Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: JA, ick maek gaerne ghebruyk van myn democratisch Recht. Myn stem ghaet uyt naer:
Gedicht 1: Nostalgie 1 4.35%
Gedicht 2: Onder groten 3 13.04%
Gedicht 3: Bij een uitvinder op zolder 2 8.70%
Gedicht 4: geen geschiedenis 4 17.39%
Gedicht 5: lady afarensis 1 4.35%
Gedicht 6: Eugène 1 4.35%
Gedicht 7: Bekentenis 7 30.43%
Gedicht 8: "In spin, de bocht gaat in." 4 17.39%
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2008, 22:14
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
DoPghenooten,

Ay, 't lyct wel so er reeds noghmaels hondert jaeren voorby syn sedert 't beghin dezer wedstryd, maar hier zyt hi: de so langverwaghte POLL! 't Thema liet sich als gheschiedenis benoemen en er zyn acht scryfselen inghestuurt. Daer wy 't geen hoogh aental vinden, sien wy den noodsaeck v allen by dese een standtje toe te draeghen. Doch, ghy zult vergheven zyn in naeme des Heeres, ofschoon het uw Christelyke verplighting is eerst enen aflaet te koopen. (Stuurt v een stuck percament met daerop uwe naem, byghevoegt den kosten, die 100 silveren daelders bedraeghen, naer L. Marsman te Saltbomela).

Eenighe huyshoudelyke boodsghappen: Ghi kunt stemmen tot en met Saterdag den achtsten maert en moght ick dijn gedict bij het plaetsen nv per ongheluk onreght aen hebben ghedaen, kunt ghi contact opneemen met de heer JR Thorbecke, die Sich 't een en ander omtrendt Nederlandsch Recht eygen schynt te hebben gemaeckt. Uyteraert staet het v oock vry mi persoonlyck een beright te stuuren. Naemens Aeve ende Porceleyn, ik groet v,


---

1: Nostalgie

Liefdewerk en oud papier
een geschiedenis van inkt
en vuil onder nagels. Je
tekent me op in je boek
en ik ben vastgelegd

Na een redactionele fingertip
strooien wij stijlfouten, ik
pik anglicismen en bijt
mijn lip over papercuts

toen tieners nog puberden:
Je kopte, en hormoonde over
de stukken. Ik lukte.
BRAK- braakte. Mea culpa



2: Onder groten

Tussen goud- en appelvinken ligt een zee
van onderscheid. Welke geschikt zijn
geschaakt te worden, is een kwestie
van het volgen van het neusje
van de zalm.

Wie stroomopwaarts zwemt wordt snel
bespot. Gestenigd door een menigte
die het probleem niet bij de wortel
durft te nemen. Die op zijn strepen staat
en dan ontkent dat hij ze heeft.



3: Bij een uitvinder op zolder

We waren alleen.
We hadden alleen de tijd aan
onszelf, we keken in spiegels
hoe naaktheid ons stond. Ontstond
tussen spullen die iemand ooit had bedacht
maar iemand anders al eerder.

De vergrotende trap van laat bestaat
misschien dus echt, beseften we toen, zoen.

En in een brief die beroemd zou worden
vroegen we toch maar patent aan op liefde



4: geen geschiedenis

maar een postmodern romantype
dat ergens wel op mij lijkt
maar niet nu en niet hier
hij staat langs de zijlijn van jaargetijden
en nietszeggende getallen als 2008
maar laat je niet door mij misleiden
want we weten werkelijk niets
van geschiedenis
en of het ons iets kan vertellen
valt nog maar te bezien
of eigenlijk te behoren
maar nu een behoorlijke typering
van onze postmodernist
hij trekt aan haar mouw
en mompelt met een grauw gezicht
valerie ik zoek nog een vriendinnetje
niet om van te houden maar
ze wil er niets van horen
het is dezelfde aversie als
de anarchie in je hoofd
die vooral daarbuiten doordraaft
naar de oneindigheid
van de witregels
hierna



5: lady afarensis

lucy heb ik nooit durven omhelzen

de haartjes bij haar slapen
doen me denken aan mijn moeder,
hoe smal zij was

soms zat ik bij haar in het donker,
ik keek alleen en probeerde
niet te hard te ademen
ze sprak niet, tegen mij niet
alleen tegen verbeelding

maar lucy en de ijstijd,
beiden waren eens mijn beste vriend



6: Eugène

Ik ben de eerste zoon van de keizerin;
de enige jongen in't gezin.
Ik heb een zusje aan mijn zij,
en mijn nicht als zus er ook nog bij.

