Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2009, 13:26
Ver_weg
Ver_weg is offline
Lieve allen,

Ook ik ga voor mijn studie een laptop aanschaffen. Nu zijn er al heel veel topics over, maar daar kan ik nog niet vinden waar ik mee zit. Ik heb een beetje rond gevraagd bij mensen die wel wat computers enzo af wisten en zij raden mij allemaal een apple aan. Deze zou veel sneller en eenvoudiger werken dan andere merken. Ook blijft de apple langer goed en snel werken.
Mijn vraag is: wat vinden jullie? Is de apple echt zoveel beter? Ik heb de prijs er best voor over als de laptop echt veel beter is. Hoop dat jullie er meer van weten!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2009, 13:39
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Het is vooral zeer afhankelijk wat voor een progammatuur je voor de studie nodig hebt?
ArcGIS zal bijvoorbeeld niet draaien zonder Bootcamp.

Als het algemene typwerk en grafische bewerking hetgeen zijn waar je voor gaat zal je aan een macbook een prima laptop hebben.
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 30-08-2009, 15:07
Verwijderd
Domweg: Nee.

De enige valide reden om de meerprijs voor Apple te betalen is looks. Hardwaretechnisch is een Mac identiek aan "de rest". Daar zit zero kwaliteitsverschil in. Ook Macs hebben te kampen met hitteproblemen en series met slechte beeldschermen, om maar wat bekende problemen op te noemen.

Verder beperk jij jezelf in applicatievrijheid omdat OSX nou eenmaal een ander platform is dan Windows. En merk op dat ik heel duidelijk "ander" zeg: qua veiligheid en gebruikersvriendelijkheid doen Windows Vista en met name Windows 7, waar jij als je nu een laptop koopt óók een licentie voor krijgt, niet voor elkaar onder. En zeker niet als je een beetje verstandig omgaat met je laptop.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 14:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Domweg: Nee.

De enige valide reden om de meerprijs voor Apple te betalen is looks.
Dat dus. Perfect gezegd.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 15:28
Verwijderd
Let er ook op wat je moet hebben voor je studie. Als je docenten je allemaal bestanden in word, excel enz. gaan sturen, is dat met een Apple misschien lastig. Daarnaast zijn ze niet 'beter'. Als je naar de prestaties kijkt, betaal je meer voor minder bij een Apple. Je betaalt voor de merknaam, de witte lak en de ronde hoekjes.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 19:10
Verwijderd
Ik heb me laten vertellen dat OpenOffice onderhand aardig compatible is met Microsoft Office-bestandsformaten, dus in principe zou dat niet het probleem hoeven zijn. Voor de zekerheid zou ik het zélf navragen aan ervaringsdeskundingen though.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 19:25
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Apple is niet beter, maar ook niet slechter. Je moet geen supercomputers verwachten die eeuwig meegaan. Sterker nog, ik heb het idee dat de Apple computers steeds van slechtere kwaliteit zijn. Bij mij waren er al een paar studenten die problemen hadden met hun Macbook.

De enige reden om een Apple computer te nemen, is dus vanwege OSX die erop zit.

Citaat:
Domweg: Nee.

De enige valide reden om de meerprijs voor Apple te betalen is looks.
Het is meer de naam en exclusiviteit waar je extra voor betaalt. Als je een beetje Apple gevolgd hebt, merk je dat de computers in verhouding goedkoper zijn geworden, maar de design gelikter.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 19:46
Verwijderd
Performance:euro-gewijs is Apple weldegelijk slechter.

Je hoeft mij niet uit te leggen waar je voor betaalt: in mijn ogen zijn "naam" en "exclusiviteit" namelijk geen drol waard in de Grote Mensen-wereld als het daadwerkelijke produkt nagenoeg identiek is als veel goedkopere varianten.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 23:13
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Performance:euro-gewijs is Apple weldegelijk slechter.
Zou best kunnen, maar je hebt nog iets zoals eigen ervaring. Ik weet niet wat jouw ervaring met Apple computers is, maar mijn eerste iMac heeft toch wel 6 jaar zonder problemen gewerkt. De computer doet het nog steeds goed, maar is inmiddels te verouderd om er fatsoenlijk mee te kunnen werken.

