Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2009, 11:33
Verwijderd
Nou, goed. Laat ik dan maar de primeur hebben om dit beurstopic te openen.

Laat ik maar met de deur in huis vallen: DE AANDELEN STAAN TE HOOG GEWAARDEERD.(met name de vastgoedfondsen, daarover later meer) De koersen zijn te hoog doorgeschoten.

De koers-winst verhouding (KW-verhouding) van sommige aandelen zijn hoger dan tijdens de internetzeepbel. (hoe hoger de KW-verhouding, hoe overgewaardeerder aandelen zijn, tenzij het bedrijf een glorieuze toekomst tegemoet gaat) De gemiddelde KW-verhouding van de S&P500 (Amerikaanse beurs) is momenteel 19. Dat is vrij hoog, normaal is dat zo'n 14-15. Als aandelen ondergewaardeerd staan, bedraagt de KW-verhouding onder de 10.

Momenteel ben ik mijn posities aan het afbouwen en overweeg ik sommige put-opties te kopen. Royal Dutch Shell heb ik verkocht, Wavin verkocht, Wereldhave verkocht. Koninklijke Ten Cate heb ik nog, maar die ga ik verkopen als de koers nog iets stijgt. Ook heb ik nog Nieuwe Steen Investments. Die blijf ik denk ik houden, totdat de koers echt te ver is opgelopen. Het is namelijk een goed aandeel.

Na een half jaar geklungel op de beurs weet ik nu wat ik wil: ik met name beleggen in vastgoed, soms een uitstapje naar olie of andere grondstof-gerelateerde fondsen. Ik investeer niet of ga niet meer investeren in banken en in technologie fondsen; je weet wat er van komt. Vastgoed is duidelijk, makkelijk te waarderen op waarde en geeft hoog dividend (maar wel een hoge pay-out ratio). En ik vind het gewoon kicken om een stukje van een winkelcentrum of een bedrijfpand te bezitten. Als je dan gaat winkelen kun je bijvoorbeeld zeggen: dit is een stukje van mij.

In volgend bericht zal ik mijn mening geven over de vastgoedfondsen genoteerd aan de Amsterdamse effectenbeurs (AEX, AMX, AScX). Voor de Vlaamse/Franse beleggers onder ons: niet getreurd, sommige aandelen zijn ook genoteerd op de Franse beurs (CAC-40) en EURONEXT.

Laatst gewijzigd op 11-09-2009 om 11:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2009, 11:46
Rationeel
Rationeel is offline
ik ben sinds deze week enigszins actief met aandelen. mijn portefeulle bestaat op dit moment uit aegon, arcelormittal, asml holding, corio en fugro (allemaal aex dus).

ik zit nog te twijfelen of ik er wat aandelen randstad bij zal nemen. het leek mij zelf wel een mooi aandeel, maar een tijdje geleden werd het bij 'kijker aan zet' afgeraden, omdat het op dit moment ook overgewaardeerd zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 11:53
Verwijderd
Citaat:
ik ben sinds deze week enigszins actief met aandelen. mijn portefeulle bestaat op dit moment uit aegon, arcelormittal, asml holding, corio en fugro (allemaal aex dus).

ik zit nog te twijfelen of ik er wat aandelen randstad bij zal nemen. het leek mij zelf wel een mooi aandeel, maar een tijdje geleden werd het bij 'kijker aan zet' afgeraden, omdat het op dit moment ook overgewaardeerd zou zijn.
Corio, daar ben ik zelf helemaal weg van. Ik heb het jaarverslag 2008 aangevraagd en je krijgt een heel mooi boek. Ik heb het hele boek bijna uitgelezen. Echt hele mooie winkelcentra heeft het. Heeft de kantoren en Industrieële vastgoedobjecten in Nederland vóór de kredietcrisis verkocht. Dus hebben ze de hoofdprijs gekregen. Winkelcentrum Hoog Catharijne (Utrecht) is van Corio. Als ik de mogelijkheid heb, dan koop ik Corio. Corio staat bij mij op m'n verlanglijstje.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 11:56
Rationeel
Rationeel is offline
ja corio ben ik ook wel blij mee. nouja, het moet nog blijken, maar ik heb hoge verwachtingen.

arcelor is mijn eigen dingetje, ik denk dat het niet anders kan dan dat dat bedrijf over een paar maanden weer gaat pieken. alleen niet veel mensen blijken het met me eens te zijn
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 11:56
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Shit, nu had ik ook net een up gedaan 8-)
'k Zal mijn bericht hier ff kopiëren...

Ik heb:
76 x ING (sinds 2006)
55 x GBL
28 x Solvay
80 x Aegon
25 x Campine
10 x Barco
23 x Hamon
90 x Jensen-group
200 x Epiq
320 x Fortis
125 x Dexia
12 x Total
25 x Master Unit Bel20
65 x Telenet
60 x Peugeot
115 x RHJI
30 x Punch
50 x Roularta
30 x Kinepolis (sinds september 2009)

Al bij al heb ik, sinds ik beginnen beleggen ben in 2006, nog steeds ongeveer 7.500 euro "verloren" op de beurs. Deze week heb ik gelukkig weer 700 euro "terugverdiend"
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 12:03
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
'k Heb ook geaarzeld om Randstad te kopen, maar ik moet maandag op stage bij hen voor mijn studies tot eind januari en dan kan ik zien of het echt wel weer beter gaat met hen of niet...
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 12:51
Verwijderd
Corio (AEX, CAC).
Heb zelf het jaarverslag 2008 gelezen. Corio is een closed-end vastgoed maatschappij met een portefeuille van 5.8 miljard (2008), waarvan 50-60% eigen vermogen. Het vastgoedfonds belegd voornamelijk in winkels en winkelcentra in Nederland (33%), Frankrijk (30%), Italie (25%), Spanje (7%) en Turkije (5%). Dat laatste vind ik jammer. Bezettingsgraad bedroeg gemiddeld 97.7%. Dit is vrij hoog, maar dat is ook wel te verwachten van winkelcentra. Ook in crisistijd staan winkelcentra en winkelruimte minder vaak en langer leeg dan bijvoorbeeld kantoren of loodsen. Enkele paradepaardjes van Corio zijn: Hoog Catharijne (Utrecht), Grand littoral (Marseille), Le Gru (Turijn), Campania (Marcianise) en Alexandium (Rotterdam). Grootste huurders zijn: Ahold NV, FNAC, Inditex Group, H&M en Blokker BV. Het dividend bedroeg 2.64 euro per jaar per aandeel en men denk dat dit in 2009 2.68 euro zal zijn. Dat is 86% van de huurinkomsten er aandeel. Dividend wordt jaarlijks in April-Mei betaald. Corio denkt nog wel te moeten afschrijven op de onroerend goed portefeuille in 2009. INTRINSIEKE WAARDE: 43,65 euro. Momenteel moet men 43 euro voor een aandeel betalen.