Mijn vader is dan geen groot man,
maar hij compenseert zoveel hij kan.
Hij heeft iets in zijn zak verstopt
waar niemand meer bij kan.
Want hij houdt het in zijn hand en hij
zit in een ander land.

Mijn moeder is een hoer misschien,
ze heeft nooit iets in mijn pa gezien.
Ze houdt niet van mijn vader maar
ze is wel keizerin.

Ja ze is wel keizerin.
Dat kun je van m'n pa niet zeggen.



7: Bekentenis

Toen ik acht werd, kreeg ik een fiets. Maar ik werd snel
groter en mijn fiets kon niet hoger. Ik had geen idee

van grootte. Als ik op een krukje stond, was ik net zo groot
als mijn vader. Dus als ik zijn zadel nou eens lager zette,
zou ik ook op zijn fiets kunnen fietsen.

Toen ik dertien werd, kocht ik van het gekregen geld
een aquarium. Ik vergat het schoon te maken, want
de winter zorgde voor een overstroming waarnaar
ik wilde kijken. In de zomervakantie daarop durfde ik

de buurvrouw niet meer te vragen de vissen te voeren.
De vissen stierven en ik wilde met mijn handen
geen massagraf schoonmaken.

Op mijn zeventiende, kreeg ik een vriendje. Hij was groter
dan ik en zou nog veel groter worden. Hij was jonger.
Op zijn verjaardag heb ik hem

een boek gegeven

en daarna gehuild om wat ik van hem ging afpakken.



8:

Code:
In spin, de bocht gaat in.

Ik richtte op de hinde,
maar opa overleed,
waarna de speer mijzelf doorboorde.

Uit spuit, de bocht gaat uit.

Op paarden reden we,
de vijand was in het kasteel
(kokende olie, pek met veren)
en wachtte ons op
met harnassen en eergevoel.

In spin, de bocht gaat in.

Het pistool glom, maar ik zag het niet,
hoorde enkel de klik en het geluid,
dat klonk als verlies van toekomst.

Uit spuit, het spel is uit.

ATOOMBOM
A-L-L-E-S     S-P-L-I-T-S-T     Z-I-C-H     D-O-O-D
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG

Laatst gewijzigd op 21-02-2008 om 22:30.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2008, 08:13
Verwijderd
CSN je bent geweldig.
En ik ben nu al fan van sommige gedichten <3
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 08:19
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
Mag ik ook stemmen op Liekes geniale taalgebruik?
__________________
Als je luistert naar de wolken, als je luistert naar de wind
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 08:46
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Acht gedichten maar!

Binnenkort maar snel eens stemmen dan
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 09:28
Elfe
Avatar van Elfe
Elfe is offline
Ja, geniaal Lieke!

Ik geloof dat ik nu al een voorkeur heb.
__________________
hanging out the window with a bottle full of rain
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 11:10
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
<3! Bravo!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 13:26
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Yeah! Tijd om te stemmen

Is het nu trouwens ook weer dat je in het topic moet posten waar je op stemt?

Laatst gewijzigd op 22-02-2008 om 15:59.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 12:04
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
iedereen wacht tot iemand anders begint, hé, zodat ze onopvallend ongeveer hetzelfde over hun eigen gedicht kunnen zeggen. zonder volgorde:

8
Ik begrijp hier weinig van. Er zal vast een prachtige link liggen tussen een speer werpen op een hinde die jezelf raakt en opa doodgaat en dan vervolgens een kinderliedje, maar ik zie hem niet. Verder zie ik alleen een soort ontwikkeling. Eerst speren, dan kastelen en harnassen, dan pistolen, dan de atoombom. Geschiedenis, inderdaad. Ik vind het een beetje een janboel. En ja, dat is een lievelingswoord van mij. De beelden zijn onaf, en zonder bijkennis ook niet echt te plaatsen.

