Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2007, 19:02
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Wat kost een consult bij een psycholoog? Een vriend van mij heeft namelijk geen aanvullende verzekering, maar heeft wel hulp van een psych nodig.
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2007, 19:10
Verwijderd
Over het algemeen verschilt het per psycholoog (maar rond de 80 euro per consult (van meestal 45 minuten) is volgens mij wel een beetje een richtlijn die je aan kunt houden) en soms is het mogelijk om een groot deel van de kosten, ondanks geen aanvullende verzekering, toch vergoed te krijgen (via de AWBZ, dan heb je nog een eigen bijdrage van rond de 15 euro). Ik denk dat hij het best bij zijn huisarts (en eventueel een psychologenpraktijk - maar voor eventuele vergoeding moet hij sowieso een verwijzing van de huisarts hebben) kan informeren naar de mogelijkheden.

Laatst gewijzigd op 06-03-2007 om 19:15.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 19:58
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 06-03-2007 @ 20:10 :
Over het algemeen verschilt het per psycholoog (maar rond de 80 euro per consult (van meestal 45 minuten) is volgens mij wel een beetje een richtlijn die je aan kunt houden) en soms is het mogelijk om een groot deel van de kosten, ondanks geen aanvullende verzekering, toch vergoed te krijgen (via de AWBZ, dan heb je nog een eigen bijdrage van rond de 15 euro). Ik denk dat hij het best bij zijn huisarts (en eventueel een psychologenpraktijk - maar voor eventuele vergoeding moet hij sowieso een verwijzing van de huisarts hebben) kan informeren naar de mogelijkheden.
Als je zoiets moet betalen lijkt het me sterker dat een psycholoog iemand financieel in de put helpt dan dat hij iemand psychisch uit de put helpt.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:02
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je bij bijvoorbeeld het Riagg of de GGZ zit krijg je het vergoed uit de AWBZ en maakt het dus niet uit of je wel of geen aanvullende verzekering hebt. Voor sommige dingen, bijvoorbeeld psychotherapie geldt een eigen bijdragen van 15,20 per sessie.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:08
Verwijderd
Citaat:
12Trix schreef op 06-03-2007 @ 20:58 :
Als je zoiets moet betalen lijkt het me sterker dat een psycholoog iemand financieel in de put helpt dan dat hij iemand psychisch uit de put helpt.
Toch werkt het (helaas) vaak zo, maar meestal proberen ze wel oplossingen te zoeken of je anders door te verwijzen naar instanties waarbij het wel uit bv. de AWBZ vergoed kan worden.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:13
dallie
Avatar van dallie
dallie is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-03-2007 @ 22:02 :
Als je bij bijvoorbeeld het Riagg of de GGZ zit krijg je het vergoed uit de AWBZ en maakt het dus niet uit of je wel of geen aanvullende verzekering hebt. Voor sommige dingen, bijvoorbeeld psychotherapie geldt een eigen bijdragen van 15,20 per sessie.
Zulke astronomische bedragen zijn het nou ook weer niet
__________________
The bad news is we don’t have any control. The good news is you can't make any mistakes
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:15
Verwijderd
Citaat:
dallie schreef op 06-03-2007 @ 22:13 :
Zulke astronomische bedragen zijn het nou ook weer niet
15 euro per sessie of de bedragen die je anders moet betalen?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:39
Mara
Mara is offline
15,20 per sessie, 2 tot 4 sessies per maand, zit je al snel aan de 30-60 euro per maand. Vind ik persoonlijk nogal wat, ik kan 't iig niet zomaar missen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:44
Cath
Avatar van Cath
Cath is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 06-03-2007 @ 22:39 :
15,20 per sessie, 2 tot 4 sessies per maand, zit je al snel aan de 30-60 euro per maand. Vind ik persoonlijk nogal wat, ik kan 't iig niet zomaar missen.
Ik betaal 85 euro per consult.
Daar krijg ik gelukkig nog 50% van vergoed, maar zo'n 4 keer in de maand een bezoekje tikt idd behoorlijk aan.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 22:28
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Heeft een 'particuliere' psycholoog (dus geen Riagg) voordelen?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 18:41
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 06-03-2007 @ 23:28 :
Heeft een 'particuliere' psycholoog (dus geen Riagg) voordelen?
Je hebt bij een particuliere psycholoog geen verwijzing van je huisarts nodig, terwijl dat bij hulp via het RIAGG wel het geval is.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 18:58
Mara
Mara is offline
Citaat:
Cath schreef op 06-03-2007 @ 22:44 :
Ik betaal 85 euro per consult.
Daar krijg ik gelukkig nog 50% van vergoed, maar zo'n 4 keer in de maand een bezoekje tikt idd behoorlijk aan.