Het aandeel Corio is bijna overgewaardeerd; zeker niet kopen en afwachten. Misschien is het zelfs wel een mooi uitstapmoment. Als je van een gokje waagt zou ik nog even blijven zitten en er een duidelijke stop-loss inzetten. Corio heeft zelf aangegeven dat er nog flinke afschrijven gedaan moeten worden, waardoor de intrinsieke waarde nog verder zal dalen, het vreemde vermogen groter wordt (en daardoor problemen met de bank kunnen ontstaan). Corio heeft niet voor niets nieuwe aandelen uitgegeven voor 32.50 euro om 250 miljoen euro op te halen. In Italië kwamen deze week beroerde cijfers uit dat de economie met 6% krimpt; mensen gaan minder kopen en dat heeft effect op de leegstand in de winkelcentra in Italië. Italië maakt toch wel zo’n 25% deel uit van de portefeuille van Corio. In Turkije zijn er momenteel overstromingen. In Frankrijk, Spanje en Nederland daalt de waarde van het vastgoed nog steeds en met name in Frankrijk en Spanje heel hard. Corio geeft sommige huurders wel 5-20% korting op de huur. Ondanks dat denken ze wel dat het direct resultaat en het dividend over 2009 zal stijgen. Ondanks dat staat Corio wel op mijn kooplijstje, alleen niet nu. Albert Heijn, Etos en Gall en Gall lijken nooit failliet te gaan en dat is de grootste huurder. Bovendien zijn winkelcentra minder gevoelig voor leegstand dan andere vastgoedobjecten. Corio heeft, voordat de daling van de huizenprijzen inzette, haar kantoren en loodsen verkocht tegen een goede prijs. Ook is Corio volop bezig met nieuwe projecten, waarvan de meeste in de koelkast staan door de kredietcrisis, maar de uitbreidingsmogelijkheden zijn er. Wanneer wel kopen? Als het fonds 25% (liefst 33%) onder de intrinsieke waarde staat genoteerd (28,81-25,24), de huizenprijzen weer beginnen te stijgen of hyperinflatie toeslaat.

Laatst gewijzigd op 11-09-2009 om 22:17.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Corio, daar ben ik zelf helemaal weg van. Ik heb het jaarverslag 2008 aangevraagd en je krijgt een heel mooi boek. Ik heb het hele boek bijna uitgelezen. Echt hele mooie winkelcentra heeft het. Heeft de kantoren en Industrieële vastgoedobjecten in Nederland vóór de kredietcrisis verkocht. Dus hebben ze de hoofdprijs gekregen. Winkelcentrum Hoog Catharijne (Utrecht) is van Corio. Als ik de mogelijkheid heb, dan koop ik Corio. Corio staat bij mij op m'n verlanglijstje.
Je weet dat HC tegen de vlakte gaat he?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Je weet dat HC tegen de vlakte gaat he?
Ik geloof dat ze het net verbouwd hebben; HC is 12 miljoen euro meer waard geworden.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 13:23
Verwijderd
Euro Commercial Properties (AMX)
ECP een closed-end vastgoedfonds dat belegd in winkelcentra in landen als Zweden, Italie, Frankrijk en Nederland. ECP heeft 2,17 miljard belegd, waarvan 1,12 miljard geleend geld. (50% eigen vermogen dus) Geeft een dividend van 1,75 euro jaarlijks in November. Heeft onlangs al haar vastgoed (op één object na; hun eigen kantoor in Nederland) in Nederland verkocht. Waarom het aandeel dan nog op de AMX in Amsterdam genoteerd staat is mij een raadsel. Ik ben niet echt geïnteresseerd in dit aandeel. Dit komt omdat naar mijn idee de waarde van het vastgoed vrij hoog in de boeken staat en dat dus het vastgoed in werkelijkheid minder waard is dan dat bij hun in de boeken staat. Bovendien is het aardig stom geweest om de panden in Nederland te verkopen, terwijl in Nederland de waarde van het vastgoed het minst daalt. Het is een vrij defensief vastgoedfonds, de koers beweegt nauwelijks. De waarde van het vastgoed in Frankrijk en Italië daalt zeer hard, van Zweden minder. In 2009 zal er nog flink worden afgeschreven op de vastgoedportefeuille. Koers aandeel bedraagt nu 28,50 euro. INTRINSIEKE WAARDE: 33,02 euro. Het fonds is 13.7% ondergewaardeerd.

Je kunt het fonds kopen als je er helemaal weg van bent, het is ondergewaardeerd. Maar, er wordt nog afgeschreven op de vastgoedportefeuille met name in Frankrijk en Italië. Als er wordt afgeschreven, ontstaan er mogelijk problemen met de bank doordat er slechts 50% eigen vermogen is. Bovendien staat de waarde van de vastgoedobjecten bij ECP naar mijn idee veel te hoog in de boeken en is het vastgoed van hun veel minder waard dan dat in de boeken staat en er dus voor wordt gegeven als er wordt verkocht. Als het aandeel van de AMX verdwijnt, dan zal dat de verhandelbaarheid van het aandeel niet ten goede komen. Tenslotte, dividend is relatief laag en wordt jaarlijks uitbetaald. Wanneer wel kopen? Niet. Er zijn andere, vergelijkbare betere vastgoedfondsen zoals Corio of Wereldhave.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Ik geloof dat ze het net verbouwd hebben; HC is 12 miljoen euro meer waard geworden.
http://www.cu2030.nl/projecten/nieuw_hoog_catharijne

Dus het gaat nog wel geheel verbouwd worden.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 14:08
Verwijderd
Nieuwe Steen Investments. (AScX)
NSI is een closed-end vastgoedfonds dat voornamelijk belegd in Nederland (92%) en onlangs 2 grote winkelcentra in Zwitserland (8%) heeft gekocht. Daarnaast bestaan er plannen om uit te breiden naar Frankrijk en Oostenrijk. Het fonds heeft een mix van kantoren (51%), winkels (44%), woningen (1%) en bedrijfsgebouwen (4%). Totaal belegd vermogen bedraagt: 1.3 miljard euro, waarvan 0,612 miljard eigen vermogen. Streven is naar een 60%-40% verhouding van eigen vermogen en vreemd vermogen. Doordat de waarde van het vastgoed daalde, ontstonden problemen met de financiering en zijn maar liefst 10% meer aandelen uitgegeven tegen een koers van 11 euro. Daardoor zakte het uit te keren dividend op jaarbasis van 1,44 euro naar 1,32 euro. (Pay-out ratio = 100%). NSI is in 2007 met een beleid begonnen waarin woningen en sommige bedrijfsgebouwen worden verkocht. Ook worden kantoren en winkels met een waarde lager dan 5 miljoen euro verkocht. Opbrengsten worden en werden gebruikt voor de aankoop van nieuwe winkels en kantoren in Nederland en Zwitserland. Opmerkelijk is dat bij elke verkoop de koopsom meer bedraagt dan de boekwaarde. Bezettingsgraad nam af en bedroeg in juni 2009 91.3% en zal, volgens NSI, niet onder de 90% komen tot het einde van dit jaar. Koers aandeel bedraagt nu 13,50 euro. INTRINSIEKE WAARDE: 14,69 euro. Het fonds is 8.1% ondergewaardeerd.