Citaat:
Je hoeft mij niet uit te leggen waar je voor betaalt: in mijn ogen zijn "naam" en "exclusiviteit" namelijk geen drol waard in de Grote Mensen-wereld als het daadwerkelijke produkt nagenoeg identiek is als veel goedkopere varianten.
Jawel hoor, genoeg mensen die liever A-merken kopen dan B-merken, terwijl de shampoo van Euroshopper echt niet slechter is dan die van Andrélon.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 23:19
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Als je besluit voor een Windows laptop te gaan zou ik nog even Windows 7 afwachten. Scheelt een boel systeem resources.
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 16:00
Verwijderd
Wat betreft bestandscompatibaliteit: voor Mac OSX is gewoon Office 2008 beschikbaar. Dit werkt zeer fijn en imho zelfs fijner dan op Windows (user interface is meer OSX like).

Verder kan ik je aanraden om gewoon eens een Apple retailer binnen te stappen. Hier kun je gewoon aan de slag met het OS en een beetje kijken hoe het werkt. De leercurve om met OSX te beginnen is niet steil. Ik was er zelf na 2 weken aan gewend, en de problemen die ik tegenkwam benaderde ik op een te "lastige" manier. Ik vind onder OSX alles intuitiever werken.

Wat een bijkomend voordeel is van OSX, is dat het OS niet dichtslibt zoals een Windowscomputer na een jaartje of 2 meestal doet. Het OS zorgt ervoor dat alle bestanden van een programma wat je installeert verdwijnen, en er zullen dus geen registery-entries of dll bestanden achterblijven.

Ook is de veiligheid beter geregeld alsin; er zijn simpelweg geen of weinig spyware of trojans voor OSX. Reken jezelf daarmee niet rijk, qua veiligheid is het systeem net zo lek als Windows en er valt zat te exploiten, maar door het geringe percentage Apple computers is het niet rendabel om een botnet aan te leggen, bijvoorbeeld.

Qua hardware kan ik er weinig over zeggen. Het is inderdaad duurder, maar het afwerkingsniveau ligt hoger. Vooral de huidige Macbook Pro's (13 danwel 15 of 17 inch) zijn uit 1 stuk aluminium gefreesd. Dit zorgt ervoor dat "flexing" (buigen van de behuizing in je tas ofzo) niet voorkomt.

Om nog een praktijkvoorbeeldje te noemen, bij mij in de klas is het gehalte Apple/Windows ongeveer 50/50. Iedereen neemt z'n laptop even vaak mee, en het is duidelijk te zien dat vooral de Macbook Pro's het simpelweg langer volhouden. De vorige generatie Macbooks van plastic hadden problemen met hitte en de schermen, en ook nog gevallen waarbij het materiaal van de behuizing scheurde. Dit is allemaal opgelost door Apple, en mocht je een slechte versie hebben kun je hem doorgaans kosteloos omruilen.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Zou best kunnen, maar je hebt nog iets zoals eigen ervaring. Ik weet niet wat jouw ervaring met Apple computers is, maar mijn eerste iMac heeft toch wel 6 jaar zonder problemen gewerkt. De computer doet het nog steeds goed, maar is inmiddels te verouderd om er fatsoenlijk mee te kunnen werken.
Empirisch dit soort dingen vaststellen en presenteren als "feit" slaat als kut op Dirk, sorry.

Citaat:
Jawel hoor, genoeg mensen die liever A-merken kopen dan B-merken, terwijl de shampoo van Euroshopper echt niet slechter is dan die van Andrélon.
Je vergelijking gaat mank omdat het prijsverschil tussen shampoo en laptops nét wat anders ligt.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Als je besluit voor een Windows laptop te gaan zou ik nog even Windows 7 afwachten. Scheelt een boel systeem resources.
Je krijgt bij ieder nieuw produkt zo'n beetje een Windows 7-voucher.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Wat een bijkomend voordeel is van OSX, is dat het OS niet dichtslibt zoals een Windowscomputer na een jaartje of 2 meestal doet. Het OS zorgt ervoor dat alle bestanden van een programma wat je installeert verdwijnen, en er zullen dus geen registery-entries of dll bestanden achterblijven.
FUD. Die zooi die achterblijft is te wijten aan ranzige programmatuur die je óók voor de Mac kunt vinden.

