
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Nee, ze worden alleen wel op een lagere kloksnelheid gebruikt.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 17:59
BSDusr
BSDusr is offline
Wat is het maximale wat ik hierop kan drukken aan dimm, 1gb, 2gb (ik bedoel dan dus per geheugen-bank).
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 18:09
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Max. 2GB DDR
2 x DDR DIMM
DDR333/266


2 x 1GB dus.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 19:15
BSDusr
BSDusr is offline
Ok, thnx.

Ik heb even her en der gezocht, maar een snellere processor dan deze sempron wordt weinig aangeboden 2e hands, en een nieuwe zie ik niet zo zitten, helemaal niet omdat het een paar megahertz scheelt.

Verdubbeling v/h geheugen brengt echt zoveel meer snelheid met zich mee of valt dit in de praktijk tegen?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 11:39
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
BSDusr schreef op 08-01-2007 @ 20:15 :
Ok, thnx.

Ik heb even her en der gezocht, maar een snellere processor dan deze sempron wordt weinig aangeboden 2e hands, en een nieuwe zie ik niet zo zitten, helemaal niet omdat het een paar megahertz scheelt.

Verdubbeling v/h geheugen brengt echt zoveel meer snelheid met zich mee of valt dit in de praktijk tegen?
van een sempron naar athlon kan nog best veel schelen, ondanks dat het aantal megahertz niet zo veel uitmaakt.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 11:51
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Waarom? Dat is namelijk het enige verschil.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 11:55
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
M@rco schreef op 09-01-2007 @ 12:51 :
Waarom? Dat is namelijk het enige verschil.
En wat dacht je van de L2-cache?
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-01-2007, 12:14
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Afhankelijk van de core, Barton had inderdaad 512kB, de Semprons hebben 256kB (want Thoroughbred B-core). Maar om nou te zeggen dat dat een grote invloed heeft op de prestaties...
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 12:42
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
M@rco schreef op 09-01-2007 @ 13:14 :
Afhankelijk van de core, Barton had inderdaad 512kB, de Semprons hebben 256kB (want Thoroughbred B-core). Maar om nou te zeggen dat dat een grote invloed heeft op de prestaties...
Ja, dat heeft het zeker.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 13:07
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Oh ja?

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu...on-2600_4.html

Toegegeven, die test is gedaan met Athlon 64-achtige processoren, maar het laat wel zien dat het verschil tussen 256kB en 512kB L2 cache in de meeste gevallen te verwaarlozen is. Maar goed, als jij je bewering kunt onderbouwen met cijfers die iets anders laten zien dan wil ik die natuurlijk graag zien
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 13:37
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als je een L2 cache goed integreert in een processor, levert dat theoretisch gezien wel veel resultaat op. Deze benchmarks zeggen mij eigenlijk niet zo veel. Natuurlijk is het wel zo dat je niet "zomaar" even een hogere L2 cache kunt planten en verwachten dat het effect heeft. Dat is afhankelijk van de architectuur van je core (en L1 cache).
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 13:39
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Niet mee eens. Als iets in de praktijk weinig verbetering laat zien heb je er geen drol aan dat het dat "theoretisch gezien" wel doet. Want de praktijk, dat is waar het om draait, niet om hoe het er op papier uitziet; dan ben je hopelijk wel met me eens.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 13:48
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Okee, daar kan ik het wel mee eens zijn. Ik was in de veronderstelling dat het in dit geval ook veel effect zou hebben.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Upgrade?
bab2501
4 06-10-2009 19:06
Software & Hardware [PC] Kleine Upgrade // Zeer beperkt budget
DrunkenMagician
24 28-09-2005 16:25
Software & Hardware [upgrade] geheugen & videokaart
Verwijderd
39 22-12-2004 22:23
Software & Hardware [Debian] Dringend - start niet op na upgrade
Tuinkabouter !!
6 08-11-2003 18:42
Software & Hardware Welke TFT monitor, mid-budget (Was: [Upgrade] Doen of wachten?)
Koen
40 09-08-2003 19:23
Software & Hardware [PC upgraden] welke volgorde?
WolterB
3 18-09-2002 18:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.