NSI is een zeer goed fonds en ik heb hem daarom ook gekocht voor 10,75 euro deze zomer. Ik ga hem ook niet snel verkopen. Waarom is het zo goed? Het is een mix van kantoren, woningen, winkels en bedrijfsgebouwen dat in Nederland staat. Het vastgoed in Nederland is nog niet zo heel hard gedaald. Het bedrijf kan uitbreiden naar andere landen (Zwitserland) en gaat dat ook doen en groeit ook door panden met een waarde van kleiner dan 5 miljoen euro te verkopen en nieuwe te kopen. Hoog dividend rendement, per kwartaal betaald. Tijd tussen de ex-dividend datum en de betaalbaarstelling van het dividend is zeer snel; nog geen 2 weken. Hoge bezettingsgraad van 90% (lager dan bij bijvoorbeeld Corio (97.7%), maar zoals ik al zei staan winkels (waaruit Corio’s portefeuille voornamelijk bestaat) minder vaak en lang leeg). Relatief gezien is de bezettingsgraad ruim voldoende. Nadelen zijn de daling van de huizenprijzen en de grote hoeveelheid vreemd vermogen en de toch wel grote verwatering van het aandeel dat heeft plaatsgevonden door de aandelenemissie. Wanneer kopen? Je zou hem nu kunnen kopen als je er helemaal weg van bent, het aandeel is ondergewaardeerd, maar de daling van de waarde van het vastgoed gooit roet in het eten; beter is even wachten met kopen. Onder de 11,00 euro moet je zeker kopen, ook voor 11,50 kun je het aandeel nog kopen. Onder de 10,50 moet je er vol ingaan. Als de huizenprijzen in Nederland weer stijgen of hyperinflatie toeslaat moet je ook kopen.

Laatst gewijzigd op 11-09-2009 om 15:03.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 14:44
Verwijderd
Unibail-Rodamco. (AEX, CAC-40)
Unibail Rodamco is een vastgoedfonds met een waarde van 22.8mld euro. Het bezit voornamelijk vastgoed in Frankrijk (kantoren en winkelcentra), Nederland (winkelcentra), Spanje (winkelcentra), Oostenrijk (winkelcentra) en Scandinavië (winkelcentra). Het belegt voornamelijk in kantoren. Unibail-Rodamco was het enige vastgoedfonds op Beursplein 5 dat in 2008 het dividend met 0,50 eurocent verhoogde naar 7,50 euro. Het dividend wordt per kwartaal betaald, maar dat wordt veranderd in 2010 naar jaarlijks. Meer kan en ik wil er niet over vertellen omdat het aandeel zwaar overgewaardeerd is. Koers aandeel bedraagt 144 euro INTRINSIEKE WAARDE: 131,70 euro. Het fonds is meer dan 10% overgewaardeerd.

Dit fonds moet je niet kopen, niet doen. Je betaalt 10% teveel en de afwaarderingen van het vastgoed, met name in Frankrijk waar Unibail-Rodamco de meeste panden heeft staan gaan nog steeds keihard door. Dit aandeel moet je onmiddellijk verkopen, al heb je het op het dieptepunt gekocht. Buiten dat, een portefeuille beheren van 22.8mld euro is lastig en te groot, te grootschalig waardoor naar mijn mening geen kwaliteit kan worden gewaarborgd. Wanneer wel kopen? Als het aandeel 25-33% ondergewaardeerd staat. Je mag er maximaal 100 euro voor geven, liefst onder de 90 kopen. Zelf heb ik het aandeel ook gekocht voor 97,84 vorig jaar, maar al snel weer verkocht. Wat nu te doen? Laat maar doorstijgen dit aandeel. Het aandeel is straks, als het zo doorgaat misschien wel 25% overgewaardeerd. De aandelenkoersen stijgen en de waarde van het vastgoed daalt heel hard in Frankrijk en Spanje. 50% van de panden staat in landen waar het vastgoed keihard daalt. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Laat dus maar door stijgen tot de beurs is uitgerallyed en koop straks een put optie ‘on the money’. Dat wil zeggen: als de koers straks 150 euro is, koop je een put optie 150 euro voor maart of juni 2010. Een put optie Unibail-Rodamco 150 euro maart 2010 kost nu 13,42 euro. Voor juni kost ie 19,22 euro. Nadeel: de tijdfactor.
Je kunt ook short gaan met een turbo. Hij heet Unibail-Rodamco Turbo Short
NL0009177559 met een stop-loss op 168,50 en een hefboom van 3,8. De Turbo Short kost momenteel 38,30 euro. Komt de koers van Unibail-Rodamco boven de 168,50 dan moet je gedwongen verkopen. Stoppen kun je wanneer je wilt. Nadeel: je stop loss op 168,50.

Laatst gewijzigd op 11-09-2009 om 20:12.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 14:56
Verwijderd
U houdt van mij nog tegoed:

Vastned off/ind
Vastned retail
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 15:57
Rationeel
Rationeel is offline
goedemorgen, jij verricht grondig onderzoek!

ik ben vooral benieuwd naar je wereldhave verhaal nu, daar heb ik ook nog een tijdje over zitten twijfelen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 17:16
Verwijderd
Citaat:
goedemorgen, jij verricht grondig onderzoek!

ik ben vooral benieuwd naar je wereldhave verhaal nu, daar heb ik ook nog een tijdje over zitten twijfelen.
Ja, zeker. Je weet nu hoe ik over Corio denk. Goed aandeel, alleen staat hij nu te duur. Op het dieptepunt heb ik niet gekocht, toen durfde ik niet en dacht ik dat Corio niet interessant zou wezen omdat ze in Turkije belegden.

Sinds ik vorig jaar ben begonnen met beleggen lees ik iedere avond wat. Ik heb al sommige jaarverslagen grondig doorgelezen. Bijvoorbeeld ook de wereldhave, maar daar kom ik zo op. Ze gaan op alfabet.