Citaat:
Ook is de veiligheid beter geregeld alsin; er zijn simpelweg geen of weinig spyware of trojans voor OSX. Reken jezelf daarmee niet rijk, qua veiligheid is het systeem net zo lek als Windows en er valt zat te exploiten, maar door het geringe percentage Apple computers is het niet rendabel om een botnet aan te leggen, bijvoorbeeld.
Dat is maar gedeeltelijk waar; er zijn weldegelijk crossplatform mogelijkheden om een botnet aan te leggen. Je hoeft je inderdaad niet druk te maken om de default ActiveX-rotzooi, maar vanaf Vista is MSIE toch wel een stuk veiliger geworden.

Citaat:
Qua hardware kan ik er weinig over zeggen. Het is inderdaad duurder, maar het afwerkingsniveau ligt hoger. Vooral de huidige Macbook Pro's (13 danwel 15 of 17 inch) zijn uit 1 stuk aluminium gefreesd. Dit zorgt ervoor dat "flexing" (buigen van de behuizing in je tas ofzo) niet voorkomt.
Nonsenseargument in mijn ogen: wanneer je normaal met je spullen om gaat zal dat nooit die prijs rechtvaardigen. En ook aluminium valt te buigen.

Citaat:
Om nog een praktijkvoorbeeldje te noemen, bij mij in de klas is het gehalte Apple/Windows ongeveer 50/50. Iedereen neemt z'n laptop even vaak mee, en het is duidelijk te zien dat vooral de Macbook Pro's het simpelweg langer volhouden. De vorige generatie Macbooks van plastic hadden problemen met hitte en de schermen, en ook nog gevallen waarbij het materiaal van de behuizing scheurde. Dit is allemaal opgelost door Apple, en mocht je een slechte versie hebben kun je hem doorgaans kosteloos omruilen.
Een schoolklasje is allesbehalve representatief.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 19:45
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
Je krijgt bij ieder nieuw produkt zo'n beetje een Windows 7-voucher.
Upgraden blijft gedoe.. liever in een keer goed werkend..
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 21:39
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Empirisch dit soort dingen vaststellen en presenteren als "feit" slaat als kut op Dirk, sorry.
Waar heb je het nou weer over? Ik gaf alleen maar mijn eigen ervaring aan. Dat is toch heel wat anders dan een feit.
Echter ben ik nu wel nieuwsgierig naar jouw ervaring met Apple.
__________________
Du bist ein N00b!

Laatst gewijzigd op 01-09-2009 om 21:51.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 21:48
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Om nog een praktijkvoorbeeldje te noemen, bij mij in de klas is het gehalte Apple/Windows ongeveer 50/50. Iedereen neemt z'n laptop even vaak mee, en het is duidelijk te zien dat vooral de Macbook Pro's het simpelweg langer volhouden. De vorige generatie Macbooks van plastic hadden problemen met hitte en de schermen, en ook nog gevallen waarbij het materiaal van de behuizing scheurde. Dit is allemaal opgelost door Apple, en mocht je een slechte versie hebben kun je hem doorgaans kosteloos omruilen.
Dat zegt natuurlijk niet zo heel veel, want het is maar net hoe je de instellingen (energieverbruik) hebt staan. Daarnaast hebben die Windowsgebruikers natuurlijk niet allemaal het zelfde computermerk.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 11:38
Verwijderd
Ik bedoel dan niet de batterijduur, maar de kwaliteit van de behuizing!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-09-2009, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Waar heb je het nou weer over? Ik gaf alleen maar mijn eigen ervaring aan. Dat is toch heel wat anders dan een feit.
Echter ben ik nu wel nieuwsgierig naar jouw ervaring met Apple.
Je stelt het een beetje alsof jouw persoonlijke ervaring representatief is voor een totaalbeeld.

Mijn ervaring met Apple is irrelevant. Het voegt niets toe en het doet ook geen afbreuk aan wat ik heb gezegd.

Laatst gewijzigd op 02-09-2009 om 21:20.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Upgraden blijft gedoe.. liever in een keer goed werkend..
Och. OSX doe je toch ook upgraden. Big deal.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 20:28
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Je stelt het een beetje alsof jouw persoonlijke ervaring representatief is voor een totaalbeeld.
Sorry, maar dat was niet mijn beoordeling.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 16:31
pieterku
Avatar van pieterku
pieterku is offline
Vooral de software van Apple vind ik erg snel en duidelijk werken. Geen onnodige dialogen en inconsistente menu's en vensters.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 18:54
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Nou, ik heb verschillende laptops en os'sen versleten.
Op dit moment werk ik met een macbook pro en wil niet meer zonder.

