Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2007, 15:36
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hallo iedereen,

Gisteravond was ik gewoon aan het computeren toen mijn computer opeens een soort hoog piepgeluid begon te maken, echt zo van: "Tuut ... tuut ... tuut..." Ik wist niet waar het vandaan kwam (ik was op dat moment alleen aan het surfen op het Internet), maar volgens mij ergens uit de kast en niet door iets uit Windows XP. Het hield pas op toen ik de computer opnieuw opstartte. Ik voelde eens aan de kast van de PC en voelde toen dat hij wel erg warm aanvoelde. Het warme weer van gisteren heeft er misschien invloed op gehad, maar ik merk wel dat de PC de laatste tijd ietsje langzamer is en ook heter aanvoelt.

In ieder geval - toen ik voelde hoe warm hij was, heb ik hem maar uitgezet. Vandaag weer aangezet, en hij wordt toch weer vrij snel warm. Het ventilatortje achterin de kast doet het wel, en de PC is maar een klein beetje stoffig daar achteren (ik houd dat geregeld bij en zorg dat die stof wegblijft). Ik heb toen maar het programmaatje Aida32 gedownload om te kijken wat de temperatuur van mijn CPU is, en deze zei het volgende:

Moederbord: 49 graden Celsius
CPU: 81 graden Celsius

Ik weet niet of dit een normale temperatuur is of dat ik me heel erg veel zorgen moet gaan maken nu. De koelingsventilatoren zijn 4219 RPM en mijn CPU-type is een AMD Athlon-PECM van 1009 MHz (5 x 202) - en de CPU-aanduiding schijnt Thunderbird te zijn (volgens AIDA32).

Wellicht is mijn PC ernstig verouderd: hij is van 2000 en heeft naast een DVD-ROM lezer en -brander bijna geen nieuwe onderdelen gekregen. Zelfs de harde schijf is nooit vervangen, al heb ik hem in de tussentijd wel om laten zetten van Fat32 naar NTF. Toch functioneerde alles toch heel goed, tot een paar weken geleden (toen begon ik te merken dat de kast warmer werd, maar zo warm als gisteren had ik nog niet meegemaakt).

Waar denken jullie dat het aan kan liggen? Moet ik nieuwe ventilatoren kopen of iets dergelijks? Zou het kunnen dat ik teveel op mijn PC heb staan en alles na een format weer beter gaat (des te minder software, des te minder werk hoeft de hardware toch te doen?)?

En zal ik maar beter zo snel mogelijk al de inhoud van mijn PC op DVD zetten, want bestaat er een kans dat hij uitvalt en dan niet meer aan te zetten is?

Ik ben een beetje aan het panieken, ik weet 't - maar ik hoop dat iemand hier iets over weet.

Alvast hartelijk bedankt!
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2007, 15:49
Verwijderd
81 graden is volgens mij nogal teveel. Mijn processor en moederbord zitten beiden tegen de 50 graden aan als het druk hebben en dat vind ik zelf al vrij warm.

Maar! Je zegt dat je oude spullen hebt, dus het kan heel goed dat de sensors niet zo geweldig meer zijn. Daarnaast is Aida32 een heel fijn programma, maar maakt het soms wat blunders (bij mij geeft hij bijvoorbeeld soms een derde temperatuurwaarde aan, die van 'AUX' binnen een seconde van 40 naar 120 graden zou stijgen. Het zou dus kunnen dat Aida/sensoren liegen.

Maar die piepen liegen er niet om en het lijkt er wel op dat die je waarschuwen dat de temperatuur te hoog is. Je zou in de Bios kunnen checken of dat werkelijk zo is, want soms kun je instellen of hij zichzelf uitschakelt en bij welke temperatuur enz.

