Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2010, 11:09
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Hallo,

ik heb sinds een weekje een nieuwe laptop. Mooi ding, werkt prima. Alleen na half google afzoeken, alle bijgeleverde handleidingen van Dell doorlezen en de dell informatie op mijn pc doorzoeken heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag over het gebruik van de accu. De informatie die te vinden is is vrij oud en bovendien nogal wisselend en tegenstrijdig.

Misschien kunnen jullie me wel helpen. Ik vraag me af wat de beste manier is om de accu van een laptop te gebruiken. Is het verstandig om de laptop zoveel mogelijk op de accu te laten draaien, en die alleen op te laden op het moment dat die bijna leeg is? Of is het juist beter om thuis de kabel eraan te hangen en alleen als ik weg ben de accu te gebruiken? En hebben jullie misschien verder nog tips om de accu een zolang mogelijke levensduur en optimale accuduur te garanderen?

Alvast bedank.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2010, 11:21
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Is het verstandig om de laptop zoveel mogelijk op de accu te laten draaien, en die alleen op te laden op het moment dat die bijna leeg is?
Nee, dan slijt je accu juist.

Citaat:
Of is het juist beter om thuis de kabel eraan te hangen en alleen als ik weg ben de accu te gebruiken?
Dat schijnt inderdaad het beste te zijn. Zo blijft de accu vol en wordt hij niet steeds ontladen en weer opgeladen. Zie ook hier voor een meer gedetailleerde uitleg!
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 11:54
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Hm, oke. Want ik heb ook berichten gelezen dat als je de laptop aan de oplader houdt, de de laptop warmer wordt en dat dat niet bepaald goed is voor je accu.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 19:28
Van Het Zelfde
Avatar van Van Het Zelfde
Van Het Zelfde is offline
Wat voor accu is het? Staat erop waarschijnlijk. Is het een lithium-ion accu of een lithium-ion polymeer accu? Maakt nogal een verschil in deze zaak.
__________________
Ik maak geen dingen mee. Dingen maken mij mee.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 19:38
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Hm, oke. Want ik heb ook berichten gelezen dat als je de laptop aan de oplader houdt, de de laptop warmer wordt en dat dat niet bepaald goed is voor je accu.
Sinds ik mijn accu vaker ontladen heb (veel reizen en laptop gebruiken zonder stroomvoorziening) is de kwaliteit van mijn accu flink minder geworden. Hij valt nu nog maar tot 50% van de nieuwwaarde op te laden, terwijl dit een half jaar terug nog rond de 70-80% lag.

Dat laatste is voor een laptop van toen 3 jaar oud zeer netjes overigens van wat ik begrepen heb.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 19:43
WAT
WAT is offline
wat ik met mijn eeepc doe is de batterij er uit halen als ik aan de stroom zit, dit is vrij gemakkelijk omdat de batterij er gewoon aan de achterkant in gebouwt is en zo los te klikken is.
Wat is gelezen heb is het eigenlijk het beste voor de batterij als hij zo min mogelijk in gebruik is, als je je batterij in je laptop laat maar aan de stroom zal hij nogsteeds wel ietsje gebruiken.

Ik weet niet of het waar is of niet, maar mijn eeepc word er lichter van en dat vind ik ook wel een prettige bijkomstigheid. Ik doe het met mijn normale laptop niet.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 19:44
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Wat voor accu is het? Staat erop waarschijnlijk. Is het een lithium-ion accu of een lithium-ion polymeer accu? Maakt nogal een verschil in deze zaak.
Rechargeable Li-on battery.

Citaat:
Sinds ik mijn accu vaker ontladen heb (veel reizen en laptop gebruiken zonder stroomvoorziening) is de kwaliteit van mijn accu flink minder geworden. Hij valt nu nog maar tot 50% van de nieuwwaarde op te laden, terwijl dit een half jaar terug nog rond de 70-80% lag.

Dat laatste is voor een laptop van toen 3 jaar oud zeer netjes overigens van wat ik begrepen heb.
Hmm oke, dankje.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 19:58
Van Het Zelfde
Avatar van Van Het Zelfde
Van Het Zelfde is offline
Een cel van een lithium-ion accu geeft een spanning van ong. 3,6 V. Op het moment dat de spanning onder 3 V komt vindt er diepontlading plaats. Als dit aanhoudt, gaat de cel volledig verloren. Daarom moet je je batterij niet geheel ontladen. Ook is het niet verstandig om de batterij volledig op te laden. Max zo'n 96-98%. Daarna kan je inderdaad beter je accu uit je laptop halen en enkel op netstroom verder werken.