Ik ben helemaal met Nikkors post eens, maar wil nog ff iets toevoegen:
  • Wil je je met je favo besturingsysteem werken, kan je een meerdere besturingsystemen op 1 systeem laten draaien.
  • Of je draait binnen je besturingsysteem meerdere besturingsystemen (virtualisatie > bv virtualbox).
  • Net zoals bij Windows, *nix laat een applicatie, nadat je denkt dat je het verwijderd hebt, bestanden achter.
    (Stel je finder in dat hij verborgen bestanden weergeeft en kijk eens voor de gein in je home-map en /users/eenprofiel/library(of bibliotheek)
Voor meer informatie over het apple's en software, raad ik je toch je vragen op subforum software te plaatsen.

Als ik mijn mac met andere laptops mag vergelijken, heb je een aantal plus en minpunten:
  • - Poorten: mijn mac heeft maar 2 usb ingangen.
  • - Wil je een extra beeldscherm (dvi of vga) aan je systeem sluiten, dan heb je een speciale kabeltje nodig, wat wel erg veel kost. > +30 euro.
  • + een batterijduur van 7 uur is erg leuk.
  • + Mijn macbook heeft een verlicht toetsenbord.
  • + en deze typt veel beter dan andere toetsenbord van verschillende laptops.
  • - maar mist een aantal knoppen. Dit is met enkele toetsencombinaties te verhelpen.
  • - Ventilatie is iets minder.
  • + geluid is uitstekend
  • + interne microfoon en webcam is handig.
  • - een cd/dvd inladen is eng, omdat het geen "laadbakje" heeft. Maak ook een eng geluid als het een cd/dvd inslikt.

Nog ff wat commentaar op post vragen:
Citaat:
Deze zou veel sneller werken
Wat moet sneller werken? het opstarten? applicaties sneller starten? krachtige applicaties laten draaien?
Ja, naar mijn mening start sneller op dan de meeste windows-os'sen. Applicaties starten/werken net zo snel/langzaam op vergeleken met een laptop met dezelfde specificaties.

Citaat:
en eenvoudiger werken
Hardware: geen verschil. OS: Ja, dat zeker wel! Durf mijn opa met mijn systeem te laten werken!
Citaat:
Ook blijft de apple langer goed en snel werken.
Wat moet langer goed en snel werken?
Hardware: zoals je netjes met je (appe) laptop omgaat, kan hij jaren mee.
Software: Net zoals bij windows/*nix, moet je ook apple systeem beheren.

Citaat:
Is de apple echt zoveel beter?
Dat is een kwestie van smaak en wat je er allemaal wil/gaat doen.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 13-09-2009 om 19:31.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 19:09
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Prijs/Performance winnen gewone notebooks (liefst met Linux, maar goed ). Maar de keuze voor Apple lijkt me vooral de keuze voor een product dat af en geďntegreerd is: je betaalt er meer voor, maar je mag dan ook veronderstellen dat het steeds werkt want er zijn tienduizenden mensen met exact dezelfde computer. Windows-computers zijn iets diverser en kunnen zo elk hun eigen eigennaardigheidjes hebben.

Wat betreft beter, ik ben zelf allesbehalve een Apple-fanboy, maar ik kan wel begrijpen dat mensen Mac OS beter vinden werken dan Windows en daarom voor Apple kiezen. Ik vind het niet zo schitterend werken, dus ik gebruik het niet; maar ik vind Windows (vooral Vista) eigenlijk al helemaal krot: te veel Apple proberen nadoen zonder na te denken over functionaliteit (wat bij Apple wel hoog in het vaandel gedragen wordt, vind ik dan).

Ik gebruik zelf Linux, dus ik denk wel dat mijn visie representatief is wat betreft OpenOffice: bruikbaar als je zelf documenten maakt, of er soms moet lezen. Maar als het aankomt op het bewerken van Office 2007-documenten, totaal waardeloos. Zelfs het bekijken daarvan is niet echt een pretje als er formules tussenzitten.