Wereldhave heb ik zelf ook in bezit gehad had hem gekocht voor 61 euro in januari geloof ik (in ieder geval de laatste keer dat ie op 61 stond) Toen ging ik naar de 48 om vervolgens bij de 66 te verkopen. Heb wel het dividend in april meegepakt.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 17:24
Verwijderd
Vastned Retail (AMX)
Dan Vastned Retail. Vastned Retail belegt enkel in winkels en winkelcentra in Nederland (38%), Frankrijk (21%), België (15%), Spanje (24%), Turkije (1%) en Portugal (1%). Dividend bedraagt jaarlijks per aandeel 3,85 euro en wordt halfjaarlijks uitgekeerd. Totale schulden bedragen 808 miljoen Euro. De waarde van het totale vastgoed is mij onbekend. De bezettingsgraad bedraagt 97,0 %. Vandaag heeft Vastned Retail nieuwe aandelen uitgegeven ten behoeve van de financiering. Het aandeel zakte ook als een baksteen naar beneden op een positieve beurs. De koers bedraagt momenteel 45,85 euro. De INTRINSIEKE WAARDE bedroeg voor de emissie 53,28 euro. Het aandeel is ondergewaardeerd, maar weet dat niet precies omdat er vandaag aandelen zijn uitgegeven. Ik weet niet hoeveel het er zijn en tegen welke koers. De koers bedroeg voor de aandelenemissie (gisteren dus) ruim 49 euro. De koers van het aandeel zal momenteel wel ergens rond de intrinsieke waarde schommelen, of zal licht overgewaardeerd zijn.

Dit fonds moet je niet kopen. De bezettingsgraad is iets aan de lage kant. Bovendien is de belegging sectoraal niet goed gespreid. Wie gaat er nu voor 1% in Turkije of Portugal zitten? Dit brengt hoge operationele kosten met zich mee. Het aandeel is ook bijna overgewaardeerd; check de koers en de intrinsieke waarde. Ook heeft het in landen belegd waar de waarde van het vastgoed nog steeds heel hard daalt (Frankrijk, Spanje, Turkije en Portugal), maar in België zijn de huizenprijzen weet het minst gedaald. Het ergste van allemaal is nog dat Vastned Retail jaar na jaar lagere directe en indirecte resultaten laat zien en dus ook lagere dividenden. Een dividendrendement van 8% momenteel zal, als de trend zich doorzet (zeker met het huidige economische klimaat), alleen maar lager worden. Bovendien vind ik dat Vastned Retail iets wegheeft van een oplichtingspraktijk. Van elk normaal vastgoedfonds genoteerd aan een beurs wereldwijd staat precies in de jaarverslagen welke panden ze bezitten en hoeveel ze exact waard zijn, van Vastned Retail is dit niet het geval en je hebt geen idee welke panden je als aandeelhouder in bezit heb. Geen koopadvies voor Vastned Retail dus. Wanneer wel kopen? Eigenlijk niet of nooit. Maar als je toch wil: 25-33% onder de intrinsieke waarde EN als het vastgoed weer gaat stijgen en als er hyperinflatie komt. Laat het aandeel voorlopig nog maar even links liggen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 17:50
Verwijderd
Vastned off/ind (AScX)
Vastned offices/industrial zal ik afkorten tot VNOI, de beurscode. VNOI belegt, zoals de naam al doet vermoeden in kantoren en bedrijfspanden in Nederland, België en Duitsland. Het is het kindje van Vastned Retail. Ik weet niet zo heel veel van dit fonds, zoals bij de andere fondsen. De bezettingsgraad bedraagt 88.6%. Dividend wordt halfjaarlijks uitgekeerd en bedraagt 1,08 per aandeel. De koers bedraagt momenteel 13 euro. De INTRINSIEKE WAARDE bedraagt 19,74. Het aandeel is 34,1% ondergewaardeerd.

Tja, wat zal ik hier eens van zeggen. Normaal zou ik zeggen als een vastgoedfonds 33% ondergewaardeerd staat: Kopen kopen kopen!. Hier zou ik mee oppassen. Het dividendrendement (8%+) is aantrekkelijk, de panden staan in relatief goede landen. Landen waar de waarde van het vastgoed nauwelijks is gedaald. En de bezettingsgraad is redelijk oké. Wel lager in vergelijking met andere vastgoedfondsen, maar zoal ik al vaker heb gezegd: in recessie staan de kantoorpanden en bedrijfspanden sneller, vaker en langer leeg dan winkels en winkelcentra. Vergeet ook niet dat de economie nog steeds krimpt. De behoefte aan bedrijfs- en kantoorruimte neemt dan alleen maar af. Kijk maar eens om je heen wat er allemaal te koop en te huur staat aan kantoor, loods en bedrijfspand. Hetzelfde geldt hier als bij Vastned Retail: de panden staan niet (duidelijk) vermeld in het jaarverslag en de directe en indirecte resultaten lopen jaar na jaar terug. Het dividend dus ook. Tricky fonds dus. Dat neemt niet weg dat je er leuke rendementen mee weet te halen. Toen het fonds op 5 euro stond vorig jaar november, twijfelde ik om het te kopen. Nu koerst het 13 euro. Niet gekocht. Te tricky. VNOI Kopen? Ja, als je van een wilde gok houdt kan het nu.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-09-2009, 19:05
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Quote TS: "Ik investeer niet of ga niet meer investeren in banken en in technologie fondsen; je weet wat er van komt."

Momenteel zijn er hele leuke ritjes te maken met dergelijke fondsen. Met penny-stocks als Wavin en Heijmans natuurlijk ook.

De meeste vastgoedfondsen op de beurs zijn in feite te duur voor de kleine belegger. Daarom kijk ik zelf ook meer naar de wat goedkopere aandelen (< € 5,-).

Bedankt voor de vele gedetailleerde berichten overigens!
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 19:17
Verwijderd
Wereldhave. (AEX)
Om maar met de beurs in huis te vallen: HET ENIGE AANDEEL IN HEEL 2008 DAT NIET IS GEDAALD, (DIVIDEND MEEGEREKEND). Had je het aandeel 31 december 2007 gekocht en in 1 januari 2009 verkocht, dan had je winst gehad. Op Ahold na was de koers van Wereldhave in dit rampjaar het best blijven liggen (-6%) Tel daar het dividend bij op en je had een kleine winst. Hoe dat kan? Sterk management van Wereldhave. In 2006 besloot het concern over te gaan op (deels) lease contracten in de VS. Dat wil zeggen bouwen en dan koop op afbetaling. Als bedrijven het pand niet kunnen afbetalen, worden ze eruit geschopt en blijft het pand van Wereldhave of er werd keurig afbetaald tegen een vooraf afgesproken prijs. Daarom heeft Wereldhave anno 2009 zo’n 200 miljoen euro in cash liggen. Eigen vermogen bedraagt 1,77mld euro. Geleend geld: 0,816mld euro. Dit houdt dus in dat 64% van het vermogen van Wereldhave van zichzelf is. Wereldhave zal dus geen problemen met de financiering krijgen. Dus geen gedwongen aandelenuitgifte en geen problemen met de bank. Ze kunnen nu kopen wat ze willen. Daarom bleef de koers ook zo geweldig liggen in het rampjaar 2008.