Als laatste: Als je je accu voor een langere periode niet gebruikt kan je hem beter half ontladen in de koelkast bewaren. Dat is enkel als hij niet regelmatig gebruikt wordt.

Als je je accu goed gebruikt gaat hij gerust 5 jaar mee. Onthoud wel dat een accu geen gebruiks- maar een verbruiksproduct is.

Hopende je voldoende te hebben geïnformeerd. Nu ga ik weer TV kijken
__________________
Ik maak geen dingen mee. Dingen maken mij mee.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 19:59
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik dacht altijd dat het goed was om de accu zo veel mogelijk te gebruiken. zodat hij actief blijft.
en als je gewoon thuis zit ofzo, en alleen netstroom gebruikt, dan de accu eruit halen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 20:10
Van Het Zelfde
Avatar van Van Het Zelfde
Van Het Zelfde is offline
Citaat:
Ik dacht altijd dat het goed was om de accu zo veel mogelijk te gebruiken. zodat hij actief blijft.
en als je gewoon thuis zit ofzo, en alleen netstroom gebruikt, dan de accu eruit halen.
Het is inderdaad zo dat een accu regelmatig gebruikt moet worden. Echter elke keer als de accu opgeladen en ontladen wordt treedt er geheugeneffect op, waardoor de accu achteruit gaat. Dus over het algemeen is het gebruiken van een accu slecht.
__________________
Ik maak geen dingen mee. Dingen maken mij mee.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 20:27
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Een cel van een lithium-ion accu geeft een spanning van ong. 3,6 V. Op het moment dat de spanning onder 3 V komt vindt er diepontlading plaats. Als dit aanhoudt, gaat de cel volledig verloren. Daarom moet je je batterij niet geheel ontladen. Ook is het niet verstandig om de batterij volledig op te laden. Max zo'n 96-98%. Daarna kan je inderdaad beter je accu uit je laptop halen en enkel op netstroom verder werken.
Niet volledig opladen, maar wel aan de stroom hangen? Dat is ook wel een beetje tegenstrijdig, of niet?

Citaat:
Het is inderdaad zo dat een accu regelmatig gebruikt moet worden. Echter elke keer als de accu opgeladen en ontladen wordt treedt er geheugeneffect op, waardoor de accu achteruit gaat. Dus over het algemeen is het gebruiken van een accu slecht.
Dit is, volgens internet in ieder geval, allang niet meer het geval met de hedendaagse accu's. Dat was alleen vroeger zo.

Constant accu eruit halen lijkt me alleen ook niet bepaald een ideale oplossing.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 20:54
Van Het Zelfde
Avatar van Van Het Zelfde
Van Het Zelfde is offline
Citaat:
Niet volledig opladen, maar wel aan de stroom hangen? Dat is ook wel een beetje tegenstrijdig, of niet?

Dit is, volgens internet in ieder geval, allang niet meer het geval met de hedendaagse accu's. Dat was alleen vroeger zo.

Constant accu eruit halen lijkt me alleen ook niet bepaald een ideale oplossing.
Dat is niet tegenstrijdig. Een lithium-ion accu heeft ongeveer 3 uur nodig om volledig op te laden. Zou dus betekenen dat je na 2 uur en 50 minuten de accu uit de laptop haalt en daarna doorwerkt op alleen netstroom.

Vroeger was het inderdaad een stuk erger. Maar het risico bestaat nog steeds, ondanks dat de accu's heden ten dage aanzienlijk verbeterd zijn.

Je hoeft ook niet constant je accu eruit te halen. Het is alleen het beste voor je accu. Ikzelf doe het ook niet. Ik vind het net even te veel werk.
__________________
Ik maak geen dingen mee. Dingen maken mij mee.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 16:58
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik snap niet zo heel veel van wat er allemaal staat, maar volgens mij heb ik dezelfde vraag als de topicstarter, namelijk: hoe gaat de batterij/accu van je laptop het langste mee?