3, Bij een uitvinder op zolder
Ah, wat een lekkere titel. Ik vind toen, zoen niet leuk. Het past niet bij de rest en voegt niets toe. Misschien zou het in een andere context leuker zijn. Ik heb hier het gevoel dat het langer had moeten zijn, gestructureerder, wetenschappelijker, maar dat kan ook zijn omdat alle andere liefdesgedichten in een wetenschappelijk jasje die ik heb gelezen lang waren met korte strofen en zonder hoofdletters. 'ons stond. Ontstond' vind ik mooi. Het idee van patent aanvragen op de liefde ook. De herhaling van alleen niet. En de vergrotende trap van laat ook niet, maar daar zijn de klanken wel mooi gevonden. Hmm.

ps. er zijn alweer twee onverantwoorde stemmen!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 16:09
Sporadica
Sporadica is offline
ik twijfel nog op wie ik moet stemmen. Maar ik heb al wel wat commentaar.

8. Ik vind dat dit gedicht wel goed het idee geschiedenis samenvat. Tenminste de onderscheid tussen toen en nu, kokende olie, pek met veren tegenover de atoombom: alles splitst zich dood. Wat 'in spin' nou toevoegd, behalve dat het 'uit spuit, het spel is uit' er goed in past, weet ik niet.

5. Deze is leuk gevonden. Ik heb het natuurlijk wel opgezocht . Echt geschiedenis dus, mooi gedichtje.

3. Deze is voor mij niet geheel duidelijk, maar dat maakt niet uit. 'hoe naaktheid ons stond. Ontstond' dat vind ik een goede regel.
__________________
jij <3
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 23:00
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
zóó zeg,
boeiend,
boeiend boeiend boeiend boeiend boeiend boeiend boeiend,
interessant boeiend!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 09:05
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
1) zegt me niets en snap ik ook niet.

2) ik vind het heel leuk hoe verschillende dieren, of suggesties ernaar verstopt zitten in het gedicht, maar de link met geschiedenis zie ik eigenlijk niet.

3) van gedicht 3 vind ik het: stond - ontstond, toen - zoen, laat - bestaat eigenlijk best wel leuk. Het zit er goed in. Wat het voor mij verpest is de laatste strofe. Bij van die mierzoete dingen die door hun theatrale lievigheid dan leuk moeten zijn zoals 'patent op de liefde' verpesten het voor mij compleet.

4) Hiervan spreekt het toontje me van de eerste helft niet aan. Daarmee bedoel ik het imperatieve als ook het definitieve. Het is zo, basta. Ik bedoel dan dit stukje:

maar laat je niet door mij misleiden
want we weten werkelijk niets
van geschiedenis
en of het ons iets kan vertellen
valt nog maar te bezien
of eigenlijk te behoren

Dit vind ik ook niet zo scherp verwoord. Wat erna komt bevalt me wel. Vooral dit:

maar nu een behoorlijke typering
van onze postmodernist
hij trekt aan haar mouw
en mompelt met een grauw gezicht
valerie ik zoek nog een vriendinnetje
niet om van te houden maar

Door de laatste regel die ik quootte, dacht ik dat het gedicht misschien van zwartwit zou zijn, maar dat slaat misschien helemaal nergens op.

Het deel daarna is dan weer zo-zo. Vooral door de terminologie en dat het er zo onsierlijk staat.

5) Dit was het gedicht waarop ik na de eerste keer lezen wilde stemmen. In (uit) principe weiger ik om dingen te googlen bij termen in gedichten die ik niet ken, maar uit beleefdheid heb ik dat hier wel gedaan. Toen ik erachter kwam wie lady afarensis was, vond ik het gedicht een stuk minder mooi. Dat is jammer, want ik kan me eigenlijk niet goed herinneren dat een titel het gedicht ZO verpestte. Wat het dan precies is wat me tegenstaat kan ik niet goed uitdrukken. Het is te gekunsteld denk ik, te gemaniereerd. Bovendien begrijp ik niet echt wat de toegevoegde waarde ervan is.

