Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2009, 01:45
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hai allemaal,

Vandaag heb ik mijn computer naar een nieuwe kast verhuisd (voor mij de 3e keer dat ik zoiets doe), en alles is goed gegaan, op één ding na: door een onverwachts volstrekt onwillekeurige beweging van mijn linkerhand verloor ik de grip op mijn videokaart toen ik die vasthield, en die viel toen op het moederbord (tussen waar links de connectoren van het backpanel zitten, en waar rechts de CPU mét ventilator erop is). Het moet een val van 25-30 centimeter hoogte zijn geweest (om het zo maar te zeggen). Ik ben me natuurlijk helemaal kapot geschrokken, en ik dacht teneergeslagen dat die vast en zeker wel kapot moest zijn of op zijn minst wat schade moet hebben opgelopen. Toen ik echter, met mijn hart vasthoudend, de computer opstartte nadat ik alles in elkaar had gezet, deed hij gewoon zoals normaal. Geen pieptonen tijdens de boot, of post, of wat dan ook. Beeldschermkwaliteit lijkt normaal, spelletjes lijken het normaal te doen. Geen vuiltje aan de lucht, zou je denken.

Maar misschien is dat maar schijn? Kan het niet zijn dat hij (videokaart en/of moederbord) het nu wel doet, maar morgen of wel overmorgen opeens raar gedrag gaat vertonen om het daarna finaal af te laten weten ("onzichtbare schade", met andere woorden)? Hoe weet ik of er écht schade is opgetreden? Kan ik dat checken aan de hand van allerlei tooltjes die je on-line kunt downloaden? Of moet ik het aan een computerreparateur overlaten? Of is dit een geval waarbij zelfs een computerreparateur er niet kan achterkomen of er schade is opgetreden, omdat het zo "obscuur" is?

Als jullie wat tips voor me hebben, dan hoor ik het graag, want ik zit nu met een knagend gevoel dat ik mijn computer niet echt kan vertrouwen en maar continu een USB-stick (voor belangrijke gegevens op te back-uppen) bij de hand moet houden.

Alvast hartelijk bedankt,

Severus
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2009, 02:06
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
-Even met Orthos stressen en kijken of de CPU nog stabiel loopt (gezien je hem wellicht op je voedingsfasen voor de CPU hebt laten vallen).
-Even met ATITool stressen en kijken of je videokaart geen artifacts vertoont.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2009, 02:55
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
-Even met Orthos stressen en kijken of de CPU nog stabiel loopt (gezien je hem wellicht op je voedingsfasen voor de CPU hebt laten vallen).
-Even met ATITool stressen en kijken of je videokaart geen artifacts vertoont.
Bedankt voor de eerste tips, MiBe. Kunnen de betreffende onderdelen het finaal begeven tijdens zo'n stresstest?

Oh, en mocht het helpen (voor een goed beeld o.i.d. te kunnen krijgen), dit is mijn moederbord (een Gigabyte MA770-UD3):



En mijn videokaart is een EVGA GeForce 9400 GT.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 28-11-2009, 03:25
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Graag gedaan. Het lijkt me erg sterk dat je onderdelen het volledig zouden begeven door een stresstest, tenzij je temperaturen te hoog zijn natuurlijk dus die moet je wel goed in de gaten houden!

Je hebt overigens gelukt dat het een 9400GT betreft om 2 redenen:
-Mocht er toch iets mis mee zijn kost het je geen vermogen om hem te vervangen.
-Gezien het lage verbruik van de chip hoeft er geen kolossaal koelblok op waardoor hij nog harder in je moederbord gecrasht zou zijn.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.