Hoe dan ook, de boel leeggooien heeft denk ik weinig zin. Als je processor 81 graden warm wordt van gewoon surfen dan heeft het weinig meer te maken met hoe erg je de processor stresst. Als ik jou was zou ik het voornamelijk zoeken in de fan van de CPU. Misschien kun je die eens bekijken, opnieuw vastmaken, weet-ik-het-watten om te zien of het verschil maakt. Desnoods koop je een nieuwe, want als je niet voor mega-geweldige l33t fans gaat, ben je nooit veel geld kwijt, geloof ik. Maar, dan moet je natuurlijk wel zeker weten dat dat het is.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 16:07
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Kast open, stofzuiger er doorheen, kast dicht.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 17:56
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Durr een Athlon 1000MHz met een FSB van 200? Anywho, kijk eerst maar eens of je CPU fan nog draait.
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Koning schreef op 17-04-2007 @ 18:56 :
Durr een Athlon 1000MHz met een FSB van 200? Anywho, kijk eerst maar eens of je CPU fan nog draait.
DDR

En inderdaad, kast open, stofzuiger er MET BELEID doorheen, pc opstarten en kijken of alle koelers nog draaien zo ja> kast dicht, zo nee> nieuwe fans halen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 22:41
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Iedereen stuk voor stuk hartelijk bedankt voor de adviezen.

Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-04-2007 @ 16:49 :
81 graden is volgens mij nogal teveel.
Ja, dat antwoord verwachtte ik al. Maar desondanks functioneert de computer toch nog wel (tenminste, hij is nog niet dood). Dan vraag ik me toch af: welke temperatuur is écht dodelijk (dan heb ik daar een beter idee van - ik zal vast wel tegen het randje aan zitten)?

Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-04-2007 @ 16:49 :
Maar! Je zegt dat je oude spullen hebt, dus het kan heel goed dat de sensors niet zo geweldig meer zijn. Daarnaast is Aida32 een heel fijn programma, maar maakt het soms wat blunders (bij mij geeft hij bijvoorbeeld soms een derde temperatuurwaarde aan, die van 'AUX' binnen een seconde van 40 naar 120 graden zou stijgen. Het zou dus kunnen dat Aida/sensoren liegen.
Goed dat je dat zegt, dan zal ik eens een ander programma downloaden om de resultaten daarvan te vergelijken met die van Aida32.

Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-04-2007 @ 16:49 :
Maar die piepen liegen er niet om en het lijkt er wel op dat die je waarschuwen dat de temperatuur te hoog is. Je zou in de Bios kunnen checken of dat werkelijk zo is, want soms kun je instellen of hij zichzelf uitschakelt en bij welke temperatuur enz.
Dat piepen heb ik maar één keer meegemaakt - vandaag is de computer gewoon 'rustig' geweest. De temperatuur blijft stabiel, dat wil zeggen: hij schommelt tussen de 79 graden en de 82 graden. Gisteren zal hij zeker een stuk heter geweest zijn, want toen was het ook vrij warm in de studeerkamer vanwege het weer (maar nu is het een stuk koeler hier).

Ik zal eens in mijn BIOS kijken, al weet ik niet waar precies de temperatuur moet staan. Maar ik vind het wel, als ik even alle opties in het menu afloop. Of de BIOS de computer zelf uitschakelt wanneer het te heet wordt, weet ik niet - ook die optie hoop ik te vinden en zo nodig in te schakelen (in het geval het niet ingeschakeld is).

Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-04-2007 @ 16:49 :
Als ik jou was zou ik het voornamelijk zoeken in de fan van de CPU. Misschien kun je die eens bekijken, opnieuw vastmaken, weet-ik-het-watten om te zien of het verschil maakt. Desnoods koop je een nieuwe, want als je niet voor mega-geweldige l33t fans gaat, ben je nooit veel geld kwijt, geloof ik. Maar, dan moet je natuurlijk wel zeker weten dat dat het is.
Is de fan van de CPU dezelfde die je achteraan de kast kunt zien? Of zitten er in een kast twee ventilatortjes - eentje voor de CPU en eentje voor de algehele kast?