Nu terug naar het heden. Wereldhave is een vastgoedfonds dat belegt in België (15%), Finland (22%), Frankrijk (6%), Nederland (15%), Spanje (7%), Verenigd Koninkrijk (8%) en de VS (27%). Wereldhave belegt in kantoren (45%), Winkels (46%), Industrieel (7%) en Residentieel (2%). Met name het industriële vastgoed staat in Nederland. Wereldhave koopt niet één of twee pandjes tegelijk, maar koopt in één keer een kantorencomplex, mega groot winkelcentrum, industriegebied of woonwijk op. Wereldhave bestaat dus uit een paar megagrote vastgoedobjecten zoals Het complete winkelcentrum Itäkeskus in Helsinki of het industriecomplex Ypenburg in de oksel van de A4 en de A13 nabij Den Haag. Er worden o.a. bouwplannen ingediend voor een woningencomplex (villawijk) in San Antionio (VS) en dat ligt op schema. Het dividend bedraagt 4,65 per aandeel per jaar en geeft daarmee het hoogste dividendrendement van de AEX-fondsen. Het dividend wordt jaarlijks eind april uitgekeerd, waarbij 50% cash en 50% keuze in aandelen of cash (waarover geen belasting wordt geheven). Koers aandeel: 69 euro. INTRINSIEKE WAARDE: 77,77. Wereldhave is 11% ondergewaardeerd.

Mijn advies is, is een hold-advies. Dus niet kopen, nog verkopen. Zelf heb ik hem verkocht uit speculatie en uit technische analyse oogpunt. De kans dat ie gaat dalen is natuurlijk na de enorme stijging de afgelopen 2 maanden erg aannemelijk. Dat komt omdat Wereldhave nog niets heeft afgewaardeerd van het vastgoed. Sterker nog: in 2008 nam de intrinsieke waarde zelfs toe! Maar Wereldhave heeft zelf gezegd dat er in 2009 alleen nog maar afgewaardeerd gaat worden. En niet zo’n beetje ook. Daar is in het eerste half jaar al een begin mee gemaakt. Er ging een kleine 10 euro van af. Voor de rest is de Wereldhave een prima fonds. Hoog dividend, wat deels niet belast word. Goede panden op goede locaties. Goede mix tussen kantoor, industrieel, winkels en woningen. Bovendien bevat Wereldhave zo’n 2/3 van de aandelen van Wereldhave Belgium (zie Wereldhave Belgium mijn mening over die panden), welke goede panden bevat op goede locaties met weinig leegstand en uitbreidingsmogelijkheden. Kortom pracht aandeel, vooral kopen, maar niet nu met de flinke afwaarderingen in het achterhoofd. Die 69 euro die nu betaald moet worden voor het aandeel is het wel waard. Wanneer wel kopen? Als het aandeel 25%-33% is ondergewaardeerd. Dus bij een koers van 58 – 51 euro is het aandeel zeker koopwaardig. Alles onder de 50 euro moet je onmiddellijk instappen en is extra meegenomen als winst. Mogelijk niet kopen als de huizenprijzen herstellen of hyperinflatie dreigt. Bij hyperinflatie worden de schulden minder groot door de inflatie (zelfs kleiner). Wereldhave heeft weinig schulden, dus wordt de schuld ook niet snel minder. Koop dan een vergelijkbaar vastgoedfonds met meer schulden op het onroerend goed zoals Corio of NSI. Zelf koop ik het aandeel zeker terug beneden 52 euro.

Laatst gewijzigd op 11-09-2009 om 19:24.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 20:01
Verwijderd
Wereldhave Belgium. (BEL, Euronext) (Speciaal een analyse voor de Vlaamse Beleggers onder ons als Vosje16)
De laatste dan Wereldhave Belgium. Ik zal hem afkorten tot WB. WB is voor 66% in handen van Wereldhave. Koop je Wereldhave, dan koop je ook een stukje WB. De koers van WB is ook een beetje gekoppeld aan Wereldhave; stijgt Wereldhave dan stijgt WB en vice versa. Wereldhave is de toonzetter. WB heeft bijna geen last van de kredietcrisis. Het eigen vermogen is zo’n 93,3%. Slechts 6,6% is geleend geld. Totaal geen problemen met de financieringen. WB is met recht een veilige haven. En dat zagen we ook aan de koers. Toen de kredietcrisis uitbrak daalde het aandeel snel naar de 40 euro (paniekreactie) om vervolgens zo rond de 50-52 euro te schommelen het afgelopen jaar. Dividend bedroeg in 2008 3,86 euro; pay-out ratio: 92.3%. Dividend altijd eind april, 2 weken na de ex-dividend datum uitbetaald. Slechts 4% van huurcontracten zullen aflopen in 2009. Voor de rest kent WB een bezettingsgraad van 92%. WB belegd in winkels (61%) en een aantal kantoren (39%) in midden België. De bezettingsgraad van de winkels is 100%. De leegstand wordt dus veroorzaakt door de kantoren. Met name één kantorenobject (Vildekens) is de bezettingsgraag om van te huilen. Maar er zit een positief addertje onder het gras. Een aantal kantoren bevindt zich op een dermate goede locatie dat leegstand vrijwel onmogelijk is. Als we daar de sterke winkels bij optellen, dan zal 75% van de vastgoedportefeuille niet of nauwelijks leeg komen te staan. De overige 25% van de vastgoedportefeuille bevindt zich ook op vrij aantrekkelijke locaties (met name de ring rond Brussel). Echt goede locaties met goede panden. De afwaarderingen moeten net als bij de Wereldhave ook bij WB nog komen. In België is de daling van de huizenprijzen minder hard gegaan dan andere delen van Europa: een pluspunt. Er worden plannen gemaakt voor uitbreiding van een winkelcentrum en de bouw van een winkelcentrum met appartementen, huizen en hotel. Oplevering: 2012. Beurskoers: 52 euro. INTRINSIEKE WAARDE 69.59. Het aandeel is 25.27% ondergewaardeerd.

