Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2007, 11:52
Verwijderd
Hee,

Ik zit met een probleem en hoop dat iemand me wat duidelijkheid kan geven.
Ik heb de Single tuner van KPN, da's dus digitale tv even voor de duidelijkheid. Het punt is nu dat ik wil kunnen opnemen of eigenlijk programmeren. De Twin tuner is geloof ik zo'n ding dat hiervoor bedoeld is, maar aangezien ik nu al een Single tuner heb, heb ik daar niks aan. Verder is er zo'n Personal recorder maar die scheen uitverkocht te zijn.
Gister ging ik langs de Primafoon voor uitleg en na een kwartier lullen met zo'n mevrouw die heel vervelend zat te doen, snapte ik er nog steeds geen zak van. Ze zei dat ik gewoon Mine (vanaf februari in de winkel) kon kopen, dat is opnemen EN digitale tv en nog veel meer, maar dat ding kost veel geld, ik heb al een kastje en het abonnement is duurder (en ik zit hier in huis met 2 anderen die ook een Single tuner hebben en we betalen samen daar een abo voor). Dus dan zou ik een nieuw abo moeten afsluiten voor mezelf en dat is niet te doen. Die mevrouw zei dat dat niet hoefde en nou ja, ik snap er niks van.

Kan iemand me zeggen wat ik kan doen? Een gewone videorecorder aansluiten kan niet, omdat digitale tv via kanaal 0 of AV gaat en je dus geen kanaal kunt instellen bij het programmeren. Volgens de Primafoon in Amsterdam is alles wat volgens hun mogelijk is uitverkocht. En volgens een vriendin van mij kan ik gewoon een dvd-recorder kopen omdat die dingen ook via digitale tv gaan. Dat zou ik fijn vinden want dan heb ik niks meer met KPN zooi te maken.

Wie o wie wil me alles uitleggen die er verstand van heeft?? Ik zit hier al heel lang mee en heb het uitgesteld tot ik vakantie heb (nu dus) maar ik kom er niet uit en wil nou wel eens een keertje kunnen opnemen. Ik heb ook nog steeds sinds ik op kamers zit geen dvd-speler gekocht omdat ik eerst wilde uitzoeken hoe het allemaal precies zat en dat begin ik ook wel zat te worden.

ALVAST BEDANKT!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2007, 20:07
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Aan de namen Single en Twin tuner kan je zien dat er in die twin gewoon twee tuners zitten. Een tuner is eigenlijk gewoon een apparaat dat het televisiekanaal selecteert, laten we maar zeggen. Daarvan heb je ruw gezegd twee types: een type tuner werkt met analoge signalen (voor analoge televisiekanalen), een ander type met digitale signalen (digitale tuner). In je tv, videorecorder en dvd-recorder zit telkens 1 analoge tuner (er zijn uitzonderingen, maar die zijn zeldzaam).

In de set-topbox van digitale tv zit een digitale tuner, waarmee je dus op een digitaal kanaal (tegelijkertijd) kan afstellen als dat Single is; ofwel zitten er twee tuners in (Twin tuner) zodat je tegelijkertijd twee kanalen kan ontvangen (bekijk het maar alsof je twee tv's met videorecorder hebt: je kan ofwel op beide tv's elk een kanaal kijken, ofwel kijk je op de eerste tv en neem je het beeld dat de tweede tv ontvangt op). (Dat laatste is slechts een Jip-en-Janneke-voorbeeld, je hoeft geen twee televisies te hebben, maar voor veel mensen is het moeilijk om in technische termen te denken: dus vervang in het voorbeeld 'tv'door tuner en je komt dichter bij de technische waarheid).