Het Apple/iets-anders debat heeft geen algehele winnaar, het is een keuze die je zelf moet maken. Wil je betere performance/prijs, dan zit je best niet bij Apple. Wil je een betere user interface, zit je beter bij Apple. Zijn er bepaalde programma's waar je niet rond kan (Office telt volgens mij niet, omdat je voor Apple ook MS Office kunt krijgen), maar bv. heel wat CAD-software is er enkel voor Windows. Geen groot probleem, er bestaat dual booting (BootCamp) of virtualisatie; maar als je veel van die software draait, is het misschien toch wel te overwegen om continu Windows te gebruiken.
__________________
vaknar staden lĺngsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Prijs/Performance winnen gewone notebooks (liefst met Linux, maar goed ). Maar de keuze voor Apple lijkt me vooral de keuze voor een product dat af en geďntegreerd is: je betaalt er meer voor, maar je mag dan ook veronderstellen dat het steeds werkt want er zijn tienduizenden mensen met exact dezelfde computer. Windows-computers zijn iets diverser en kunnen zo elk hun eigen eigennaardigheidjes hebben.
Wat een aperte nonsense weer. Zoals ik al eerder zei; ook Apple heeft hardwarematige blunders in hun Macbook-series. En ik heb ook Mac's zien kernelpanic'en. En ik heb ook developpers applicaties horen en zien vervloeken op de Mac.

Citaat:
ik vind Windows (vooral Vista) eigenlijk al helemaal krot: te veel Apple proberen nadoen zonder na te denken over functionaliteit (wat bij Apple wel hoog in het vaandel gedragen wordt, vind ik dan).
Vista met SP2 is niet eens zo heel beroerd. Windows 7 however, is a whole different ballgame. En daar krijg je een licentie voor wanneer je nu een laptop koopt met Windows.

Citaat:
Het Apple/iets-anders debat heeft geen algehele winnaar, het is een keuze die je zelf moet maken. Wil je betere performance/prijs, dan zit je best niet bij Apple. Wil je een betere user interface, zit je beter bij Apple. Zijn er bepaalde programma's waar je niet rond kan (Office telt volgens mij niet, omdat je voor Apple ook MS Office kunt krijgen), maar bv. heel wat CAD-software is er enkel voor Windows. Geen groot probleem, er bestaat dual booting (BootCamp) of virtualisatie; maar als je veel van die software draait, is het misschien toch wel te overwegen om continu Windows te gebruiken.
Interface is volledig subjectief en derhalve geen argument in mijn ogen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2009, 07:44
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Wat een aperte nonsense weer. Zoals ik al eerder zei; ook Apple heeft hardwarematige blunders in hun Macbook-series. En ik heb ook Mac's zien kernelpanic'en. En ik heb ook developpers applicaties horen en zien vervloeken op de Mac.
Ik beweer ook nergens dat er geen problemen zijn met Mac, maar wel dat je meer dan bij Windows mag verwachten dat het werkt, omdat hun hardware-wereldje veel kleiner is.

Citaat:
Vista met SP2 is niet eens zo heel beroerd. Windows 7 however, is a whole different ballgame. En daar krijg je een licentie voor wanneer je nu een laptop koopt met Windows.
Je krijgt meestal maar niet altijd een Win7-licentie als je nu eentje koopt (ik zie nog genoeg computers zonder). En Vista, vind jij niet beroerd, maar dat is ook subjectief; dus irrelevant Ik vind zelf Linux het einde, maar ik kan er wel mee leven dat anderen het krot vinden. Ik ben ervan overtuigd dat win7 beter is dan Vista, maar dat is ook niet zo moeilijk; maar ik ben er ook van overtuigd dat MS daar wat slechte beslissingen gemaakt zal hebben (te grote interfaces met de ribbon; dus niet zo praktisch op kleine schermen, vrees ik). Maar goed, ik heb het ook nog niet getest; dus het zijn langs deze kant vooral vooroordelen van de screenshots.

Citaat:
Interface is volledig subjectief en derhalve geen argument in mijn ogen.
Geheel mee eens, maar wel een argument: als een bepaalde gebruiker de interface beter vindt, is het juist zeker een argument; maar daar valt dus geen lijn in te trekken voor iedereen.
__________________
vaknar staden lĺngsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware laptopper
bamiPoep
7 30-01-2007 10:42
Muziek Fiona Apple - Extraordinary Machine
Tom Violence
19 01-02-2006 06:27
Software & Hardware op apple's onlinestatus van msn contacten zien?
miekmuis
4 13-08-2005 20:32
Software & Hardware Apple vs. Windows
Sterrenkijkster
84 30-06-2003 15:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.