6) Leuk gedicht. Het gerijm stoorde me niet zo, behalve in de tweede strofe, die naar mijn idee herschreven zou moeten worden. De laatste twee regels vind ik vooral geweldig.

7) Bekentenis, vind ik het best geschreven gedicht. Eerst vond ik het jammer dat het in de laatste dan toch weer over liefde moest gaan, maar bij een tweede keer lezen begreep ik dat wel, en vond ik het ook logisch bij het opgroeien. Vooral hoe de logica bij elk jaar verandert vind ik leuk en subtiel gedaan. Wat me stoort is de vorm van de laatste regels. Ik had het mooier gevonden als het een wat langere strofe was geweest.

8) Bij gedicht acht bedacht ik me dat het grappig is dat steeds de geschiedenis wordt beschreven van oud naar nieuwer en niet van nieuwer naar ouder, wat ergens ook logisch is als je terugloopt in de tijd. Op zich vind ik dit een leuk gedicht en ik kan niet echt zeggen wat me er niet aan bevalt, behalve dat het me niet raakt.

Het leuke van deze wedstrijd vind ik dat de stijl op DoP aan het veranderen is. Dat viel me ineens op. Ik stem op gedicht 7 omdat ik die het beste vind.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 15:58
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
1: De eerste strofe vind ik niet zo boeiend, het eerste woord stoort me eigenlijk al een beetje, waarom liefdewerk en geen liefdeswerk? Maar daarna wordt het ineens toch leuk, scherper. Ik kan het gebruik van het werkwoord 'hormonen' wel waarderen.
2: Ik vind dit een heerlijk gedicht. Het gaat over vogels, ik houd van vogels. Mijn enige kritiek is dat ik de link met geschiedenis niet zo duidelijk vind, maar maakt zeker wel kans op mijn stem.
3: Dat toen, zoen vind ik juist toch wel leuk, het past in het geheel, het brengt lijn in het gedicht. ons stond/ ontstond vind ik nog veel geweldiger, helemaal leuk. De laatste regel vind ik ook wat minder, maar verder vind ik dit wel een goed gedicht.
4: De vorm vind ik wat minder, zo zonder strofes en ik snap niet waarom het begint met 'maar'. Alleen het deel wat Halogeen heeft gequote vind ik inderdaad wel leuk.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 16:44
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
Citaat:
Het leuke van deze wedstrijd vind ik dat de stijl op DoP aan het veranderen is.
licht toe?



2, Onder groten
De link naar Darwin had iets explicieter gemogen. Het is dat ik het iets te uitgebreid heb gehad op school. Ik moest bij de laatste zin wel even giechelen om de dubbelzinnigheid. En de link tussen zalm en stroomopwaarts zwemmen als wetenschapper. Kanshebber.

6, Eugène
Eindeloos gegoogled. Daarna werd het ineens supergrappig:

Ik kon het nichtje als zus echter niet vinden. En de conclusie vind ik ook leuk.

Laatst gewijzigd op 24-02-2008 om 21:44.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 17:42
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
mij gaat het dus te ver als je zo uitgebreid moet zoeken om iets te snappen. Een gedicht als:

Lady Kant
de heruitvindster van de wieg
was de vrouw van immanuel

Zoiets, als voorbeeld even uit de duim gezogen, is dan nog wel te vatten. Maar dat iets als eugene naar napoleon moet verwijzen, of dat ik moet weten dat afarensis iets met mensapen of whatever te maken heeft, dat gaat mij te ver. Kan ook zijn dat mijn algemene kennis ernstig tekort schiet. In dat geval houd ik mijn mond.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 19:28
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...2#post24580652
hier was je er nog niet vies van. zelfs niet bij je eigen gedicht.