Dat is nogal wat. Moet je dat helemaal zelf betalen?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 19:18
Verwijderd
Sommige dingen kosten nu eenmaal veel geld...
(Niet alleen psychologen en daar weet ik helaas alles van... )

Citaat:
mathfreak schreef op 07-03-2007 @ 19:41 :
Je hebt bij een particuliere psycholoog geen verwijzing van je huisarts nodig, terwijl dat bij hulp via het RIAGG wel het geval is.
Dat heeft volgens mij ook te maken met vergoeding...als je de hulp bij een particuliere psycholoog (deels) vergoed wilt hebben heb je ook een verwijzing nodig. Maar bij een eerstelijnst psycholoog hoeft het idd niet (als je een zakje met geld hebt ).
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 20:02
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 07-03-2007 @ 19:41 :
Je hebt bij een particuliere psycholoog geen verwijzing van je huisarts nodig, terwijl dat bij hulp via het RIAGG wel het geval is.
Waarom zou je je niet door willen laten verwijzen? Een huisarts heeft toch beroepsgeheim?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 05:18
Verwijderd
Sommige psychologen bieden een gereduceerde prijs als je kunt aantonen dat het inkomen daar aanleiding toe geeft.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 18:54
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 07-03-2007 @ 21:02 :
Waarom zou je je niet door willen laten verwijzen? Een huisarts heeft toch beroepsgeheim?
Het ging in mijn reactie niet om het wel of niet doorverwezen willen worden, maar om het feit dat je bij het RIAGG alleen terecht kunt via je huisarts, terwijl je voor een eerstelijnspsycholoog geen verwijzing van je huisarts nodig hebt. Je kunt je bij het RIAGG dus niet rechtstreeks aanmelden voor hulp, maar bij een eerstelijnspsycholoog wel.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 15:28
Cath
Avatar van Cath
Cath is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 07-03-2007 @ 19:58 :


Dat is nogal wat. Moet je dat helemaal zelf betalen?
Ja En ik moet toeven dat dat soms best demotiverend werkt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 10:30
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Nou voor hem blijkt het gelukkig mee te vallen, hij hoeft maar 27,50 per consult van 60 minuten te betalen.
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-03-2007, 10:36
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 08-03-2007 @ 19:54 :
Het ging in mijn reactie niet om het wel of niet doorverwezen willen worden, maar om het feit dat je bij het RIAGG alleen terecht kunt via je huisarts, terwijl je voor een eerstelijnspsycholoog geen verwijzing van je huisarts nodig hebt. Je kunt je bij het RIAGG dus niet rechtstreeks aanmelden voor hulp, maar bij een eerstelijnspsycholoog wel.
En mijn vraag was dan: waarom zou je je niet door willen laten verwijzen? Ik snap niet waarom je niet liever naar je huisarts gaat en vervolgens geen consultkosten betaalt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Stefanie schreef op 11-03-2007 @ 11:36 :
En mijn vraag was dan: waarom zou je je niet door willen laten verwijzen? Ik snap niet waarom je niet liever naar je huisarts gaat en vervolgens geen consultkosten betaalt.
Niet iedereen wil naar zijn huisarts en niet iedereen wil naar het RIAGG (dat tegenwoordig trouwens niet meer zo heet, volgens mij). En sommige mensen kunnen een vrijgevestigd psycholoog ook 'gewoon' betalen en/of hebben een uitgebreide aanvullende verzekering.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 12:22
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In Rotterdam heet het Riagg iig nog gewoon het Riagg.

