Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2008, 20:47
Rockroxx
Rockroxx is offline
Hallo

ok dit is de situatie:
ik en een vriend van me zijn van plan volgend jaar een werk en leer opleiding te gaan doen dat bruto 1000 euro/maand is.
ok dus we zijn van plan een huisje met 2 slaapkamers te gaan huren alleen weten we niet of het niet goedkoper uit gaat werken als we op kamers gaan ook in een huis met 2 slaapkamers.
verder zouden we wel willen weten de rest van de vaste lasten WGE weten we wel maar de rest b.v. boodschappen en soortgelijke.
Ik heb op woningen huren gekeken maar overal staat dat je bruto 5X zo hoog moet zijn als de kale huur komen we hierdoor in de problemen?

alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2008, 21:39
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Ik begrijp je vraag niet volledig, maar het voordeel van een appartement/ flat/ huisje is dat je huurtoeslag kunt aanvragen. (Gelden wel een aantal voorwaarden voor, onder andere mag de huurprijs niet hoger dan een bepaald bedrag zijn). Dit is allemaal te lezen op de site van de belastingdienst. Het lijkt mij voordeliger via de woningstichting iets voor jullie samne te huren. Ik huur een appartement van 45 m2 voor 260 euro per maand incl. service-kosten. Niet hartje centrum, maar wel de nodige ruimte!

Elektra en gas betaal ik tezamen 115 euro per maand. Water is denk ik ongeveer 13 euro per maand (wordt niet per maand geïncasseerd, maar omgerekend zal het voor mij zo'n 13 euro per maand zijn). Aan boodschappen besteed ik zo'n 40 euro per week (inclusief koffie op de faculteit e.d.).

Daarnaast moet je rekening houden met zaken als:
Inboedelverzekering, zorgverzekering, internetabonnement, telefoonabonnementen, eventueel servicekosten van een flat, gemeente heffingen/ waterschapbelasting, tv-/radio-abonnement.

Mijn inkomen is absoluut geen vijfvoudige van de kale huur. Ik moet wel een zuinige leefstijl hanteren, maar dan is het wel te doen.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2008, 10:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Een huisje huren met z'n tweeën is meestal wel voordeliger dan twee kamers huren ja. En als het niet voordeliger is, dan komt het vaak wel in de buurt en heb je met dat huisje wel heel wat meer voorzieningen (eigen woonkamer, keuken, badkamer..).
Maar: een huisje heb je niet zomaar. Zeker in studentensteden is het lastig aan een huisje te komen. Bij particuliere verhuurders zit je vaak vast aan hogere bedragen én willen ze meestal dat je een hoog inkomen hebt. Bij de woningbouw zit je niet aan die eisen vast, maar daar kom je juist weer erg slecht tussen. In theorie is het dus allemaal leuker dan in de praktijk.

En terecht dat je ook vraagt naar GWE, want bij een kamer is dat meestal inclusief. Ik kan je geen bedrag geven, maar hou daar inderdaad rekening mee in je berekening. En bij appartementen komen er soms ook servicekosten bij, zoals het onderhoud van de lift en/of centrale hal.

In welke stad wil je eigenlijk gaan zitten?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2008, 13:39
Rockroxx
Rockroxx is offline
Bedankt voor de reacties

Ik ben van plan om in woerden te gaan wonen net buiten utrecht en heeft een trein station dus lijkt me een prima locatie.

Ik heb dan nog een vraag: Komt het uiteindelijk goedkoper uit als we een kale huis of gemeubileerd huren, omdat we van plan zijn om na mbo een hbo opleiding te gaan volgen zullen we dus niet meer dan een paar jaar in het huis wonen.

en we hebben een standaard gesteld dat we na alle vaste lasten minstens 300 euro van de 1000 over willen houden. dus eigenlijk willen we het doen met ieder 700 euro per maand voor huur, GWE, boodschappen en andere belastingen.

alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 10-12-2008, 12:44
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk GEEN huurtoeslag krijgt, omdat je 1000 euro bruto verdient, plus samen met iemand woont die ook 1000 euro bruto verdient. Hierdoor val je misschien ook buiten de boot voor zorgtoeslag, of krijg je misschien niet het maximale.

Ikzelf huurde een huisje voor kale huur 280 euro (dit is inclusief servicekosten). En betaalde gemiddeld 100 euro per maand aan g/w/l. Reken voor internet&televisie ongeveer 45 euro. Gemeentelijke heffingen waren bij mij 500 euro per jaar, ik kreeg hier kwijtschelding voor (maar had dan ook geen inkomen), weet dus niet of jij dat ook krijgt omdat jullie wel verdienen.

Reken dus op ongeveer (met zijn tweeën) 500 euro aan huur&GWL als je het goedkoop kunt krijgen (woningbouw). Maximaal 300 euro aan boodschappen. 200 euro voor zorgverzekering. 10 euro inboedel. 45 euro internet&tv. 50 euro gemeentelijke heffingen.
Vergeet ook je schoolgeld niet (900 euro pj bij jullie?) en eventuele boeken.