Dit is een aandeel dat gekocht kan worden onder de 50 euro. Voor de mensen die niet kunnen wachten: 52 mag ook, zolang het maar minimaal 25% is ondergewaardeerd. (op die 2 euro hoef je ook niet meer te kijken als je voor 1200-1500 euro aan aandelen koopt) Zelf heb ik al weken terug in mijn beleggingsprogramma van de Rabobank ingesteld dat ik het aandeel wil hebben voor 48 euro. Ik wil het onderste uit de kan hebben. Dit is een pracht aandeel dat weinig van zijn waarde kan verliezen. Gelet op het groeikarakter (de bouw van de winkelcentra, etc.) kan de koers niet veel meer dalen. Bij 48 euro zie je steeds dat er een koopbereidheid van het aandeel is. Goede panden op goede locaties. Degelijke en goede financiering voor de crisistijd. (slechts 6.6% vreemd vermogen). 75% van de beleggingsportefeuille staat op zeer goed locaties waar niet tot nauwelijks leegstand van kan worden verwacht. Hoog dividendrendement. Het enige nadeel is dat het aandeel niet makkelijk te verhandelen is. Ten eerste: er worden er slechts een paar 1000 per dag van verhandeld. Ter vergelijking: van Wereldhave zelf worden per dag enkele 10.000 van verhandeld. Ten tweede: er zijn niet veel aandelen in omloop, omdat Wereldhave zelf 66% van de aandelen in handen heeft. Kortom: mijn advies: Kopen. WB is het enige aandeel wat nog gekocht kan worden wat alle vastgoedfondsen betreft. Niet kopen of zelfs verkopen als er hyperinflatie is. Door de lage schulden kun je dan beter overstappen op Wereldhave zelf of zelfs een ander vastgoedfonds als Corio, NSI of ECP.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 20:26
Verwijderd
Ik geloof dat ik voorlopig wel genoeg gemeld heb. Het is aan de anderen om hierop te reageren of iets anders te melden of een andere discussie op te zetten in dit beurs topic. (desnoods het aanvragen van een rekening, alles mag) Ik zal het topic met grote belangstelling volgen. Doe je voordeel met de informatie over de vastgoedobjecten, maar de in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Opdat dit topic een succes mag worden.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 22:05
Verwijderd
Interesant.

Citaat:
Wie gaat er nu voor 1% in Turkije of Portugal zitten?
Ik heb even gekeken, misschien dat ze daar voet aan de grond proberen te krijgen, en daar even mee hebben gewacht in de crisis?

Citaat:
en Turkije (5%). Dat laatste vind ik jammer.
Turkije is een opkomend land. het wordt alleen maar beter, er worden (net als in oost-europa, met name slowakije) bij iedere wat grotere plaats hypermarkets neergezet, met alles er op en er aan. Dit zijn goede investeringen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 22:38
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Om maar met de beurs in huis te vallen:


ontzettend bedankt voor de analyses en verhalen, erg interessant.
ik denk dat ik de gok ga wagen en dat ik van de week randstad erbij ga doen. eigenlijk kan ik dan net zo goed een tracker op de aex nemen, maar goed
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 22:51
Verwijderd
Citaat:
Interesant.



Ik heb even gekeken, misschien dat ze daar voet aan de grond proberen te krijgen, en daar even mee hebben gewacht in de crisis?


Turkije is een opkomend land. het wordt alleen maar beter, er worden (net als in oost-europa, met name slowakije) bij iedere wat grotere plaats hypermarkets neergezet, met alles er op en er aan. Dit zijn goede investeringen.
-Mwa of ze zich daar nu probeerden te vestigen of niet, je zit nou wel mooi met de gebakken peren.

Ik vind het gewoon jammer dat ze in Turkije hebben belegd. Ze hadden desnoods wat in Italië bij kunnen kopen. De huurprijs per vierkante meter is daar het hoogst. Of had meer in Nederland bijgekocht. Het blijft toch een Nederlands vastgoedfonds hè.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2009, 22:56
Verwijderd
Citaat:


ontzettend bedankt voor de analyses en verhalen, erg interessant.
ik denk dat ik de gok ga wagen en dat ik van de week randstad erbij ga doen. eigenlijk kan ik dan net zo goed een tracker op de aex nemen, maar goed
Kijk uit dat je niet te veel hooi op je vork neemt. Zelf koop ik niks meer behalve Wereldhave Belgium. Ik hoor ook van beleggingsgoeroe's dat de CEO's van grote bedrijven hun aandelen nu -mondjesmaat- aan het dumpen zijn.

Zoals je al ziet uit mijn analyse van alle vastgoed aandelen: er is er geen één echt koopwaardig. Ja, Wereldhave Belgium alleen. De koersen zijn de intrinsieke waardes genaderd, terwijl de afschijvingen nog moeten komen. Zal dat niet voor alle andere aandelen ook gelden?

Bij nader inzien blij met je aankoop Corio?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 23:04
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Bij nader inzien blij met je aankoop Corio?
ja. ik ga er vanuit dat hij nog wel even stijgt. ik las bij rtlz dat ze binnenkort weer een aandelenemissie gaan doen, wat ze in juni bepaald geen windeieren heeft gelegd!

ik heb hem dus ook meer voor de semi-korte termijn. een paar maandjes waarschijnlijk, afhankelijk wat het aandeel verder doet.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 23:08
Verwijderd
Citaat:
ja. ik ga er vanuit dat hij nog wel even stijgt. ik las bij rtlz dat ze binnenkort weer een aandelenemissie gaan doen, wat ze in juni bepaald geen windeieren heeft gelegd!

ik heb hem dus ook meer voor de semi-korte termijn. een paar maandjes waarschijnlijk, afhankelijk wat het aandeel verder doet.
Dat heb ik gelezen ja. Binnen 1 dag hadden ze alle aandelen gedumpt, terwijl de koers zeer netjes bleef liggen. Ze kregen zelfs meer dan de 32.50 die ze hadden ingecalculeerd voor elk aandeel.

Vind het knap dat jij denk dat Corio gaat stijgen. Iedereen die denk dat Corio gaat stijgen en daar boven de 43,50 euro per aandeel voor gaat betalen is knettergek. (nou, ja bij unibail rodamco is het al aan de gang) Je betaalt gewoon te veel. Overgewaardeerd. Zelf zit ik, naast een turbo short unibail rodamco te denken aan een turbo short voor Corio.