Citaat:
SisterOfMercy schreef op 17-04-2007 @ 17:07 :
Kast open, stofzuiger er doorheen, kast dicht.
Citaat:
Dittrich schreef op 17-04-2007 @ 21:43 :
En inderdaad, kast open, stofzuiger er MET BELEID doorheen, pc opstarten en kijken of alle koelers nog draaien zo ja> kast dicht, zo nee> nieuwe fans halen.
Hier rijst een probleem: ik heb nog nooit de kast van mijn computer opengemaakt. Op zich zou ik best die schroeven los kunnen draaien, dat kan iedereen - maar hoeveel moet ik dan los maken? Ik bedoel, moet ik de boven- en zijkant van de kast er af halen? De voorkant (waar de aan- en uitknop en de DVD-ROM drive zitten) moet er natuurlijk niet van af, maar hoe zit het dan met de achterkant (waar alle kabels ingestoken moeten worden)? Gaat die er dan niet automatisch van af als ik de schroefjes daar losdraai (ook al wil ik alleen de boven- en zijkant ervan af halen)? Bij mijn kast zitten de enige losdraaibare schroefjes namelijk aan de achterkant (misschien ook aan de onderkant, maar daar heb ik nooit gekeken en op het moment wil ik niet gaan frummelen aan mijn kast en per ongeluk iets kapot maken).

Ik ben een beetje bang dat als ik hem open maak, ik iets fout doe en hem niet meer dicht kan maken.

Ik weet dat het eigenlijk relatief simpel moet zijn en ik veel kosten bespaar als ik zelf de kast open maak en de eventuele stof weghaal (bij een winkel of reparateur zal het me veel geld kosten) - maar ik ben gewoon bang dat ik de kast verneuk. Ik heb meer verstand van software-gerelateerde zaken namelijk.

En wat moet ik eigenlijk verstaan onder 'stofzuigen met beleid?'

En hoe zou ik er achter moeten komen of de koelers nog draaien? Zou ik dan de PC moeten opstarten terwijl het deksel nog van de kast af is?
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 23:20
Guinevere03
Avatar van Guinevere03
Guinevere03 is offline
De CPU fan is niet de fan die je aan de achterkant kan zien. Als je je kast openmaakt, zul je op je moederbord (hele grote printplaat met allemaal spul erop) een vrij groot blok zien zitten met een ventilator erop. Dat is je CPU fan.

De meeste computerkasten kun je gewoon open maken door aan 1 kant (over het algemeen de rechter, vanaf de achterkant gezien) de schroefjes aan de achterkant open te maken. Je kan dan het zijpaneel iets verschuiven en dan kun je het er zo aftillen. Op die manier kun je het zijpaneel er ook weer opschuiven en dan is het slechts een kwestie van de schroefjes vastdraaien en je kast zit weer dicht. Hierbij kun je dus niet echt wat fout doen .
Zorg wel ff dat je pc uitstaat en doe ook even de aan-uit knop omzetten van je voeding. Wacht dan even, want het duurt even voordat de condensatoren "leeg" zijn.

Stofzuigen met beleid houd in dat je niet met stofzuigermond overal langs schuurt (flink slecht voor je hardware), maar dat je er langsheen gaat (dus een beetje afstand ertussen houden). Op je fan kun je hem wel gewoon zetten (op de bovenkant van de fan houden en dan komt 't stof er vaak wel uit ).

Om te kijken of je koelers het nog doen, moet je inderdaad een keertje opstarten terwijl je kast nog open is. Zorg gewoon dat je niks tegen je hardware hebt liggen en dat je niet aan je hardware gaat zitten als de boel draait. Verder kan het ook geen kwaad, zolang je hem maar niet standaard open laat staan, dan begint ie nogal stof te happen nl. Als je ziet dat de fans gaan draaien op een normaal tempo (je moet de bladen niet zo kunnen tellen oid ), dan is het wel goed. Zet je PC weer uit en maak 'm dicht. Als ze niet gaan draaien dan moeten er nieuwe fans in.