Wat je volgens mij dus kan doen is ofwel een tweede tuner kopen en daarop een vcr of dvd-r aansluiten. Dit heeft enkel 1 groot nadeel: je kan wel programmeren in de tijd (je kan die vcr/dvd-recorder zeggen: neem morgen vanaf 8 uur het signaal dat de digitale tuner doorstuurt op tot 9 uur), maar je moet manueel die digitale tuner op dat kanaal zetten. Je kan dus maar geprogrammeerd opnemen van op 1 kanaal (als je bijvoorbeeld een week weg bent). Ook kan het gebeuren dat anderen aan die tuner beginnen te prutsen en je dus een opname van een heel ander programma dan dat je wilt krijgt.

Wat je in feite dus zoekt is een apparaat dat enerzijds een digitale tuner bevat en anderzijds een opnamemogelijkheid heeft. Een mogelijkheid is blijkbaar die Twin Tuner; volgens mij is dat de veiligste manier om te proberen (van hetzelfde bedrijf, dus kunnenn zij je precies uitleggen hoe alles werkt). Andere mogelijkheden: een apparaat dat zowel een (geschikte) digitale tuner als een opslagmogelijkheid bevat.

Waarom ik nu opeens afkom met het feit dat de tuner 'geschikt'moet zijn, zijn de verschillen in digitale tuners enerzijds en nog wat technische moeilijkheden die mogelijk voorkomen. Sommige bedrijven (Belgacom in België bijvoorbeeld) gebruiken geen standaard digitale tv-tuners maar bedenken hun eigen manier om digitale signalen uit te zenden; daarvoor heb je dus gewoon een tuner van dat bedrijf nodig. Of er dergelijke bedrijven in Nederland actief zijn, weet ik niet, maar ik vermeld het toch maar. Anderzijds is er ook het feit dat sommige digitale tv-verstrekkers het signaal coderen. Zoals met het oude Canal+ ; om te voorkomen dat iedereen gewoon gratis van hun diensten kan genieten heb je een speciale kaart nodig waarmee de tuner dan het signaal zichtbaar kan maken, zullen we maar zeggen). Vaak moet je voor een dergelijke kaart betalen, dus komt er weer abonnementsgeld bij als je zo'n kaart nodig hebt. Met een twin tuner is dat mogelijk niet het geval, omdat die ene kaart toch maar in een apparaat hoeft te zitten en de tuners dus alletwee van die kaart kunnen uitlezen (in theorie, ik heb geen idee hoe die Twin Tuner in de praktijk werkt).

Ik hoop dat je hiermee de werking van digitale tv een beetje begrijpt, maar de beste tip die ik je kan geven: ga gewoon in winkels rond en leg je probleem voor. Neem desnoods iemand mee die wat beter met technologie overweg kan. Probeer eventueel ook kleinere elektronicazaken die digitale tv verkopen: in grote zaken als de mediamarkt zijn er te veel producten en hun personeel is niet altijd even goed opgeleid om overweg te kunnen met verschillende problemen, terwijl kleinere elektronicawinkels meestal wel goed opgeleide verkopers moeten hebben omdat ze anders toch klanten aan de grote winkels zouden moeten afstaan doordat ze geen expertise kunnen leveren (en de grote winkels moeten hier minder voor vrezen: zij halen hun omzet op meerdere sectoren, dus 1 klant meer of minder maakt hen echt niet uit).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 20:14
dragonrider
Avatar van dragonrider
dragonrider is offline
met een single tuner kan je ook wel opnemen, maar kan je op dat moment geen tv meer kijken.

Met twin kan je tijdens het opnemen ook tv kijken. Een raariteit is dat je als je wat wilt opnemen het in de twintuner moet instellen en in de dvd/video recorder, dus dubbel werk.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2007, 09:08
Verwijderd
@dragonrider: Ja dat heb ik allemaal begrepen. Het punt is alleen dat IK met een Single tuner zit en toch wil opnemen en zappen tegelijk. En de Twin tuner komt niet meer binnen hebben ze bij Primafoon gezegd, dus dat kan helaas sowieso al niet meer.

@ILUsion: Bedankt voor het verhaal, ik ga van de week nog maar eens naar Primafoon en op iemand anders dan die vrouw afstappen en daarna eventueel nog naar andere zaken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27.