Laatst gewijzigd op 11-09-2009 om 23:18.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2009, 00:01
Verwijderd
Citaat:
-Mwa of ze zich daar nu probeerden te vestigen of niet, je zit nou wel mooi met de gebakken peren.
ach, een gebakken peertje meer of minder breekt zo'n bedrijf niet op.
Citaat:
Ik vind het gewoon jammer dat ze in Turkije hebben belegd. Ze hadden desnoods wat in Italië bij kunnen kopen. De huurprijs per vierkante meter is daar het hoogst. Of had meer in Nederland bijgekocht. Het blijft toch een Nederlands vastgoedfonds hè.
gewoon jammer. juist.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 17:30
Rationeel
Rationeel is offline
http://mistermoney.rtl.nl/beleggen-s...-beginners.asp

tegenwoordig bieden vrijwel alle banken mogelijkheden om te beleggen m.b.v. een speciale rekening. daarnaast heb je brokers, waarvan binckbank en alex de grootste zijn. als beginner gewoon beginnen met aandelen en nog niet met opties, turbo's e.d.

verder de volgende sites voor meer info en analyses e.d.:

www.rtlz.nl
www.analist.nl
www.beurs.nl
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 11:57
Verwijderd
Vandaag een Unibail-Rodamco Turbo Short
NL0009177559 gekocht. Gekocht op de openingskoers van vandaag (38,83). Momenteel wordt er 1 euro meer voor betaald. Ik heb er 13 stuks.

Waarom ik ben short gegaan op Unibail Rodamco?
-Aandeel is 10% overgewaardeerd
-Vastgoed daald nog steeds
-50% van het vastgoed van Unibail Rodamco staat in Frankrijk en Spanje; de landen dus waar het vastgoed steeds minder waard wordt.
-Het algehele sentiment: 3 banken in Amerika zijn dit weekend omgevallen.
- Dividendrendement Unibail Rodamco is onaantrekkelijk, minder reden om het aandeel te kopen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 13:28
Rationeel
Rationeel is offline
maandag. nieuwe week nieuwe kansen.


ik heb aegon in de ban gedaan en air france-klm aangeschaft. vraag me niet waarom
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 18:42
Verwijderd
Ik heb Rationeels post van 17:30 hierheen verplaatst vanuit het 'Hoeveel geld heb jij?'-topic, dus niet schrikken
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 02:30
Rationeel
Rationeel is offline
ik schrok al
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 13:05
Verwijderd
Zo, omdat ik toch effe niks te doen heb, zal ik een aantal grafieken neerzetten waarom Unibail-Rodamco moet dalen.

Allereerst de volgende grafiek



U ziet hier de intrinsieke waarde van het aandeel gemeten om het half jaar. U ziet dat dit, met name tijdens de kredietcrisis, erg hard afneemt. Daling is dus nog steeds aannemelijk.

Ten tweede een grafiek die de afwaarderingspercentages weergeeft om het half jaar.



U ziet dat de herwaarderingen van het vastgoed steeds slechter werden sinds 2007. Met name tijdens de kredietcrisis is er flink afgewaardeerd. Er werd per half jaar ruim 12% afgewaardeerd. Zal dit eind 2009 ook niet het geval wezen? Ik verwacht minimaal (weer) een afwaardering van 6-12%. Als dit gebeurt en de koers blijft liggen (144 euro) is het aandeel 15-25% overgewaardeerd.

De koers van het aandeel gaat vroeg of laat dalen. Dat zien we bijvoorbeeld al sinds het begin van deze week. Bij een relatief vlakke tot licht positieve beurs weet Unibail-Rodamco het voor elkaar te krijgen om 0,5% per dag te dalen. Het wachten is alleen nog tot het aandeel harder gaat dalen.

Laatst gewijzigd op 16-09-2009 om 14:09.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 21:11
Verwijderd
Grafieken werken niet

Maar goed, eigenlijk is het dus het handigst om Unibal-Rodamco links te laten liggen en pas weer te kopen op het moment dat ze erg laag staan?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-09-2009, 01:47
Verwijderd
Citaat:
Grafieken werken niet

Maar goed, eigenlijk is het dus het handigst om Unibal-Rodamco links te laten liggen en pas weer te kopen op het moment dat ze erg laag staan?
Jammer van de plaatjes. Ik heb wel heel mooi beeld.

Ja, kan. Maar als je er net zo zeker van bent als ik kun je shorten (aandelen verkopen die je niet bezit) met de turbo: NL0009177559 of put-opties kopen. Ik heb de turbo gekocht en als Unibail-Rodamco weer rond de 100 -105 euro noteert, dan de turbo verkopen en eventueel aandelen Unibail-Rodamco kopen. Je kunt natuurlijk ook nog even de kat uit de boom kijken of Unibail Rodamco deze of volgende week nog weet te stijgen en dan de turbo short of put-optie te kopen met dien verstande meer rendement te maken.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 05:03
Verwijderd
Je kunt niet linken vanaf msn/live-domeinen. Upload je plaatjes op imageshack.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 14:34
Rationeel
Rationeel is offline
arcelor en fugro doen goede zaken , helaas kwakkelt asml nog een beetje, maar na de derdekwartaalcijfers komt dat vast ook wel goed
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 18:22
Verwijderd
Citaat:
arcelor en fugro doen goede zaken , helaas kwakkelt asml nog een beetje, maar na de derdekwartaalcijfers komt dat vast ook wel goed
Arcellor kan makkelijk naar de 34 euro volgens de technische analyse.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 17:55
Verwijderd
Commando, waarom maak jij gebruik van de term overgewaardeerd en ondergewaardeerd terwijl je enkel de beurskoers met de intrinsieke waarde vergelijkt?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 00:02
Verwijderd
Citaat:
Commando, waarom maak jij gebruik van de term overgewaardeerd en ondergewaardeerd terwijl je enkel de beurskoers met de intrinsieke waarde vergelijkt?
Hoe zou je het dan moeten vergelijken? Elk pand van de vastgoedonderneming (laten) taxeren?

De intrinsieke waarde vergelijken met de koers maakt niet alleen deel uit van mijn mening over het aandeel. Ook bijvoorbeeld, dividendrendement (wordt toch lager als de koers de intrinsieke waarde nadert of zelfs overstijgt) en ook het feit in welk land de panden staan en hoe hard het vastgoed daar daalt.

Kijk momenteel kan ik beter zelf al die winkelcentra van Unibail-Rodamco kopen (al heb ik natuurlijk geen 23mld euro), dan ben ik wel 10% (ofwel 2,3mld euro) goedkoper uit.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 00:23
Verwijderd
Citaat:
Commando, waarom maak jij gebruik van de term overgewaardeerd en ondergewaardeerd terwijl je enkel de beurskoers met de intrinsieke waarde vergelijkt?
En eh, laat ik zeggen. Als jij je (alleen) aan de koers-winstverhouding vasthoudt (een andere, belangrijke parameter), ga je dezelfde fout in als al die beleggers die Wereldhave in 2005-2006 kochten. Zie mijn plaatje hieronder.