Die in je kast (aan de achterkant) kun je erg makkelijk vervangen. Gewoon paar schroefjes los, stroom los, nieuwe fan met schroefjes op zelfde plaats vastzetten, stroom er aan en klaar. Let wel ff op het formaat van de fans, daar heb je ook verschillen in .
De fan op je CPU vervangen is wat lastiger. Daarvan moet je maar kijken of je dat zelf wilt doen, of wilt laten doen. Je moet namelijk de fan loshalen (die wil nog wel eens erg vastzitten en verdomde moeilijk los te halen zijn), koelpasta op de nieuwe fan smeren (tenzij er alwat opzit, maar dan zit er een soort "pad" onder de fan) en deze dan weer op je CPU plaatsen (zonder pinnetjes/hoekjes of wat dan ook af te breken ). Mocht je het zelf gaan doen, geef dan wel duidelijk aan welke CPU je hebt. De fans van verschillende CPUs kunnen nl verschillen. Je kan ook hier nog advies vragen (ook omdat sommige fans debiel groot zijn en dan amper in je kast passen )
__________________
if (value == 0) return value; else return 0;
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 23:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Zolang je niet gaat kloten met de elektronica zelfs kun je bijna niets vernielen. De systemen van kasten verschillen, maar over het algemeen is vrij simpel te zien wat losgeschroeft moet en hoe de panelen er af gaan.

Als je je kast nog nooit hebt opengemaakt sinds 2000 is het overigens 99,9% zeker aan stof in de fans te wijten. Ik moet ze eens per 2-3 maanden schoonmaken. Na 7 jaar zou er wel behoorlijk wat in zitten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 15:55
J-roenn
J-roenn is offline
en het schoonmaken van zo'n computer hoeft niet veel te kosten ( t is natuurlijk altijd de vraag wat je veel noemt ) maar bij mijn stage doen wij een grote beurt ( windows opschonen, spyware/virussen verwijderen, stofvrij maken, kabels organiseren tbv airflow ) voor 45,-, en als je zelf verstand hebt van de software dan kan daar vast nog wel wat vanaf voor het alleen schoonblazen...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 17:54
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Heb je niet iemand in je directe omgeving (denk aan een broer, vader vriend weet ik het) die wat verstand heeft van hardware en je ermee wil helpen? Al zal hij/zei er alleen bij staan en het jouw laten doen (zodat je het volgende keer helemaal zelf kan of met minimale hulp) terwijl hij je verteld wat je moet doen. Dan heb je in ieder geval iemand die je helpt en je bespaart je het geld wat je anders aan de computerboer zou betalen (ik vind €45 trouwens nog best veel om spyware/virusen te verwijderen en de kast schoon te maken + te organiseren).
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 21:41
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
wammus schreef op 18-04-2007 @ 18:54 :
(ik vind €45 trouwens nog best veel om spyware/virusen te verwijderen en de kast schoon te maken + te organiseren).
t licht in de winkel moet ook aan hé en zeker als er veel virussen op zitten ( kom regelmatig pc's met 20000+ geinfecteerde bestanden ) ben je er best wel even mee bezig...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2007, 11:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wammus schreef op 18-04-2007 @ 18:54 :
(ik vind €45 trouwens nog best veel om spyware/virusen te verwijderen en de kast schoon te maken + te organiseren).
Kwestie van doelgroep. Ik heb bedrijven gezien waar je ook € 200 voor dergelijk kon zeggen, ze hadden grif ja gezegd, omdat niemand de kennis, tijd of interesse had om het zelf te doen. En draai je € 20.000 omzet in een week dan het je reet roesten hoeveel het kost, zo lang die computers maar werken.

In een slecht onderhouden pc ben je met iets dergelijks toch al snel een uurtje of twee bezig, dan kom je voor dat bedrag op een bedrag per uur van +- € 22,50.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 02:10
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 17-04-2007 @ 17:07 :
Kast open, stofzuiger er doorheen, kast dicht.
OMG nee. Stofzuiger + PC = dode pc.

Statische elektriciteit.

En ventilators gaan gemiddeld 2 jaar mee in een PC. Vervangtijd lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 09:28
Verwijderd
Ik weet niet hoe jij stofzuigt, maar stofzuiger + pc = hier koelere pc
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 15:45
Guinevere03
Avatar van Guinevere03
Guinevere03 is offline
Citaat:
spawn again schreef op 23-04-2007 @ 03:10 :
OMG nee. Stofzuiger + PC = dode pc.

Statische elektriciteit.