Ik wilde ook niet naar m'n huisarts om een verwijsbrief maar heb m'n moeder toen zo ver gekregen dat ze voor me belde om een verwijsbrief en heb er toen een gekregen want ik durfde echt niet zelf
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 12:40
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 11-03-2007 @ 13:22 :
In Rotterdam heet het Riagg iig nog gewoon het Riagg.
Dan was het misschien iets anders dat van naam veranderde oid.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 13:24
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
In Zaandam heette het Riagg drie jaar geleden Dijk en Duin ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 13:45
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 11-03-2007 @ 11:36 :
En mijn vraag was dan: waarom zou je je niet door willen laten verwijzen? Ik snap niet waarom je niet liever naar je huisarts gaat en vervolgens geen consultkosten betaalt.
Volgens mij begrijp je het verkeerd. Het ging in mijn antwoord niet om het feit of je voor hulp niet door je huisarts doorverwezen zou wíllen worden, maar of je voor hulp al of niet door je huisarts doorverwezen zou moéten worden. Ik vermoed dan ook dat je mijn reply "Je hebt bij een particuliere psycholoog geen verwijzing van je huisarts nodig, terwijl dat bij hulp via het RIAGG wel het geval is" verkeerd interpreteerde.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 15:21
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 11-03-2007 @ 14:45 :
Volgens mij begrijp je het verkeerd. Het ging in mijn antwoord niet om het feit of je voor hulp niet door je huisarts doorverwezen zou wíllen worden, maar of je voor hulp al of niet door je huisarts doorverwezen zou moéten worden. Ik vermoed dan ook dat je mijn reply "Je hebt bij een particuliere psycholoog geen verwijzing van je huisarts nodig, terwijl dat bij hulp via het RIAGG wel het geval is" verkeerd interpreteerde.
Op dit moment gaat het helemaal niet meer om jouw reply, maar om de waarom-vraag die ik hierboven stelde.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2007, 17:32
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 11-03-2007 @ 16:21 :
Op dit moment gaat het helemaal niet meer om jouw reply, maar om de waarom-vraag die ik hierboven stelde.
Laat ik dan maar eens dieper op de vraag ingaan dan Leonoor deed. Het zou kunnen dat iemand niet door een huisarts doorverwezen wil worden omdat zo iemand, om wat voor reden dan ook, niet graag naar de huisarts wil. Het zou ook kunnen dat iemand het tamelijk omslachtig vindt om eerst door een huisarts te moeten worden doorverwezen om zo de noodzakelijke hulp te krijgen, en daarom liever voor een alternatief kiest waarbij een doorverwijzing door een arts niet noodzakelijk is.
Het is inderdaad zo dat een arts een beroepsgeheim heeft (evenals andere hulpverleners), maar dat staat los van het feit of iemand liever rechtstreeks een hulpverlener wil of via de huisarts.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 18:03
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 11-03-2007 @ 18:32 :
Laat ik dan maar eens dieper op de vraag ingaan dan Leonoor deed. Het zou kunnen dat iemand niet door een huisarts doorverwezen wil worden omdat zo iemand, om wat voor reden dan ook, niet graag naar de huisarts wil. Het zou ook kunnen dat iemand het tamelijk omslachtig vindt om eerst door een huisarts te moeten worden doorverwezen om zo de noodzakelijke hulp te krijgen, en daarom liever voor een alternatief kiest waarbij een doorverwijzing door een arts niet noodzakelijk is.
Het is inderdaad zo dat een arts een beroepsgeheim heeft (evenals andere hulpverleners), maar dat staat los van het feit of iemand liever rechtstreeks een hulpverlener wil of via de huisarts.
Oke duidelijk. Probleem opgelost.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 19:39
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 11-03-2007 @ 19:03 :
Oke duidelijk. Probleem opgelost.
Mooi zo, op naar het volgende probleem...
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 20:29
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-03-2007 @ 13:40 :
Dan was het misschien iets anders dat van naam veranderde oid.
RIAGG is op veel plaatsen Geestgronden geworden.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.