Allereerst een opmerking: hoe lager de KW, hoe aantrekkelijker het aandeel is. We zagen na de crisis in 2002-2003 de KW van wereldhave teruglopen. Vele beleggers dachten kopen. De daling van de KW werd alleen maar veroorzaakt door de positieve herwaarderingen van het vastgoed, niet door de inkomsten van de huur. Dus die herwaarderingen van het vastgoed hadden zulk goed effect op de winst, dat de kw harder terugliep dan de IW steeg. Beurskoers werd op een gegeven moment hoger dan de IW. Wat zie je dan? Vroeg of laat krijg je een daling van de beurskoers.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 14:03
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
@ Commando: Wat voor studies heb jij gedaan? Indien niet iets economisch: Hoe/Waar heb je geleerd wat al die termen willen zeggen?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Hoe zou je het dan moeten vergelijken? Elk pand van de vastgoedonderneming (laten) taxeren?

De intrinsieke waarde vergelijken met de koers maakt niet alleen deel uit van mijn mening over het aandeel. Ook bijvoorbeeld, dividendrendement (wordt toch lager als de koers de intrinsieke waarde nadert of zelfs overstijgt) en ook het feit in welk land de panden staan en hoe hard het vastgoed daar daalt.

Kijk momenteel kan ik beter zelf al die winkelcentra van Unibail-Rodamco kopen (al heb ik natuurlijk geen 23mld euro), dan ben ik wel 10% (ofwel 2,3mld euro) goedkoper uit.
Ik was gewoon benieuwd waarom je daar voor koos, omdat je daarmee toekomstverwachtingen niet beoordeeld.

Voor een leek klinkt een onderwaardering van 25% natuurlijk erg leuk en een overwaardering van 25% erg slecht terwijl het ene bedrijf bijv. op een groeimarkt kan opereren en het andere bedrijf niet.

Nu is de vastgoedmarkt redelijk stabiel en zal de intrinsieke waarde waarschijnlijk wel een redelijk beeld geven van hoe een bedrijf er voor staat, maar omdat dit een algemeen beurstopic is vroeg ik het me toch af of je dat voor andere aandelen ook zo zou beoordelen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 16:15
Verwijderd
Hoe beoordeel jij aandelen dan Narcotic en waarom op die manier?

Overigens:
Omdat we nog steeds wel een scholieren-forum zijn zou het misschien wel handig zijn om zaken als 'intrinsieke waarde' ook even kort uit te leggen. Misschien dat we dan ook wat jongere leden aanspreken met dit topic.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 17:29
Verwijderd
@ Vosje: Ik heb geen economie gedaan, heb het in de derde van de middelbare school onmiddellijk laten vallen. Ik heb slechts 1 jaar economie gehad. Ik heb scheikunde gedaan. Hoe ik aan die termen kom? Lezen. Heel veel lezen en uitzoeken. Ik heb daar zo'n 3/4jaar tot 1 jaar over gedaan om vastgoedfondsen op hun kwaliteiten te kunnen beoordelen. Ik heb het uit mijn eigen geleerd.

@Narcotic: Door mijn handicap dat ik geen economie heb gedaan kan ik moeilijk andere bedrijven beoordelen. Je moet dan echt de cijfers induiken en ja, dat gaat niet als ik maar 1 jaar economie in de 3e heb gehad en daarna heb laten vallen. Daarom wil ik ook in het vastgoed beleggen. Dat is namelijk heel simpel. Bovendien als ik het van alle aandelen zou kunnen, dan had ik dat natuurlijk niet op dit forum lopen posten. Dan ben je binnen 10 jaar multi-millionair.

Wil jouw kijk op aandelen ook graag weten, net als Dittrich zegt

Een gouden aandeel (niet-vastgoed) moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
-IJzersterke merknaam
-50% ondergewaardeerd zijn
-bedrijf moet kunnen groeien / uitbreidingsmogelijkheden hebben.

Zulke aandelen zijn bijvoorbeeld (weet niet of ze 50% zijn ondergewaardeerd):

-Accell Group (Intrinsieke waarde voor overname Fins bedrijf 40 euro per aandeel, nu hoger)
Fabrikant van fietsen van de merken Batavus en Loeki, groeimogelijkheden in Duitsland en België. Beurskoers was 16-20 euro. Nu: 33 euro. je kan hem nog steeds kopen, maar de stijging vertoont tekenen van daling en/of verticale koersbeweging.

-Doc data (Intrinsieke waarde mij onbekend)
ICT dienstverlening bedrijf voor o.a. het goeddraaiende Bol.com. Het bedrijf maakt winkelwebsites en levert hardware daarvoor (o.a. Bol.com dus).

Beide bedrijven voldoen aan 2 van de 3 critirea van een gouden aandeel (goede merknaam, ruimte voor uitbreiding), alleen kan ik de intrinsieke waarde niet beoordelen en of hoe goed de bedrijven daadwerkelijk zijn.

Wannneer moet je gouden aandelen kopen en wanneer verkopen?
Als ze 50% zijn ondergewaardeerd moet je kopen, en NOOIT, maar dan ook NOOIT meer verkopen.

Laatst gewijzigd op 18-09-2009 om 20:24.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 19:37
Verwijderd
Citaat:
Wannneer moet je gouden aandelen kopen en wanneer verkopen?
Als ze 50% zijn ondergewaardeerd moet je kopen, en NOOIT, maar dan ook NOOIT meer verkopen.
Hoe wil je ooit winst maken als je je aandelen nooit verkoopt?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 21:55
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Met nooit bedoelt hij misschien dat je ze heel lang moet houden...?
Mijn opa heeft sommige aandelen al 40 jaar en met de dividenden koopt hij er steeds nieuwe bij. Met deze techniek heeft hij al een hoop verdiend! Geen idee of het gouden aandelen waren of niet :-p
Met citaat reageren
Oud 20-09-2009, 09:15
Verwijderd
Citaat:
Hoe wil je ooit winst maken als je je aandelen nooit verkoopt?
Je krijgt dividend uitgekeerd als de onderneming weer winst gaat maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Stel dat jij €47,21,- had, wat ging je dan kopen?
drukknoopje
59 06-10-2009 18:12
Werk, Geld & Recht Centrale Aandelen/Beurstopic
Mobius
10 11-09-2009 12:29
Werk, Geld & Recht Beurstopic
_Moby_
3 12-05-2005 12:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:03.