En ventilators gaan gemiddeld 2 jaar mee in een PC. Vervangtijd lijkt mij.
Ik ga ook al tijden gewoon met de stofzuiger door m'n pc en dat gaat ook nog steeds prima
__________________
if (value == 0) return value; else return 0;
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 17:39
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Guinevere03 schreef op 23-04-2007 @ 16:45 :
Ik ga ook al tijden gewoon met de stofzuiger door m'n pc en dat gaat ook nog steeds prima
idd, zolang je maar voorzichtig bent, en niet als een freak met je stofzuigerslang in dat ding gaat staan meppen

ik doe zelf altijd met airduster, en dan de stofzuigerslang er bij, werkt perfect
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 18:30
Choke
Avatar van Choke
Choke is offline
Mijn pc begint niet te piepen maar sluit zichzelf opeens af als hij te warm wordt. Eerst deed hij dit op echt warme dagen maar nu begint het steeds regelmatiger te worden.
Ik heb vandaag dus mijn pc open geschroeft en de ventilator werkte gewoon. Ik ben niet met de stofzuiger erdoorheen gegaan maar heb gewoon ff zelf wat geblazen..
Hoe kan het dat mijn computer zich steeds vaker vanzelf afsluit terwijl de ventilator gewoon nog werkt?
__________________
Je leeft maar 1 keer
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 20:12
Guinevere03
Avatar van Guinevere03
Guinevere03 is offline
Als er een berg stof in je ventilatoren zit (dat kan ook als ze nog wel draaien) dan koelen ze ook niet goed meer. Ook als er erg veel stof op bijvoorbeeld je videokaart ligt kan deze te warm worden. Door het stof kan de kaart zijn warmte namelijk niet meer kwijt.
Je kan eventueel ook nog kijken of je wel enige airflow hebt in je kast (dus niet dat de CPU fan de warme lucht alleen maar in rondjes blaast). Zorg ook dat je een outtakefan hebt en evt nog een intakefan, zodat er ook weer frisse lucht je kast inkomt.

Maar wat ben je aan het doen als je computer zichzelf afsluit? Ben je aan het gamen (of andere zwaardere bewerkingen) of gewoon een beetje aan het surfen?
__________________
if (value == 0) return value; else return 0;
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-04-2007, 20:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
spawn again schreef op 23-04-2007 @ 03:10 :
Statische elektriciteit.
Dat wordt zwaar overdreven. IK heb verschillende kaarten statische ontladingen van vingers, katten, en schroevendraaiers zien incasseren, en ze werkten nog gewoon.

Het moet alleen niet aan staan op het moment dat dat gebeurd.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 15:14
Choke
Avatar van Choke
Choke is offline
Citaat:
Guinevere03 schreef op 23-04-2007 @ 21:12 :
Als er een berg stof in je ventilatoren zit (dat kan ook als ze nog wel draaien) dan koelen ze ook niet goed meer. Ook als er erg veel stof op bijvoorbeeld je videokaart ligt kan deze te warm worden. Door het stof kan de kaart zijn warmte namelijk niet meer kwijt.
Je kan eventueel ook nog kijken of je wel enige airflow hebt in je kast (dus niet dat de CPU fan de warme lucht alleen maar in rondjes blaast). Zorg ook dat je een outtakefan hebt en evt nog een intakefan, zodat er ook weer frisse lucht je kast inkomt.

Maar wat ben je aan het doen als je computer zichzelf afsluit? Ben je aan het gamen (of andere zwaardere bewerkingen) of gewoon een beetje aan het surfen?
Toch wel het meest als ik aan het gamen ben of als ik bezig ben met fotobewerking.
Maar vroeger gebeurde dit niet.. Als ik nu eens een foto maak van de computer als ik m open heb, en ff aanduid waar hij te warm wordt.. helpt dat misschien voor jullie? Zodat jullie mij betere aanwijzingen kunnen geven?
__________________
Je leeft maar 1 keer
Met citaat reageren
Oud 26-04-2007, 14:50
Choke
Avatar van Choke
Choke is offline
Yes or no?
__________________
Je leeft maar 1 keer
Met citaat reageren
Oud 26-04-2007, 16:03
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
T_ID schreef op 23-04-2007 @ 21:33 :
Dat wordt zwaar overdreven. IK heb verschillende kaarten statische ontladingen van vingers, katten, en schroevendraaiers zien incasseren, en ze werkten nog gewoon.