ik vind het juist jammer dat er niet meer gedichten zijn die over iets of iemand uit de geschiedenis gaan. maarja. ik ben dan ook een puzzelaar. gezweetwel had haar kaspar hauser gedicht nog maar eens moeten insturen, was perfect geweest
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 21:22
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
7, Bekentenis
Ik vind het verloop van deze eh, persoonlijke geschiedenis, mooi gebracht. Ik zou het een erg leuk gedicht moeten vinden, maar op de een of andere manier wil het niet zo. In het midden, het stuk met de overstroming en winter-zomer, dat snap ik niet. Wat er gebeurt, bedoel ik. Wat is die overstroming in de winter (tenzij het alleen een overstroming is hé) en waarom de ik-persoon de buurvrouw het niet -meer- durfde te vragen. Omdat het de hele winter niet was schoongemaakt? Dat lijkt me onlogisch. En ook niet omdat hij of zij verlegen is, want blijkbaar had hij of zij het al eerder gevraagd. De laatste zin vind ik wel heel mooi.

1, Nostalgie
Ik vind de punctuatie een beetje apart, in de laatste strofe wel een punt aan het eind van een zin. Aangezien ik geen klassieke opleiding heb genoten heb ik mea culpa even gegoogled. Hmm (en ja, dat is een excuusgeluid om er maar niets over te hoeven zeggen). Ik snap niet hoe het overgaat van hoe 'ik' 'toen' 'mijn lip bijt'. En hoe je je lip ergens over bijt, maar dat is dichterlijke vrijheid. De switch van tegenwoordige tijd naar toen ook?
Volgens mij is het een verslag van een mislukte relatie in linguistische termen en woordspelingen. De titel plaatst het in het verleden. Ja. Toch had het duidelijker gekund. Ik weet niet wat een fingertip is (behalve een vingertop) en ik ben even lui dus ik ga niet googlen. Tot zover.

edit: bij nader inzien denk ik dat er ergens ook iets in zit over creatieve dingen en het staan of vallen daarvan. en de laatste regel doet me denken dat de ikpersoon, toen het niet lukte, maar aan het komasaufen is geslagen (ik was onder de indruk dat mutant niet meedeed? ).



en ik herhaal:
Citaat:
Het leuke van deze wedstrijd vind ik dat de stijl op DoP aan het veranderen is.
licht toe?

Laatst gewijzigd op 24-02-2008 om 21:44.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 22:11
Sporadica
Sporadica is offline
vervolg van mijn commentaar, dan maar:

1. Wel leuk. Het kan natuurlijk wel passen in het thema geschiedenis, maar net zo goed voor een ander thema gebruikt kunnen worden. En het kan ook overal over gaan. Ik heb eventjes de eerste zin gegoogled en toen vond ik wel wat over een kinderboek genaamd 'liefdewerk oud papier' wat ook ben een schoolkrant te maken heeft, zou het daarover kunnen gaan?
Ik vind de tweede strofe erg leuk.

2. Een beetje kort, maar geschiedenis hoeft ook niet lang te zijn en gedichten al helemaal niet. De titel is toepasselijk. Als je doorhebt dat het over Darwin gaat is het wel leuk, en goed gedaan.
Welke geschikt zijn
geschaakt te worden

en 'neusje van de zalm' vind ik leuk bedacht en toegepast.

4. ja. Het leest voor mij totaal niet prettig en ik heb de neiging om het aantal 'maar'-en te gaan tellen. Inhoudelijk maakt het veel goed.
want we weten werkelijk niets
van geschiedenis

6. De link met titel en de rest kon ik eerst niet leggen. (En te lui om 'Eugene' te gaan opzoeken...) Ik vind de laatste zin het leukst. Gewoon een goed gedicht.

7. Snap ik helemaal en toch ook niet. Hij is erg droevig van toon, maar misschien komt dat wel door de laatste zin.

Dan word het voor mij 8!
Oorlog, dood en het feit dat er weinig veranderd is voor mij gevoelsmatig veel omvattend. Nu ben ik nieuwsgierig naar wie het heeft geschreven.
__________________
jij <3
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 09:48
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Wat is er al veel gestemd en vergeleken bij al die stemmen weinig beargumenteerd! Overigens vind ik ook dat de stijl wat veranderd is, wat nuchterder zou ik zeggen, maar misschien bedoelde Halogeen iets heel anders? En puzzelgedichten zijn oké, maar de kunst lijkt mij nu juist dat het gedicht ook goed is als je er niet naar hebt gegoogled. En goed blijft als je dat wel doet.