Ik heb mijn laptop (Asus F6V-3P123C) nu anderhalf jaar, maar de batterij is helaas al aardig op. Wil ik hem zonder netstroom gebruiken, dan gaat hij op het High Performance powerplan nog niet eens een half uur mee.

Normaal gebruik bij mij is laptop constant op netstroom met batterij er in. Heel soms puur op batterij als ik in de trein zit of even ergens anders wil werken waar geen stopcontact dichtbij zit. Dus eigenlijk zit ik altijd op stroom aangesloten, ook als mijn laptop uit staat!

Nu had ik vanochtend mijn laptop 10 minuten gebruikt op besparende stand, en had bijna al mijn batterij nog. Toen de computer uitgezet, zonder op netstroom aangesloten te staan. Vanavond wilde ik mijn laptop opstarten, dat ging net, maar had nog maar 1% batterij. Hoe kan dit? Betekent dit dat mijn accu leeg is? Hoe kan mijn accu leeglopen in negen uur als mijn laptop uit staat?

Wat is dus in mijn situatie het beste om te doen?

Ik heb een "Li-Ion Battery Pack", 6 cellen van 4800mAh.
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 12:01
Caviamax
Caviamax is offline
Mijn ervaring is dat ik ze juist op m'n accu moet draaien. @ x-spekkie-x, staat je laptop soms dichtbij een verwarming? Warmte is niet goed voor een accu! Ik kan het weten. Heb twee accu's. Werk altijd aan m'n bureau op m'n kamer. Onder m'n bureau staat een kachel. Die stond aan. Nu is m'n accu van 2 uur naar 15 minuten(!) gezakt!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 13:48
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik denk niet dat er een oorzakelijk verband is hoor. Accu's slijten nu eenmaal als je ze gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 16:39
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Ik denk niet dat er een oorzakelijk verband is hoor. Accu's slijten nu eenmaal als je ze gebruikt.
Na, ik had die accu nog niet zo lang, ik weet het niet...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2010, 21:15
inod
inod is offline
Beste is gewoon altijd aan stroom hebben wanneer het kan. Gewoon op 100%. Heb nog nooit iets gehoord over 96-98%.

Overigens heb ik zelf 6 laptops/netbooks en ben ik op het werk verantwoordelijk voor nog eens 80 laptops, dus ik heb er wel enige ervaring mee.

Ben zelf sowieso batterijfreak - voor m'n bedrijfslaptopje heb ik 5 batterijen (x2 uur per stuk, dus 10 uur stroom). Altijd leuk voor als je midden in de nacht in de woestijn zit en niets te doen hebt, anders dan films kijken.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 01:29
Verwijderd
Ik doe een mix van accu en stroom en ik doe er nu twee jaar mee zonder een echte degradatie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-02-2010, 18:40
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
mijn laadt sinds kort geheel niet meer op ;x

na 1,5 jaar zoveel mogelijk aan de kabel en slechts af en toe zonder.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 20:06
Blubje
Avatar van Blubje
Blubje is offline
Ik vroeg me eigenlijk zo'n beetje hetzelfde af als de TS. Heb ook net een nieuwe laptop.
@inod: het beste is dus volgens jou altijd aan de stroom als het kan. Maar dan met je accu er nog in of haal je die er dan uit?

Ik heb het idee dat mijn accu stopt met opladen zodra die 100% opgeladen is en aan de stroom hangt. Dus dan zou je laptop alleen de energie van de netstroom gebruiken. Of werkt dat niet zo?
__________________
L&O SVU = Love :) | OTH obsessed <3 | Addicted to Bones
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Nieuwe laptop
Daantje_0705
12 21-09-2012 09:43
Software & Hardware Laptop valt zomaar uit
Steve Stifler
3 24-08-2009 18:18
Software & Hardware Mythen en legendes omtrent gezond accu gebruik laptop.
Koning
4 10-06-2009 07:18
Software & Hardware Onderhoud laptopaccu
Verwijderd
1 26-08-2008 19:57
Software & Hardware [laptop] accu laadt niet meer op
Drez
3 06-07-2005 14:27
Software & Hardware Laptop + accu probleem
Hans Olo
3 28-08-2003 23:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.