Het moet alleen niet aan staan op het moment dat dat gebeurd.
Ja klaplong, dat is niet overdreven, jouw mazzel sluit niet uit dat het mis kan gaan.
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 26-04-2007, 18:13
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Goed, ik zit nu in een internetcafé omdat mijn computer tijdens het formatteren gisteren erg warm is geworden (helaas kon ik het formatteerproces niet stopzetten) en de harde schijf daarbij waarschijnlijk beschadigd is geraakt, want daarna kon ik geen Windows meer installeren (ik kreeg het bericht dat de partitie beschadigd was). Ik heb mijn computer vanmorgen naar de reparateur gebracht en gezegd wat de problemen waren. Ze zeiden dat ik 'm morgenvroeg weer kan komen ophalen, dus hopelijk is dan alles weer goed. Ondertussen zit ik te nagelbijten omdat ik bezorgd ben.

Ik heb mijn PC een paar dagen terug gestofzuigd en het heeft toen niets geholpen. Hij bleef op ongeveer 80 graden Celsius steken, al had ik dat hoge piepgeluid (een soort waarschuwingstoon) niet meer gehoord totdat ik aan het formatteren was begonnen. Ik had ook foto's gemaakt van de binnenkant van mijn PC (van bijvoorbeeld de ventilator aan de achterkant en dergelijke), omdat ik niet kon zien waar de ventilator voor de CPU moest zitten. Ik had die foto's willen posten, maar dat kan nu dus niet.

Ik vond het stofzuigen vrij oneffectief, want ook bij de ventilator aan de achterkant van de PC pakte hij haast niets. De ventilator ging door de zuigkracht van de stofzuiger (en de zuigkracht stond op het maximum) wel draaien, maar hij heeft niet noemenswaardig veel stof kunnen pakken. Er zat eigenlijk helemaal geen dikke laag stof in de kast: wat er was, zat voornamelijk op de bodem van de kast. Het probleem moet dus waarschijnlijk bij de ventilatoren liggen, die kunnen namelijk wél verstopt zitten met stof (maar daar kon mijn stofzuiger dus weinig aan doen).

Ik zie wel wat de reparateur morgen zegt, maar ondertussen moet ik het even zonder mijn computerbeestje doen.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 10:16
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hmm, ik ben zojuist naar de reparateur geweest en ze hadden de computer nog niet klaar (dat terwijl die jongen van gisteren had gezegd dat hij hem vandaag sowieso klaar zou hebben, en dat ik al vanaf 10 uur 's morgens kon komen). Een andere jongen stond mij vandaag te woord, en hij zei dat er niets met de ventilatoren was maar dat er een schijffout was. Ik wist niet dat de kast zo heet kon worden van een minder goed werkende harde schijf?! In ieder geval zei hij dat ik waarschijnlijk een nieuwe harde schijf nodig zou hebben, en dat ik morgen maar om een uur of 4 's middags terug moest komen. Hopelijk is hij dan klaar.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 13:25
Guinevere03
Avatar van Guinevere03
Guinevere03 is offline
Harde schijven willen wel eens een hekel hebben aan veel warmte (dan kunnen ze kapot gaan), maar ik heb nog niet eerder gehoord dat kapotte harde schijven meer warmte gaan produceren dan niet kapotte en al helemaal niet zoveel warmte :/.

Ik weet niet naar welke winkel je je pc hebt gebracht, maar kun je hem niet toevallig ook nog laten checken bij een andere winkel? Dat is dan wel weer duurder, maar dat de harde schijf dit alles zou veroorzaken lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Al met al vind ik het een vaag verhaal...
__________________
if (value == 0) return value; else return 0;
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2007, 20:25
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Nou, vandaag ben ik teruggegaan naar de winkel, en dan om 3 uur 's middags inplaats van 4 uur 's middags. Bleek dat ze behalve schoonmaken en nakijken verder niks er aan hadden gedaan - ik had ook gevraagd om Windows XP Pro opnieuw te installeren, maar ze wilden daarvoor mijn 'illegale' CD niet gebruiken (terwijl de eerste jongen waar ik mee te maken kreeg, zei dat hij het tóch wel zou doen voor mij). Geen nieuwe harde schijf er in of wat dan ook.