5. Ik vind dit wel een mooi gedicht, het straalt een bepaalde zachtheid uit. Die inderdaad wat verdwijnt als je gaat googelen, misschien had je er zelfs in de titel niet meer naar hoeven verwijzen. Goed geschreven.
6. Het spijt me, maar ik zie het niet. Ik kan niets met dit gedicht, ik struikel over alle woorden en ik heb het idee dat het grappig zou moeten zijn, maar het doet me niets.
7. "Op mijn zeventiende, kreeg ik een vriendje". Geweldig. Het is proza-achtig en dat zou het gemakkelijker moeten maken, maar dat is niet zo, ik vind het juist een lastig gedicht. En ik geloof dat ik de titel en het einde niet zo begrijp.
8. Dit gedicht blijft een beetje steken in het idee, de vorm vind ik wel leuk maar de drie langere strofes zijn minder goed uitgewerkt en dat is jammer. Toch een leuk gedicht.

Het wordt 2, 3 of 5, daarover ga ik nog met mezelf in beraad.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-02-2008, 10:45
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
ja, ik snap er ook niks van. mensen die regelmatig op dop komen weten toch wel dat je je stem moet motiveren, wil die geldig zijn. en ik vind het een beetje moeilijk te geloven dat er zes mensen at random naar dop zijn gekomen en dachten, goh, laat ik eens ergens op stemmen. pas twee mensen hebben echt gestemd:

Gedicht 1:
Gedicht 2:
Gedicht 3:
Gedicht 4:
Gedicht 5:
Gedicht 6:
Gedicht 7: |
Gedicht 8: |
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 21:41
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
dacht ik dat het gedicht misschien van zwartwit zou zijn, maar dat slaat misschien helemaal nergens op.
ik?
ik heb 4 gestemd trouwens, omdat die me het meest aanstaat als je leest zonder echt te weten wat er staat, als de motivatie moet, hoewel het begin en einde niet supèr zijn. verder dacht ik aan 7, maar die gaat te ver in verhaling.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 07:59
Elfe
Avatar van Elfe
Elfe is offline
Ik ga op gedicht 2 'onder groten' stemmen. Omdat de eerste zin zo waar is en ik het voor de rest gewoon een heel mooi uitgewerkt gedicht vind. Het spreekt me aan.

De gedichten 5 vind ik ook goed gedicht, maar ik houd niet van de titel en het lijkt voor mij alsof het niet af is.

6, eugene, daar vind ik echt niets aan. Misschien ook wel omdat ik ervoor moet gaan googlen.

1 vind ik wel aardig, maar ik begrijp het geloof ik niet.

3: eerder en later. Ja, dit spreekt me ook aan. Maar ik houd misschien toch meer van beelden, of zo.

4: het kost me moeite om dit gedicht te lezen, zo niet fijn vind ik dat de regels afgebroken zijn.

7: net of dit een verhaaltje was waarbij de regels afgebroken zijn om er een gedicht van te maken.

8: (Ik snap niet waarom dit in zo'n apart vakje staat.) Ik geloof dat dit me niet aanspreekt.

De appel- en de goudvinken blijven hangen. Dus: 2.
__________________
hanging out the window with a bottle full of rain
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 08:24
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik stem ook op twee.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 10:41
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
Gedicht 1:
Gedicht 2: ||
Gedicht 3:
Gedicht 4: |
Gedicht 5:
Gedicht 6:
Gedicht 7: |
Gedicht 8: |


jongensjongens wat gaan we snel!