Kortom: voor 700 euro pp moet je het wel kunnen redden met vaste lasten. Zeker omdat jullie samen wonen en de kosten dus delen

(Hou er wel rekening mee dat 1000 euro bruto, geen 1000 euro netto is. Als je mazzel hebt hou je er nog ongeveer 900 euro van over )
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 10-12-2008, 14:33
Rockroxx
Rockroxx is offline
Schoolgeld wordt betaald door school en korting op zorgverzekering via werk de % korting weet ik niet.
maar goed om te weten dat we rondkomen. trouwens kan niet wachten niet dat ik niet van mijn ouder hou maar lijkt me leuk op mezelf wonen met vriend.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2008, 21:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
(Hou er wel rekening mee dat 1000 euro bruto, geen 1000 euro netto is. Als je mazzel hebt hou je er nog ongeveer 900 euro van over )
Dat vind ik wel iets te optimistisch. Ik zou op iets minder rekenen (800) als je een budget gaat maken, dan kan het alleen maar meevallen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 13:54
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Dat vind ik wel iets te optimistisch. Ik zou op iets minder rekenen (800) als je een budget gaat maken, dan kan het alleen maar meevallen.
Als je zo weinig verdient, gaat er ook niet veel belasting af, en ik spreek uit ervaring (Verdiende destijds 1075 bruto en hield daar nog ongeveer 950 euro aan over!)
Maar beter te weinig rekenen, dan teveel!
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 14:29
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Als je zo weinig verdient, gaat er ook niet veel belasting af, en ik spreek uit ervaring (Verdiende destijds 1075 bruto en hield daar nog ongeveer 950 euro aan over!)
Maar beter te weinig rekenen, dan teveel!
^^ Dat klinkt onwaarschijnlijk Niet dat ik je niet geloof, maar ik kan het amper voorstellen.. Bij mij gaat er écht veel meer af. (Is 32% belasting niet gebruikelijk bij lage inkomens?).


Ikzelf ben aan internet en tv 16,50 + 7,50€ kwijt.. Als je de tijd neemt het uit te zoeken, kan het voor minder dan bovengenoemde 45 euro.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 17:08
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
ik wens je succes.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 17:38
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Als je zo weinig verdient, gaat er ook niet veel belasting af, en ik spreek uit ervaring (Verdiende destijds 1075 bruto en hield daar nog ongeveer 950 euro aan over!)
Maar beter te weinig rekenen, dan teveel!
Over de eerste 500 euro hoeft hij geen loonheffing te betalen, maar over die andere 500 wel. En 500 + 500 x 0,66 = 830 euro.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 17:48
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
^^ Dat klinkt onwaarschijnlijk Niet dat ik je niet geloof, maar ik kan het amper voorstellen.. Bij mij gaat er écht veel meer af. (Is 32% belasting niet gebruikelijk bij lage inkomens?).


Ikzelf ben aan internet en tv 16,50 + 7,50€ kwijt.. Als je de tijd neemt het uit te zoeken, kan het voor minder dan bovengenoemde 45 euro.
Ik heb er ook maar twee maanden gewerkt, misschien dat dat uitmaakt? Ik hield echter wel zoveel over.

Waar heb je dat afgesloten?
Ik moest voor mijn internet (ADSL) verplicht een telefoonlijn hebben óf 10 euro per maand extra betalen bovenop mijn abonnement. (Kabel was geen optie, goedkoopste abo zonder datalimiet was destijds 35 euro). TV kan inderdaad nu voor 7 of 8 euro bij KPN. Bij de kabelmaatschappij betaal je altijd nog ruim 16 euro
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2008, 15:50
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Ik heb er ook maar twee maanden gewerkt, misschien dat dat uitmaakt? Ik hield echter wel zoveel over.
werd je vakantiegeld en vrije dagen meteen uitbetaald ofzo?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2008, 17:20
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
werd je vakantiegeld en vrije dagen meteen uitbetaald ofzo?
nee, die kreeg ik later nog
ik zat me te bedenken: ik kreeg per week uitbetaald! Misschien dat dat uitmaakt?
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2008, 20:43
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik heb er ook maar twee maanden gewerkt, misschien dat dat uitmaakt? Ik hield echter wel zoveel over.

Waar heb je dat afgesloten?
Ik moest voor mijn internet (ADSL) verplicht een telefoonlijn hebben óf 10 euro per maand extra betalen bovenop mijn abonnement. (Kabel was geen optie, goedkoopste abo zonder datalimiet was destijds 35 euro). TV kan inderdaad nu voor 7 of 8 euro bij KPN. Bij de kabelmaatschappij betaal je altijd nog ruim 16 euro
Internet bij Online:
5 euro per maand voor telefoonlijn
11,50 voor ADSL 4mb
7,40 euro digitenne

ADSL betreft trouwens een actieprijs van een jaar.. Over een jaar oriënteer ik mij opnieuw :') (hoewel switchen van internetprovider vreselijk frustrerend kan zijn). Ik geloof dat het bellen + internetten abonnement van Online 25 euro is (dan vervalt kpn-lijn, dus 25 euro all in).

Er bestaan overigens vergelijkingssites waarbij je vrij helder en eenvoudig op basis van je postcode alle providers met tarieven e.d. ziet/ kunt vergelijken.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Leverancierskrediet berekenen
Kareltjess
4 31-03-2010 20:30
Werk, Geld & Recht [Centraal] Het Belasting-topic
Verwijderd
500 28-01-2010 13:12
Werk, Geld & Recht Kamerhuur: hoe inclusief is inclusief?
Hempo
10 08-12-2008 19:10
Algemene schoolzaken En Nog een enquete :P graag invullen :)
dan1985
25 22-03-2007 00:09
Software & Hardware [Prog] VB.NET: opgave
Trax^
3 10-06-2005 00:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.