Ik vond dat maar vreemd, want dat betekende dat het probleem er dus nog steeds was. De baas van de winkel zei toen dat hij wel even de computer zou aanzetten om te kijken of het probleem er nog daadwerkelijk zou zijn, en is toen met mij naar achter in de winkel gegaan, in de 'werkplaats' waar ze normaal aan de computers sleutelen. Hij sloot de computer aan op een monitor, toetsenbord, muis, etc. en zette hem toen aan. En ja hoor, het probleem was er nog steeds - Windows kon niet opnieuw geïnstalleerd worden. Hij probeerde toen om met mijn Windows-CD en vervolgens met de zijne om Windows opnieuw te installeren, maar hij kreeg óf een foutbericht of de DVD-ROM en de brander wierpen de CD gewoon uit. Toen plaatste hij zijn Windows-CD in de brander en ontkoppelde hij de DVD-ROM speler, waarna de CD opeens wél werd gelezen en Windows weer opnieuw geïnstalleerd kon worden. Dus toen werd Windows opnieuw geïnstalleerd, kon de harde schijf zonder problemen geformatteerd worden, etc. Heel raar, terwijl dat eerst niet meer kon en nu opeens weer wel. De kast werd ook weer vrij warm bij het formatteren, maar een hoge pieptoon of iets dergelijks bleef uit. Het warme weer zal er ook wel een rol bij hebben gespeeld.

De kast was helemaal schoongemaakt, en ook de ventilatoren werkten nog gewoon - zowel de ventilator voor de CPU als de ventilator die je achterin de kast kunt zien. Ik hoop dat het warmteprobleem nu over is, nu dat de kast helemaal vrij is van stof.

Windows is verder helemaal geïnstalleerd, en dan de legale versie van die reparateur (het was eigenlijk niet de bedoeling, maar het was noodzakelijk geweest om te kijken of het formatteer- en installeerproces zonder problemen zou verlopen - aangezien ik wél problemen had gekregen). Hij heeft zijn serienummer natuurlijk niet opgegeven, waardoor ik nu een Windows XP Pro heb die 30 dagen lang zal werken. Volgens de reparateur moet ik naar Microsoft bellen om een serienummer voor deze versie te krijgen, zodat ik de Windows XP kan activeren. Blijkbaar is dit ook nog helemaal gratis. Zo niet, dan kan ik altijd nog Windows XP installeren met de legale CD van mijn ouders (ze hebben sinds kort een legale CD aangeschaft).

Uiteindelijk heb ik mijn kast weer meegekregen en heb ik er zelfs helemaal niet voor hoeven te betalen. Niet voor het schoonmaken en nakijken, en ook niet voor de 'halve' Windows die ik nu heb. Normaal vragen ze daar zo'n 30 euro voor het helemaal installeren van Windows (met je eigen CD, uiteraard) en het was iets van 15 euro voor het nakijken/schoonmaken, maar ik hoefde er blijkbaar niet voor te betalen. Misschien komt het ook omdat ik daar iets meer dan een uur met die man in de werkplaats ben geweest, omdat formatteren en installeren ook eventjes duurt.

Ach, ik weet het niet (je zou denken dat er ergens een addertje onder het gras is). Hoe dan ook, ik heb alles weer terug en alles functioneert tot nu toe goed. Ik heb nog niet alles goed kunnen bekijken, want ik ben maar een half uur thuis geweest met mijn kast (ik moest daarna naar huis, want ik woon op kamers) en heb hem alleen maar kunnen aansluiten en even aan kunnen zetten. Wanneer ik weer terug ben op mijn kamer, hoop ik dat de PC niet meer zo warm wordt (dus dat het aan het stof gelegen heeft en niet aan slecht-functionerende hardware), dat ik Windows gratis kan activeren en dat alles verder blijft werken.