8 staat in een hokje omdat je anders dit krijgt:

DO-D
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 13:46
Elfe
Avatar van Elfe
Elfe is offline
Aha. Dat wist ik niet (ik gebruik die smileys bijna nooit, dus ik weet ook niet welke letter- en tekencombinaties daarvoor dienen, behalve de meest gangbare).
__________________
hanging out the window with a bottle full of rain
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 15:31
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
jongens jullie zijn echt niet enthousiast genoeg hoor

4, geen geschiedenis
kijk, ik vind het dus wel heel leuk, maar vooral begrijp ik de lijn niet. ik weet niet welk postmodern romantype, ik weet niet welke valerie, ik weet niet welke postmodernist. zelfs google kan me hier niet helpen. in eerste instantie vond ik de stijl heel fijn, het woordgebruik, maar na sporadica's opmerkingen over het gemaar ben ik weer gaan twijfelen. en ik vind het vervelend dat er tegen mij, je, gepraat wordt over iets in mijn hoofd dat ik niet echt kan plaatsen.
ik vind
maar nu een behoorlijke typering
van onze postmodernist
een hele leuke wending. lekker plots.

ik weet het echt niet bleeehhh.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2008, 09:57
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vond dat we/ jullie best enthousiast begonnen met commentaar, maar nu lijkt het een beetje stil te vallen! Hup hup!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 08:40
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik vind het 'niveau' van de inzendingen van deze wedstrijd een stuk lager dan die van de vorige.

In elk gedicht zitten wel een of meer leuke vondsten, maar als geheel is het allemaal een beetje middelmatig.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 08:50
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Lady Kant
de heruitvindster van de wieg
was de vrouw van immanuel
Eerlijk gezegd snap ik dit, na wat te hebben gegoogled, nog steeds niet.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 10:06
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
Hm. Misschien stem ik dit keer wel helemaal niet. Ik ben nergens helemaal weg van
__________________
Als je luistert naar de wolken, als je luistert naar de wind
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 11:21
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Eerlijk gezegd snap ik dit, na wat te hebben gegoogled, nog steeds niet.
oh, het is eigenlijk bijzonder flauw. Misschien dat Immanuel Kant je meer zegt?
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 20:52
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
oh, het is eigenlijk bijzonder flauw. Misschien dat Immanuel Kant je meer zegt?
Immanuel Kant had ik wel door, maar het stukje over die vrouw en die wieg levert problemen op.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 21:27
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
komop jongens interesse
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 11:06
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Immanuel Kant had ik wel door, maar het stukje over die vrouw en die wieg levert problemen op.
uhh, ledikant, lady kant, vrouw van kant... maak me van kant, want dit raakt kant nog wal etc.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 19:09
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
OMG.

Dat ik dat niet doorhad.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 20:19
Verwijderd
Voor ik op vakantie ging heb ik alle gedichten doorgelezen en nu na de vakantie nog een keer. Ik ben eruit! Ik stem op gedicht zeven. Ik vind het mooi verteld allemaal en het deed me denken aan mijn eigen visjes die ook een massagraf hadden. op vakantie bleef dit gedicht als enige bij mij hangen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 23:08
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
Gedicht 1:
Gedicht 2: ||
Gedicht 3:
Gedicht 4: |
Gedicht 5:
Gedicht 6:
Gedicht 7: ||
Gedicht 8: |

eindelijk iemand met een mening
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-03-2008, 10:50
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
uhh, ledikant, lady kant, vrouw van kant... maak me van kant, want dit raakt kant nog wal etc.
Doet me aan Xineof denken.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 10:45
Verwijderd
ik twijfel alweer
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 12:13
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
post dan maar snel je overdenkingen!
Met citaat reageren
Oud 08-03-2008, 15:42
Verwijderd
ik stem op 7.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2008, 16:53
Verwijderd
eigenlijk mogen jullie niet meer stommen, maar als jullie nou even allemaal gebruik maken van het feit dat jullie onoplettende en vergevingsgezinde fb's hebben en alsnog gaan stemmen..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2008, 17:47
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ik twijfel tussen 4 en 7, twee gedichten die helemaal niet op elkaar lijken. Ik geloof dat ik gedicht 4 niet altijd even sterk vind, maar de regels "maar nu een behoorlijke typering / van onze postmodernist" vind ik wel heel goed. Dat is een plotselinge omslag, zo gaat het in de geschiedenis ook vaak (hoewel het hier, uiteraard, niet over geschiedenis gaat). De toon aan het begin van 7 vind ik treffend, heel nonchalant, en toch heb je het idee: Hier gaat wat verteld worden. Het massagraf, dat raakt ook, maar het einde vind ik wat te onafgewerkt om echt door te dringen. Je denkt, ohja, afpakken, wat nog meer? In plaats van, shit, afpakken, woah.

gedicht 6 vind ik te geforceerd gerijmd. het metrum loopt ook helemaal niet lekker. dat is jammer want het onderwerp is wel interessant. verder hou ik wel van de willekeurigheid van gedicht 5, maar hier is het te onsamenhangend. ik zou graag een nieuw gedicht over lucy lezen. "Die op zijn strepen staat / en dan ontkent dat hij ze heeft." is een hele goede afsluiter bij gedicht 2. daar herken ik me in. gedicht 3 heeft een sterke titel en leuke invalshoek, ik heb wel een beetje het idee dat de dichter niet goed uit zijn/haar woorden kon komen, dat het gedicht mooier klonk in zijn of haar hoofd voor ze het schreven. gedicht 8: in spin / in / uit spuit etc. vind ik nogal flauw. terwijl alles splitst zich dood wel 'mooi' is. ik lees eigenlijk nu pas gedicht 1, dit is best goed denk ik. misschien iets te persoonlijk om universeel te kunnen zijn.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 12-03-2008, 07:36
Verwijderd
4, 5 7


4: Geen gemaar, dat deert mij niet. Het woordgebruik spreekt me aan, bij postmodern leg ik persoonlijk vaak de link naar kunst. Ik heb geen idee waar het over gaat.

want we weten werkelijk niets
van geschiedenis

maar nu een behoorlijke typering
van onze postmodernist
hij trekt aan haar mouw
en mompelt met een grauw gezicht
valerie ik zoek nog een vriendinnetje
niet om van te houden maar
ze wil er niets van horen

> mooi. Ook mooi einde.

5: Ik google niet. Sterke beginzin, deze sprak mij het meeste aan. Alleen het einde, ik weet niet wat ik ermee moet. Dit is een gedicht dat vraagt om uitleg. Hm.. wel mooi beeld dat geschetst wordt!


7: Leuk, een grappig verhaaltje, maar het voelt meer als een afgebroken verhaal dan een gedicht. Niks mis met prozagedichten trouwens. Het einde is raadselachtig, gaaf. Bij overstroming moest ik aan de watersnoodramp denken. Vast weer een vage link van mezelf.

Stampvoet!

Ik stem op 5 want gewoon.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2008, 16:34
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
ik ben in een jolige bui en stem op zes.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2008, 16:39
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
btw

Gedicht 1:
Gedicht 2: ||
Gedicht 3:
Gedicht 4: |
Gedicht 5: |
Gedicht 6: |
Gedicht 7: |||
Gedicht 8: |



spannend spannend
Met citaat reageren
Oud 12-03-2008, 18:03
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
my vote goes to HILLARY
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 12-03-2008, 18:03
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
nou ja, 4 dan
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 19:28
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik stem ook op 4, omdat het zich onderscheidt door anders te zijn. Maar onder protest, want eigenlijk vind ik geen van de gedichten goed genoeg om de wedstrijd te winnen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 21:15
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
tsss yannick

Gedicht 1:
Gedicht 2: ||
Gedicht 3:
Gedicht 4: |||
Gedicht 5: |
Gedicht 6: |
Gedicht 7: |||
Gedicht 8: |
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 09:56
Verwijderd
Ik stel voor dat jullie allemaal nog tot en met pasen mogen stemmen.

dat is t/m 24 maart dus. andere fb's ook eens?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Algemeen: Overzicht wedstrijden, Handige tips, en overzicht (oude) topics.
Dingaantouwtje
7 04-04-2010 23:26
Verhalen & Gedichten Uitslag: Wedstreed
Porcelain
35 31-03-2008 22:31
Verhalen & Gedichten Wedstreed!
CSN
62 21-02-2008 21:17
Verhalen & Gedichten Overzicht Wedstrijden
Porcelain
0 27-08-2007 15:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.