De tijd zal het leren.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 15:22
Choke
Avatar van Choke
Choke is offline
Ik heb even een foto gemaakt van mijn computer.

"1." voelt erg warm aan nadat mijn computer uitvalt. (sluit zich waarschijnlijk af omdat hij te warm wordt?) Maar de ventilator draait wel gewoon (er komt vrij warme lucht uit)

"2." Is een ventilator, maar hij draait wel nog gewoon? De lucht die hieruit komt is koel.



__________________
Je leeft maar 1 keer
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 16:22
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
Ik had vroeger ook gedoe met mijn CPU en de tempratuur daarvan. Heb uiteindelijk mijn fan schoongemaakt en een soort hittebestendige siliconengel tussen de fan en cpu gedaan ( klinkt duur, is maar een paar cent). Iemand anders die dit ook heeft gedaan/ het spul kent ?

Dat spul werkt echt harstikke goed, en de tempratuur is altijd goed gebleven ( al heb ik door andere zooi nu al een nieuwe: moederbord/hardschijven/CPU )
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 18:31
Choke
Avatar van Choke
Choke is offline
Citaat:
K-pax schreef op 01-05-2007 @ 17:22 :
Ik had vroeger ook gedoe met mijn CPU en de tempratuur daarvan. Heb uiteindelijk mijn fan schoongemaakt en een soort hittebestendige siliconengel tussen de fan en cpu gedaan ( klinkt duur, is maar een paar cent). Iemand anders die dit ook heeft gedaan/ het spul kent ?

Dat spul werkt echt harstikke goed, en de tempratuur is altijd goed gebleven ( al heb ik door andere zooi nu al een nieuwe: moederbord/hardschijven/CPU )
Ik denk niet dat ik genoeg verstand ervan heb om zoiets zelf te doen?..
__________________
Je leeft maar 1 keer
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 19:19
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
Citaat:
Choke schreef op 01-05-2007 @ 19:31 :
Ik denk niet dat ik genoeg verstand ervan heb om zoiets zelf te doen?..
Je moet je cpufan eraf halen en de gel met een bankkaart achtig iets erop doen, dun laagje, mag niet over de randen heen gaan. Dan alles weer terug zetten. Als je nog nooit een computer open hebt gemaakt en zelf iets hebt veranderd kan ik het niet aanraden hoewel het niet moeilijk is hoor, maar straks gaan er dingen uit die geeneens los kunnen .
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 19:59
Choke
Avatar van Choke
Choke is offline
Hmm, wat moet ik nu doen?
__________________
Je leeft maar 1 keer
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 04:15
Pr0xy
Avatar van Pr0xy
Pr0xy is offline
Citaat:
Choke schreef op 01-05-2007 @ 20:59 :
Hmm, wat moet ik nu doen?
Als je er niet zoveel verstand van hebt of je bent te onzeker om zelf wat te prutsen kun je toch het beste naar een computerzaak gaan of een handige kennis ofzo raadplegen.

BTW fans gaan meestal 2 tot 3 jaar prima mee, afhankelijk van het gebruik, maar vaak ook langer zonder problemen.
__________________
|Ratatatatatata boink pfffff|Ben jij de albatrosvos?|Wajonger sinds 2013|Trans Pride|Kringloopvrijwilliger
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 09:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
K-pax schreef op 01-05-2007 @ 20:19 :
Je moet je cpufan eraf halen en de gel met een bankkaart achtig iets erop doen, dun laagje, mag niet over de randen heen gaan.
Maar als er al van tevoren hittegeleidende pasta op zat heeft dat uiteraard geen zin.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 22:46
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-05-2007 @ 10:22 :
Maar als er al van tevoren hittegeleidende pasta op zat heeft dat uiteraard geen zin.
True, bij mijn computer was destijds alleen het probleem dat door alle hitte de gel die erop zat bijna weg was. Er moest dus wat nieuws op. Als de gel op je cpufan en de rest zit is er ook geen reden meer op te doen.
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.